• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    998
@RicVin - har du beställt bil? Vad blev det i sånt fall?
Vet inte om jag törs berätta för dig.....:-O


Jodå. Jag törs.. Lite kul historia också. Vi var ju 3 kollegor som skulle byta samtidigt. Vi var alla 3 helt inställda på V60 T6 Recharge. Om vi skulle få in dem under vårt ”tak”. Kollega 1 testade BMW 330E och blev såld. Bad HR beställa. Men efter att kollega 2 fått offert på Merca GLC laddhybrid så avbokades BMWn.Killen är SUV galen. Kollega 2 som fått Merca offerten beställde ändå en Volvo V60 T6 recharge R design. Fick pyssla bort lite utrustning för att få plats inom ramen. Men han fick det mesta han ville ha. Kollega 1 beställde en GLC. Sist men inte minst eller jo.. Kanske minst i alla fall när det gäller bilvalet. Jag tog en BMW 330e xDrive Touring. Testade alla 3 varianterna flera gånger och hade garanterat blivit nöjd att åka i vilken som. Men BMWn hade ”det” eller vad man ska säga.... Den ”talade” till mig på ett sånt sätt att jag bara var tvungen...
Du fattar själv vilket tjafs det kommer bli på jobbet om vem som valde ”rätt”...:)
 
Vet inte om jag törs berätta för dig.....:-O


Jodå. Jag törs.. Lite kul historia också. Vi var ju 3 kollegor som skulle byta samtidigt. Vi var alla 3 helt inställda på V60 T6 Recharge. Om vi skulle få in dem under vårt ”tak”. Kollega 1 testade BMW 330E och blev såld. Bad HR beställa. Men efter att kollega 2 fått offert på Merca GLC laddhybrid så avbokades BMWn.Killen är SUV galen. Kollega 2 som fått Merca offerten beställde ändå en Volvo V60 T6 recharge R design. Fick pyssla bort lite utrustning för att få plats inom ramen. Men han fick det mesta han ville ha. Kollega 1 beställde en GLC. Sist men inte minst eller jo.. Kanske minst i alla fall när det gäller bilvalet. Jag tog en BMW 330e xDrive Touring. Testade alla 3 varianterna flera gånger och hade garanterat blivit nöjd att åka i vilken som. Men BMWn hade ”det” eller vad man ska säga.... Den ”talade” till mig på ett sånt sätt att jag bara var tvungen...
Du fattar själv vilket tjafs det kommer bli på jobbet om vem som valde ”rätt”...:)
Haha..kul ju! Jag gillar bmwn så jag förstår ditt val till 100%.
Växellåda osv är bättre än i Volvon osv osv.. Men GLC är inte så himla kul så vi får väl se när ni träffas upp i fikarummet vem som i slutändan sitter och skäms :)
 
Vet inte om jag törs berätta för dig.....:-O


Jodå. Jag törs.. Lite kul historia också. Vi var ju 3 kollegor som skulle byta samtidigt. Vi var alla 3 helt inställda på V60 T6 Recharge. Om vi skulle få in dem under vårt ”tak”. Kollega 1 testade BMW 330E och blev såld. Bad HR beställa. Men efter att kollega 2 fått offert på Merca GLC laddhybrid så avbokades BMWn.Killen är SUV galen. Kollega 2 som fått Merca offerten beställde ändå en Volvo V60 T6 recharge R design. Fick pyssla bort lite utrustning för att få plats inom ramen. Men han fick det mesta han ville ha. Kollega 1 beställde en GLC. Sist men inte minst eller jo.. Kanske minst i alla fall när det gäller bilvalet. Jag tog en BMW 330e xDrive Touring. Testade alla 3 varianterna flera gånger och hade garanterat blivit nöjd att åka i vilken som. Men BMWn hade ”det” eller vad man ska säga.... Den ”talade” till mig på ett sånt sätt att jag bara var tvungen...
Du fattar själv vilket tjafs det kommer bli på jobbet om vem som valde ”rätt”...:)
Du valde rätt ;)
 
