• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,068
Inte konstigt. Geely satsar på Zeekr över Polestar, Volvo.
Tycker mig även se att de satsar hårt på Lync&Co.
Stenhård konkurrens i Kina och Geely lägger givetvis mest resurser på de märken som de tror har störst chans där.
Vad konsekvensen för Volvo och Polestar är kan ni säkert själva räkna ut.
Trist men säljer man bolaget till Kina så…
Det är trist för Sverige, om det innebär att ett svenskt varumärke tappar i substans och attraktion.

Men Ford, som var den som sålde Volvo Cars till Kina bryr sig nog inte så mycket. Förresten, de kanske föredrar att Geely satsar på Zeekr och Lynk, som under rådande förutsättningar knappast blir tuff konkurrens på den skyddade hemmamarknaden i Nordamerika, medan Volvo faktiskt är en konkurrent där.
 
1756760606075.png
Billig. Jag misstänker att Mekonomen eller liknande skulle ha ett klart lägre servicepris, men det finns ingen sådan med elbilskompetens på min ort.
Sedan så vet man ju aldrig, om något skulle skita sig och försäkringsbolag skulle bli inkopplad så har man förhoppningsvis arslet fritt om bilen är servad på märkesverkstad.
 
Billig. Jag misstänker att Mekonomen eller liknande skulle ha ett klart lägre servicepris, men det finns ingen sådan med elbilskompetens på min ort.
Sedan så vet man ju aldrig, om något skulle skita sig och försäkringsbolag skulle bli inkopplad så har man förhoppningsvis arslet fritt om bilen är servad på märkesverkstad.
Jag servar alltid på märkesverkstad, eftersom det känns tryggare, även om bilarna ibland har varit uppemot tio år gamla.

Är jag en sucker som betalar överpris för något som går att få billigare? Kanske. Men jag har råd och gynnar gärna de bra bilhandlarna och märkesverkstäderna. I min mellanstora stad täljer de inte guld.
 
Nu handlar ju denna diskussion om en laddhybrid, och där håller jag med i er tveksamhet.

Men vanliga, icke laddbara hybrider är inte speciellt drabbade av fel. Åtminstone inte de från Toyota och Lexus. Från första generationen Prius och framåt har dessa bilar utmärkt sig med låga felfrekvenser. Visst, de innehåller ett litet batteri på cirka en kilowatt, och två elmotorer, men transmissionen som helhet är ett under av mekanisk enkelhet. Den består av något tiotal delar, jämför med hundratals delar i en vanlig växellåda. Så det är inte mycket som kan krånga där.


Prius första modeller hade lite för många problem men idag anses ändå Toyotas E-cvt system vara mer eller mindre felfri.
 
Men vanliga, icke laddbara hybrider är inte speciellt drabbade av fel. Åtminstone inte de från Toyota och Lexus. Från första generationen Prius och framåt har dessa bilar utmärkt sig med låga felfrekvenser. Visst, de innehåller ett litet batteri på cirka en kilowatt, och två elmotorer, men transmissionen som helhet är ett under av mekanisk enkelhet. Den består av något tiotal delar, jämför med hundratals delar i en vanlig växellåda. Så det är inte mycket som kan krånga där.
Helt rätt, Toyota och Lexus icke laddbara hybrider modeler är skottsäkra! Mycket bra köp
 
Det är trist för Sverige, om det innebär att ett svenskt varumärke tappar i substans och attraktion.

Men Ford, som var den som sålde Volvo Cars till Kina bryr sig nog inte så mycket. Förresten, de kanske föredrar att Geely satsar på Zeekr och Lynk, som under rådande förutsättningar knappast blir tuff konkurrens på den skyddade hemmamarknaden i Nordamerika, medan Volvo faktiskt är en konkurrent där.
Ahh, du har en poäng. Konkurens i USA väger kanske in.
 
Verkar inte som att Tesla vände upp som många trodde så fort nya Y kom.

Från DI:
Bilförsäljningen gick upp något i augusti, visar nya siffror från Mobility Sweden.

Däremot fortsätter Teslas ras. I augusti var Tesla ned 84 procent och nya Model Y ned 87 procent.
 
