• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,014
Ok, men då är det bara av/på som gäller. Inget finlir med specifik kW. Blåtand till Halo har jag inte testat. Försökte få igång med wifi när den installerades. Men det gick obra. Sen kunde jag ju sköta allt jag behövde från bilen i 330:n så jag brydde mig inte mer. Ska kolla upp BT! Tack för tips.
Äger ingen ID4/Enyaq men jag gissar att reduceringen ställer ner från 16A till 8A. Det borde funka för att ladda upp under natten spontant så länge det är 3 faser. Min poäng? Du borde inte behöva fippla så ofta så det kanske räcker att ändra via blåtand vintertid. På sommaren brukar detta inte vara ett problem.

Äger ingen ID4/Enyaq men jag gissar att reduceringen ställer ner från 16A till 8A. Det borde funka för att ladda upp under natten spontant så länge det är 3 faser. Min poäng? Du borde inte behöva fippla så ofta så det kanske räcker att ändra via blåtand vintertid. På sommaren brukar detta inte vara ett problem.
Fattar. Men problemet är ju att laddaren slår av efter en stund om jag knäpper igång reduceringen i bilen. Eller menar du att jag samtidigt måste sänka effekten i boxen? Det behövdes inte i BMWn..
Skönt att vi går mot varmare tider…

Ok, men då är det bara av/på som gäller. Inget finlir med specifik kW. Blåtand till Halo har jag inte testat. Försökte få igång med wifi när den installerades. Men det gick obra. Sen kunde jag ju sköta allt jag behövde från bilen i 330:n så jag brydde mig inte mer. Ska kolla upp BT! Tack för tips.
Jag tror inte Charge amps halo har något bluetooth-gränssnitt. Om du inte redan har koll på detta kan jag tipsa om hur man ansluter till laddarens egen wifi-accesspunkt för att eventuellt konfigurera något där. Se sida 14 i installationsmanualen.

Fattar. Men problemet är ju att laddaren slår av efter en stund om jag knäpper igång reduceringen i bilen. Eller menar du att jag samtidigt måste sänka effekten i boxen? Det behövdes inte i BMWn..
Skönt att vi går mot varmare tider…
Nej du ska inte behöva ändra på båda ställen. Att boxen slår när bilen begär 8A låter som ett fel.

I slutändan är det kunden som bestämmer. Det finns kunder som av olika skäl vill minska sina produkters utsläpp. Jag känner till flera företag vars kunder vill minska sina utsläpp på eget initiativ. I andra fall kan det vara på grund av att det finns lagar/regler som antingen kräver minskningar eller där man belönas skattemässigt om man minskar, kanske till och med kan tjäna pengar på det (exempelvis Volvo Cars/Tesla) - i detta fallet handlar det om att politiken premierar sådant.

Företaget jag nämnde som kartlade sitt stålbehov är en underleverantör av diverse komponenter till större bolag som Husqvarna, Electrolux, SAAB, Volvo Trucks, Volvo Cars, osv. Och de tittade då på vilka komponenter de säljer som är mindre priskänsliga och där en efterfrågan på fossilfria material finns.

Jag släpper det här. @Aurum har rätt, fel tråd.

Vad tror du om STEGRAs fortsatta verksamhet och dess bedrägeri.

Jupp. De kan sitta och vara "tuffa" på bensinupproret på FB istället
1742729578989.png

Är det någon som ska på eCar Expo nästa helg, den 3-5 april, på Stockholmsmässan i Älvsjö?

Bland annat blir det premiär för följande bilar:

Audi Q6 e-tron Sportback
Audi.jpg

Cadillac Optiq
Cadillac optic.jpg

Hyundai Ioniq 9 och Inster
ioniq9.jpg

Lotus Evija
Lotus-1.jpg

Lynk&Co 2
Lynk.jpg

Mazda 6e
Mazda6e.jpg

Polestar Arctic Circle
Polestar.jpg

Renault 4
Renault 4.jpg

Renault Master e-Tech
Renault_Master.jpg

Smart 5
Smart.jpg

Suzuki e Vitara
Suzuki.jpg

Tesla Model Y
Tesla.jpg

Volkswagen e Transporter
VW_Transporter.jpg

Volkswagen ID. GTI Concept
VW.jpg

Zeekr 7X
Zeekr7x.jpg

Om ni är där så hojta till. Jag kommer vara där alla tre dagar och ska bland annat prata batterier på scenen på lördag och på söndag blir det livepodd.

Mer info och biljetter på: https://ecarexpo.se/

Roade mig lite med att kolla begagnade Taycan. De är ju hyfsat billiga!
Du kan få en Taycan med typ 5000 mil för under 700k. Jag skulle välja en sån alla dagar i veckan jämfört mot vilken annan ny elbil som helst i samma prisklass. Dessutom bättre för miljön att köpa en bättre beggad bil om man nu tycker sånt är viktigt.
Det känns som att många "glömmer" Porsche när man tittar på en ny bil.
Varför väljer man exempelvis en Polestar 3 istället för en Porsche Macan? De är ju i samma prisklass, Macan laddar snabbare, är rymligare, bättre prestanda, har 800V-system och lägre energiförbrukning....Är det jantelagen som spökar?

