• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,065
De stora kliven tar de traditionella bolagen nu. Neu klasse är ett sådant kliv, SPA3 är ett sådant kliv för Volvo, Volkswagens nästa generation är ett sådant kliv.
När alla genomfört denna stora övergång, så kommer bilmarknaden återigen handla om att konkurrera med image och särskilda förmågor. Man köper BMW för chassidynamiken, man köper Audi för all-round prestanda, osv. Min fråga är då, vad har Tesla att erbjuda? Vad är deras grej? Varför ska någon köpa en Tesla Model Y om, säg Volkswagens nästa generations ID4 är lika effektiv, laddar lika snabbt, och har fin och stabil mjukvara. Elbilsmässigt är Volkswagen-bilen lika bra - vad är Tesla då? Jag ser Tesla som ett mycket neutralt (deras bilar, då) varumärke, som Volkswagen.

När alla bilar är bra nog vad gäller elbilsaspekter (räckvidd, effektivitet, laddprestanda, osv) för gemene man, då kommer inte dessa saker spela någon större roll längre. Vi ser idag diskussioner om vilken elbil man ska välja baserat på aspekter som väldigt få i ICE-marknaden bryr sig om. Diskussioner kring bästa elbil är konstruerade på sådant sätt att om vi hade jämfört mellan ICE-bilar istället så hade Toyota Camry utsetts till en bättre bil än BMW 5-serie - den är ju mer bränslesnål!

Allt det där tror jag kommer försvinna. Allas elbilar kommer vara bra nog för att folk ska tänka på annat igen. som komfort, chassidynamik, kvalitetskänsla, ljudsystem, design, ljudnivå, osv.

Vad som måste hända då rent marknadsmässigt och ekonomiskt är att Tesla måste sänka sina priser - eller innovera och bli bäst på något, så att de kan konkurrera med annat än att bara vara den som är energisnål och har bra mjukvara.
Helt ärligt för de allra flesta så tror jag elbilar är där redan idag alltså att de egentligen räcker gott och väl som ett transportmedel och mer därtill dock med den stora förutsättningen att man har tillgång till laddning. Sen absolut kan tekniken fortskrida med effektivet, batteriteknik etc.

Det som kommer vara kul framåt är hur de löser "roliga" bilar samt när kostnader(= priser) börjar komma ner(om de nu kommer göra det). Övrigt vad gäller komfort, kvalitet, ljud etc det finns ju redan där idag om man är vilig att betala för det.

Men när vi väl är i den fasen du beskriver så är vi i princip där vi är idag vad gäller ICE, Tesla kanske blir den "billiga" bilen och kör vidare med mindre förändringar medan andra märken står premium, sportighet etc. Men här och nu och så är de fortfarande bra bilar sett till sin klass där många kommit ikapp vad gäller många aspekter. Köpare nu kollar nog inte så mycket på vad ett märke kommer göra 5 år framåt från nu vad gäller innovation speciellt inte Sverige då övervägande nya elbilar lär gå som fömånsbilar? Undantaget de kinesiska bilar där framtida osäkerhet generellt lär påverka. Köpare går långt och mycket på vad de hör, ser och läser och där har det inte varit mycket som varit bra för Tesla sista tiden

Med det sagt så vill jag ha en SU7 nu :D( egentligen en 6N...)
 
Senast ändrad:
Får väl flika in som nybliven ägare till en elbil att Tesla inte var på min karta överhuvudtaget.
Om man nu får kalla sig ägare efter man skrivit på kontrakt men inte hämtat ut bilen ännu........
 
Vad var anledningen och vad blev det istället?
Största anledningen var Musk, men gillar även inte att det tex bara är en stor skärm i mitten som har all information.
Samma sak gjorde att man tex valde bort Volvos elbilar.
Föredrar lite fysiska knappar att trycka på, gammaldags som man är.
Tittade även på ID4 och ID7 men gillade verkligen inte deras knappar som var något mellanting mellan fysiska och icke-fysiska knappar.

Hade lätt kunnat bli en Skoda Enyaq men det var lång leveranstid så blev en Kia EV6:a, lätt begagnad, årsmodell 2025.
Skoda hade tagit de bra bitarna från Volkswagen och gjort det bättre för det jag var ute efter tyckte jag.
Får se om jag stannar kvar hos Kia om några år när bilen är avbetald eller tittar på andra märken.
 
Största anledningen var Musk, men gillar även inte att det tex bara är en stor skärm i mitten som har all information.
Samma sak gjorde att man tex valde bort Volvos elbilar.
Föredrar lite fysiska knappar att trycka på, gammaldags som man är.
Tittade även på ID4 och ID7 men gillade verkligen inte deras knappar som var något mellanting mellan fysiska och icke-fysiska knappar.