Däremot fortsätter Teslas ras. I augusti var Tesla ned 84 procent och nya Model Y ned 87 procent.
Jag har skrivit det förr men jag tror jag känner 8st som äger en Model Y för tillfället. Exakt ingen planerar byta till den nya. Det har med bilens egenheter att göra, det har med Musk att göra, det har med bilpolicy att göra. Den nya modellen ändrar ingenting av de problemen. Allt den gör är att vara något mindre bullrig och stötig än den gamla.
 
Verkar inte som att Tesla vände upp som många trodde så fort nya Y kom.

Från DI:
Bilförsäljningen gick upp något i augusti, visar nya siffror från Mobility Sweden.

Däremot fortsätter Teslas ras. I augusti var Tesla ned 84 procent och nya Model Y ned 87 procent.
Alltid lika komiskt att läsa Fansboys när dessa typer av siffror släpps. Det är dom mot världen och allt är konspirationer mot Tesla 😂 Finns alltid bra ursäkter osv. Robotar kommer, taxi osv osv.
 
Alltid lika komiskt att läsa Fansboys när dessa typer av siffror släpps. Det är dom mot världen och allt är konspirationer mot Tesla 😂 Finns alltid bra ursäkter osv. Robotar kommer, taxi osv osv.
Tycker det är märkligt att Model Y toppade listan i Norge i augusti men gick så dåligt i Sverige….? Har mycket påverkar fackfrågan egentligen?
 
De t
Tycker det är märkligt att Model Y toppade listan i Norge i augusti men gick så dåligt i Sverige….? Har mycket påverkar fackfrågan egentligen?
De tappar i hela Europa förutom Norge och Spanien så facket är nog rätt liten del. Tror mer det handlar om bojkott och en återgång till gamla kärnvärden som design och känsla från teknik och funktion.
Spanien hade ju kunnat föklaras med ekonomi och att bil bara är ett transportmedel, men Norge är ju knepigare.
Inte med i EU och därmed tullkrig?
 
De t

De tappar i hela Europa förutom Norge och Spanien så facket är nog rätt liten del. Tror mer det handlar om bojkott och en återgång till gamla kärnvärden som design och känsla från teknik och funktion.
Spanien hade ju kunnat föklaras med ekonomi och att bil bara är ett transportmedel, men Norge är ju knepigare.
Inte med i EU och därmed tullkrig?
Tror ett av deras största problem är bristen på ledning i bolaget. Känns lite som att Musk tappar drivet och entusiasmen han hade för bilarna. De behöver nya modeller. Det räcker inte med att uppdatera en 5 år gammal modell.
Och det där med robotaxi som de verkar satsa stenhårt på är inte så jätteintressant för gemen man. Speciellt inte i Europa. De tekniknördar som vill vara först med allt har köpt sina teslor. Den målgruppen är mättad. Samtidigt kommer de traditionella tillverkarna med bra elbilar.

På det så kommer fackfrågan, hans politiska utspel och skit. Summerar man ihop det så blir det pannkaka med ketchup.
 
Tror ett av deras största problem är bristen på ledning i bolaget. Känns lite som att Musk tappar drivet och entusiasmen han hade för bilarna. De behöver nya modeller. Det räcker inte med att uppdatera en 5 år gammal modell.
Och det där med robotaxi som de verkar satsa stenhårt på är inte så jätteintressant för gemen man. Speciellt inte i Europa. De tekniknördar som vill vara först med allt har köpt sina teslor. Den målgruppen är mättad. Samtidigt kommer de traditionella tillverkarna med bra elbilar.

På det så kommer fackfrågan, hans politiska utspel och skit. Summerar man ihop det så blir det pannkaka med ketchup.
Ja jag tror det med.
Inte en enskild faktor utan allt sammantaget.
 
Jag skrev ett inlägg på LinkedIn om prissättningen på AC-laddning som fick en jäkla fart och det blev livliga diskussioner.
Jag var nämligen på ett hotell där bolaget Pair hade etablera laddstationer med 11kW effekt och där de tog 5,95kr/kWh för laddningen.
Googlade bolaget och kom fram till att de specialiserar sig på parkering och laddning för hotell och att laddningen på alla deras laddstationer är 5,95kr/kWh.

För mig är det lite märkligt att man tar betalt 5,95kr/kWh för 11kW AC-laddning, medan det finns DC-laddning på 400kW som kostar 4,50kr/kWh.
Prissättningen på laddning är helt bananas just nu, speciellt på AC där det kan variera från 2,50kr/kWh till 9kr/kWh, men även DC som kan variera mellan 4:50kr/kWh till 8:50kr/kWh.

