• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    998
Går att komma långt om man kör som en snigel med en ID.7 i alla fall :D

 
Vid hemma laddning är de fler som har problem med att effektbegränsningen inte funkar?

Tidigare har jag inte brytt mig alls men nu när det skall tas ut en effektavgift tänkte jag att det vore fint om man kunde få ner effekten och spara lite pengar eftersom det inte spelar någon roll om laddningen tar lite längre tid.

Har en Enyaq Sportline 80x som laddas med en Zaptec box.

Har ställt in följande inställningar, trots det så laddar bilen 11kw så den typ maxar husets 16A säkring.

IMG_5828.jpeg
 
Vid hemma laddning är de fler som har problem med att effektbegränsningen inte funkar?

Tidigare har jag inte brytt mig alls men nu när det skall tas ut en effektavgift tänkte jag att det vore fint om man kunde få ner effekten och spara lite pengar eftersom det inte spelar någon roll om laddningen tar lite längre tid.

Har en Enyaq Sportline 80x som laddas med en Zaptec box.

Har ställt in följande inställningar, trots det så laddar bilen 11kw så den typ maxar husets 16A säkring.

IMG_5828.jpeg
Du måste väl kunna ställa ampere?
 
Vid hemma laddning är de fler som har problem med att effektbegränsningen inte funkar?

Tidigare har jag inte brytt mig alls men nu när det skall tas ut en effektavgift tänkte jag att det vore fint om man kunde få ner effekten och spara lite pengar eftersom det inte spelar någon roll om laddningen tar lite längre tid.

Har en Enyaq Sportline 80x som laddas med en Zaptec box.

Har ställt in följande inställningar, trots det så laddar bilen 11kw så den typ maxar husets 16A säkring.

IMG_5828.jpeg
Kan du i bilen ställa ner så att du laddar på 3,7kW istället?
Det där med effektavgift är ett helvete. Jag fattar att elnätsbolagen måste tidsdifferentiera sina effektavgifter för att minska belastningen på nätet. Men beroende på hur man utformar effektavgifter så kan det straffa elbilister. Just låg driftkostnad med hemmaladdning var ju en viktig usp för elbilen. Men om det blir dyrare att ladda hemma i kombination med att man sänkt priserna på bensin och diesel så är det inte lika fördelaktigt med elbil längre....Så elnätsbolagen bromsar elektrifieringen av transportsektorn.

Behöver man verkligen ha effektavgift på natten? Det räcker ju med att ha det på dagen då belastningen på nätet är som störst.
Dessutom. Om man har sina tre effekttoppar de tre första dagarna på månaden finns det inget som helst incitament kvar att försöka minska effektuttaget resten av månaden...
 
Vid hemma laddning är de fler som har problem med att effektbegränsningen inte funkar?

Tidigare har jag inte brytt mig alls men nu när det skall tas ut en effektavgift tänkte jag att det vore fint om man kunde få ner effekten och spara lite pengar eftersom det inte spelar någon roll om laddningen tar lite längre tid.

Har en Enyaq Sportline 80x som laddas med en Zaptec box.

Har ställt in följande inställningar, trots det så laddar bilen 11kw så den typ maxar husets 16A säkring.

IMG_5828.jpeg
Var administrerar du ström begränsningar? Kanske krävs att du loggar in som admin eller liknande.
 
Stod väl att det var väldigt halt under delar av testet..då måste de ha kört väldigt sakta vissa sträckor.
Om man tittar på Björn Nylands YouTube-kanal så är ett långtgående skämt också att Norrmän kör väldigt sakta i allmänhet. Om han hamnar bakom en seg bil på motorvägen så blir det "It's probably a Norwegian driver". Jag har också märkt att man kör lite lugnare i Norge de gånger jag kört runt där. Inte ovanligt att se en bil ta det lugnt i 65kmh på en 70-väg. I Sverige har du 10 personer som kör om dig om du ligger i 80 på en 80 väg ;)
 
Har man 40 minuter över så är denna video väldigt intressant. Fully Charged intervjuar Fords CEO, Jim Farley om vad som sker i fordonsbranschen. Mycket fokus på Kina:

Har man inte 40 minuter över så kommer här mina viktigaste noteringar från intervjun:

