Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
För 430.000 euro går det väl få nån att bygga vad som helst? Det är ju när det inte kostar en förmögenhet det blir kul på riktigt.Vad ska man säga? Bland det snyggaste jag sett... Måste bli verklighet.
Kolla med Zälls El. Riktiga duktiga!Någon som kan tipsa om elektriker som kan installera Easee-laddbox i Nacka (Stockholm)? Gärna ingen tomte som vill vill passa på att ta +20' bara för att bidraget är max 10'... Har stött på ett par sådana nu och det gör mig irriterad...
Men då får man individuellt anpassade inredning. Oavsett pris grymt snygg. Överallt.... och fräckt med artificiellt motorljudFör 430.000 euro går det väl få nån att bygga vad som helst? Det är ju när det inte kostar en förmögenhet det blir kul på riktigt.
Någon som kan tipsa om elektriker som kan installera Easee-laddbox i Nacka (Stockholm)? Gärna ingen tomte som vill vill passa på att ta +20' bara för att bidraget är max 10'... Har stött på ett par sådana nu och det gör mig irriterad...
Börjar bli dags att göra en liknande operation... Köpte du laddboxen ”stand alone” för att lösa installation via annan entrepenör eller köps inte Easee boxen i paket med installation? Du får gärna berätta varför du valde just den boxen. De paketlösningar som bilhandlare förmedlar verkar nästan utan undantag landa på 20k +/- någon tusing...Någon som kan tipsa om elektriker som kan installera Easee-laddbox i Nacka (Stockholm)? Gärna ingen tomte som vill vill passa på att ta +20' bara för att bidraget är max 10'... Har stött på ett par sådana nu och det gör mig irriterad...
Hör många som gått i den fällan, kanske främst dom som köpt box osv av elektrikerNågon som kan tipsa om elektriker som kan installera Easee-laddbox i Nacka (Stockholm)? Gärna ingen tomte som vill vill passa på att ta +20' bara för att bidraget är max 10'... Har stött på ett par sådana nu och det gör mig irriterad...
Börjar bli dags att göra en liknande operation... Köpte du laddboxen ”stand alone” för att lösa installation via annan entrepenör eller köps inte Easee boxen i paket med installation? Du får gärna berätta varför du valde just den boxen. De paketlösningar som bilhandlare förmedlar verkar nästan utan undantag landa på 20k +/- någon tusing...
Ni andra får också gärna komma med tips och råd gällande box. Ni var ju hjälpsamma med bilvalet (Det blev BMW 330e xDrive Touring) så visst håller ni mig i handen när det gäller laddbox också...;-)
Hur länge fick du vänta tills du fick boxen?Har inte köpt box än men har hört positivt om Easee. Förutom att de inte har kunnat lösa lastbalansering än. Men jag har en huvudmätarsäkring på 25a och tänkte säkra av på 3x16. Så tänker att det borde vara lugnt ändå.
Man kan köpa med installation såklart. Men det är en elpryl som ska kopplas in på el, liksom. Inte mer avancerat än så?
Hur länge fick du vänta tills du fick boxen?
hört att det varit så högt tryck på just easee, så de hinner inte med att leverera?
men som du säger angående laddning: Vilken elinstallatör som helst bör klara av att koppla in en laddbox. Det är precis som vilken elpryl som helst. Enda man ska tänka på är att den ska ha en egen matning från elskåpet och sitta på egen säkring. Beroende på hur många meter kabel du ska dra, om det behövs grävning eller håltagning i tjocka väggar så kan installationen kosta från 3 000 kr och uppåt.
easee-boxen kostar 8000kr. Normal installation 5000kr. Så får su hälften tillbaka i bidrag. Bör sluta på cirka 6000kr laddbox installerat och klart.
Köpte en easee-box till nya fastigheten. Tog ca 2 veckor att få den levererad. Kontaktade lokal elinstallatör som löste det på 3-4 timmar.Börjar bli dags att göra en liknande operation... Köpte du laddboxen ”stand alone” för att lösa installation via annan entrepenör eller köps inte Easee boxen i paket med installation? Du får gärna berätta varför du valde just den boxen. De paketlösningar som bilhandlare förmedlar verkar nästan utan undantag landa på 20k +/- någon tusing...
Ni andra får också gärna komma med tips och råd gällande box. Ni var ju hjälpsamma med bilvalet (Det blev BMW 330e xDrive Touring) så visst håller ni mig i handen när det gäller laddbox också...;-)
Jag har en GLB 22 3-fas, fungerar kanon. Kostade runt 20 000 med installation men då var det lite knepig dragning mm. så timmarna rann på, jag hade också krav på lastbalansering då jag har direktverkande hemma, 10 000:- av dessa fick jag sen tillbaka av NVV.Någon som har synpunkter om Garo GLB förresten?
Jag har en GLB 22 3-fas, fungerar kanon. Kostade runt 20 000 med installation men då var det lite knepig dragning mm. så timmarna rann på, jag hade också krav på lastbalansering då jag har direktverkande hemma, 10 000:- av dessa fick jag sen tillbaka av NVV.