Vet inte om jag törs berätta för dig.....:-O


Jodå. Jag törs.. Lite kul historia också. Vi var ju 3 kollegor som skulle byta samtidigt. Vi var alla 3 helt inställda på V60 T6 Recharge. Om vi skulle få in dem under vårt ”tak”. Kollega 1 testade BMW 330E och blev såld. Bad HR beställa. Men efter att kollega 2 fått offert på Merca GLC laddhybrid så avbokades BMWn.Killen är SUV galen. Kollega 2 som fått Merca offerten beställde ändå en Volvo V60 T6 recharge R design. Fick pyssla bort lite utrustning för att få plats inom ramen. Men han fick det mesta han ville ha. Kollega 1 beställde en GLC. Sist men inte minst eller jo.. Kanske minst i alla fall när det gäller bilvalet. Jag tog en BMW 330e xDrive Touring. Testade alla 3 varianterna flera gånger och hade garanterat blivit nöjd att åka i vilken som. Men BMWn hade ”det” eller vad man ska säga.... Den ”talade” till mig på ett sånt sätt att jag bara var tvungen...
Du fattar själv vilket tjafs det kommer bli på jobbet om vem som valde ”rätt”...:)

Jag hade valt samma som dig.
 
Vet inte om jag törs berätta för dig.....:-O


Jodå. Jag törs.. Lite kul historia också. Vi var ju 3 kollegor som skulle byta samtidigt. Vi var alla 3 helt inställda på V60 T6 Recharge. Om vi skulle få in dem under vårt ”tak”. Kollega 1 testade BMW 330E och blev såld. Bad HR beställa. Men efter att kollega 2 fått offert på Merca GLC laddhybrid så avbokades BMWn.Killen är SUV galen. Kollega 2 som fått Merca offerten beställde ändå en Volvo V60 T6 recharge R design. Fick pyssla bort lite utrustning för att få plats inom ramen. Men han fick det mesta han ville ha. Kollega 1 beställde en GLC. Sist men inte minst eller jo.. Kanske minst i alla fall när det gäller bilvalet. Jag tog en BMW 330e xDrive Touring. Testade alla 3 varianterna flera gånger och hade garanterat blivit nöjd att åka i vilken som. Men BMWn hade ”det” eller vad man ska säga.... Den ”talade” till mig på ett sånt sätt att jag bara var tvungen...
Du fattar själv vilket tjafs det kommer bli på jobbet om vem som valde ”rätt”...:)

Jag plockade ut en 330e sedan innan touring och xdrive hade kommit och har varit nöjd med precis allt utom lastutrymmet. Nu har grannen precis plockat ut en 330e xdrive touring m-sport. En grymt snygg, rolig och praktisk bil. Tror att du blir supernöjd.
 
Du för trösta dig med 18.50kr skattefritt och soppakostnad på 2kr milen framöver. Tänk vad mycket styling och trim till Miatan du får råd med!
har redan köpt allt till miatan :D

får tyvärr inte ta ut någon milersättning då jag åker till samma kund. Just nu åker jag ingenstans för jobbets räkning....
 
Tycker alla missar den viktiga frågan: vad blev det för något? Du hade ju funderingar på ny Tesla och en massa annat.
I mina ögon en väldigt tråkig och intetsägande bil
Men hjärnan fick bestämma!

En ID3 1st edt Max fanns ett bra erbjudande på 3 bilar. Kanske kommer fler ju närmare nyår vi kommer...

Ser likadan ut som den här
1607433143588.png
 
Senast ändrad:
Mitt största problem med 1st är "bubblorna" på c-stolpen. Tycker det förvandlar bilen till en leksak. Som tur är, är de bara vinyl så de går att ta bort och ersätta med något snyggare. Typ inget alls.
 
I mina ögon en väldigt tråkig och intetsägande bil
Men hjärnan fick bestämma!

En ID3 1st edt Max fanns ett bra erbjudande på 3 bilar. Kanske kommer fler ju närmare nyår vi kommer...

Ser likadan ut som den här
1607433143588.png
Nice, grattis! Jag står själv och väger mellan en ID3 (privatleasing eller personalbil) eller att köpa en beg. fossilbil. Inte helt lätt att få rätsida på vilket som blir bäst - det är ju inte bara milkostnaden som spelar roll, utan lastkapacitet, långresor (sommarstuga 55 mil bort) etc.
 
Nice, grattis! Jag står själv och väger mellan en ID3 (privatleasing eller personalbil) eller att köpa en beg. fossilbil. Inte helt lätt att få rätsida på vilket som blir bäst - det är ju inte bara milkostnaden som spelar roll, utan lastkapacitet, långresor (sommarstuga 55 mil bort) etc.
tack!
Jag går över till privatleasing. Blir för mycket pengar för väldigt lite åka med ha bil på företaget, i alla fall de bilar jag verkligen vill ha.
En vanlig dag så kör jag kanske 1-1.5 mil om jag inte har något ärende en bit bort. Har varit så sedan i februari. Med borttaget av förmånsrabatten från och med Jan så kände jag att blir för mycket av det goda.

en beggad fossilare innan juni 2018 borde vara en bra deal... Om du kan tänka dig några år gammal bil.
Fick den här för 4150kr/månad i 24månader ink 1000 och service(den kommer jag nog inte ens utnyttja... kanske precis innan avtalets slut). Vad gäller milen så kan jag ta övermil om det skulle behövas. Känner inget behov av 1500 för tillfället.
 