  • 70% av världens elbilar tillverkas i Kina
  • Det tillverkas cirka 90 miljoner nya bilar per år globalt. Att Kina tar sig in på den europeiska marknaden nu jämförs ofta med när Toyota kom på 80-talet och Koreanska bilar kom på 90-talet. Men Kina är så mycket större. 1/3 av alla världens nybilar som säljs är kinesiska. Japanska bilar står för mindre än 5%. Kina har en produktionskapacitet på 58 miljoner bilar per år, vilket innebär att de skulle kunna producera 2/3 av världens nybilar.
  • Snabbast växande segmentet av elektrifierade bilar i Kina är bilar som drivs på el med har en liten förbränningsmotor för de gånger du inte har möjlighet att ladda bilen
  • Telekombolagen har tagit sig in i elbilsbranschen. Xiaomi tillverkar idag en av de bäst säljande elbilarna i Kina. Jim Farley har själv kört den i sex månader och vill inte göra sig av med den då den är så bra.
  • Jim Farley jobbade hos Toyota i 20 år och bevittnade när många som jobbade hos amerikanska biltillverkare blev av med jobbet på grund av Toyota. Därför har de skapat ett skunk works-team för att arbeta på Fords eldrivna fordon. Skulle befintliga Ford-anställda göra jobbet skulle det aldrig lyckas.
  • När det gäller förbränningsmotorbilar så tjänar man mer på bilen, ju större den är. För elbilar är det precis tvärtom då batteriet är mycket kostsamt. Billigare elbilar har alltså bättre marginaler. Speciellt om man lyckas effektivisera tillverkningsprocessen så att den blir lika minutiöst tight som när man tillverkar fossilbilar.
Intressant att elbilar med en liten bensinmotor är det snabbast växande segmentet. En hybrid med omvänt förhållande. En liten bensinmotor som gör det möjligt att köra 60-70 på landsväg i nödfall.
 
Om man tittar på Björn Nylands YouTube-kanal så är ett långtgående skämt också att Norrmän kör väldigt sakta i allmänhet. Om han hamnar bakom en seg bil på motorvägen så blir det "It's probably a Norwegian driver". Jag har också märkt att man kör lite lugnare i Norge de gånger jag kört runt där. Inte ovanligt att se en bil ligga i och ta det lugnt i 65kmh på en 70-väg. I Sverige har du 10 personer som kör om dig om du ligger i 80 på en 80 väg ;)
Dom har ju lite tuffare fortkörningsstraff än andra demokratier. 😄
 
Det är väl dock inte stort alls? Jag vet inte en bil med det upplägget förutom nedlagda BMW I3 Rex?
Väldigt stort i Kina, Li Auto säljer i princip bara sådana bilar. De är inte särskilt effektiva dock, 6.9L/100km är väl inget att hänga i granen. Men deras ren el räckvidd är typ 250km CLTC som kanske blir 180-200km WLTP.
Även VW-Gruppen ska lansera en sådan bil i USA i form av Scout-SUV:ar och pickups. Bilarna kommer både som EV och EREV.
1737040757363.png
 
Senast ändrad:
Du måste väl kunna ställa ampere?
Jag kan göra det via så kallat ”fristående” läge via Zaptec laddaren problemet då att laddaren befinner sig i något slags manuellt offline läge så bara jag kan utföra autentisering (via min mobil och bluetooth anslutning) vilket betyder att min fru inte kan sätta bilen på laddning. (Vilket är besvärligt om jag är i Tyskland eller annat på tjänsteresa)

Samt att lite annan funktionalitet som historik m.m. försvinner i det ”fristående” läget.
 
Kan du i bilen ställa ner så att du laddar på 3,7kW istället?
Det där med effektavgift är ett helvete. Jag fattar att elnätsbolagen måste tidsdifferentiera sina effektavgifter för att minska belastningen på nätet. Men beroende på hur man utformar effektavgifter så kan det straffa elbilister. Just låg driftkostnad med hemmaladdning var ju en viktig usp för elbilen. Men om det blir dyrare att ladda hemma i kombination med att man sänkt priserna på bensin och diesel så är det inte lika fördelaktigt med elbil längre....Så elnätsbolagen bromsar elektrifieringen av transportsektorn.

Behöver man verkligen ha effektavgift på natten? Det räcker ju med att ha det på dagen då belastningen på nätet är som störst.
Dessutom. Om man har sina tre effekttoppar de tre första dagarna på månaden finns det inget som helst incitament kvar att försöka minska effektuttaget resten av månaden...
Trodde det var det jag ställde in genom att klicka i ”strömbegränsning” i appen? Får se om jag kan ändra nått via infotainmentsystem i bilen sen…

Håller med till 100% är helt baklänges som det är utformat. Vet dock inte vilken kostnad det medför men hörde någon nätleverantör som tog 81kr kW per månad så i mitt fall skulle de innebära knappt 900kr månad med tre effekttoppar på 11kW och typ 200kr månad om jag begränsar maximal använd till 5kW efter kl 22. Annars har jag inga stora förbrukare i hemmet då det är fjärrvärme.
 
Trodde det var det jag ställde in genom att klicka i ”strömbegränsning” i appen? Får se om jag kan ändra nått via infotainmentsystem i bilen sen…

Håller med till 100% är helt baklänges som det är utformat. Vet dock inte vilken kostnad det medför men hörde någon nätleverantör som tog 81kr kW per månad så i mitt fall skulle de innebära knappt 900kr månad med tre effekttoppar på 11kW och typ 200kr månad om jag begränsar maximal använd till 5kW efter kl 22. Annars har jag inga stora förbrukare i hemmet då det är fjärrvärme.
Jag har räknat på ett fall och kom fram till att det kan bli 1300kr dyrare per månad mellan en medveten och en icke-medveten användare. Detta är om man bor inom Karlstads Elnät. Varje nätbolag får utforma effektavgifterna lite som de vill.
Sollentuna energi och miljö har valt att inte ha effektavgifter kvällstid vilket är sunt!
 