Vad tycker ni är ett rimligt pris för AC- och DC-laddning?
 
Jag skrev ett inlägg på LinkedIn om prissättningen på AC-laddning som fick en jäkla fart och det blev livliga diskussioner.
Jag var nämligen på ett hotell där bolaget Pair hade etablera laddstationer med 11kW effekt och där de tog 5,95kr/kWh för laddningen.
Googlade bolaget och kom fram till att de specialiserar sig på parkering och laddning för hotell och att laddningen på alla deras laddstationer är 5,95kr/kWh.

För mig är det lite märkligt att man tar betalt 5,95kr/kWh för 11kW AC-laddning, medan det finns DC-laddning på 400kW som kostar 4,50kr/kWh.
Prissättningen på laddning är helt bananas just nu, speciellt på AC där det kan variera från 2,50kr/kWh till 9kr/kWh, men även DC som kan variera mellan 4:50kr/kWh till 8:50kr/kWh.

Vad tycker ni är ett rimligt pris för AC- och DC-laddning?
Man förstår att DC/HPC kräver ett högre pris för att täcka investeringar. Tex är ju Teslas prisnivå väldigt billigt och Cirkle K ganska rimligt. Att AC ska vara så dyrt är ju däremot helt galet. Tyvärr ganska vanligt, man utnyttjar att tillgången på AC parkering inte direkt konkurrensutsatts
 
Jag skrev ett inlägg på LinkedIn om prissättningen på AC-laddning som fick en jäkla fart och det blev livliga diskussioner.
Jag var nämligen på ett hotell där bolaget Pair hade etablera laddstationer med 11kW effekt och där de tog 5,95kr/kWh för laddningen.
Googlade bolaget och kom fram till att de specialiserar sig på parkering och laddning för hotell och att laddningen på alla deras laddstationer är 5,95kr/kWh.

För mig är det lite märkligt att man tar betalt 5,95kr/kWh för 11kW AC-laddning, medan det finns DC-laddning på 400kW som kostar 4,50kr/kWh.
Prissättningen på laddning är helt bananas just nu, speciellt på AC där det kan variera från 2,50kr/kWh till 9kr/kWh, men även DC som kan variera mellan 4:50kr/kWh till 8:50kr/kWh.

Vad tycker ni är ett rimligt pris för AC- och DC-laddning?
Som ny hybridägare har jag svårt att tro att jag skulle bemöda mig med att ladda på hotellet för över 4kr/kWh.
Hade jag kört elbilen däremot hade jag nog värdesatt att vakna med full bil även om det kostat mig 60kr mer än det hade behövt göra, men jag hade ju knutit näven i fickan.
 
Jag skrev ett inlägg på LinkedIn om prissättningen på AC-laddning som fick en jäkla fart och det blev livliga diskussioner.
Jag var nämligen på ett hotell där bolaget Pair hade etablera laddstationer med 11kW effekt och där de tog 5,95kr/kWh för laddningen.
Googlade bolaget och kom fram till att de specialiserar sig på parkering och laddning för hotell och att laddningen på alla deras laddstationer är 5,95kr/kWh.

För mig är det lite märkligt att man tar betalt 5,95kr/kWh för 11kW AC-laddning, medan det finns DC-laddning på 400kW som kostar 4,50kr/kWh.
Prissättningen på laddning är helt bananas just nu, speciellt på AC där det kan variera från 2,50kr/kWh till 9kr/kWh, men även DC som kan variera mellan 4:50kr/kWh till 8:50kr/kWh.

Vad tycker ni är ett rimligt pris för AC- och DC-laddning?
De gör väl så för att de kan? Klassisk girighet. Det är ju samma beteende som för mycket annat i hotellsammanhang. Ockerpriser. (De som är gamla nog och reste utomlands innan mobiltelefoner fanns minns säkert varför man aldrig använde telefonen på hotellrummen...)

Vad som är rimligt för DC-laddning är svårt att svara på, jag vet i alla fall inget om vad det är för anläggnings- och driftkostnader, och tariffer till elleverantörerna för det.

Men AC-laddning ska definitivt vara billigare. Det kan inte vara i närheten av samma kostnader som för DC-stationer. Men tyvärr verkar det inte vara det på publika AC-stationer. Nu är inte 11kW så vanligt på såna där jag bor, de flesta är 22 kW, och de är onödigt dyra också, men inte som de där hotellpriserna. Vanligast är Mer, som i mitt tycke verkar vara ett sk*tbolag när det gäller prissättning. 14 olika taxor med ett brett spann, och tar inte kreditkort. Från 3-4 kr och uppåt. (Allt enligt ChargeFinder, så med samma reservation som de har ang. att det kan vara inaktuella eller ofullständiga prisuppgifter.) För många av dem tillkommer ju dessutom parkeringsavgiften.
 
Jag skrev ett inlägg på LinkedIn om prissättningen på AC-laddning som fick en jäkla fart och det blev livliga diskussioner.
Jag var nämligen på ett hotell där bolaget Pair hade etablera laddstationer med 11kW effekt och där de tog 5,95kr/kWh för laddningen.
Googlade bolaget och kom fram till att de specialiserar sig på parkering och laddning för hotell och att laddningen på alla deras laddstationer är 5,95kr/kWh.

För mig är det lite märkligt att man tar betalt 5,95kr/kWh för 11kW AC-laddning, medan det finns DC-laddning på 400kW som kostar 4,50kr/kWh.
Prissättningen på laddning är helt bananas just nu, speciellt på AC där det kan variera från 2,50kr/kWh till 9kr/kWh, men även DC som kan variera mellan 4:50kr/kWh till 8:50kr/kWh.

Vad tycker ni är ett rimligt pris för AC- och DC-laddning?
Det blir ju lite monoprissättning på en hotellparkering. Dessutom är nog målgruppen personer som struntar i priset eftersom arbetsgivaren betalar. Ungefär som när man köper en kaffe för 90kr på Kastrup.
Men elbilar och allt runtomkring är ju en omogen bransch. Folk har inte koll. Man jämför tex ofta röckvidd och ladström, inte hur effektiva bilarna är. Att förse en ineffektiv bil med stort batteri och snabbare laddning är ju ungefär samma som att förse en bil med gammal törstig stötstångs-V8 med en 120 liters tank. 😄
 
Man förstår att DC/HPC kräver ett högre pris för att täcka investeringar. Tex är ju Teslas prisnivå väldigt billigt och Cirkle K ganska rimligt. Att AC ska vara så dyrt är ju däremot helt galet. Tyvärr ganska vanligt, man utnyttjar att tillgången på AC parkering inte direkt konkurrensutsatts
Låt oss räkna på det.
Säg att investeringen för en AC-laddpunkt kostar 30 000 kronor. Du får statligt bidrag för halva kostnaden. Så 15 000 kronor per laddpunkt. Men strunt samma. Vi räknar på 30 000 kr för att vara snälla.
Elkostnaden snittar 1,5 kr/kWh
Övriga rörliga kostnader uppskattar vi till 0,5 kr/kWh (backend etc.)
TB=6-1,5-0,5=4 kr/kWh
Säg att man säljer i snitt 20 kWh/dag.
Det blir 80 kr/dag
break-even nås då efter cirka 1 år.

De andra bolagen som tar 3 kr/kWh bygger däremot för framtiden eftersom man vet att antalet elbilar stadigt kommer öka. De räknar på break-even efter kanske 4-5 år istället är min gissning.

nu har jag killgissat extremt mycket. Men det får man göra :cool:
 
De tekniknördar som vill vara först med allt har köpt sina teslor. Den målgruppen är mättad.
Den målgruppen är inte nödvändigtvis mättad. Tekniknördar slutar inte vara tekniknördar för att Tesla slutar innovera - då var de bara fanboys isåfall.

Riktiga tekniknördar letar konstant efter innovation för sina nästa köp, och Tesla är helt enkelt inte längre intressant.

Det som är intressant med Tesla är att de gått från att vara Apple under sina innovationsår till dagens Apple - fast under en mycket kortare tid. Nu har det länge varit varumärke och "hemmakänslan" som säljer. Det är bra bilar, man vet vad man får, mjukvaran är stabil - men ingen innovation. iPhone 16 är väl bra, och man vet vad man får, men det händer inget nytt.

