• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,068
Någon som har erfarenhet av BMW i4 att dela?

Har osunda tankar på att byta Porschen mot något lite mer praktiskt, t.ex. en i4 m50. Med två barn behövs dels ett baksäte och dels blir det inte så mycket tid till att åka bana längre. BMWn eller en Taycan känns nära till hands som mycket mer vuxna men ändå inte helt dötrista alternativ.
En bekant har en och är så nöjd att han beställt en bil till. Han gillar att den är så "vanlig" att köra utan en massa elbilsspecifika egenheter. MEN han är bara 175cm lång och redan han tycker den är trång. Hans barn som är i tonåren klagar högt på baksätet.

Har osunda tankar på att byta Porschen mot något lite mer praktiskt, t.ex. en i4 m50. Med två barn behövs dels ett baksäte och dels blir det inte så mycket tid till att åka bana längre. BMWn eller en Taycan känns nära till hands som mycket mer vuxna men ändå inte helt dötrista alternativ.

Körmässigt så har i4:an inget att hämta(inte många andra bilar heller för den delen), du kan fortsätta köra bana, har även alla utrymmen du behöver :). I mitt tycke inte alls obekväm att åka i heller

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Hyundai IONIQ 5 N AWD https://www.blocket.se/annons/skane/hyundai_ioniq_5_n_awd/1002306919

Senast ändrad:

Jag har kört i4 M50 i två år och är nöjd.

Några aspekter att ha i åtanke:
  • Baksätet är inte jättebra för fullvuxna. För kortvuxna funkar det säkert tillräckligt bra.
  • Som alla elbilar är den tung, som en 7-serie utan elmotor. Så den känns inte som den alerta mellanklassare som 3-serien och 4-serien "ska vara". BMW har dock tagit hand om vikten väl, så den känns som en stabil och komfortabel bil. Jag har inte kört Taycan, men väl dess syskon Audi e-tron GT. Den är helt annorlunda och lyckas på något vis trolla bort känslan av övervikt på ett helt fantastiskt sätt. Den är dock bullrigare och besvärligare att kliva i och ur.

Trots reservationerna ovan: BMW i4 M50 är den bästa bil jag ägt. Skulle jag hellre ha en Taycan eller Audi e-tron GT? Inte med den stora prisskillnaden för motsvarande prestanda och utrustning. Om pengar inte var något problem? Det är inte säkert då i4 är bekvämare.

Senast ändrad:

Jag har bara provkört.
Helt ok att köra, men baksätet är lite knepigt att sätta sig i och ta sig ut.
Försäkringen bör du kolla. Jag tyckte den var svindyr.
Körmässigt så har i4:an inget att hämta(inte många andra bilar heller för den delen), du kan fortsätta köra bana, har även alla utrymmen du behöver :). I mitt tycke inte alls obekväm att åka i heller

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Hyundai IONIQ 5 N AWD https://www.blocket.se/annons/skane/hyundai_ioniq_5_n_awd/1002306919

Grymt pris på Hyundaien

Gjorde mig av med teslan för flera månader sen(saknar den....), måste hålla igång ekonomin :D

Men fick en bra deal på Cupra Tavascan VZ med adrenalinepaket(mer eller mindre fullutrustad) samt OEM 20" vinterhjul för 5442kr/månad ink 1000 mil(med nuvarande ränta). Utan någon förhöjd första avgift.
Kör inte så mycket så blir billigare med eventuella övermil (10kr/mil). Försäkring 416kr/månad. Månadskostnaden privat bli ungefär samma som Teslan , men jag slipper 7000-10000/månad i kostnad på bolaget :)

Tråkig att köra jämfört med teslan, kördynamiken är som att köra en båt i jämförelse :D, skillnaden i vikt mycket märkbar, sämre styrning(alltså feedback i ratten)(även om teslas inte var bra), bromsarna är sämre, mycket mycket långsammare, högre förbrukning, stolarna är inte lika sköna, appen är inte lika bra, infotainment är inte lika bra(dock bättre än vår 24 Enyaq 85X), stereon är inte lika bra(trots Sennheiser), mängden hårdplast i interiören (dock en hel del alcantara), ingen sentry, måste ha nyckel(for fuck sake)