Min rekommendation till er som kikar på box är att gå för en med fast kabel och tänk några år fram redan nu, prisskillnaden mellan 3-fas och 1-fas är inte jättestor när allt kommer omkring
Senaste jag hörde från Easee var att de hade en backlog på 30 000 laddboxar i produktionen. Men det är mycket möjligt att vissa butiker har på lagret.Har ju inte köpt någon box än, för jag har inte hittat någon vettig elektriker. Men Easee skriver 5 dagars lev tid på sin hemsida. Bra input dock. Får ringa och dubbelkolla innan beställning.
Garo är prisvärt alternativ också. Har dock ingen app. Och webbportalen är inte supermodern. Den har dock billig lastbalansering som funkar klockrent.Ja, alla verkar ju landa runt 20' hur man än gör. Jag och en granne håller på att kika runt och Garo på 3-fas 16a med lastbalansering via kabel känns om ett framtidssäkrat val. Easee får dock många positiva recensioner, men har ju inte löst lastbalansering än, och kommer lösas med wifi vilket jag är lite tveksam till. Blir kanske en Garo ändå? Om ingen har vettiga argument för/emot något annat? =) En jäkla djungel är det.
Garo är prisvärt alternativ också. Har dock ingen app. Och webbportalen är inte supermodern. Den har dock billig lastbalansering som funkar klockrent.
Koppla upp din Garo GLB
När du väljer till Wi-Fi-uppkoppling till din Garo GLB laddstation kommer du via Garos portal kunna ändra inställningar på din Garo laddbox. Bland annat kan du schemalägga laddning, schemalägga reducerad laddström, uppdaterad laddboxen, se din energiförbrukning eller avaktivera laddboxen helt. Tänk på att hemmets Wi-Fi-signal behöver vara relativt stark för att du ska kunna koppla upp din laddbox till ditt hemmanätverk.
Skriver under på allt du sa, portalen gör vad den ska men känns lite daterad. En fördel med garo verkar vara att prylarna finns på hyllan hos grossisterna såväl nu som förhoppningsvis framöver givet att det är ”ett etablerat varumärke” som funnits länge osv.Garo är prisvärt alternativ också. Har dock ingen app. Och webbportalen är inte supermodern. Den har dock billig lastbalansering som funkar klockrent.
Skriver under på allt du sa, portalen gör vad den ska men känns lite daterad. En fördel med garo verkar vara att prylarna finns på hyllan hos grossisterna såväl nu som förhoppningsvis framöver givet att det är ”ett etablerat varumärke” som funnits länge osv.
Schemläggning av laddning kan man oftast ställa in i bilen
Lastbalansering har rätt liten betydelse i praktiken eftersom man alltid laddar nattetid. Känns som något alla "måste ha" men som inte riktigt har samma betydelse i verkligheten. Har man 20-25A huvudsäkring så är det sällan man behöver oroa sig.
Senaste jag hörde från Easee var att de hade en backlog på 30 000 laddboxar i produktionen. Men det är mycket möjligt att vissa butiker har på lagret.
Hur som helst är det en riktigt bra box för pengarna. I alla fall att dömma av specsen.
Så är det ju absolut.Mest problem med en hybrid som blir tom så fort.
Men jag tycker att det är störigt att ställa in i bilen.
Yes, allt det du nämner fungerar fint förutsatt att du är hemma på Wi-FiFunkar portalen för att ställa laddtider och se förbrukning och sånt då? Dvs "den gör sitt jobb"? De kommer säkert uppdatera plattformens UX på sikt med fina bilder och "fräschare design", eftersom det är det som användarna efterfrågar och det kräver ju inte ny hårdvara eller box.
Du laddar tex när elen är söm billigast. 03-06 ish.. Förutsatt att du ligger med rörlig avtalJag fattar inte riktigt laddbox-wifi-smart-osv-grejen riktigt.
Övertyga mig gärna varför jag inte bara ska ha en box som laddar bilen då den är inkopplad?
Lastbalansering verkar ju rimligt, fast jah har rediga säkringar.
Förbrukningen blir väl vad den blir, tänker jag.
Schemalägga laddning kanske är skitbra, men jag fattar inte riktigt till vad.
Nån slags styrning vill man ju ha om man har rörligt avtal. Opraktiskt att springa till bilen och stoppa in sladden 03:00.Jag fattar inte riktigt laddbox-wifi-smart-osv-grejen riktigt.
Övertyga mig gärna varför jag inte bara ska ha en box som laddar bilen då den är inkopplad?
Lastbalansering verkar ju rimligt, fast jah har rediga säkringar.
Förbrukningen blir väl vad den blir, tänker jag.
Schemalägga laddning kanske är skitbra, men jag fattar inte riktigt till vad.
Nån slags styrning vill man ju ha om man har rörligt avtal. Opraktiskt att springa till bilen och stoppa in sladden 03:00.
Men ja, det finns en teknikhype som delvis kommer av att det är ballt med teknik också tror jag. Att se förbrukning i boxen osv är ju rätt skitsamma, den blir vad den blir ändå.