• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    994
Man betalar ju redan skatt och moms på elen. Skulle vara märkligt om det tillkom ytterligare en skatt baserat på avläst förbrukning...?
Jag tänker att en skatt på el-till-laddning-av-bil ändå känns som en rimlig ersättare av dagens bilskatt. Styr mot bilar med lägre förbrukning, och ”skonar” folk som inte kör så mycket.
Skit för mig på landsbygden dock. :depressed:
 
Det här lär ju vara början på slutet för skattelättnaderna för elbilar?
Man kan ju hoppas det är tänkt att användas till att kunna erbjuda publik laddning i privata laddpunkter. Det kan kanske också vara en förberedelse för V2G-lösningar. Men antagligen kommer det vara grund för en ny spännade form av grön skatteväxling ;)
 
tänker som någon form av skatt som kommer tillkomma då de inte kommer kunna dra in lika mycket skatt på bränsle framöver.
Jag kör lite conspiracy theory nu ....
Jag tänker att en skatt på el-till-laddning-av-bil ändå känns som en rimlig ersättare av dagens bilskatt. Styr mot bilar med lägre förbrukning, och ”skonar” folk som inte kör så mycket.
Skit för mig på landsbygden dock. :depressed:
Att staten kommer få in mycket mindre i bränsleskatt när fler går över till elbil är ett faktum. Men detta har man redan en lösning för och planen är långt gången.
Med mycket stor sannolikhet kommer vi få en kilometerskatt så är baserat på när du kör, var du kör och vad du kör.
Det vill säga att om du kör en feting diesel-monstertruck mitt på dagen i Stockholms innerstad kommer du få betala väldigt mycket i kilometerskatt.
Men kör du elbil mitt i natten i bastuträsk så kommer du typ inte betala någonting i kilometerskatt.
 
@Mazdak

Du behöver ha en Performance edition....

A3394193-466A-42B7-9E35-C13532339167.jpeg
 
Har installerat två Easee i år med ”egen” elektriker.

Inköpta för 6 495 kr/st och sedan installationskostnad på 2 500 kr första gången och knappt 7 000 kr andra gången inkl. allt övrigt material. Andra vändan blev det full dags debitering med fyra gånger så mycket material, genomföring i ett par tegelväggar och koppla om + komplettera i centralen samt uppgradera jordfelsbrytare.

Svårt att se hur det kan blir så mycket mer jobb än såhär men ändå långt ifrån taket på 20 000 kr. Passade på att köpa till en längre kabel när det ändå fanns utrymme...

Ansökte om bidraget 16:30 idag och hade svar om utbetalning i Kivra kl. 17:00.
 
Då tycker jag alla i den här tråden använder din elektriker. Han kan fakturera rätt bra med restid och ändå vara prisvärd jämfört med många andra...
 
Har installerat två Easee i år med ”egen” elektriker.

Inköpta för 6 495 kr/st och sedan installationskostnad på 2 500 kr första gången och knappt 7 000 kr andra gången inkl. allt övrigt material. Andra vändan blev det full dags debitering med fyra gånger så mycket material, genomföring i ett par tegelväggar och koppla om + komplettera i centralen samt uppgradera jordfelsbrytare.

Svårt att se hur det kan blir så mycket mer jobb än såhär men ändå långt ifrån taket på 20 000 kr. Passade på att köpa till en längre kabel när det ändå fanns utrymme...

Ansökte om bidraget 16:30 idag och hade svar om utbetalning i Kivra kl. 17:00.
Skicka uppgifter om du bor i Stockholm :D
 
Måste man ha en box ?
Jag får min GLE hybrid ganska snart
Tänkte ladda upp den medans jag e på jobbet. Har markport via lagret så tänkte bara plugga in den i vanligt uttag under dagen.
Har en inustriliknande lokal där det finns en del kräm i elen


Bilen har även snabbladdning men är en annan kabel då vad jag förstått det som men har inget behov av snabbladdning när jag ändå är på jobbet hela dagen
 
Måste man ha en box ?
Jag får min GLE hybrid ganska snart
Tänkte ladda upp den medans jag e på jobbet. Har markport via lagret så tänkte bara plugga in den i vanligt uttag under dagen.
Har en inustriliknande lokal där det finns en del kräm i elen