Jag har räknat på ett fall och kom fram till att det kan bli 1300kr dyrare per månad mellan en medveten och en icke-medveten användare. Detta är om man bor inom Karlstads Elnät. Varje nätbolag får utforma effektavgifterna lite som de vill.
Sollentuna energi och miljö har valt att inte ha effektavgifter kvällstid vilket är sunt!
Bor i Sollentuna och vi har haft effektavgift hela tiden sen vi flyttade hit för 9 år sen. Tror Sollentuna energi var först ut med det i landet(20år-ish sedan dem började med det)

Mellan 07:00-19:00(helgfri vardag) så är det effektavgift, rätt hög avgift med dessutom :(. Var klart obra när jag körde hybrid!

Screenshot_20250116_175432_Chrome.jpg
 
Senast ändrad:
Det som funkar är via laddaren i ett så kallat ”fristående” läge som jag som administratör kan aktivera men vill undvika det helst med anledning av vad jag skrivit i tidigare svar några inlägg ovanför.
IMG_5834.png
Någonstans har det angivits att max laddström är 16a, det är den du behöver ändra. Boxen kan inte lista ut det själv utan det är angivet någonstans.

VWs ID-bilar kan inte ändra strömstryrka själva utan man måste göra det via boxen.
 
Mmm, lite imponerad att min P2 LR drar över 22kwh/100km just nu. Blir nära halva WLTP-siffrorna när jag kollar avstånd. Hoppas på bättre siffror i sommar.
Min P2 snittar närmre 24kwh/100km nu vintertid. Samma körmönster som jag har på sommartid. Låg då på under 20kwh/100km, strax över 19 om jag minns rätt?! Så en viss förbättring borde du få i sommar.
Om man tittar på Björn Nylands YouTube-kanal så är ett långtgående skämt också att Norrmän kör väldigt sakta i allmänhet. Om han hamnar bakom en seg bil på motorvägen så blir det "It's probably a Norwegian driver". Jag har också märkt att man kör lite lugnare i Norge de gånger jag kört runt där. Inte ovanligt att se en bil ta det lugnt i 65kmh på en 70-väg. I Sverige har du 10 personer som kör om dig om du ligger i 80 på en 80 väg ;)
Självbevarelsedrift. Norge är världens rikaste land. Norrmän har generellt en bra (hög) inkomst och i Norge, precis som Finland, är det dagsböter på fortkörning.
 
Min P2 snittar närmre 24kwh/100km nu vintertid. Samma körmönster som jag har på sommartid. Låg då på under 20kwh/100km, strax över 19 om jag minns rätt?! Så en viss förbättring borde du få i sommar.

Självbevarelsedrift. Norge är världens rikaste land. Norrmän har generellt en bra (hög) inkomst och i Norge, precis som Finland, är det dagsböter på fortkörning.
Då kommer du runt 30 mil?
 
Då kommer du runt 30 mil?
Nää. Jag kommer faktiskt längre. Mestadels av resorna går till och från jobbet. Det är ca 19km varav 18km av dessa är 100kmh/väg och jag adderar på momsen får jag skamligt erkänna (kör alltså farthållaren på 120km/h)

När jag kör längre, som till Norge veckan innan jul, blir det mer blandad körning och långsammare snittfart. Körde 38mil då innan jag laddade. Så mina lite längre snittresor är förbrukningen på kanske 20-22?! Imorrn em blir det en ca 18 mils tripp. Jag kan försöka komma ihåg att lägga ut snittförbrukningen här imorgon kväll.
 
Bor i Sollentuna och vi har haft effektavgift hela tiden sen vi flyttade hit för 9 år sen. Tror Sollentuna energi var först ut med det i landet(20år-ish sedan dem började med det)

Mellan 07:00-19:00(helgfri vardag) så är det effektavgift, rätt hög avgift med dessutom :(. Var klart obra när jag körde hybrid!

Screenshot_20250116_175432_Chrome.jpg
Men ingen effektavgift på natten va? Då kan man ju alltid ställa in så laddningen sker över natten tänker jag.
 
Inte för att det kanske är så inspirerande men det blev byte från en 20-år gammal lyxig BMW 6-serie med v8 till snik-P2. Minisuv.
IMG_2498.jpeg

Nu ska jag bara se om man kan klämma på mindre fälgar med mer gummi från xc40.
Jag kommer ändå sakna BMW:n! Det var ändå kul att läsa om dess väl och ve lite då och då, det är en läcker modell som jag funderat på själv många gånger. Hoppas du blir nöjd med P2:an
 
Tillbaka
Topp