• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    993
en fråga

om jag köper en laddboxx inkl installation och betalar det idag.
Men låt säga att installationen sker efter nyår.

Kan jag redan nu ansöka om bidraget? Tänker då jag betalar för box och installation på en gång.
Eller behövs något "bevis" på att installationen har skett?
 
Krångla inte till det nu. Han ordnar säkert det också. De flesta verkar ju nöjda med de boxar som föreslås här i tråden så pick and choose :)
Fast att handla boxen av elektrikern blir inte billigt..
generellt har dom höga påslag.
Vill man komma billigt undan köper man Ease boxen eller vws box(4400kr plus säkring typ b som elektrikern får sätta)
 
har en elektriker på G som kan lösa installation för 3500+moms!
Skall få pris på Defa eRange IQ.

är det i stockholm du fick det priset?
Jag gjorde som du köpte boxen själv (Valde 11 kw versionen) och bad "min" normale elktriker om att installera. De som kör bara boxar verkar stoppa hela laddahemma bidraget i egen ficka...
 
Jag gjorde som du köpte boxen själv (Valde 11 kw versionen) och bad "min" normale elktriker om att installera. De som kör bara boxar verkar stoppa hela laddahemma bidraget i egen ficka...
Har kollat in Zappi V2, inbyggd lastbalansering. Kostar 11K med stöd för upp till 22KW runt 4200-4500kr för installationen känns ok.
 
Vad är det som de här boxarna klarar som ett normalt trefasuttag och en sån här inte klarar? https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/laddkabel-3-fas-till-typ2-16-a-11-kw Priserna som nämns ovan är ju helt vansinniga i min mening. Hela besparingen för elbil försvinner ju om man ska betala 15-20k för att ladda den. Min egen bil kör jag med Audis motsvarighet till nedanstående och trefas men laddaren tillhör bilen så den blir jag av med om ett år. Funderar på hur jag ska lösa det framöver.
1606746270892.png
 
Vad är det som de här boxarna klarar som ett normalt trefasuttag och en sån här inte klarar? https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/laddkabel-3-fas-till-typ2-16-a-11-kw Priserna som nämns ovan är ju helt vansinniga i min mening. Hela besparingen för elbil försvinner ju om man ska betala 15-20k för att ladda den. Min egen bil kör jag med Audis motsvarighet till nedanstående och trefas men laddaren tillhör bilen så den blir jag av med om ett år. Funderar på hur jag ska lösa det framöver.
1606746270892.png
Jag gav 16500 och fick hälften tillbaka i laddahemma bidrag. Det är väl ok? En sån sladd tar ju audi och porsche mer betalt för?
 
Jag gav 16500 och fick hälften tillbaka i laddahemma bidrag. Det är väl ok? En sån sladd tar ju audi och porsche mer betalt för?
Egentligen inte. För mig kostar det fortfarande 16500kr även om staten betalar hälften. Dvs det är vansinnigt dyrt i förhållande till vad man får.
Köpa sladden på Audi kommer jag inte göra, så kul är inte loggan. ;-) Tänkte nog snarare köpa den på ebay för 4000kr.
 
Vad är det som de här boxarna klarar som ett normalt trefasuttag och en sån här inte klarar? https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/laddkabel-3-fas-till-typ2-16-a-11-kw Priserna som nämns ovan är ju helt vansinniga i min mening. Hela besparingen för elbil försvinner ju om man ska betala 15-20k för att ladda den. Min egen bil kör jag med Audis motsvarighet till nedanstående och trefas men laddaren tillhör bilen så den blir jag av med om ett år. Funderar på hur jag ska lösa det framöver.
1606746270892.png
har kollat på andra liknande alternativ! Bra då man exv kan ta med sig laddaren till landet eller var man nu åker där det finns 3-fas uttag!
Jag kör ju min laddare nu i 3-fasuttaget!

men om man kör exv easee boxen och en installation på runt 4000-4500kr och om man får tillbaka upp 50%(max 10) så blir det inte så stor skillnad mot den kabeln
 
men om man kör exv easee boxen och en installation på runt 4000-4500kr och om man får tillbaka upp 50%(max 10) så blir det inte så stor skillnad mot den kabeln
Nej förutom att man kostar staten pengar i onödan (ja det tycker jag är fel) och man inte kan flytta med sig laddaren. Jag letar fortfarande efter vad de här magiska boxarna erbjuder förutom snyggare kabeldragning och ballare LEDs.