Något tystare i kupen, mjukare gång (DCC), större bagage, HUD, förarinstrument, spakar, riktigt bra framljus(ink matrix), radar/sensorer, 360-kamera(ingen bra kvalitet dock). Generellt mycket bra bil för gemene man, men den är inte sportig eller snabb så har lite svårt att placera den som sådant vem den är för. Är kanske för att man vill ha något som inte är så generisk vad gäller utseendet i alla fall.

På tal om diskussionen gällande hjul, sitter 21" med adrenalinepaktet, ser bra ut men hade nog hellre haft 20". Känns som att man motarbetar DCC-chassit vad gäller komfort i alla fall.

Skulle vilja säga att ovan gäller mer eller mindre alla MEB bilar bara det att i mitt tycke så ser den här bra mycket bättre ut.
20250818_100457.jpg

Senast ändrad:
Gjorde mig av med teslan för flera månader sen(saknar den....), måste hålla igång ekonomin :D

Men fick en bra deal på Cupra Tavascan VZ med adrenalinepaket(mer eller mindre fullutrustad) samt OEM 20" vinterhjul för 5442kr/månad ink 1000 mil(med nuvarande ränta). Utan någon förhöjd första avgift.
Kör inte så mycket så blir billigare med eventuella övermil (10kr/mil). Försäkring 416kr/månad

Tråkig att köra jämfört med teslan, skillnaden i vikt mycket märkbar, sämre styrning(även om teslas inte var bra), bromsarna är sämre, mycket mycket långsammare, högre förbrukning, stolarna är inte lika sköna, appen är inte lika bra, infotainment är inte lika bra(dock bättre än vår 24 Enyaq 85X), stereon är inte lika bra(trots Sennheiser), mängden hårdplast i interiören (dock en hel del alcantara), ingen sentry, måste ha nyckel(for fuck sake)

Något tystare i kupen, mjukare gång (DCC), större bagage, HUD, förarinstrument, spakar, riktigt bra framljus(ink matrix), radar/sensorer, 360-kamera(ingen bra kvalitet dock). Generellt mycket bra bil för gemene man, men den är inte sportig eller snabb så har lite svårt att placera den som sådant vem den är för. Är kanske för att man vill ha något som inte är så generisk vad gäller utseendet i alla fall.

På tal om diskussionen gällande hjul, sitter 21" med adrenalinepaktet, ser bra ut men hade nog hellre haft 20". Känns som att man motarbetar DCC-chassit vad gäller komfort i alla fall.

Skulle vilja säga att ovan gäller mer eller mindre alla MEB bilar bara det att i mitt tycke så ser den här bra mycket bättre ut.
20250818_100457.jpg

Bra genomgång!

Den blanka plasten runt hjulhusen får det att se ut som att det är väääldigt mycket luft runt hjulen på den bilden.
Rätt snygga linjer i övrigt tycker jag, även om inte crossover är min kopp te.

Bra genomgång!

Den blanka plasten runt hjulhusen får det att se ut som att det är väääldigt mycket luft runt hjulen på den bilden.
Rätt snygga linjer i övrigt tycker jag, även om inte crossover är min kopp te.
Här ser man lite bättre, inget sportbilsstuk :D

Riktigt bra däck med från fabrik i alla fall Hankook ion EV
20250817_113003 (1).jpg

Senast ändrad:
@MaziK tack för genomgången! Vad är det för dimension på vinterdäcken? Är på jakt efter en uppsättning till vår VZ.
Har inte fått dem än men för att inte avvika från de som sitter på under sommaren i rullomkrets (255/40 R21) så bör det vara

235/50 R20
Alt
255/45 R20 --> kan vara så att Cupra rekommenderar detta då det är 255 runtom på sommarhjulen med

Nu kör tesla 0% ränta + 40kkr i extra vid inbyte ( går att förhandla dessa 40k utan inbyte också) snart sveriges mest sålda bil igen?

