• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    922

Florre

Omega
2-Faktor
Är det någon här som kör elbil, bor i stan och inte har tillgång till laddning i eget garage/arbetsplats?

Funkar det OK att endast ladda i dom befintliga laddstationerna runt om i stan?
 

demondave

Rolex
Är det någon här som kör elbil, bor i stan och inte har tillgång till laddning i eget garage/arbetsplats?

Funkar det OK att endast ladda i dom befintliga laddstationerna runt om i stan?

Hyr stolpe vid jobbet, men jobbar långt ifrån varje dag. Mer långskift med flera dagar borta med ledigt imellan. Funkar fint för min del, Teslan är jäkligt snål i stadstrafik och batteriet är stort. Ibland planerar jag in jobb innan jag ska åka långt, men oftast lirar det utan att tänka särskilt mycket.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Är det någon här som kör elbil, bor i stan och inte har tillgång till laddning i eget garage/arbetsplats?

Funkar det OK att endast ladda i dom befintliga laddstationerna runt om i stan?
De gånger jag parkerat i Stockholm Parkerings garage med laddplats har alla platser varit upptagna 50% av gångerna. Det sura är att platserna inte är reserverade för elbilar så det kan stå helt vanliga bilar i vägen utan att bryta mot några regler.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Är det någon här som kör elbil, bor i stan och inte har tillgång till laddning i eget garage/arbetsplats?

Funkar det OK att endast ladda i dom befintliga laddstationerna runt om i stan?
Jag har elbil, bor i flerbostadshus utan tillgång till laddplats. Det är inga problem för mig. Jag laddar min bil en gång varannan vecka på willys kundparkering där det finns laddstationer. Kundparkeringen ligger bara 5 minuters promenad bort, så jag ställer bilen där några timmar och hämtar den när den är fulladdad. Jag passar också på att ladda om det finns laddare dit vi åker. Typ på stan, shoppingcentrum och annat.
skulle man haft en elbil med mindre batteri och behövt ladda oftare så hade det varit bökigare.
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Är det någon här som kör elbil, bor i stan och inte har tillgång till laddning i eget garage/arbetsplats?

Funkar det OK att endast ladda i dom befintliga laddstationerna runt om i stan?
Jag kör elbil och bor ganska nära stan. Första två månaderna hade jag varken egen laddplats eller tillgång till stolpe via jobb mm. Måste säga att det var rätt stressande att hela tiden tänka på att jag måste hitta någonstans att ladda - räkna in lite räckviddsångest. Finns en snabbladdare (och "vanliga" laddare) i närheten som jag besökte ofta med risk att de kunde vara upptagna. Det här med att besöka köpcentrum och ladda ger inte så mycket om du inte tänker hänga där en heldag. Jag skulle nog säga att du måste ha tillgång till en laddare antingen hemma eller jobb där du kan ställa bilen om du inte vill känna dig begränsad.
 

Florre

Omega
2-Faktor
Jag kör elbil och bor ganska nära stan. Första två månaderna hade jag varken egen laddplats eller tillgång till stolpe via jobb mm. Måste säga att det var rätt stressande att hela tiden tänka på att jag måste hitta någonstans att ladda - räkna in lite räckviddsångest. Finns en snabbladdare (och "vanliga" laddare) i närheten som jag besökte ofta med risk att de kunde vara upptagna. Det här med att besöka köpcentrum och ladda ger inte så mycket om du inte tänker hänga där en heldag. Jag skulle nog säga att du måste ha tillgång till en laddare antingen hemma eller jobb där du kan ställa bilen om du inte vill känna dig begränsad.
Tack, lite det jag misstänkte...
 

Exekys

Cartier
Tycker det är jobbigt nog med egen laddare. Det vill till att aldrig glömma stoppa i sladden, aldrig slarva med laddningstimer osv.
Alltid är det något. Först var man tvungen att rykta och mata hästen, sedan skulle man elda koks i det där loket, därefter skulle man hälla i bensin och olja och annat mög i bilen. Nu sladdar och skit. Ska det aldrig ta slut ;)
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
@Clark Kent Laddkurvan för snabbladdning av Mazda MX-30 är släppt. Tyvärr lite av en besvikelse. Den ska klara 50kW men kom som mest upp i 37kW. Kan vara bra att känna till inför ett elbilsköp. Mer info här: https://insideevs.com/news/452551/mazda-mx30-dc-charging-test/

1604656847462.png
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
@Clark Kent Laddkurvan för snabbladdning av Mazda MX-30 är släppt. Tyvärr lite av en besvikelse. Den ska klara 50kW men kom som mest upp i 37kW. Kan vara bra att känna till inför ett elbilsköp. Mer info här: https://insideevs.com/news/452551/mazda-mx30-dc-charging-test/

