Helt ärligt för de allra flesta så tror jag elbilar är där redan idag alltså att de egentligen räcker gott och väl som ett transportmedel och mer därtill dock med den stora förutsättningen att man har tillgång till laddning. Sen absolut kan tekniken fortskrida med effektivet, batteriteknik etc.De stora kliven tar de traditionella bolagen nu. Neu klasse är ett sådant kliv, SPA3 är ett sådant kliv för Volvo, Volkswagens nästa generation är ett sådant kliv.
När alla genomfört denna stora övergång, så kommer bilmarknaden återigen handla om att konkurrera med image och särskilda förmågor. Man köper BMW för chassidynamiken, man köper Audi för all-round prestanda, osv. Min fråga är då, vad har Tesla att erbjuda? Vad är deras grej? Varför ska någon köpa en Tesla Model Y om, säg Volkswagens nästa generations ID4 är lika effektiv, laddar lika snabbt, och har fin och stabil mjukvara. Elbilsmässigt är Volkswagen-bilen lika bra - vad är Tesla då? Jag ser Tesla som ett mycket neutralt (deras bilar, då) varumärke, som Volkswagen.
När alla bilar är bra nog vad gäller elbilsaspekter (räckvidd, effektivitet, laddprestanda, osv) för gemene man, då kommer inte dessa saker spela någon större roll längre. Vi ser idag diskussioner om vilken elbil man ska välja baserat på aspekter som väldigt få i ICE-marknaden bryr sig om. Diskussioner kring bästa elbil är konstruerade på sådant sätt att om vi hade jämfört mellan ICE-bilar istället så hade Toyota Camry utsetts till en bättre bil än BMW 5-serie - den är ju mer bränslesnål!
Allt det där tror jag kommer försvinna. Allas elbilar kommer vara bra nog för att folk ska tänka på annat igen. som komfort, chassidynamik, kvalitetskänsla, ljudsystem, design, ljudnivå, osv.
Vad som måste hända då rent marknadsmässigt och ekonomiskt är att Tesla måste sänka sina priser - eller innovera och bli bäst på något, så att de kan konkurrera med annat än att bara vara den som är energisnål och har bra mjukvara.
Det som kommer vara kul framåt är hur de löser "roliga" bilar samt när kostnader(= priser) börjar komma ner(om de nu kommer göra det). Övrigt vad gäller komfort, kvalitet, ljud etc det finns ju redan där idag om man är vilig att betala för det.
Men när vi väl är i den fasen du beskriver så är vi i princip där vi är idag vad gäller ICE, Tesla kanske blir den "billiga" bilen och kör vidare med mindre förändringar medan andra märken står premium, sportighet etc. Men här och nu och så är de fortfarande bra bilar sett till sin klass där många kommit ikapp vad gäller många aspekter. Köpare nu kollar nog inte så mycket på vad ett märke kommer göra 5 år framåt från nu vad gäller innovation speciellt inte Sverige då övervägande nya elbilar lär gå som fömånsbilar? Undantaget de kinesiska bilar där framtida osäkerhet generellt lär påverka. Köpare går långt och mycket på vad de hör, ser och läser och där har det inte varit mycket som varit bra för Tesla sista tiden
Med det sagt så vill jag ha en SU7 nu
Senast ändrad: