• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,071
Någon som vet mer om V2G tekniken?
Verkar som tex Zaptec 2 Go stödjer det men verkar inte finnas stöd för tekniken i Sverige ännu, mer än testfas.
 
Någon som vet mer om V2G tekniken?
Verkar som tex Zaptec 2 Go stödjer det men verkar inte finnas stöd för tekniken i Sverige ännu, mer än testfas.
Japp. Just nu körs piloter. Du kan köpa en volvo och deras box om du vill köra V2X eller BMW iX3 (neue klasse) och BMWs laddbox. Då är det V2G via AC. Andra satsar på V2G via DC. Men standarderna är inte helt klara så därför är det inte så utbredd ännu.
 
Något speciellt elbolag att föredra om man vill optimera elbilsladdning? Exempelvis verkar Tibber/Greenley populära, eller är det bara marknadsföring och att det i slutändan är hugget som stucket?
 
Något speciellt elbolag att föredra om man vill optimera elbilsladdning? Exempelvis verkar Tibber/Greenley populära, eller är det bara marknadsföring och att det i slutändan är hugget som stucket?
Ja kör med tibber + tibber pulse, tillsammans med Zaptec Go.
Funkar skitbra, + på att man tjänar rewards när bilen är inkopplad och inte laddar (smartladdning igång) för att inte belasta nätet.

Dem pengar man tjänar in i rewards dras av på fakturan.
 
Något speciellt elbolag att föredra om man vill optimera elbilsladdning? Exempelvis verkar Tibber/Greenley populära, eller är det bara marknadsföring och att det i slutändan är hugget som stucket?
Tibber även här.
Fick dock mail idag om förändrad prismodell där olika faktorer kommer påverka påslaget på bruttokostnaden för elen.
Inget prisexempel, så kan bli byte i januari.
 
BMW x5 50e -25
Ingen erfarenhet av hybrid sedan tidigare men tycker förbrukningen känns okej.

Lite 50/70-väg genom Stockholm i bilköer sedan motorväg i ca 120km/h.

Vad säger ni andra?

IMG_1505.jpeg
 
BMW x5 50e -25
Ingen erfarenhet av hybrid sedan tidigare men tycker förbrukningen känns okej.

Lite 50/70-väg genom Stockholm i bilköer sedan motorväg i ca 120km/h.

Vad säger ni andra?

IMG_1505.jpeg
Jämför man med en elbil så är det väl någonstans mellan 70 och 100% högre förbrukning, men hybrider brukar äta många elektroner.
Min A6 55 brukar dra runt 23kWh/100km, så det är väl en helt rimlig siffra för en SUV.
 
Jämför man med en elbil så är det väl någonstans mellan 70 och 100% högre förbrukning, men hybrider brukar äta många elektroner.
Min A6 55 brukar dra runt 23kWh/100km, så det är väl en helt rimlig siffra för en SUV.
Jag har en Tesla Model X som jag kört 8000 mil den ligger på 2.3 i snitt över dessa 8000 mil och på samma sträcka ligger jag på ca 2..1-2.2 men som sagt saknar erfarenhet från hybrid och mtp storlek tycker jag det känns ok :)
 
Jag har en Tesla Model X som jag kört 8000 mil den ligger på 2.3 i snitt över dessa 8000 mil och på samma sträcka ligger jag på ca 2..1-2.2 men som sagt saknar erfarenhet från hybrid och mtp storlek tycker jag det känns ok :)
Ja, svårt att säga utan att jämföra samma sträcka.
Hade en MG ZS EV och låg runt 19 med den till och från jobbet med 90% motorväg.
Min Mini SE ligger på 16 samma sträcka och Audin 23 som sagt.
Men min och din sträcka är kanske inte jämförbara.
 
Jag har 22kW laddboxinstallation med DEFA box vid garaget, Perific lastbalanserare i husets elcentral/elmätare, separat jordfelsbrytare och 22kW-kablar överallt.
DEFA har display och 22kW, mest prisvärda enl mig och framtidsäker
Laddar du med 22 kW? Jag skaffade Charge amps aura 22 kW i väntan på första elbilen. Våra bilar kan visserligen inte ladda med den effekten, men jag tänkte att det är framtidssäkert med hög laddeffekt.

Sedan kom effektavgiften och dödade allt intresse hos mig att ladda med högre effekt än 11 kW...
 
Nästan alla boxar som säljs idag klarar 22kW så det är ingen merkostnad längre. Men precis som skrivs - med dagens effektavgifter och ombordladdare - är det "onödigt" egentligen.
 
En liten enkät:

Ni som bor i hyresrätt eller bostadsrätt och har laddning på parkeringsplats (utomhus) där, som ChargeNode och liknande, för de boende enbart (inte publik alltså)...

... Vad betalar ni för laddning, och för vilken effekt?
 
En liten enkät:

Ni som bor i hyresrätt eller bostadsrätt och har laddning på parkeringsplats (utomhus) där, som ChargeNode och liknande, för de boende enbart (inte publik alltså)...

... Vad betalar ni för laddning, och för vilken effekt?
600kr mer i månaden jämfört med p-plats utan laddare. 2kr per kWh. 11kW effekt. Varmgarage. Bostadsrätt. Charge Amps som hårdvara och operatör.
 