Från smartphonesidan kan man argumentera för att merparten av de stora innovationerna redan skett och att marknaden mättats och stabilerats. För elbilar kan man absolut inte argumentera för det ännu, kanske om 20 år - när saker och ting fallit på plats på riktigt.

Tesla har fler problem än sitt rykte och sin VD.

Kommer de inte med en ny generation Model 3 och Model Y snart så hamnar de efter. Och då menar jag ny från grunden, inte småuppdateringar. Allt annat kring Tesla med robotar och robotaxi kan vi nästan skita i, det är inte intressant - Tesla är i grund och botten ett bilföretag och hamnar de efter med sina bilar så fallerar allt så småningom.

Den stora frågan är hur länge fanboys:en kommer fortsätta köpa Tesla om de inte innoverar.
 
Den målgruppen är inte nödvändigtvis mättad. Tekniknördar slutar inte vara tekniknördar för att Tesla slutar innovera - då var de bara fanboys isåfall.

Riktiga tekniknördar letar konstant efter innovation för sina nästa köp, och Tesla är helt enkelt inte längre intressant.

Det som är intressant med Tesla är att de gått från att vara Apple under sina innovationsår till dagens Apple - fast under en mycket kortare tid. Nu har det länge varit varumärke och "hemmakänslan" som säljer. Det är bra bilar, man vet vad man får, mjukvaran är stabil - men ingen innovation. iPhone 16 är väl bra, och man vet vad man får, men det händer inget nytt.

Från smartphonesidan kan man argumentera för att merparten av de stora innovationerna redan skett och att marknaden mättats och stabilerats. För elbilar kan man absolut inte argumentera för det ännu, kanske om 20 år - när saker och ting fallit på plats på riktigt.

Tesla har fler problem än sitt rykte och sin VD.

Kommer de inte med en ny generation Model 3 och Model Y snart så hamnar de efter. Och då menar jag ny från grunden, inte småuppdateringar. Allt annat kring Tesla med robotar och robotaxi kan vi nästan skita i, det är inte intressant - Tesla är i grund och botten ett bilföretag och hamnar de efter med sina bilar så fallerar allt så småningom.

Den stora frågan är hur länge fanboys:en kommer fortsätta köpa Tesla om de inte innoverar.
Om du tar nya Higland eller Juniper och leker med tanken att dem hade haft radar/sensorer och förardisplay (som dock fortfarande är oklart varför dem tagit bort, eller det är "oklart") vad är det som är sämre jämfört andra bilar i samma klass? Är inte direkt så att bilar på MEB, Polestar etc är revolutionerade heller direkt eller?

Ställer frågan ur ren nyfikenhet. Jag har ändå haft några elbilar nu under senaste åren

Men absolut så finns det fler valmöjligheter numer. Men alternativen är inte jättemycket bättre om de nu är det. Jag personligen hade kunnat tänka mig och köra flera bilar i samma klass(och gör det as we speak). Men de är fortfarande bra/mindre bra på olika punkter
 
Senast ändrad:
Om du tar nya Higland eller Juniper och leker med tanken att dem hade haft radar/sensorer och förardisplay (som dock fortfarande är oklart varför dem tagit bort, eller det är "oklart") vad är det som är sämre jämfört andra bilar i samma klass? Är inte direkt så att bilar på MEB, Polestar etc är revolutionerade heller direkt eller?
Hade de haft vettig farthållare och regnsensor så hade jag absolut placerat dem mycket högre. Bilen brister så grundläggande i funktionalitet när dess farthållare dels gör fel hela tiden, dels känns som en 18-åring som kör i slalompjäxor.

Tesla 3 har fantastisk mjukvara, app och energieffektivetet fortfarande jämfört med konkurrenterna.
 
Hade de haft vettig farthållare och regnsensor så hade jag absolut placerat dem mycket högre. Bilen brister så grundläggande i funktionalitet när dess farthållare dels gör fel hela tiden, dels känns som en 18-åring som kör i slalompjäxor.

Tesla 3 har fantastisk mjukvara, app och energieffektivetet fortfarande jämfört med konkurrenterna.
yes det är synd att dem inte behöll dem delarna för själva bilarnas skull. Med det sagt så körde min i alla fall som en 30+ årig med pjäxor, den var mao inte så farlig :D
 
Om du tar nya Higland eller Juniper och leker med tanken att dem hade haft radar/sensorer och förardisplay (som dock fortfarande är oklart varför dem tagit bort, eller det är "oklart") vad är det som är sämre jämfört andra bilar i samma klass? Är inte direkt så att bilar på MEB, Polestar etc är revolutionerade heller direkt eller?