Bilen har även snabbladdning men är en annan kabel då vad jag förstått det som men har inget behov av snabbladdning när jag ändå är på jobbet hela dagen
Nej under de förutsättningarna
 
Måste man ha en box ?
Jag får min GLE hybrid ganska snart
Tänkte ladda upp den medans jag e på jobbet. Har markport via lagret så tänkte bara plugga in den i vanligt uttag under dagen.
Har en inustriliknande lokal där det finns en del kräm i elen


Bilen har även snabbladdning men är en annan kabel då vad jag förstått det som men har inget behov av snabbladdning när jag ändå är på jobbet hela dagen
Den bilen har dock inte snabbladdning. Den enda laddhybriden som har snabbladdning är Mitsubishi Outlander.
men snabbladdning på en laddhybrid är är onödigt då batteriet är relativt litet och ändå inte tar så lång tid att ladda.

vas gäller att ladda i uttag så se till så att det är ett fräscht uttag. Så det inte är något gammalt backelit-uttag eller så. För säkerhets skull kan du dra ner laddeffekten i bilen till 6A. Om bilen har den funktionen.
 
Den bilen har dock inte snabbladdning. Den enda laddhybriden som har snabbladdning är Mitsubishi Outlander.
men snabbladdning på en laddhybrid är är onödigt då batteriet är relativt litet och ändå inte tar så lång tid att ladda.

vas gäller att ladda i uttag så se till så att det är ett fräscht uttag. Så det inte är något gammalt backelit-uttag eller så. För säkerhets skull kan du dra ner laddeffekten i bilen till 6A. Om bilen har den funktionen.
Fast då hinner han inte ladda GLEns stora batteri på jobbet....
 
Den bilen har dock inte snabbladdning. Den enda laddhybriden som har snabbladdning är Mitsubishi Outlander.
men snabbladdning på en laddhybrid är är onödigt då batteriet är relativt litet och ändå inte tar så lång tid att ladda.

vas gäller att ladda i uttag så se till så att det är ett fräscht uttag. Så det inte är något gammalt backelit-uttag eller så. För säkerhets skull kan du dra ner laddeffekten i bilen till 6A. Om bilen har den funktionen.
Varför har jag då beställt en extra kabel för det?
Har dålig koll men står såhär.

Bilen kan som tillval beställas med CCS-kontakt (Combined Charging Socket) och kan då laddas med både växelström (AC) och likström (DC). Maximal laddningskapacitet med likström är 60 kW och då kan bilen laddas från 20 % till 80 % på bara 20 minuter.

The 31.2 kWh battery receives 7.4 kW via onboard charger and 60 kW on a fast charger, which provides fast charging speed – both on fast charger and at home charge.
 
Senast ändrad:
Varför har jag då beställt en extra kabel för det?
Har dålig koll men står såhär.

Bilen kan som tillval beställas med CCS-kontakt (Combined Charging Socket) och kan då laddas med både växelström (AC) och likström (DC). Maximal laddningskapacitet med likström är 60 kW och då kan bilen laddas från 20 % till 80 % på bara 20 minuter.

The 31.2 kWh battery receives 7.4 kW via onboard charger and 60 kW on a fast charger, which provides fast charging speed – both on fast charger and at home charge.
Det går inte att beställa en kabel för snabbladdning. När du snabbladdar (DC) så sitter kabeln alltid på laddstationen (på snabbladdaren).
Är det en GOLF GTE du har beställt? Den har 13kWh batteri vad kan jag se från Volkswagens broschyr. Om den hade haft 31,2 kWh batteri hade du haft en elektrisk räckvidd på 15 mil. Den texten du klistrat in verkar snarare vara för Volkswagen e-Golf, som är en ren elbil.
 
Varför har jag då beställt en extra kabel för det?
Har dålig koll men står såhär.

Bilen kan som tillval beställas med CCS-kontakt (Combined Charging Socket) och kan då laddas med både växelström (AC) och likström (DC). Maximal laddningskapacitet med likström är 60 kW och då kan bilen laddas från 20 % till 80 % på bara 20 minuter.

