• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,014
På tal om Tesla. Jag följer nyregistreringsstatistiken ganska mycket. Som många vet minskade nyregistreringarna av Teslabilar ganska mycket i början av året. En av anledningarna som folk nämnde var att nya Model Y inte hade börjat levereras ännu. Vid det här laget har dock nya Y levererats sedan cirka 3 veckor tillbaka, och försäljningen är fortfarande mycket trög jämfört med samma period föregående år. Takten de levererar nya bilar med just nu är fortfarande mer än hälften av takten de hade vid samma tid förra året, trots att nya Model Y nu levereras.

Samtidigt ökar VW mycket med sin ID7:a som verkar ha blivit en hit.

Om vi bortser från de politiska anledningar som alla känner väl till och som jag inte orkar diskutera, och som inte heller hör hemma här - finns det några andra anledningar som kan förklara en så stor minskning? -62% jämfört med samma period föregående år är ju enormt.
1743173200374.png
1743173209285.png

1743173339025.png

På tal om Tesla. Jag följer nyregistreringsstatistiken ganska mycket. Som många vet minskade nyregistreringarna av Teslabilar ganska mycket i början av året. En av anledningarna som folk nämnde var att nya Model Y inte hade börjat levereras ännu. Vid det här laget har dock nya Y levererats sedan cirka 3 veckor tillbaka, och försäljningen är fortfarande mycket trög jämfört med samma period föregående år. Takten de levererar nya bilar med just nu är fortfarande ungefär hälften av takten de hade vi samma tid förra året, trots att nya Model Y nu levereras.

Om vi bortser från de politiska anledningar som alla känner väl till och som jag inte orkar diskutera, och som inte heller hör hemma här - finns det några andra anledningar som kan förklara en så stor minskning? -62% jämfört med samma period föregående år är ju enormt.
1743173200374.png
1743173209285.png

1743173339025.png
Så stor uppdatering som Juniper är mot den gamla skrammelhinken första gen Y borde de dubblerat sin försäljning snarare än halverat.
Väldigt kul att se att ID7 går bra, fick en som taxi nyligen och den var mycket bättre än jag trodde. Gruvligt fin bil som lätt hade kunnat bära Audilogga. Dock väldigt trist att se dem pusha den bakhjulsdrivna så hårt, köra med två drivande hjul är rent av dränerande för själen och närmast en skymf mot gud själv. Hoppas på bra kampanjer på GTX:en så man kan plocka upp en fin med bra värdetapp om ett par år.

Så stor uppdatering som Juniper är mot den gamla skrammelhinken första gen Y borde de dubblerat sin försäljning snarare än halverat.
Väldigt kul att se att ID7 går bra, fick en som taxi nyligen och den var mycket bättre än jag trodde. Gruvligt fin bil som lätt hade kunnat bära Audilogga. Dock väldigt trist att se dem pusha den bakhjulsdrivna så hårt, köra med två drivande hjul är rent av dränerande för själen och närmast en skymf mot gud själv. Hoppas på bra kampanjer på GTX:en så man kan plocka upp en fin med bra värdetapp om ett par år.
Man tycker ju att det iallafall skulle vara ungefär samma. Bilden nedan illustrerar den dagliga registreringen av nya Juniperbilar. De levererar ju kontinuerligt, så bilarna finns. Inte så att det kom in ett initialt gäng och att det sedan inte skett några fortsatta leveranser. Det ska bli intressant att följa utvecklingen framöver. Är det tapp i försäljningen även i Q2 så är det något större på gång och inte enbart att man skiftade till ny generation av sin mest sålda bil.

Ja, ID7:an verkar man ha lyckats väldigt väl med. Hade kunnat tänka mig en sådan, kul med en elbilskombi som också är en riktigt vettig bil. Innan hade vi väl egentligen bara någon MG. Jag delar inte samma "hat" för tvåhjulsdrift som du men vi har väl olika preferenser. Oavsett vad så verkar det vara en oväntat bra bil, grym flaggskeppsmodell för VW med andra ord.
1743173750256.png

Det här var lite kul påtal om id7. Munro hyllar Tesla annars

På tal om Tesla. Jag följer nyregistreringsstatistiken ganska mycket. Som många vet minskade nyregistreringarna av Teslabilar ganska mycket i början av året. En av anledningarna som folk nämnde var att nya Model Y inte hade börjat levereras ännu. Vid det här laget har dock nya Y levererats sedan cirka 3 veckor tillbaka, och försäljningen är fortfarande mycket trög jämfört med samma period föregående år. Takten de levererar nya bilar med just nu är fortfarande mer än hälften av takten de hade vid samma tid förra året, trots att nya Model Y nu levereras.