Ställer frågan ur ren nyfikenhet. Jag har ändå haft några elbilar nu under senate åren

Men absolut så finns det fler valmöjligheter numer. Men alternativen är inte jättemycket bättre om de nu är det.
Jag pratar inte om nivån deras bilar ligger på. Jag pratade mer om vilken riktning de rör sig mot i förhållande till andra. Tänk som derivatan av en kurva som visar någon form av utveckling. Innovationstakten om man säger så, har saktat ned. Är de färdiga med sina bilar? Är det bara polerande som är kvar nu?

Tysklands ekonomi är större än Polens (Tesla är Tyskland här), men Polens ekonomi växer snabbare (Polen är andra bolag i branschen) - är en liknelse jag tänkte på.

Säger absolut inte att andra bilar är bättre än Tesla på allt, men Tesla Model Y och Model 3 har i princip sett ut som de gör idag rent tekniskt under en ganska lång tid nu. Jag (och andra) kanske förväntade mig mer av Tesla - att de skulle vara ett ledande bolag. Men det är ganska uppenbart nu att de tog fram en bra plattform och sedan har de hållit sig till den. Bilarna är fortfarande ledande i mjukvara och effektivitet, exempelvis. Men vi ser inga tecken på att de ska utveckla nya plattformar. Allt är modifikationer eller småförbättringar av nuvarande teknik.

Samtidigt håller andra bolag på med att ta stora teknikkliv, några av dessa kliven har Tesla redan tagit (exempelvis megacasting, och bra effektivitet). Andra kliv verkar det inte ens som att de tittar på (sensoruppsättning, batteriteknik, osv). Andra bolag kommer ikapp där Tesla redan är ledande, och de går om Tesla i andra aspekter. Vad har Tesla kvar att erbjuda om 5 år som andra bolag inte kan erbjuda? (och dessutom med större valbarhet vad gäller storlekar, design, komfort, prestanda, funktioner, chassidynamik, bullernivå, osv).

När exempelvis Volkswagen löst bra mjukvara och effektivitet - varför ska någon köpa en Tesla då, vad är unikt, vad särskiljer Tesla från andra? BMW har chassidynamik och kalibrering av förarinputs, Mercedes har sina grejer, Volvo har generell komfort och utrymmen, Skoda har smarta lösningar, osv. Vad har Tesla då?
 
När jag provkörde ID4 bromsade den för bilar i avfartsfilen, och den plockade även upp 60-skyltar på 100-sträcka och började bromsa :(

EDIT: Model 3 gjorde inget sånt, däremot riktigt irriterande hur hårt den höll emot om man ville byta fil i autopilotläget.
 
Jag pratar inte om nivån deras bilar ligger på. Jag pratade mer om vilken riktning de rör sig mot i förhållande till andra. Tänk som derivatan av en kurva som visar någon form av utveckling. Innovationstakten om man säger så, har saktat ned. Är de färdiga med sina bilar? Är det bara polerande som är kvar nu?

Tysklands ekonomi är större än Polens (Tesla är Tyskland här), men Polens ekonomi växer snabbare (Polen är andra bolag i branschen) - är en liknelse jag tänkte på.

Säger absolut inte att andra bilar är bättre än Tesla på allt, men Tesla Model Y och Model 3 har i princip sett ut som de gör idag rent tekniskt under en ganska lång tid nu. Jag (och andra) kanske förväntade mig mer av Tesla - att de skulle vara ett ledande bolag. Men det är ganska uppenbart nu att de tog fram en bra plattform och sedan har de hållit sig till den. Bilarna är fortfarande ledande i mjukvara och effektivitet, exempelvis. Men vi ser inga tecken på att de ska utveckla nya plattformar. Allt är modifikationer eller småförbättringar av nuvarande teknik.