Hade lätt kunnat bli en Skoda Enyaq men det var lång leveranstid så blev en Kia EV6:a, lätt begagnad, årsmodell 2025.
Skoda hade tagit de bra bitarna från Volkswagen och gjort det bättre för det jag var ute efter tyckte jag.
Får se om jag stannar kvar hos Kia om några år när bilen är avbetald eller tittar på andra märken.
Haha. Så tänkte jag också innan min fru plockade ut sin model 3. Fy vad jobbigt utan knappar.. En sån bil skulle jag aldrig köpa.
Nu älskar jag det! Rent och cleant, smart mjukvarustyrnig ställer in allt automatiskt.
Allt annat känns plötsligt stenålder. 😂
 
När jag provkörde ID4 bromsade den för bilar i avfartsfilen, och den plockade även upp 60-skyltar på 100-sträcka och började bromsa :(

EDIT: Model 3 gjorde inget sånt, däremot riktigt irriterande hur hårt den höll emot om man ville byta fil i autopilotläget.
Precis så betedde sig min TM3. Tvärnit mitt på Essingeleden för att bilen inbillade sig att det blev 60 osv. Dessutom broms när man låg jämsides med bilar om de bara rörde sig i närheten av vänsterkanten i sin fil. Ett rent vedervärdigt beteende.
 
Ser trevligt ut iaf, och bra storlek! Men kommer aldrig förstå hybrid. Får fortfarande kalla kårar av servicarna på min gamla Passat GTE, med 2.5mil räckvidd om man hade tur...

VAG och deras plugin-hybrider är ju horribla och torde avskräcka alla. Tycker nog den GTE jag hade, bortsett från att vara den absolut sämsta bilen jag ägt även hade det sämsta uppförandet en hybrid kan ha. Tvekande vilken drivlina som skulle användas, tunn och upplevdes klen samt att förbrukning när batteriet var slut var i paritet med en större bensinbil modellår 2000. Detta tillsammans med att att man fick stänga av precis allt som är assistans, filhållning var ständig brottningsmatch med ratten och adaptiva farthållaren kunde tvärnita när någon osäker förare inte har koll på avståndet när de kör in framför en på motorvägar och trafikleder. Skyltigenkänning som är sämre än en 3 åring som åker bakåtvänt i baksätet.

Man skall nog enbart ha en drivlina (ev. ackompanjerat med mildhybridsystem). Alltså, ren diesel, bensin eller el.
 
Senast ändrad:
VAG och deras plugin-hybrider är ju horribla och torde avskräcka alla. Tycker nog den GTE jag hade, bortsett från att vara den absolut sämsta bilen jag ägt även hade det sämsta uppförandet en hybrid kan ha. Tvekande vilken drivlina som skulle användas, tunn och upplevdes klen samt att förbrukning när batteriet var slut var i paritet med en större bensinbil modellår 2000. Detta tillsammans med att att man fick stänga av precis allt som är assistans, filhållning var ständig brottningsmatch med ratten och adaptiva farthållaren kunde tvärnita när någon osäker förare inte har koll på avståndet när de kör in framför en på motorvägar och trafikleder. Skyltigenkänning som är sämre än en 3 åring som åker bakåtvänt i baksätet.

Man skall nog enbart ha en drivlina (ev. ackompanjerat med mildhybridsystem). Alltså, ren diesel, bensin eller el.
Känner inte igen något av det hos min Audi A6 55, men har bara haft den en vecka.
Byter drivlina helt sömlöst om man ber om det genom tung högerfot och drar vad man kan förvänta sig av en 2,2 tons bensinbil (mellan 0,6 och 0,8.)
Däremot den äldre Passat GTI från typ 2017 är fruktansvärd.
Edit: menade GTE, inte GTI förståss...
 
Senast ändrad:
VAG och deras plugin-hybrider är ju horribla och torde avskräcka alla. Tycker nog den GTE jag hade, bortsett från att vara den absolut sämsta bilen jag ägt även hade det sämsta uppförandet en hybrid kan ha. Tvekande vilken drivlina som skulle användas, tunn och upplevdes klen samt att förbrukning när batteriet var slut var i paritet med en större bensinbil modellår 2000. Detta tillsammans med att att man fick stänga av precis allt som är assistans, filhållning var ständig brottningsmatch med ratten och adaptiva farthållaren kunde tvärnita när någon osäker förare inte har koll på avståndet när de kör in framför en på motorvägar och trafikleder. Skyltigenkänning som är sämre än en 3 åring som åker bakåtvänt i baksätet.

