Om du tar nya Higland eller Juniper och leker med tanken att dem hade haft radar/sensorer och förardisplay (som dock fortfarande är oklart varför dem tagit bort, eller det är "oklart") vad är det som är sämre jämfört andra bilar i samma klass? Är inte direkt så att bilar på MEB, Polestar etc är revolutionerade heller direkt eller?
Ställer frågan ur ren nyfikenhet. Jag har ändå haft några elbilar nu under senate åren
Men absolut så finns det fler valmöjligheter numer. Men alternativen är inte jättemycket bättre om de nu är det.
Jag pratar inte om nivån deras bilar ligger på. Jag pratade mer om vilken riktning de rör sig mot i förhållande till andra. Tänk som derivatan av en kurva som visar någon form av utveckling. Innovationstakten om man säger så, har saktat ned. Är de färdiga med sina bilar? Är det bara polerande som är kvar nu?
Tysklands ekonomi är större än Polens (Tesla är Tyskland här), men Polens ekonomi växer
snabbare (Polen är andra bolag i branschen) - är en liknelse jag tänkte på.
Säger absolut inte att andra bilar är bättre än Tesla på allt, men Tesla Model Y och Model 3 har i princip sett ut som de gör idag rent tekniskt under en ganska lång tid nu. Jag (och andra) kanske förväntade mig mer av Tesla - att de skulle vara ett ledande bolag. Men det är ganska uppenbart nu att de tog fram en bra plattform och sedan har de hållit sig till den. Bilarna är fortfarande ledande i mjukvara och effektivitet, exempelvis. Men vi ser inga tecken på att de ska utveckla nya plattformar. Allt är modifikationer eller småförbättringar av nuvarande teknik.
Samtidigt håller andra bolag på med att ta stora teknikkliv, några av dessa kliven har Tesla redan tagit (exempelvis megacasting, och bra effektivitet). Andra kliv verkar det inte ens som att de tittar på (sensoruppsättning, batteriteknik, osv). Andra bolag kommer ikapp där Tesla redan är ledande, och de går om Tesla i andra aspekter. Vad har Tesla kvar att erbjuda om 5 år som andra bolag inte kan erbjuda? (och dessutom med större valbarhet vad gäller storlekar, design, komfort, prestanda, funktioner, chassidynamik, bullernivå, osv).
När exempelvis Volkswagen löst bra mjukvara och effektivitet - varför ska någon köpa en Tesla då, vad är unikt, vad särskiljer Tesla från andra? BMW har chassidynamik och kalibrering av förarinputs, Mercedes har sina grejer, Volvo har generell komfort och utrymmen, Skoda har smarta lösningar, osv. Vad har Tesla då?