bra pris!Gav 11 000 för ease inkl 7m sladd och installation brutto
Bara en 7m sladd kostar väl 2-3k?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
bra pris!Gav 11 000 för ease inkl 7m sladd och installation brutto
Jupp, 7.5m var det Blev för långt men rätt gött. 2500kr via Tibberbra pris!
Bara en 7m sladd kostar väl 2-3k?
Slut på easee-boxar på tibberJupp, 7.5m var det Blev för långt men rätt gött. 2500kr via Tibber
Tog egen elektriker och prutade hos Tibber, är inte Tibber kund dessutomSlut på easee-boxar på tibber
även om man tar det via tibber och deras abb så hamnar vi på över 13k brutto med likadan sladd!
nej inte kikat något på dem!Tog egen elektriker och prutade hos Tibber, är inte Tibber kund dessutom
Har du sett VWs box?
Kolla själv på porshes hemsida. Du får väl fråga Porsche om det?På Audi ingår den på helt elektriska modeller. Porsche har jag ingen aning om men några krav att köpa något av tillverkare finns inte. Vilken förordning eller lag skulle det baseras på?
Jo men du kan ju köpa boxen utan installation, inte sett någon annan box med den prisnivån(4400kr) dessutom inkl sladdnej inte kikat något på dem!
Det dyra vårat fall är elektrikern. 13k var med egen elektriker och då skulle den elektrikern ha hälften av vad övriga offererat....
Du skrev att den inte har typ B brytare? VW skall bara ha 13 930kr i installation
yes + JFB typ B ? Blir väl i princip som alla andra boxar? Såg inte om den hade separat DC läckströmsdeketering, då behövs väl ingen JFB typ B som jag förstått det @Richie stämmer det?Jo men du kan ju köpa boxen utan installation, inte sett någon annan box med den prisnivån(4400kr) dessutom inkl sladd
Jo men normalt sett har man egen grupp till 3-fas så det bör inte vara någon skillnad. Min poäng är att jag gav 2500kr brutto för trefasdragning så det är helt orimligt att det ska kosta typ 10tkr bara för att det är en laddbox i andra änden. Det känns oerhört opportunistiskt och bara för att mjölka staten så mycket som möljigt.Kan det inte finnas en poäng att man kör egen säkring på boxen som generellt är långsammare än de du har på huset?
Kan inte hitta en stavelse om några obligatoriska laddarköp där. Däremot massor av frivilliga möjligheter att köpa laddare eller beställa box av dem.Kolla själv på porshes hemsida. Du får väl fråga Porsche om det?
@Mazdak bör ha bra förutsättningar!Känns som någon med kontakter får dra igång ett KS Laddboxgruppköp!!!
Absolut. Jag kan fixa ett bra pris från Eways, om ni kommer överens om vilken laddbox ni vill ha@Mazdak bör ha bra förutsättningar!
Gruppköp med en person!!! ???Absolut. Jag kan fixa ett bra pris från Eways, om ni kommer överens om vilken laddbox ni vill ha
Du å jag!!!Gruppköp med en person!!! ???
Själva boxen verkar prisvärd men precis som du säger är deras installationspriser vansinnigaIngen som vågat köpa vw id charger? Tror jag testar en sådan då jag beställt en id4. Lokal elektriker blir då deras egna elektriker vill ha 13610:-
Det höga installationspriset kanske beror på att boxen saknar jordfelsbrytare? Så installatören får installera en JFB. Installatörer brukar lägga på rätt mycket marginal på dessa. Kan kosta 5-6000kr fastän du kan få en i butik för 1500krIngen som vågat köpa vw id charger? Tror jag testar en sådan då jag beställt en id4. Lokal elektriker blir då deras egna elektriker vill ha 13610:-
Vi tar 8500kr för defas monterat och klart efter bidraget, känns väl inte som ocker ?
Jag skrev fel ser jag, vi har nått samarbete med en lokal elfirma som tar 14,995,- för Defas insteg och efter bidraget landar det på 7500,-Men det är ju just det som är grejen. Alla lägger sig strax under 20’ eftersom man få tillbaka max 10’. Inget fel med det. Men när ”alla” som har varit här säger att det är en dags jobb ungefär. Och sedan ser man när grannen har en elektriker som installerar på tre timmar (men fakturerar fast pris), jag då blir man ju ändå lite irriterad...
[klipp]
Vi har nu fått samma upplägg via KG Knutsson och då kostar samma laddbox med installation 20,000kr och 10k efter bidrag...
Yes 15k känns dock inte som att någon har varit oskön liksom.. likt den ovan som skulle ha 28..Haha. Det var väl lite case in point, så att säga...
tack!Från och med årsskiftet kommer ladda-hemma-stödet att försvinna och ersättas med ”Grön Teknik”. Då är det också Skatteverket som tar över hanteringen av dessa ansökningar, istället för naturvårdsverket.
Vad får man bidrag för?
Man kan söka Grön Teknik-bidrag för inköp och installation av laddstationer, solceller och batterier. Bidraget täcker inte kostnader för resor, utrustning eller administration i samband med installationen.
Vem kan söka?
Bidrag kan sökas av privatpersoner som bor i villa, i bostadsrätt eller ägarlägenhet.
Hur funkar det?
Grön Teknik-bidrag liknar ROT-avdraget vilket innebär att du som kund betalar faktureras för halva kostnaden. Företaget begär sedan andra halvan från Skatteverket.
Hur mycket är bidraget på?
Bidraget är upp till 50% av material- och arbetskostnaderna. Högst 50 000 kronor per år.
När kan man få bidrag?
Du kan få bidrag för alla installationer som påbörjas och betalas från och med 1 januari 2021.
Vad behöver företaget från dig?
Förutom sedvanliga kontaktuppgifter, behövs även fastighetsbeteckning för att kunna begära utbetalning från Skatteverket.
Krav på teknik?
Samma krav som tidigare gäller. Alltså Typ 2 eller CCS-kontakt. Samt att laddaren ska vara förberedd för mätning och debitering.
Mer information:
Skatteverkets pressmeddelande: https://news.cision.com/se/skatteve...personer-som-installerar-gron-teknik,c3245272
Skatteverkets infosida: https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/gronteknik
Njae, var det inte tidigare halva kostnaden men max 10k? Nu är det halva kostnaden upp till 50k.. fast.. det kan ju såklart innebära samma som i byggbranschen att priserna trycks upp..tack!
Så kontentan är att priserna för installation kommer gå upp ....
var lite det jag menade!Njae, var det inte tidigare halva kostnaden men max 10k? Nu är det halva kostnaden upp till 50k.. fast.. det kan ju såklart innebära samma som i byggbranschen att priserna trycks upp..
Finns risk för det, ja.tack!
Så kontentan är att priserna för installation kommer gå upp ....
ja den verkar inte behöva ha någon typ B brytare! Det är bra pris på den då med 7.5m kabel!@Mazdak
Integrerad DC-felströmdetektion ≥ 6 mA - ingen RCD-typ B krävs (sparar upp till 2200 kr)
Detta skriver vw i sin beskrivning av boxen.
som sagt, elektronik är som ryska för mig! Får höra med min elektriker vad han säger.
Det här lär ju vara början på slutet för skattelättnaderna för elbilar?Samt att laddaren ska vara förberedd för mätning och debitering.