Nu kör tesla 0% ränta + 40kkr i extra vid inbyte ( går att förhandla dessa 40k utan inbyte också) snart sveriges mest sålda bil igen?
Blev sugen på att kolla lite statistik, så här kommer ett kanske för långt inlägg. Men aja.

Månadsvisa registreringar för Tesla sedan 2020. Inget tecken på återhämtning ännu, men vi får se vad dessa kampanjer ger för resultat
1755784357893.png

Veckovisa registreringar senaste 10 månaderna. Tänkte ta senaste året men det finns en post där en vecka i september i fjol där de levererar 2400st bilar som får hela bilden att bli svåravläst.
1755784600266.png

Flest nyregistreringar under 2025 än så länge. Kan absolut bli årets bästsäljande modell om det sker en återhämtning. Men jag har alltid varit skeptisk till den posten. Tesla har bara en modell som faktiskt säljer. Alla andra bilmärken har många fler modeller. Rimligare att kolla på bästsäljande märken än enskilda modeller. Gör man det så ser det lite annorlunda ut.
1755784762799.png

Bästsäljande märken än så länge 2025
1755784871379.png

Bästsäljande modell av bara elbilar går däremot till Tesla Model Y
1755784929431.png

Bästsäljande märken (bland enbart elbilar) under 2025
1755784964682.png

Tveksamt. Att behöva köra den räntan och rabatterna på en helt ny modell är ett dåligt tecken.

Sen är det helt uteslutet att åka Tesla för en mycket stor krets av personer numera. Du är inte cool om du kommer i en Tesla längre, du är paria. Sen får man tycka vad man vill om att blanda in politik i bilköp men jag hör hur tongångarna går hos personer som tidigare kört Tesla men som inte är rena märkesentusiaster. De vill inte synas i en Tesla längre helt enkelt.

Tveksamt. Att behöva köra den räntan och rabatterna på en helt ny modell är ett dåligt tecken.

Sen är det helt uteslutet att åka Tesla för en mycket stor krets av personer numera. Du är inte cool om du kommer i en Tesla längre, du är paria. Sen får man tycka vad man vill om att blanda in politik i bilköp men jag hör hur tongångarna går hos personer som tidigare kört Tesla men som inte är rena märkesentusiaster. De vill inte synas i en Tesla längre helt enkelt.
Ja, det är liksom "business 101" att man inte rear ut produkter som har bra efterfrågan. Finns absolut ingen mening med att rabattera en produkt som säljer bra. Anledning nummer 1 till varför man gör det är att man sitter på för mycket lager/produktionskapacitet och är villig att ta en hit på marginalerna för att bli av med grejerna och få till ett starkare kassaflöde.

Att rabattera en massa kan hjälpa till stundvis, vad gäller att få bilar sålda. Men det skadar också varumärket i längden och ens förmåga att i framtiden "ta bra betalt för" sina bilar. Alla förväntar sig kampanjer. Tyskarna och exempelvis Volvo jobbar en del med att inte kampanja för mycket - då de vet att det skadar en i längden. Då tar man hellre lägre försäljning under 2025 med bibehållna bruttomarginaler och jobbar med andra omkostnader under tiden som återhämtningen sker, för att sedan ha ett fortsatt starkt varumärke som folk är villiga att betala för under bättre tider. Varumärken som måste förlita sig på kampanjer och billig privatleasing för att få bilar sålda är exempelvis Opel och liknande märken - man vill inte vara ett sådant varumärke.

Senast ändrad:
Blev sugen på att kolla lite statistik, så här kommer ett kanske för långt inlägg. Men aja.