En liten enkät:

Ni som bor i hyresrätt eller bostadsrätt och har laddning på parkeringsplats (utomhus) där, som ChargeNode och liknande, för de boende enbart (inte publik alltså)...

... Vad betalar ni för laddning, och för vilken effekt?
2,49 kr/kWh, 11kW (ChargeNode) utomhus. Ingen extra hyra för att det är laddplats.

Och på en annan (släktings) plats tar de 3 kr/kWh, 3,7kW (InCharge/Vattenfall) i kallgarage.
 
Senast ändrad:
En liten enkät:

Ni som bor i hyresrätt eller bostadsrätt och har laddning på parkeringsplats (utomhus) där, som ChargeNode och liknande, för de boende enbart (inte publik alltså)...

... Vad betalar ni för laddning, och för vilken effekt?
3kr/kWh, 11kW i varmgarage, ingen prisskillnad mot plats utan laddning.
 
En liten enkät:

Ni som bor i hyresrätt eller bostadsrätt och har laddning på parkeringsplats (utomhus) där, som ChargeNode och liknande, för de boende enbart (inte publik alltså)...

... Vad betalar ni för laddning, och för vilken effekt?

Extra parkering utomhus 80kr/månad oavsett laddmöjlighet eller inte. 3kr/kWh, 11kW.
Garageplats ingår i avgiften för bostadsrätten, även där 3kr/kWh, 11kW.
Har dock inte bytt till elbil än, men känns bra att förutsättningar finns.
 
Har inte hamnat över 50öre kWh (SE4) hitills i år och lite förenklat, typ 1,5kr kWh med nätavgift, elskatt osv.. Min arbetsgivare betalar däremot mig 4kr per kWh och lägg därtill att jag har solceller.. Kontentan är typ att jag tjänar lite extra på att köra bil 🫣😂
3554.png
 
Senast ändrad:
Har inte hamnat över 50öre kWh (SE4) hitills i år och lite förenklat, typ 1,5kr kWh med nätavgift, elskatt osv.. Min arbetsgivare betalar däremot mig 4kr per kWh och lägg därtill att jag har solceller.. Kontentan är typ att jag tjänar lite extra på att köra bil 🫣😂
3554.png
Det är billigt elnät du har, jag betalar typ 70öre per kwh bara i abonnemangsavgiften (7065kr per år). Sen typ 70 öre till i överföringsavgifter till elnätet.

Så typ samma som dig innan jag ens betalat för elhandeln :D
 
Det är billigt elnät du har, jag betalar typ 70öre per kwh bara i abonnemangsavgiften (7065kr per år). Sen typ 70 öre till i överföringsavgifter till elnätet.

Så typ samma som dig innan jag ens betalat för elhandeln :D
Sant.. men det är ju en avgift jag har oavsett så när det gäller laddningen, känns det inte lite konstigt att räkna med den? Snittpriset blir dessutom olika från år till år utifrån att förbrukningen varierar.. i mitt tycke blir det lite dumt att räkna med den.
 
Tibber även här.
Fick dock mail idag om förändrad prismodell där olika faktorer kommer påverka påslaget på bruttokostnaden för elen.
Inget prisexempel, så kan bli byte i januari.
Undrar verkligen hur stor skillnaden blir. Idag så är detett estimat som är fast men att det framåt kommer variera.

Nuvarande upplägg
"I syfte att täcka de kostnader vi har för att köpa in och leverera el till dig har Tibber ett fast påslag på 8,6 öre/kWh (inkl. moms). Påslaget baseras på våra bästa estimat om framtida förbrukningsvolymer, inköps- och handelskostnader, myndighetsavgifter samt administrativa kostnader. Vi är måna om att inte tjäna pengar på våra kunders förbrukning, och granskar därför regelbundet detta påslag för att säkerställa att det motsvarar våra kostnader."
IMG_3236.png


"Den rörliga delen kommer att täcka kostnader för ursprungsgarantier, elhandelsavgifter, elcertifikat och obalanskostnader. Kostnaden fastställs och faktureras månaden efter att elförbrukningen har skett."

"Det fasta påslaget ändras från 8,6 öre/kWh till 7,5 öre/kWh inklusive moms"

Sänkningen av den fasta täcker inte summan av de poster som blir rörliga. Frågan är hur mkt fel de legat(åt endera håll) i sina estimat fram till nu.
 
Senast ändrad:
En liten enkät:

Ni som bor i hyresrätt eller bostadsrätt och har laddning på parkeringsplats (utomhus) där, som ChargeNode och liknande, för de boende enbart (inte publik alltså)...

... Vad betalar ni för laddning, och för vilken effekt?
Jag har förstås försökt hitta lite info på nätet också (inte så lätt visar det sig, allt handlar om publika snabbladdare, eller egna laddboxar för villor)...

Hittade den här som nämner statistik från SCB: https://bilbolaget.nu/artiklar/kostnad-ladda-elbil/
dock (igen) för villor, men de hävdar 2,31 kr/kWh i snitt under första halvåret 2024, inklusive skatter och avgifter). Det ger kanske en fingervisning om vad som kan anses vara ett "rimligt" pris... tyvärr pekar de inte ut källan på SCB, och jag har inte lyckats hitta den.
 
Tillbaka
Topp