The 31.2 kWh battery receives 7.4 kW via onboard charger and 60 kW on a fast charger, which provides fast charging speed – both on fast charger and at home charge.
Okej. Mitt fel. Såg att du skrivit GLE och inte GTE.
Det är alltså en Mercedes GLE...Nu är jag med!!!
Du har rätt, den har 31,2 kWh batteri och kan snabbladdas som tillval. Men som sagt, du behöver ingen kabel för det. För på snabbladdare sitter kabeln alltid på laddstationen.
Den extra kabeln du beställt är troligen en Typ 2-kabeln som används för att ladda på publika laddstation (inte snabbladdare).

Laddar du bilen i ett vanligt uttag får du 9 mil på 8 timmar.
Laddar du bilen i en laddbox får du 15 mil på 8 timmar.
 
Okej. Mitt fel. Såg att du skrivit GLE och inte GTE.
Det är alltså en Mercedes GLE...Nu är jag med!!!
Du har rätt, den har 31,2 kWh batteri och kan snabbladdas som tillval. Men som sagt, du behöver ingen kabel för det. För på snabbladdare sitter kabeln alltid på laddstationen.
Den extra kabeln du beställt är troligen en Typ 2-kabeln som används för att ladda på publika laddstation (inte snabbladdare).

Laddar du bilen i ett vanligt uttag får du 9 mil på 8 timmar.
Laddar du bilen i en laddbox får du 15 mil på 8 timmar.
Nej du får inte alls så mycket från vanligt uttag. Bara på pappret. Jag har lånat hybrider och provladdat hemma innan jag köpte box. GLE laddade inte ens 50% på 10 timmar.
 
Okej. Mitt fel. Såg att du skrivit GLE och inte GTE.
Det är alltså en Mercedes GLE...Nu är jag med!!!
Du har rätt, den har 31,2 kWh batteri och kan snabbladdas som tillval. Men som sagt, du behöver ingen kabel för det. För på snabbladdare sitter kabeln alltid på laddstationen.
Den extra kabeln du beställt är troligen en Typ 2-kabeln som används för att ladda på publika laddstation (inte snabbladdare).

Laddar du bilen i ett vanligt uttag får du 9 mil på 8 timmar.
Laddar du bilen i en laddbox får du 15 mil på 8 timmar.

Nej du får inte alls så mycket från vanligt uttag. Bara på pappret. Jag har lånat hybrider och provladdat hemma innan jag köpte box. GLE laddade inte ens 50% på 10 timmar.
Ok jag får se hur lång tid det tar helt enkelt när jag får bilen. Går det för långsamt får jag sätta kn en laddbox helt enkelt. Skulle vara skönt att slippa.
 
Nej du får inte alls så mycket från vanligt uttag. Bara på pappret. Jag har lånat hybrider och provladdat hemma innan jag köpte box. GLE laddade inte ens 50% på 10 timmar.
Hur snabbt man kan ladda beror på många olika parametrar. Exempelvis temperaturen på batteriet. Så det är omöjligt att säga exakt hur snabbt man kommer kunna ladda.
men vi kan alltid räkna på hur mycket vägguttaget kan ge. Det blir ju då maxeffekten som du kan ladda med:
Om vägguttaget ger 10A så blir det 10 x 230 = 2,3 kW vilket är ungefär 1 mil per timme beroende på bil och körstil.
Om man laddar i laddbox på 16A så blir det 16 x 230 = 3,7 kW vilket är ungefär 2 mil per timme beroende på bil och körstil.
 
Hur snabbt man kan ladda beror på många olika parametrar. Exempelvis temperaturen på batteriet. Så det är omöjligt att säga exakt hur snabbt man kommer kunna ladda.
men vi kan alltid räkna på hur mycket vägguttaget kan ge. Det blir ju då maxeffekten som du kan ladda med:
Om vägguttaget ger 10A så blir det 10 x 230 = 2,3 kW vilket är ungefär 1 mil per timme beroende på bil och körstil.
Om man laddar i laddbox på 16A så blir det 16 x 230 = 3,7 kW vilket är ungefär 2 mil per timme beroende på bil och körstil.
precis och om du tar ett steg ner till de rekommenderade 6 Amperen ... och med en stor GLE ... I rest my case.
 
Tillbaka
Topp