Spontana tankar:

-Det stora problemet (bortsett från USA / Musk) är nog att det helt enkelt finns såpass många fler konkurrenter idag, VW, Skoda, Volvo... fler modeller att välja på och många av de modeller som kanske fanns på marknaden förra året har fått sänkta priser som gör dem mer attraktiva. Idag är steget upp till exempelvis ID4 med stora batteriet inte speciellt stort, eller till Skoda Enyaq.

-Juniper känns spontant inte så "het" som modell, även om den är snyggare än föregående modell är det ju fortfarande ungefär samma bil med ungefär samma design, inredning och funktioner. Räckvidden är inte speciellt imponderande, designen daterad, inredningen känns inte direkt unik eller fräsch längre... Även om Tesla-killarna tycker att det är en stor upppdatering tror jag väldigt många upplever det som en ganska liten facelift.

-Osäkerhet kring andrahandsvärden får företag och leasingbolag att känna viss tveksamhet, och det påverkas inte bara av Musks personlighet utan även av att nypriserna på dem har hoppar upp och ned väldigt mycket.

-Tesla har tappat lite av sin USP med laddnätverket, det är fortfarande bäst på marknaden men det är inte längre unikt, länge var ju Tesla den enda rimligt prissatta elbilen man kunde resa långt med men idag är situationen en annan.

Om man vänder på det, vad talar till deras fördel?

Spontana tankar:

-Det stora problemet (bortsett från USA / Musk) är nog att det helt enkelt finns såpass många fler konkurrenter idag, VW, Skoda, Volvo... fler modeller att välja på och många av de modeller som kanske fanns på marknaden förra året har fått sänkta priser som gör dem mer attraktiva. Idag är steget upp till exempelvis ID4 med stora batteriet inte speciellt stort, eller till Skoda Enyaq.

-Juniper känns spontant inte så "het" som modell, även om den är snyggare än föregående modell är det ju fortfarande ungefär samma bil med ungefär samma design, inredning och funktioner. Räckvidden är inte speciellt imponderande, designen daterad, inredningen känns inte direkt unik eller fräsch längre... Även om Tesla-killarna tycker att det är en stor upppdatering tror jag väldigt många upplever det som en ganska liten facelift.

-Osäkerhet kring andrahandsvärden får företag och leasingbolag att känna viss tveksamhet, och det påverkas inte bara av Musks personlighet utan även av att nypriserna på dem har hoppar upp och ned väldigt mycket.

-Tesla har tappat lite av sin USP med laddnätverket, det är fortfarande bäst på marknaden men det är inte längre unikt, länge var ju Tesla den enda rimligt prissatta elbilen man kunde resa långt med men idag är situationen en annan.

Jag håller med till 100%.
Sedan tror och hoppas jag att folket som köpte bil efter skärmstorlek och siffror på pappret är färdiga och att gamla kärnvärden som kvalitetskänsla, komfort och vettiga knappar/reglage är på väg tillbaka.

1743173200374.png
1743173209285.png

1743173339025.png
Det är endast den första edition av nya faceliftade model y som har börjat levereras i små volymer samt lagerbilar av gamla varianten.
De ”vanliga” varianterna av juniper kommer börja levereras i maj-juni.

Spontana tankar:

Låter rimligt! Det jag tror talar till deras fördel har i stort varit 1) priset, som är lite lägre än andra, 2) mjukvaran och 3) folk associerade länge Tesla med elbilar, och tänker därmed att de ska vara bäst.

Men det är definitivt så att andra märken kommer med bilar som faktiskt konkurrerar, elbilsmässigt, och där man även kan få tag på saker man tycker är viktiga men som Tesla inte kan leverera på samma sätt. I slutändan måste det ju vara så att bilmarknaden för elbilar fragmenteras, precis som övriga bilindustrin. Det är inte möjligt att i bilindustrin ha 1-3 företag som säljer 80% av produkterna, som kanske är möjligt när det gäller digitala tjänster. Folk har olika prioriteringar, saker man är ute efter, och ett företag kan inte tillgodose alla dessa behov. Man valde Tesla för att de var bäst, elbilsmässigt. Men nu kommer fler alternativ ut konstant som inte bara kan konkurrera elbilsmässigt, men som också kan tillgodose andra behov. Kan ligga något i det.

Det är endast den första edition av nya faceliftade model y som har börjat levereras i små volymer samt lagerbilar av gamla varianten.
Jag blev lite nyfiken på hur det ser ut med Model 3 generellt, alltså både den gamla och den nya, och jämförde leveranserna där också i Jan-Mar 25 vs Jan Mar 24. Även dessa ligger dock ungefär -55%.