Man skall nog enbart ha en drivlina (ev. ackompanjerat med mildhybridsystem). Alltså, ren diesel, bensin eller el.

Jag känner inte riktigt igen det, jag körde några tusen mil med förra generationens GTE och jag var verkligen nöjd, förvisso var bilen innan en Outlander PHEV så kraven var väl inte så höga men jag tyckte verkligen GTE hade allt, snål, snabb, bekväm... Filhållning vet jag inte om den hade men farthållaren fungerade hur bra som helst, liksom.... ja allt annat, det bara fungerade. Den var också hyggligt stabil och jämn när den växlade mellan el/bensin så jag kan verkligen inte kritisera drivlinan för någonting alls egentligen.

Är det någon kritik man kan ha mot den är det väl kvalitetsnivån som tyvärr var lite ojämn.
 
Oavsett är den positiva att vi konsumenter har fått tillgång till mycket bättre elbilar givetvis mycket tack vare Tesla.

Det här är en intressant film för de som är nördiga
 
Jag skrev ett inlägg på LinkedIn om prissättningen på AC-laddning som fick en jäkla fart och det blev livliga diskussioner.
Jag var nämligen på ett hotell där bolaget Pair hade etablera laddstationer med 11kW effekt och där de tog 5,95kr/kWh för laddningen.
Googlade bolaget och kom fram till att de specialiserar sig på parkering och laddning för hotell och att laddningen på alla deras laddstationer är 5,95kr/kWh.

För mig är det lite märkligt att man tar betalt 5,95kr/kWh för 11kW AC-laddning, medan det finns DC-laddning på 400kW som kostar 4,50kr/kWh.
Prissättningen på laddning är helt bananas just nu, speciellt på AC där det kan variera från 2,50kr/kWh till 9kr/kWh, men även DC som kan variera mellan 4:50kr/kWh till 8:50kr/kWh.

Vad tycker ni är ett rimligt pris för AC- och DC-laddning?
Laddade på pair för några veckor sen, kom till hotellet vid 20-tiden med 4% batteri. Även om det fanns en snabbladdare på OKQ8 1 km bort med lägre pris så var det ganska skönt att koppla in den och komma ut till en fullt laddad bil dagen därpå. Jag bokade platsen fram till utcheckningen så det var väl bonusen att man inte behövde flytta bilen efter den laddat klart.. positivt var att det funkade bra med qr-kod och att slippa kladda med en app. Priset är helt klart för högt för AC-laddning, där jag kan tycka 4kr är övre gränsen. DC laddning känns ju som att den är vettigare prissatt i förhållande till vad man får där 6 kr känns ganska rimligt. Betalade drygt 9kr/kWh i England i helgen som var.
 
När jag provkörde ID4 bromsade den för bilar i avfartsfilen, och den plockade även upp 60-skyltar på 100-sträcka och började bromsa :(

EDIT: Model 3 gjorde inget sånt, däremot riktigt irriterande hur hårt den höll emot om man ville byta fil i autopilotläget.
Jag har en ID4, så känner igen lite av vad du säger. Jag har stängt av anpassningen av farten till skyltar, för det blev totalt kaos när man passerade Kungens kurva när de hållit på att bygga och skylta om titt som tätt. Har inte märkt att den bromsar för bilar i avfartsfilen, men om en bil framför däremot fortfarande har ett hjul ute på körbanan tenderar den att sakta in..
 
Jag har en ID4, så känner igen lite av vad du säger. Jag har stängt av anpassningen av farten till skyltar, för det blev totalt kaos när man passerade Kungens kurva när de hållit på att bygga och skylta om titt som tätt. Har inte märkt att den bromsar för bilar i avfartsfilen, men om en bil framför däremot fortfarande har ett hjul ute på körbanan tenderar den att sakta in..
Jag är förvånad över att någon har det påslaget. Jag provade det en gång (på en Kia) och stängde genast av det.

Den bromsade (i mitt tycke) för bryskt, men framförallt har den helt enkelt fel åsikt om vilken hastighet som gäller för ofta.
  • Som nämnts ovan, den läser fel skyltar ibland (från en avfart eller korsande väg)
  • Det har hänt (mer sällan) att den missar skyltar - speciellt är det 50-50 om den lyckas läsa en sån där ljusskylt med variabel hastighet. (Sällsynta, men jag har en i mitt närområde.)
  • Den förstår inte tilläggsskyltar (70 om 300 meter, 30 vardagar mellan 8-17, osv)
  • Den kombinerar med kartdata som är fel - jag kör ofta på en väg som byggdes om för ett par år sedan. Det var 30 på den gamla, det är 40 nu, men bilen anser fortfarande att det är 30 för att kartan inte har uppdaterats än.