Ska man nu ha box (man kanske inte har trefes redan) så fattar jag inte heller vad de andra boxarna som kostar dubbelt så mycket har för existensberättigande jämfört med Easee. Alla borde ju bara köpa den billigaste, det finns ingen skillnad på kvaliteten på elen de levererar ;)
 
nej förutom att man kostar staten pengar i onödan (ja det tycker jag är fel) och man inte kan flytta med sig laddaren. Jag letar fortfarande efter vad de här magiska boxarna erbjuder förutom snyggare kabeldragning och ballare LEDs.
ingenting, förutom lastbalansering om det är ett krav
Samt att man måste ha ett 3-fasuttag. Som tur är så har vi två :D
 
den sitter ju oftast inte i boxen dock utan är ett tillägg vad jag förstår
finns några boxar som har det inbyggt men dem är dyrare! Zappi som jag nämnde har det inbyggt

så länge man kör hybrid så behövs nog ingen balanserare eller om man laddar under natten. Värmepump kan dock dra rätt mycket under natten på vintern...
 
Nej förutom att man kostar staten pengar i onödan (ja det tycker jag är fel) och man inte kan flytta med sig laddaren. Jag letar fortfarande efter vad de här magiska boxarna erbjuder förutom snyggare kabeldragning och ballare LEDs.

Ska man nu ha box (man kanske inte har trefes redan) så fattar jag inte heller vad de andra boxarna som kostar dubbelt så mycket har för existensberättigande jämfört med Easee. Alla borde ju bara köpa den billigaste, det finns ingen skillnad på kvaliteten på elen de levererar ;)
Med den logiken skulle vi då alla ha DW klockor de visar ju samma tid... ;) Valde Defa för att tyska test visade de var säkrast. Vågar inte köpa nån billig kina boks och bränna ner hus och bilar på kuppen...
Angående statsbidraget så har jag visst betalat in det med råge på egen hand.

Sladden du gillar är obligatorisk tillval hos Porsche (och audi??) 11300 kr hos Porsche.
 
Valde Defa för att tyska test visade de var säkrast. Vågar inte köpa nån billig kina boks och bränna ner hus och bilar på kuppen...
Har du möjlighet att leta upp det? Det brukar nämligen vara en massa "sanningar" runt el som mest beror på att elektriker vill skydda sitt skrå*. I verkligheten är delarna identiska under skalet osv.

* exempelvis är det inga som helst problem att belasta sitt trefasuttag med 11kw dagarna i ända men så fort det ska till en elbil i andra änden så ska man magiskt köpa en extrapryl. Det tycker jag är skevt.
 
Har du möjlighet att leta upp det? Det brukar nämligen vara en massa "sanningar" runt el som mest beror på att elektriker vill skydda sitt skrå*. I verkligheten är delarna identiska under skalet osv.

* exempelvis är det inga som helst problem att belasta sitt trefasuttag med 11kw dagarna i ända men så fort det ska till en elbil i andra änden så ska man magiskt köpa en extrapryl. Det tycker jag är skevt.
Samtidigt erkänner du att du har brännt säkringar med din metod. Jag gillar inte att gambla för i sammanhanget småpengar. Igen konstig logik du har, ungefär 7750 urverk i dyra och billiga klockor... Vad väljer du då? IWC eller Hamilton?

och varsågod: https://www.oeamtc.at/tests/elektromobilitaet/systemvergleich-wallboxen-2018/
 
Senast ändrad:
Samtidigt erkänner du att du har brännt säkringar med din metod. Jag gillar inte att gambla för i sammanhanget småpengar. Igen konstig logik du har, ungefär 7750 urverk i dyra och billiga klockor... Vad väljer du då? IWC eller Hamilton?
Nu tänker du fel. Har inget med laddboxen att göra, den skulle överskrida huvudsäkringen under samma förutsättningar. Lastbalansering är en annan sak, som jag skriver så är det ett tillval utanför boxen. Lösningen på mitt "problem" är att säkra upp, inte montera en laddbox.

En laddbox är bara trefas, en jordfelsbrytare och en appstyrning till dess någon lyckas bevisa någonting utöver emotionella argument som att det "känns" bättre, är snyggare, skulle ändå behöva montera trefas osv.