Senast ändrad:
Mitt största problem med 1st är "bubblorna" på c-stolpen. Tycker det förvandlar bilen till en leksak. Som tur är, är de bara vinyl så de går att ta bort och ersätta med något snyggare. Typ inget alls.

Håller verkligen med. De är groteskt fula och ska väl signalera "livsstil". Men som tur är sitter de bara på "1st" edition.
 
tack!
Jag går över till privatleasing. Blir för mycket pengar för väldigt lite åka med ha bil på företaget, i alla fall de bilar jag verkligen vill ha.
En vanlig dag så kör jag kanske 1-1.5 mil om jag inte har något ärende en bit bort. Har varit så sedan i februari. Med borttaget av förmånsrabatten från och med Jan så kände jag att blir för mycket av det goda.

en beggad fossilare innan juni 2018 borde vara en bra deal... Om du kan tänka dig några år gammal bil.
Fick den här för 4150kr/månad i 24månader ink 1000 och service(den kommer jag nog inte ens utnyttja... kanske precis innan avtalets slut). Vad gäller milen så kan jag ta övermil om det skulle behövas. Känner inget behov av 1500 för tillfället.
Jag räknade lääänge på att ta en (el/hybrid-)förmånsbil i mitt egna AB men kunde aldrig riktigt räkna hem det rent ekonomiskt jämfört med att casha en 2-3 år gammal fossilbil. Så nu i sommar blev det en 320d GT xDrive från april 2018 och så här i efterhand med ändringarna som verkar komma för förmånsbilar känns det som helt rätt val. Det eller privatleasing.
 
Glömde helt bort att den här tråden fanns så jag repostar mitt inlägg från "fossilbilstråden" här också:

2AC83CC2-9E3C-4D90-ACF0-15320F08D0D2.jpg


65EEFF70-2E6E-444F-AB85-24558832DE3A.jpg


7C4BB20D-2189-4245-A772-33C5F7519605.jpg


5A85F377-F458-4541-9C5C-6BDAA55F402E.JPG



Har varit lite nyfiken på elbilar ett tag så lånade en Mercedes EQC400 4matic i ett par dagar.

Otrolig bil, ärligt talat. Den är stor, rymlig och praktisk. Fyrhjulsdrift, hög markfrigång osv. Familj, barnvagn, storhandling får plats och man åker väldigt bekvämt och tyst.

Samtidigt är elmotorn otroligt kraftfull och man drar ifrån det mesta när trafikljusen slår om till grönt, och i samma veva får man ett stort leende på läpparna.
Dessutom tror jag folk som ser bilen sticka iväg blir ganska förvånade, den ser ju verkligen stor, tung och slö ut.

EQC:n behöver dock AMG paketet för att börja se bra ut.
 
Glömde helt bort att den här tråden fanns så jag repostar mitt inlägg från "fossilbilstråden" här också:

2AC83CC2-9E3C-4D90-ACF0-15320F08D0D2.jpg


65EEFF70-2E6E-444F-AB85-24558832DE3A.jpg


7C4BB20D-2189-4245-A772-33C5F7519605.jpg


5A85F377-F458-4541-9C5C-6BDAA55F402E.JPG



Har varit lite nyfiken på elbilar ett tag så lånade en Mercedes EQC400 4matic i ett par dagar.

Otrolig bil, ärligt talat. Den är stor, rymlig och praktisk. Fyrhjulsdrift, hög markfrigång osv. Familj, barnvagn, storhandling får plats och man åker väldigt bekvämt och tyst.

Samtidigt är elmotorn otroligt kraftfull och man drar ifrån det mesta när trafikljusen slår om till grönt, och i samma veva får man ett stort leende på läpparna.
Dessutom tror jag folk som ser bilen sticka iväg blir ganska förvånade, den ser ju verkligen stor, tung och slö ut.

EQC:n behöver dock AMG paketet för att börja se bra ut.
Jag lånade en EQC400 i 2 veckor. Vår definition av en stor bil skiljer sig kraftigt. Jag upplevde den som väldigt lite med minimalt lastutrymme.
 
Tillbaka
Topp