Månadsvisa registreringar för Tesla sedan 2020. Inget tecken på återhämtning ännu, men vi får se vad dessa kampanjer ger för resultat
1755784357893.png

Veckovisa registreringar senaste 10 månaderna. Tänkte ta senaste året men det finns en post där en vecka i september i fjol där de levererar 2400st bilar som får hela bilden att bli svåravläst.
1755784600266.png

Flest nyregistreringar under 2025 än så länge. Kan absolut bli årets bästsäljande modell om det sker en återhämtning. Men jag har alltid varit skeptisk till den posten. Tesla har bara en modell som faktiskt säljer. Alla andra bilmärken har många fler modeller. Rimligare att kolla på bästsäljande märken än enskilda modeller. Gör man det så ser det lite annorlunda ut.
1755784762799.png

Bästsäljande märken än så länge 2025
1755784871379.png

Bästsäljande modell av bara elbilar går däremot till Tesla Model Y
1755784929431.png

Bästsäljande märken (bland enbart elbilar) under 2025
1755784964682.png

Ja, det är liksom "business 101" att man inte rear ut produkter som har bra efterfrågan. Finns absolut ingen mening med att rabattera en produkt som säljer bra. Anledning nummer 1 till varför man gör det är att man sitter på för mycket lager/produktionskapacitet och är villig att ta en hit på marginalerna för att bli av med grejerna och få till ett starkare kassaflöde.

Att rabattera en massa kan hjälpa till stundvis, vad gäller att få bilar sålda. Men det skadar också varumärket i längden och ens förmåga att i framtiden "ta bra betalt för" sina bilar. Alla förväntar sig kampanjer. Tyskarna och exempelvis Volvo jobbar en del med att inte kampanja för mycket - då de vet att det skadar en i längden. Då tar man hellre lägre försäljning under 2025 med bibehållna bruttomarginaler och jobbar med andra omkostnader under tiden som återhämtningen sker, för att sedan ha ett fortsatt starkt varumärke som folk är villiga att betala för under bättre tider. Varumärken som måste förlita sig på kampanjer och billig privatleasing för att få bilar sålda är exempelvis Opel och liknande märken - man vill inte vara ett sådant varumärke.

Tack för intressanta inlägg.

Har idag två bilar - en Mach-E och en Cayman. Min fråga om i4/taycan ovan gällde Caymanen.

Men, är också lite inne på att byta Mach-E mot något. Den har varit ett måndags-ex från dag ett och saknar fyrhjulsdrift. En Model Y Long Range AWD blir inte speciellt mycket dyrare i månaden med operationell eller finansiell leasing nu. Något billigare förmånsvärde, noll (operationell) eller låg (finansiell) försäkring och ingen risk för reparationskostnader gör att det bara skiljer 0-1000kr/mån jämfört med att leasa vidare Forden (företagsleasing).
6500kr/mån ex moms för operationell leasing inkl 1500mil/år och försäkring är ganska bra.

Men givetvis funderar jag på ovan. Ser att det kan gå åt två håll:
Antingen säljer nya Model Y betydligt mindre än förra generationen men populariteten ligger stabilt - borde göra att värdetappet i alla fall inte blir sämre än den tidigare.
Tesla får slasha priserna med 50-100k för att få igång försäljningen. Drar såklart med sig begagnatprisernan ner.

Alt 2 gör att jag tvekar (iaf till finansiell leasing). Men totalkostnaden i sig är bra jämfört med annat på marknaden.

Helt klart sant, men jag tror att det är flera faktorer som spelar in:
  • Jag känner flera som tröttnat på pekskärm och dåligt fungerande kameralösningar. När nyhetens behag och wow-faktorn lagt sig så inser de att de saknar riktiga knappar och reglage. (*)
  • ... och nu vimlar det av alternativ på marknaden med, om inte lika bra, så tillräckligt bra räckvidd, bättre kvalitet, bättre reglage, osv, och större variation i utförandet i största allmänhet. Tesla är inte ensam herre på täppan längre.
Så om man ogillar Musk så är det inte längre en stor uppoffring att välja bort Tesla, det kräver inte något större politiskt engagemang, det räcker med ett lätt obehag.