Du kan få en Taycan med typ 5000 mil för under 700k. Jag skulle välja en sån alla dagar i veckan jämfört mot vilken annan ny elbil som helst i samma prisklass. Dessutom bättre för miljön att köpa en bättre beggad bil om man nu tycker sånt är viktigt.
Varför väljer man exempelvis en Polestar 3 istället för en Porsche Macan? De är ju i samma prisklass, Macan laddar snabbare, är rymligare, bättre prestanda, har 800V-system och lägre energiförbrukning....Är det jantelagen som spökar?
Men hur många köper en ny P3 privat då? De flesta som plockar ut en polestar gör det väl som förmånsbil?? Eller?? Åtminstone var det så för mig och det är vad jag fått för mig. Men jag har haft fel förr… Jag skulle gärna ta en Porsche om det var ett alternativ för min arbetsgivare 😬

Värt att tänka på angående Polestar 3 och Macan-jämförelsen är väl att med Polestar 3 får du typ all utrustning med två paket. Som alltid med Porsche behöver du lägga till varje detalj man kan komma att tänka på. "Startar från...."-priset säger inte så mycket när det gäller Tyska bilar, dessvärre. Du måste betala 4,000kr för en bakrutetorkare, exempelvis ;) Sen får man inte glömma att tänka på att många bilar i denna klass tas ut genom företag. Då kan en P3:a helt plötsligt kanske bli mycket billigare.

Men sen är det väl helt enkelt en smakfråga. Jag tycker Polestar 3 är snyggare, såg en svart häromdagen, väldigt fin. Hur de är att köra vet jag inte, men jag tror inte P3:an är katastrof direkt med sin mekaniska torque vectoring, Polestar brukar vara bra på chassituning också. Men många vill väl ha Porsche, för att det är en Porsche. P3 och EX90 kommer få 800v i en facelift snart (förmodligen samma teknik som ES90). Då blir de mer intressanta bilar rent tekniskt än de är idag.

Vad kostar en beg Taycan att försäkra, serva och underhålla jämfört med en ny "standardbil" då?

Men hur många köper en ny P3 privat då? De flesta som plockar ut en polestar gör det väl som förmånsbil?? Eller?? Åtminstone var det så för mig och det är vad jag fått för mig. Men jag har haft fel förr… Jag skulle gärna ta en Porsche om det var ett alternativ för min arbetsgivare 😬
De flesta bilar som premiummärkena säljer i Sverige går till företag. Det gäller Polestar såväl som Volvo och BMW, Mercedes, osv. Det är så vår bilmarknad fungerar. Det är väldigt få som tar ut en bil för 700-1000kkr privat. Privat är det många som köper bilar efter att de leasats till sin första brukare. Man köper en bil som gått 3-5,000 mil för en billigare, mer resonabel peng.

I perioden Jan-Mars i år har vi 16,000 nya bilar på företag, 9,000 till privatpersoner, och 30,000 som är leasade (leasing i denna statistik handlar om både leasing till företag och privatpersoner, så vitt jag vet). Svårt att avgöra hur stor mängd av de 30,000 leasade som går till företag och privatpersoner, men man kan iallafall konstatera att många bilar går till företag i Sverige.
1743085444913.png

Korrekt. Men hos oss får vi även plocka ut begagnade bilar som personalbil. Det börjar tydligen bli ganska populärt att göra så. Då kan man visa att företaget har ett miljötänk och inte bara plockar ut nya bilar.

På tal om Polestar, kul de chockhöjt månadskostnaden för operationell leasing för företag på P2 nu. Kostar lika mycket som P4.

P2 kanske inte är så mycket billigare än P4 att bygga?

På tal om Polestar, kul de chockhöjt månadskostnaden för operationell leasing för företag på P2 nu. Kostar lika mycket som P4.

P2 kanske inte är så mycket billigare än P4 att bygga?
Ajdå, trist.

P2 bygger på gamla CMA. Kan mycket väl vara så att P4 på den mer moderna SEA-plattformen är mer kostnadseffektiv att bygga än P2. Båda byggs i Kina, men P2 byggs i Volvos fabrik där man också gör XC40 och någon Lynk & Co, medan P4 byggs i en nyare Geely-fabrik där man också bygger Zeekr och andra bilar på SEA-plattformen.

På P2 har man nästan ingen bruttomarginal, på P4 säger man att man ska ha närmare 15-20% brutto - det var dock innan tarifferna slogs igenom.

Det kan ligga något i det.

Korrekt. Men hos oss får vi även plocka ut begagnade bilar som personalbil. Det börjar tydligen bli ganska populärt att göra så. Då kan man visa att företaget har ett miljötänk och inte bara plockar ut nya bilar.
Kolla förmånsvärdet på en begagnad Taycan innan du tar fram champagnen bara ;)
Sånt har mer med hur stora lager av osålda bilar man har än vad de egentligen kostar att tillverka. Då skickar man in pengar som stöd i kalkylen. Gissningsvis säljer P4 inte i linje med förväntningarna.