Länken ska jag läsa!

edit: Nu har jag läst din länk. De boxar som får dåliga betyg är 1) en byggsats som man bygger själv, den är nog inget någon funderar på att installera dessutom olagligt 2) CEE-uttagsladdare vilket inte är tillåtet i Österrike men det har inget med deras säkerhet att göra utan det nationella regelverket 3) En variant utan jordfelsbrytare utan det krävs i elcentralen i stället.

Inget av detta betyder att man måste ha en laddbox för annars "gamblar" man. Tycker man det...ja då får man kanske köpa en laddbox till överpris för att man inte vill sätta sig in i vad man egentligen behöver. Det är ju fine, men därifrån är steget långt till att man ska ha synpunkter på andras installationer om man inte förstår varför.
 
Senast ändrad:
Nu tänker du fel. Har inget med laddboxen att göra, den skulle överskrida huvudsäkringen under samma förutsättningar. Lastbalansering är en annan sak, som jag skriver så är det ett tillval utanför boxen. Lösningen på mitt "problem" är att säkra upp, inte montera en laddbox.

En laddbox är bara trefas, en jordfelsbrytare och en appstyrning till dess någon lyckas bevisa någonting utöver emotionella argument som att det "känns" bättre, är snyggare, skulle ändå behöva montera trefas osv.

Länken ska jag läsa!
En sak man kan tänka på med trefasuttaget är att varje gång man drar ut trefaskabeln så blir det en ljusbåge. Efter att ha gjort detta dagligen i något år eller två så kommer man få slitage på piggarna på kontakten. I värsta fall kan den här typen av slitage leda till värmeutveckling och överhettning i kontakten.
men om kabeln sitter kvar i väggen och man bara kopplar i och ur på bilsidan är det ju ingen fara...
 
En sak man kan tänka på med trefasuttaget är att varje gång man drar ut trefaskabeln så blir det en ljusbåge. Efter att ha gjort detta dagligen i något år eller två så kommer man få slitage på piggarna på kontakten. I värsta fall kan den här typen av slitage leda till värmeutveckling och överhettning i kontakten.
men om kabeln sitter kvar i väggen och man bara kopplar i och ur på bilsidan är det ju ingen fara...
Sant i sak men man drar inte ur CEE-uttaget varje gång, varför skulle man det? Laddaren sitter kvar i väggen och är spänningslös i Typ2 kabeln. Laddaren släpper inte igenom någon ström innan den har börjat kommunicera med bilen.

Argumentet känns igen från Schuko och där har det större betydelse eftersom den typen av uttag är mycket klenare i sin konstruktion. Schuko består av simpla bleck, en CEE omsluter varandra på ett annat sätt och är mycket grövre.

Problemet torde uppstår betydligt fortare i min trefastvätt som jag drar i och ur varje gång. Men där pratas det aldrig om några särskilda boxar ;)
 
Jag har svårt att se varför man behöver så mycket annat. Har man laddstyrning i bilen eller hos elbolaget så kan man ju spara några kronor med Kohns laddaren jag länkade ovan. Eller räknar du med att du har en Typ2 sladd sedan tidigare?
I mitt fall så fick jag med en separat typ2 sladd och en laddare! Oklart hur det är med andra bilar!
Har sladden liggandes i bilen och laddaren sitter inkopplad med adapter i 3-fasuttag

Men det är väl iofs rätt skönt att ha en extra kabel oavesett lösning om inte typ 2-sladd är fast monterad
 
Sant i sak men man drar inte ur CEE-uttaget varje gång, varför skulle man det? Laddaren sitter kvar i väggen och är spänningslös i Typ2 kabeln. Laddaren släpper inte igenom någon ström innan den har börjat kommunicera med bilen.

Argumentet känns igen från Schuko och där har det större betydelse eftersom den typen av uttag är mycket klenare i sin konstruktion. Schuko består av simpla bleck, en CEE omsluter varandra på ett annat sätt och är mycket grövre.

Problemet torde uppstår betydligt fortare i min trefastvätt som jag drar i och ur varje gång. Men där pratas det aldrig om några särskilda boxar ;)
Kan det inte finnas en poäng att man kör egen säkring på boxen som generellt är långsammare än de du har på huset?
 
Tillbaka
Topp