Det här är ett irritationsmoment för mig, men det som är värre är att det gör att bilen kan överraska andra trafikanter med att göra oväntade saker. Det gör det till en trafikfarlig "finess", man ska aldrig överraska i trafiken.
 
Jag är förvånad över att någon har det påslaget. Jag provade det en gång (på en Kia) och stängde genast av det.

Den bromsade (i mitt tycke) för bryskt, men framförallt har den helt enkelt fel åsikt om vilken hastighet som gäller för ofta.
  • Som nämnts ovan, den läser fel skyltar ibland (från en avfart eller korsande väg)
  • Det har hänt (mer sällan) att den missar skyltar - speciellt är det 50-50 om den lyckas läsa en sån där ljusskylt med variabel hastighet. (Sällsynta, men jag har en i mitt närområde.)
  • Den förstår inte tilläggsskyltar (70 om 300 meter, 30 vardagar mellan 8-17, osv)
  • Den kombinerar med kartdata som är fel - jag kör ofta på en väg som byggdes om för ett par år sedan. Det var 30 på den gamla, det är 40 nu, men bilen anser fortfarande att det är 30 för att kartan inte har uppdaterats än.

Det här är ett irritationsmoment för mig, men det som är värre är att det gör att bilen kan överraska andra trafikanter med att göra oväntade saker. Det gör det till en trafikfarlig "finess", man ska aldrig överraska i trafiken.
Extra jobbigt blir det när man inser all hårdvara, mjukvara och R&D (samt saker som kan krångla och gå sönder) som man betalar för i bilen men inte använder.

Tänk om tesla kunde släppa en 3a med halvkombibaklucka, lite mer dragvikt och ingen autopilot för 150k mindre, typ rikta in sig mot den praktiska marknaden istället för tech-bros.
 
Jag är förvånad över att någon har det påslaget. Jag provade det en gång (på en Kia) och stängde genast av det.

Den bromsade (i mitt tycke) för bryskt, men framförallt har den helt enkelt fel åsikt om vilken hastighet som gäller för ofta.
  • Som nämnts ovan, den läser fel skyltar ibland (från en avfart eller korsande väg)
  • Det har hänt (mer sällan) att den missar skyltar - speciellt är det 50-50 om den lyckas läsa en sån där ljusskylt med variabel hastighet. (Sällsynta, men jag har en i mitt närområde.)
  • Den förstår inte tilläggsskyltar (70 om 300 meter, 30 vardagar mellan 8-17, osv)
  • Den kombinerar med kartdata som är fel - jag kör ofta på en väg som byggdes om för ett par år sedan. Det var 30 på den gamla, det är 40 nu, men bilen anser fortfarande att det är 30 för att kartan inte har uppdaterats än.

Det här är ett irritationsmoment för mig, men det som är värre är att det gör att bilen kan överraska andra trafikanter med att göra oväntade saker. Det gör det till en trafikfarlig "finess", man ska aldrig överraska i trafiken.
Min BMW i4 läser så gott som alltid av skyltarna korrekt. Den kombinerar kartdata med kameran, och om kartdata är korrekt vet den i förväg att hastighetsgränsen ändras. Men alltför ofta är kartdata inaktuellt, och bilen har korrekt uppfattning om hastighetsgränsen först när kameran läser av skylten. Detta är givetvis inte perfekt funktion, men tillräckligt bra för att jag ska använda farthållaren i kombination med skyltavläsning vid i stort sett all körning.

Jag har ställt in så att jag måste bekräfta ändrad hastighet med SET-knappen på ratten. Jag skulle absolut inte vilja att bilen ställde om farthållaren helt utan mitt godkännande, även om den som sagt läser av skyltarna korrekt.

En liten detalj är att bilen väntar för länge med att sakta in vid sänkt hastighetsgräns när jag kör i sportläge. I läge comfort tycker jag att den saktar in mjukt och fint med bra framförhållning. Det är lite irriterande eftersom jag gillar att köra i sportläge med fastare stötdämpare, men kommer på mig själv att köra i comfort för att slippa de något tvära inbromsningarna vid sänkt hastighetsgräns. Detta är naturligtvis i högsta grad ett lyxproblem.
 
Senast ändrad:
Jag är förvånad över att någon har det påslaget. Jag provade det en gång (på en Kia) och stängde genast av det.