Sånt har mer med hur stora lager av osålda bilar man har än vad de egentligen kostar att tillverka. Då skickar man in pengar som stöd i kalkylen. Gissningsvis säljer P4 inte i linje med förväntningarna.
Var dock tvärt om, P2 som höjts, främst iaf.

Förstår att man gör prisjusteringar där det sticker minst i ögonen på folk som betalat högt pris när man behöver dumpa bilar. Eller där det gör mest nytta då om man är tvungen... Långsiktigt ligger dock tillverkningskostnaden bakom allt någonstans, hur man än vrider och vänder på det.

Gissningsvis stöd som tagits bort. När P2 kom var den ju rejält dyr på operationell leasing, sedan gjordes stora prissänkningar ett tag.
Tror de hade räknat fel eller var såpass pressade att de var tvungna. Nu med tull och kanske sänkt tillverkning blir det annan kalkyl. Iofs meningslöst för mig att spekulera i när jag inte har koll.

En höjning med 75% är ändå imponerande, egentligen det enda jag ville dela.

Gissningsvis stöd som tagits bort. När P2 kom var den ju rejält dyr på operationell leasing, sedan gjordes stora prissänkningar ett tag.
Rent allmänt så var P2 dyrare förr än den är nu. Man ville inte dras med i priskriget, men man tvingades till slut. Det har resulterat i att de går back på varje P2:a de säljer, speciellt med tarifferna också på 18+10% för Geelykoncernen. De (Volvo) tillverkar också färre P2 idag än i början. Det har man också gått ut med, att P2:an ska spela mindre roll nu för bolaget och att man hellre säljer, säg 50 P4 med någorlunda rimlig marginal än att sälja 150 P2 med noll eller till och med negativ marginal.

Jag tror att de överväger att ha kvar P2 i sortimentet något år till, men att man inte kommer köra kampanjer och gå back lika mycket på den som man gjorde när det var deras enda bil. P2 behöver inte längre dra hela lasset och då kan man lugnt sälja färre P2or men med bättre marginaler.

Är det bra att begagnade bilar har lika högt förmånsvärde som nya bilar i sverige? Hur kan vi få upp efterfrågan på begagnade bilar? Idag finns inga incitament för den som har bilförmån att välja en begagnad bil, därför är efterfrågan dålig, andrahandsvärdet uselt och många elbilar exporteras direkt när 3-årsleasingen går ut.

Programpunkt på eCar Expos seminarie:

13:00
Så stannar elbilen i landet​

Exporten av elbilar ökade 86 % 2024; elbilar som fått över en miljard av svenska skattepengar i bonus rullar nu i Norge, Danmark och Tyskland. 2030 presenterar statistiken och förslag på hur elbilarna stannar i landet, som diskuteras med företrädare för bilhandeln och politiken.

Även om man tar en beggad Taycan på bolaget så räknas förmånsvärdet som på en ny. Förmånsvärde på bil med list på 1.1-1.2 mille+ är inte jättekul. Som vanligt om man tjänar grymt bra och får ta en sådan som tjänstebil(oklart hur vanligt det är med att få ta ut en beggad bil via arbetsgivare) eller har eget AB som går grymt bra så är det kanske skit samma.

Hade jag kunnat ta ut en beggad bil och fått nedsatt förmånsvärde då hade det absolut varit intressant med exv en begagnad Taycan

Är det bra att begagnade bilar har lika högt förmånsvärde som nya bilar i sverige? Hur kan vi få upp efterfrågan på begagnade bilar? Idag finns inga incitament för den som har bilförmån att välja en begagnad bil, därför är efterfrågan dålig, andrahandsvärdet uselt och många elbilar exporteras direkt när 3-årsleasingen går ut.
Hela poängen med förmånsbilar har varit att stimulera nybilsförsäljningen (av Volvo och Saab). Det är först på senare år som någon slags miljöidé att få ut elbilar har uppstått. Tanken är att personer utan bilförmån ska köpa de begagnade bilarna men en 3 år gammal elbil kostar fortfarande lite mycket.

Hela poängen med förmånsbilar har varit att stimulera nybilsförsäljningen (av Volvo och Saab). Det är först på senare år som någon slags miljöidé att få ut elbilar har uppstått. Tanken är att personer utan bilförmån ska köpa de begagnade bilarna men en 3 år gammal elbil kostar fortfarande lite mycket.
Vad pratar du om? Är senaste 15+ åren "senare år" för dig? Det var runt 2010 som det var som mest kostnadseffektivt då man kunde köpa billiga etanolbilar där själva bilen inte var mer än 5000 fördyrad men förmånsvärdet nästan halverades. Sedan blev elbilar en helt okej deal tills SVMP regeringen gjorde det totalt meningslöst runt 2022 då de tyckte det var orättvist att de med bra jobb kunde åka fin bil. Numera är det knappt mer fördelaktigt än att bara privatleasa. Den lilla nedsättningen i förmånsvärde som kvarstår efter Maggans slakt äts upp direkt av hur brutalt mycket dyrare själva leasingkostnaden är.

Tillbaka
Topp