Jag tror definitivt att det ligger något i det du säger, men det förklarar nog inte allt. Det är en för dramatisk minskning.

Model X är nere 62% och Model S 71% - detta är dock två bilar där vi pratar om ett tiotal leveranser per kvartal, så inte lika jämförbart.
1743178039368.png

En gissning är ju att statistiken kommer se bättre och bättre ut fram till sommaren för Teslas del, därefter kommer effekterna av Juniper att smetas ut men när vi ser på helåret 2025 tror jag det kommer vara ett duktigt tapp för Tesla (vilket som sagt är rimligt, inget talar till deras fördel just nu)

En gissning är ju att statistiken kommer se bättre och bättre ut fram till sommaren för Teslas del, därefter kommer effekterna av Juniper att smetas ut men när vi ser på helåret 2025 tror jag det kommer vara ett duktigt tapp för Tesla (vilket som sagt är rimligt, inget talar till deras fördel just nu)
Det är jag också rätt övertygad om. Tongångarna både bland de som äger Tesla, men även de som skulle kunna köpa i min omgivning, är helt annorlunda nu. Tesla har dåliga associationer numera - inte bra som tidigare. Tidigare var det teknik och modernitet som associerades. Nu är det bara Musk och allt ont runt det som diskuteras.

Eftersom konkurrenterna leverar allt bättre bilar numera så känns även det tekniska försprånget minskat. Tesla är fortfarande en BRA bil, inget snack om saken. Men de har inte överlägsen app, energieffektivitet och laddprestanda längre. De är "bara" bra.

Senast ändrad:
Det är jag också rätt övertygad om. Tongångarna både bland de som äger Tesla, men även de som skulle kunna köpa i min omgivning, är helt annorlunda nu. Tesla har dåliga associationer numera - inte bra som tidigare.
Eftersom konkurrenterna leverar allt bättre bilar numera så känns även det tekniska försprånget minskat. Tesla är fortfarande en BRA bil, inget snack om saken. Men de har inte överlägsen app, energieffektivitet och laddprestanda längre. De är "bara" bra.
När tror du vi kan se nya modeller från Tesla, vet vi om det finns något i pipelinen? Tesla 3 rullar snart in på sitt tionde år, dags för en uppfräschning? Mer än den som skedde vid faceliften 2024 eller när det nu var.

När tror du vi kan se nya modeller från Tesla, vet vi om det finns något i pipelinen? Tesla 3 rullar snart in på sitt tionde år, dags för en uppfräschning? Mer än den som skedde vid faceliften 2024 eller när det nu var.
Vet inte. Känns som att Tesla har dålig fart i uppdateringarna nu. Känner för egen del att det är uteslutet att köpa en ny 3a trots att min är tre år nu. Det är alldeles för liten skillnad mot den nya. Samma med Y gissningsvis, men det har jag ju inte haft någon innan.

Sånt har väl bara nördarna koll på och inte dunväst Thomas….som mäter allt på tvärsen och som bara vill åka creddi el…?

Må vara att Teslas tekniska försprång till ze germans och kineser har krympt….men vi ska inte underskatta betydelsen av image…..ingen vill vara på looser sidan…..hur bra än produkten må vara……Musk klafsar nu runt i looser träsket…..

Kan en bidragande orsak till Teslas bekymmer också vara att det som gör dem unika, och det som så många älskar, är sådant som väldigt många av oss kanske inte gillar alls?

Early adopters som ju dessutom gärna vill vara unika kommer ju inte köpa en ny Tesla nu när det inte hänt något avgörande på tio år…

…och vi andra tröttnade nog på inredningen, pruttkudden, ljusshowerna och allt annat gör dem unika relativt snabbt.

Kan en bidragande orsak till Teslas bekymmer också vara att det som gör dem unika, och det som så många älskar, är sådant som väldigt många av oss kanske inte gillar alls?

Early adopters som ju dessutom gärna vill vara unika kommer ju inte köpa en ny Tesla nu när det inte hänt något avgörande på tio år…

…och vi andra tröttnade nog på inredningen, pruttkudden, ljusshowerna och allt annat gör dem unika relativt snabbt.
Hålller med. Jag tyckte att Teslabilar var skitcoola när de först kom, men idag är de absolut inte lika häftiga. Model 3 har blivit som en Toyota Camry, en riktigt bra bil (för syftet), men inget speciellt. Nu tycker jag att exempelvis Rivian eller Lucid (om vi ska ta Amerikanska märken) gör mycket häftigare saker.

Model 3 och Y har gått från att vara unika, häftiga bilar med ny teknik, till att vara normala, rimliga och ganska bra val för den som vill ha en bra elbil helt enkelt.