1604656847462.png
Inte riktigt bäst i klassen nä. Lite skryt om min egen bils kurva, notera framförallt hur den håller farten uppe till 80%. För egen del har det dock ingen större betydelse och det är kanske något att tänka på även som Mazda förare. Det är ju väldigt ovanligt att man snabbladdar om man har egen laddbox.
1604657472430.png
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
@Clark Kent Laddkurvan för snabbladdning av Mazda MX-30 är släppt. Tyvärr lite av en besvikelse. Den ska klara 50kW men kom som mest upp i 37kW. Kan vara bra att känna till inför ett elbilsköp. Mer info här: https://insideevs.com/news/452551/mazda-mx30-dc-charging-test/

1604656847462.png

Toppen, tack för info! Nu hittar jag inte pappret bara för det, men vår förening har beslutat om vilken typ av laddare man kan installera och det verkade en smula märkligt vid en första anblick. Jag får återkomma när jag har letat upp det och se vad ni som kan säger om det.
 

M3a

Cartier
2-Faktor
Jag har sen ID.3 kom till Sverige snart åkt 500 mil i min. Ni som har frågor får gärna ställa dom här, kan även meddela att jag har ett herrejuses erbjudande på 24 månaders privatleasing på ID.3 för er som är intresserade. Skicka mig ett PM ;)
20201112_225610.jpg
 
Senast ändrad:

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej,
Jag har precis beställt en Mercedes GLC 300 e. Någon på forumet som har erfarenhet en sådan?

D339C1E6-03CC-4081-BD31-92F1DE99068E.jpeg
Inte annat än att jag provkört en nyligen och har en kollega som beställt en bensinare. Grannen har också beställt en men med dieselmotor. Jag var inne på en jag också men valde BMW 330e istället.
Mercan var kanontrevlig. Gick som ett skott men då vi har en annan SUV liknande bil i hushållet så var den inte riktigt aktuell för mig.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
I ärlighetens namn så är detta exemplar utrustade med sportstolar som inte kommer komma på
ID 4 first
1605358938365.png

Ser dock ut att vara utdragbart lårstöd även på stolarna i 1st? Samma stol minus elstyrningen? Man kan ju ändå hoppas. ID4 är aktuell för mig som nästa tj.bil (290k förmånsgrundande pris...) men jag kan inte åka i en bil med platta stolar som i den ID3 jag provsatt.
 

chimaira

Cartier
Inte annat än att jag provkört en nyligen och har en kollega som beställt en bensinare. Grannen har också beställt en men med dieselmotor. Jag var inne på en jag också men valde BMW 330e istället.
Mercan var kanontrevlig. Gick som ett skott men då vi har en annan SUV liknande bil i hushållet så var den inte riktigt aktuell för mig.
Stort tack för input!
Är du nöjd med BMWn?
330e alt. 530e touring var ett alternativ men det kändes som att man fick lite mer för pengarna med Mercan.
Har en A6a idag så storleksmässigt byter man ju ned sig ganska rejält, men blir väl till att köpa en ordentlig takbox :p.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Stort tack för input!
Är du nöjd med BMWn?
330e alt. 530e touring var ett alternativ men det kändes som att man fick lite mer för pengarna med Mercan.
Har en A6a idag så storleksmässigt byter man ju ned sig ganska rejält, men blir väl till att köpa en ordentlig takbox :p.
Hehe.. Beställningen gick igenom leasingbolaget igår så jag törs inte uttala mig än ;-)
Vi har ju ett TOC tak på jobbet så utrustningsmässigt var det ganska lika faktiskt. Kanske någon mer pinal på Mercan men inte något som jag tyckte vägde över.
Kör Audi A 4:a idag verkar som BMWn är ganska lika i storlek. A6 är ju en ganska stor bil så där lär du märka skillnad. Problemet med box på SUV är att du inte kommer nå upp...;-)
 
Senast ändrad:

chimaira

Cartier
Hehe.. Beställningen gick igenom leasingbolaget igår så jag törs inte uttala mig än ;-)
Vi har ju ett TOC tak på jobbet så utrustningsmässigt var det ganska lika faktiskt. Kanske någon mer pinal på Mercan men inte något som jag tyckte vägde över.
Kör Audi A 4:a idag verkar som BMWn är ganska lika i storlek. A6 är ju en ganska stor bil så där lär du märka skillnad. Problemet med box på SUV är att du inte kommer nå upp...;-)
:rolleyes: Får köpa takbox och pall eller platåskor då...
 
Topp