Samtidigt håller andra bolag på med att ta stora teknikkliv, några av dessa kliven har Tesla redan tagit (exempelvis megacasting, och bra effektivitet). Andra kliv verkar det inte ens som att de tittar på (sensoruppsättning, batteriteknik, osv). Andra bolag kommer ikapp där Tesla redan är ledande, och de går om Tesla i andra aspekter. Vad har Tesla kvar att erbjuda om 5 år som andra bolag inte kan erbjuda? (och dessutom med större valbarhet vad gäller storlekar, design, komfort, prestanda, funktioner, chassidynamik, bullernivå, osv).
är inte det som alla märkern/modell av bilar på marknaden ice eller inte. Dock vad gäller ICE kanske lite svårare ta fram ny revolutionerade teknik. Men det finns ju även varierande grad av innovation där med. Exempelvis så skall det bli kul att se om Toyota kommer med sin 4 cylindriga med 600hk

De enda som verkar pusha till synes är ju kinserna för tillfället och till viss mån koreanerna. Men absolut så står inte Tesla där dem stod förut då de princip var de enda som erbjud den typ av produkt de erbjöd

Skall bli intressant och se vad BMW neu klasse har att erbjuda!
 
Senast ändrad:
När jag provkörde ID4 bromsade den för bilar i avfartsfilen, och den plockade även upp 60-skyltar på 100-sträcka och började bromsa :(

EDIT: Model 3 gjorde inget sånt, däremot riktigt irriterande hur hårt den höll emot om man ville byta fil i autopilotläget.
För två dagar sedan när jag höll på att backa ut på vår skaftväg så tvärtnitade bilen (som är bygger på samam plattform som ID.4) höll på att skita ner mig. Den tyckte sopebingarna/stolpen som alltid står där inte skulle vara där.... Eller när bilen bara tvärt vill följa en annan markering i vägen :D

Men samtidigt så är det skönt med sensorer och radar 99% av fallen
 
När jag provkörde ID4 bromsade den för bilar i avfartsfilen, och den plockade även upp 60-skyltar på 100-sträcka och började bromsa :(

EDIT: Model 3 gjorde inget sånt, däremot riktigt irriterande hur hårt den höll emot om man ville byta fil i autopilotläget.
Blinkar man innan filbytet så är inte det heller ett problem :)
 
är inte det som alla märkern/modell av bilar på marknaden ice eller inte.
De enda som verkar pusha till synes är ju kinserna för tillfället och till viss mån koreanerna

Skall bli intressant och se vad BMW neu klasse har att erbjuda!
De stora kliven tar de traditionella bolagen nu. Neu klasse är ett sådant kliv, SPA3 är ett sådant kliv för Volvo, Volkswagens nästa generation är ett sådant kliv.
När alla genomfört denna stora övergång, så kommer bilmarknaden återigen handla om att konkurrera med image och särskilda förmågor. Man köper BMW för chassidynamiken, man köper Audi för all-round prestanda, osv. Min fråga är då, vad har Tesla att erbjuda? Vad är deras grej? Varför ska någon köpa en Tesla Model Y om, säg Volkswagens nästa generations ID4 är lika effektiv, laddar lika snabbt, och har fin och stabil mjukvara. Elbilsmässigt är Volkswagen-bilen lika bra - vad är Tesla då? Jag ser Tesla som ett mycket neutralt (deras bilar, då) varumärke, som Volkswagen.

När alla bilar är bra nog vad gäller elbilsaspekter (räckvidd, effektivitet, laddprestanda, osv) för gemene man, då kommer inte dessa saker spela någon större roll längre. Vi ser idag diskussioner om vilken elbil man ska välja baserat på aspekter som väldigt få i ICE-marknaden bryr sig om. Diskussioner kring bästa elbil är konstruerade på sådant sätt att om vi hade jämfört mellan ICE-bilar istället så hade Toyota Camry utsetts till en bättre bil än BMW 5-serie - den är ju mer bränslesnål!

Allt det där tror jag kommer försvinna. Allas elbilar kommer vara bra nog för att folk ska tänka på annat igen. som komfort, chassidynamik, kvalitetskänsla, ljudsystem, design, ljudnivå, osv.

Vad som måste hända då rent marknadsmässigt och ekonomiskt är att Tesla måste sänka sina priser - eller innovera och bli bäst på något, så att de kan konkurrera med annat än att bara vara den som är energisnål och har bra mjukvara, för alla andra kommer att komma dit så småningom.
 
Tillbaka
Topp