Hålller med. Jag tyckte att Teslabilar var skitcoola när de först kom, men idag är de absolut inte lika häftiga. Model 3 har blivit som en Toyota Camry, en riktigt bra bil (för syftet), men inget speciellt. Nu tycker jag att exempelvis Rivian eller Lucid (om vi ska ta Amerikanska märken) gör mycket häftigare saker.

Model 3 och Y har gått från att vara unika, häftiga bilar med ny teknik, till att vara normala, rimliga och ganska bra val för den som vill ha en bra elbil helt enkelt.
Samtidigt som jag tror många också aktivt väljer bort Tesla för att de har en del egenskaper som är vattendelare (inredningen, pruttkudden, ljus-show etc). Det känns som att många har ”längtat” efter en elbil som är bra men också påminner mer om en V70 eller Passat.

Men, med det sagt, detta är antagligen en del av förklaringen till att de tappar så stort i försäljning på marknader. Sen finns förstås väldigt många styrkor också, och det är väl därför det trots allt i princip är världens mest sålda bil.

Sånt har väl bara nördarna koll på och inte dunväst Thomas….som mäter allt på tvärsen och som bara vill åka creddi el…?

Må vara att Teslas tekniska försprång till ze germans och kineser har krympt….men vi ska inte underskatta betydelsen av image…..ingen vill vara på looser sidan…..hur bra än produkten må vara……Musk klafsar nu runt i looser träsket…..
Jag känner till detta eftersom jag arbetar i bilbranschen. Men när man tittar på statistik får man inte stirra sig blind på siffror. Man behöver förstå faktorerna bakom som påverkar siffrorna också.

Fast Toyota Camry har ju bra kvalitet och är känd för att vara problemfri. :)

Så är det alltid, därför Rolex är så tråkigt på ett klockforum.
På den lite mer rationella sidan kan jag tillägga att när jag köpte så hade Tesla ett helt unikt laddnätverk som var stängt för andra och det fanns nästan inga konkurrenter som realistiskt kom över 40 mil med lite tempo. Nu ser även det helt annorlunda ut. Jag hade nog inte köpt nån Tesla idag (även utan Musks osköna politiska äventyr)

Frågan är vad man ska byta till som ligger liknande i pris, som har liknande prestanda (när det svänger, rakt fram, räckvidd), liknande utrymmen osv.

Har aldrig ägt samma modell eller märke back to back har ingen trogenhet till något märke. Oklart vad jag hade valt just nu I5a, I4a, 5N hade legat närmast ju för mig. Även om i4 och i5 är grymt tunga och 5N har rätt dålig räckvidd. Eventuellt Polestar 4!? Alla dock rätt mycket dyrare med motsvarande spec, kanske jämnar ut sig vid försäljning som det ser ut nu?

Hade mitt körmönster inte varit som den är så hade kört enbilsgarage med typ en M2, M3, RS3 eller Mustang. Har gjort 16 resor som varit under 5km enkel väg den här veckan och det är två dagar kvar... :S

Får köpa en Revuelto 🙌

Edit: 20 resor nu

Senast ändrad:
Jag vet flera bolag där de inte får välja Tesla som förmånsbil/tänstebil (av olika orsaker). Det kan också vara en bidragande orsak till Teslas sjunkande siffror. Vi får t.ex. inte välja Tesla på jobbet.

Volvos VD Jim Rowan har förmodligen fått sparken. De gick ut med en pressrelease idag, en söndag, och hans sista dag är imorgon. Gamla veteranen Håkan Samuelsson tar över i 2 år och under tiden ska man leta en mer permanent VD till bolaget. Intressant. Lite knäppt från början var det att ta in Jim Rowan som kommer från Blackberry och Dyson. Inte blev man superbra på mjukvara för det heller, som kanske var tanken...

Undrar om det blir strategibyte nu med eller om man ska tuffa på "som vanligt" med Håkan istället.

Senast ändrad:
Volvos VD Jim Rowan har förmodligen fått sparken. De gick ut med en pressrelease idag, en söndag, och hans sista dag är imorgon. Gamla veteranen Håkan Samuelsson tar över i 2 år och under tiden ska man leta en mer permanent VD till bolaget. Intressant. Lite knäppt från början var det att ta in Jim Rowan som kommer från Blackberry och Dyson. Inte blev man superbra på mjukvara för det heller, som kanske var tanken...

Undrar om det blir strategibyte nu med eller om man ska tuffa på "som vanligt" med Håkan istället.

Svårt att se att en person skulle vara avgörande men nej - det kändes inte som att Rowan imponerade

Tillbaka
Topp