(*) Andra tillverkare har också haft för mycket pekskärm, men jag tycker man helt klart ser en trend att gå tillbaks till mekanik igen.

Senast ändrad:

Det beror ju helt på vad man har för preferenser och urvalskriterier när man köper en ny bil. En stor andel av dom som valde Tesla för några år sen var enbart intresserade av märkets signalvärde och miljöprofil men helt ointresserade av bilens egenskaper. Politiskt korrekta människor ofta med en framgångsrik karriär i offentliga sektorn eller organisationssverige. Du såg dom ofta på motorvägen där dom låg och draftade en lastbil eller husvagn i 80 kmh.
En annan Teslakund är teknikintresserade människor som uteslutande väljer bil utifrån prestanda och egenskaper.
Det är den första kategorin som väljer bort Tesla numera. På lång sikt är det nog bara bra för varumärket. Att leva på miljöprofilen kommer att bli svårare ju mer elbilarnas marknadspenetration ökar.

Helt klart sant, men jag tror att det är flera faktorer som spelar in:
  • Jag känner flera som tröttnat på pekskärm och dåligt fungerande kameralösningar. När nyhetens behag och wow-faktorn lagt sig så inser de att de saknar riktiga knappar och reglage. (*)
  • ... och nu vimlar det av alternativ på marknaden med, om inte lika bra, så tillräckligt bra räckvidd, bättre kvalitet, bättre reglage, osv, och större variation i utförandet i största allmänhet. Tesla är inte ensam herre på täppan längre.
Så om man ogillar Musk så är det inte längre en stor uppoffring att välja bort Tesla, det kräver inte något större politiskt engagemang, det räcker med ett lätt obehag.

(*) Andra tillverkare har också haft för mycket pekskärm, men jag tycker man helt klart ser en trend att gå tillbaks till mekanik igen.
Det där tror jag 100% på också. För 3 år sen var Teslas en märkbart bättre bil än konkurrenterna på många områden. Nu har de kommit ifatt.

Knappgrejen tror jag mindre på. Det är en av de saker som verkligen fungerar, alltså att bilen är så profilstyrd att man inte behöver trycka på så mycket. Men i detta kanske du också menar det jag påstår är bilens absolut sämsta punkt - den fullständigt värdelösa och närmast livsfarliga "intelligenta" kamerafarthållaren. En farthållare som till och börja med kör bilen ojämnt och dåligt, den kör som en 18 åring i slalompjäxor i låg fart. Den bromsar för sent och gasar för hårt (oavsett läge).

Dessutom ändrar den inställning baserat på nån slags intelligens men som närmast är livsfarlig. Bara under min färd till jobbet så tvärbromsade bilen från inställd fart
ner till 50km/h eller 60 km/h flera gånger PÅ MOTORVÄGEN! baserat på att den inbillar sig att den ser nån slags skylt eller vad det är för hjärnspöken den har. Dessutom tvärbromsar bilen om lastbilar ligger bara lite nära vänster väglinje. Alltså hela jävla tiden.

Den sista punkten får mig att utesluta Tesla helt till dess de bytt teknik. Jag störde mig varje dag i tre år på hur illa den fungerade. Samma med regnsensorn. Den fungerar helt enkelt inte.

Senast ändrad:
Beställde en Audi A6 55 från Carla igår.
Ska bli spännande att se hur den upplevs med de tillvalda 20-tummarna med 255/40, för att knyta ann till tidigare diskution.

Att det är snyggt tror jag de flesta håller med om, men ljudnivå och stötighet med sportchassi återstår att bedöma.
1000049674.jpg

Beställde en Audi A6 55 från Carla igår.
Ska bli spännande att se hur den upplevs med de tillvalda 20-tummarna med 255/40, för att knyta ann till tidigare diskution.

Att det är snyggt tror jag de flesta håller med om, men ljudnivå och stötighet med sportchassi återstår att bedöma.
1000049674.jpg
Luftfjädring?

Tillbaka
Topp