Den bromsade (i mitt tycke) för bryskt, men framförallt har den helt enkelt fel åsikt om vilken hastighet som gäller för ofta.
  • Som nämnts ovan, den läser fel skyltar ibland (från en avfart eller korsande väg)
  • Det har hänt (mer sällan) att den missar skyltar - speciellt är det 50-50 om den lyckas läsa en sån där ljusskylt med variabel hastighet. (Sällsynta, men jag har en i mitt närområde.)
  • Den förstår inte tilläggsskyltar (70 om 300 meter, 30 vardagar mellan 8-17, osv)
  • Den kombinerar med kartdata som är fel - jag kör ofta på en väg som byggdes om för ett par år sedan. Det var 30 på den gamla, det är 40 nu, men bilen anser fortfarande att det är 30 för att kartan inte har uppdaterats än.

Det här är ett irritationsmoment för mig, men det som är värre är att det gör att bilen kan överraska andra trafikanter med att göra oväntade saker. Det gör det till en trafikfarlig "finess", man ska aldrig överraska i trafiken.
Jag kör Kia och har funktionen påslagen. Oftast brukar jag dock ange hastigheten +/- 1 km/h mot skyltad hastighet i trafikröriga/skyltröriga miljöer, t.ex vid Kungens kurva, för att då undvika ev. oväntade hastighetsändringar. Anpassning av hastighet mot skylt sker då inte men funktionen finns tillgänglig med endast ett +/- -tryck på ratten.
 
Extra jobbigt blir det när man inser all hårdvara, mjukvara och R&D (samt saker som kan krångla och gå sönder) som man betalar för i bilen men inte använder.

Tänk om tesla kunde släppa en 3a med halvkombibaklucka, lite mer dragvikt och ingen autopilot för 150k mindre, typ rikta in sig mot den praktiska marknaden istället för tech-bros.
Det är klåfingriga byråkrater i Bryssel som bestämt att dom flesta av dom där systemen måste finnas i alla nya bilar. Tex. ISA.
 
Hej på er!
Hade förmånen att få hämta ut min nya Skoda Kodiaq iv igår. Bilen känns mycket bra enl mitt första intryck. Dock så är min referens en Diesel Sharan från 2017.

Nu till en liten fråga:
Damen som jag hade kontakt med på Skoda vid överlämningen påstod att jag inte skulle använda tibbers smartladdning. Hon sa att tibber ideligen frågar bilen via sw om den behöver laddas. Detta drar ur och förstör bilens 12V batteri på sikt.
Är detta något som ni också fått info om?

Jag vill ju självklart använda mig av smartladdning för att optimera pris och lastbalans osv
IMG_0970.jpeg
Ingen koll på din fråga men vad är räckvidden på el på en Kodiak?
 
BMW iX3 Neue Klasse har nu visats upp. 80 mils räckvidd WLTP:
Allt är nytt i princip!
Skärmavbild 2025-09-05 kl. 12.29.58.png
 
Finns på BMWa hemsida för konfig nu. Verkar gå att få en ok specad för 850-ish, brutto.

Om vi inte varit fem i familjen hade denna lockat som nästa tjänstesläde. Nu får det bli en EV9.
... som nu får konkurrens. Hyundai släpper Ioniq 9, som är väldigt mycket i samma härad. (De är väl syskon i någon mening.)
Elbilsmagasinet är väldigt positiv och tycker att Ioniqen vinner. (Och han kan annars vara rätt hård i sina omdömen om han tycker att något är dåligt.)
Men det är en snabbtest vid pressrelease ska sägas, inte en full test:
 
Nya BMW:n verkar tekniskt sett mycket imponerande. Denna nivå av elbil finns i princip inte från andra Europeiska tillverkare i samma klass. Bilen verkar ladda som Zeekr 7X (kurvan är visst inte lika bra, nu när jag läst spec:en, men ändå bra), men är mer energieffektiv i körning. Kul att se BMW vara i framkant på riktigt. Mindre kul är en titt på utseendet, både ut och invändigt. Men men, smaken är som baken....

Tog en titt på Peter Esses video: ändrat mig lite angående utseendet. Den är lite häftig. Men det är ingen snygg eller vacker bil direkt.
 
Senast ändrad:
Då väntar jag bara på att BMW ska lansera nya 3-serien neue klasse. Jag är väldigt spänd på om de ska lyckas få till en elektrisk M3 som är en riktig M-bil. Det vore magiskt. Undrar om det går att fixa utan magi?
 
Tillbaka
Topp