• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    909

demondave

Rolex
Alla som inte kör elbil idag gör det av princip?
Med tanke på hur lite många bilar köra, speciellt om det handlar om bilar tillhörande centralt belägna lägenheter kan man inte behöva elektrifiera alla p-platser. Inte ens den dag alla kör el.

Nej, men fördomsprofilen säger att en medelålders man som faktiskt köper bensinupprorsklibbor till bilen är avigt inställd till elbilar, och knappast lätt att omvända.

Jag tror att det kan vara vettigt att elektrifiera i etapper efter behov, men inte vara så jäkla effektkåt. Hellre fler långsammare än få snabba för pengarna, när det gäller boendeparkering. Framför allt för att det gör det lättare att räkna hem en laddhybrid, man kan få hög andel elkörning även på en beggad med högst begränsad räckvidd. Typ 3,7kw och lastbalansering räcker ändå för att ladda dom flestas dagliga bilbehov över natten.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Tror inte heller att hen är Teslaspekulant, finns ekonomin där så är det nog en principsak ändå.

Tänker man lite längre så börjar det komma ut laddhybrider, både i vettig prisklass nytt och som begagnat. Det finns Zoe att långtidshyra för 3 pix i månaden all inclusive. Det finns faktiskt en och en annan begagnad elbil på marknaden.

Kan man till exempel ladda här för 1:50 kWh på lägenhetens elräkning, och slå ut laddinfran på hela garaget med en plan att efter hand det efterfrågas elektrifiera alla platser skulle många komma under det som i alla fall motsvarar ett bensinpris på 12:-/litern i milkostnad. Sen är det klart att central, rätt ny BRF är det inte ont om tjänstebilar. Teslan är verkligen inte värsta bilen i garaget.

@Mazdak Känns som att du har koll. Hittade 3-fas med stora proppar, max 63A i undercentralen. Tomrör genom bjälklag till garage. Är det nåt att jobba med?
Svårt att säga utan att ha varit på plats och tittat. Beror på hur mycket annat som finns i fastigheten men 63A borde räcka långt. Speciellt om ni kör långsammare laddning. Räcker med att kunna ladda 2 mil/timme. Det blir 16 mil över en natt vilket räcker gott och väl. Och tomrör underlättar såklart arbetet.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
De träiga fossilbilisterna torde väl ha väldigt svårt att argumentera för att laddplatserna ska kosta mer per månad än vad som motsvarar installation, drift och elförbrukning? En brf skall väl rimligen ha en kostnadsneutral politik.


Har inte långt till jobbet så det spelar inte så stor roll.

Ah, okej. Så du laddar gratis på jobbet? Trodde du var en sån där som skaffat laddhybrid men bara kör på soppa ändå. :)
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Har konstaterat att de flesta resor vi gör är 1-3 mil sen vi flyttade till Stockholm. Börjat kika på begagnad BMW 330e från 2016 - 2017. Har ni några tankar på andra alternativ?
 

mega

Rolex
Nu är man utan bil ett par dagar. Sålt min gamla 120d och väntar på en ny XC60 laddhybrid som kommer på torsdag efter nästan ett års väntan.
Egentligen alldelles för stor, men för ett år sedan var det den enda som tickade alla boxar.
Skall bli grymt kul att köra på el, störst andel transporter är bara någon mil eller två, min gamla diesel hann nog inte ens bli riktigt varm på dom korta sträckorna.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
störst andel transporter är bara någon mil eller två, min gamla diesel hann nog inte ens bli riktigt varm på dom korta sträckorna.
Tror att de flesta bara kör 1-2-3 mil per tur med sina bilar. Det är just här hybrider lönar sig mest. Så din förbrukning kommer nog minska rejält, blir grymt bra :)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Har konstaterat att de flesta resor vi gör är 1-3 mil sen vi flyttade till Stockholm. Börjat kika på begagnad BMW 330e från 2016 - 2017. Har ni några tankar på andra alternativ?

Jag är väldigt nöjd med nya 330:n. Tror dock inte du får ut 3 mil på el ur gamla 330e:n, då jag får ut typ under 3 mil när min är fulladdad (och nu är det inte bitande minusgrader). Och då har nya 330:n 12 kW mot gamla 7,6. Så gissningsvis typ max 2 mil på en laddning med gamla?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har konstaterat att de flesta resor vi gör är 1-3 mil sen vi flyttade till Stockholm. Börjat kika på begagnad BMW 330e från 2016 - 2017. Har ni några tankar på andra alternativ?
Passat GTE är det uppenbara alternativet. Finns inte så mycket annat begagnat i den prisklassen i någorlunda mängder. Outlander är oduglig enligt alla som äger den på nåt annat än förmånsvärdet och det är ju ingen fördel begagnat. Kia Optima är så ny att begagnatutbudet är rätt litet, de har inte hunnit köra sin första 36 mån leasing än.

330e verkar vara en fin bil men den är så trång både i kupé och bagage att min granne som har en tvingas ta på takboxen så fort de ska iväg och övernatta nånstans. Får inte plats med normalpackning för en familj i bagaget.
 

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Kikar på en XC60 T8, har ungefär 2 mil till jobbet med möjlighet att ladda där och hemma. En Tesla skulle såklart vara ett option men där tror jag att vår bilpolicy sätter stopp prismässigt. Kikade också på BMW X3 plug in hybrid, den kändes dock på pappret som ett sämre val än XC60 T8, dyrare och "tråkigare".

Har ni tips på några andra modeller att titta på?

Önskelistan ser ut som följande:
Automat
AWD
Hyfsade lastutrymmen (1 barn i vagnsålder)
Fjärrstyrd värmare (helst via app)
CarPlay
Dragkrok (ingen dealbreaker)
All övrig teknik så som ljudpaket etc är kul och uppskattas men inte prio.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kikar på en XC60 T8, har ungefär 2 mil till jobbet med möjlighet att ladda där och hemma. En Tesla skulle såklart vara ett option men där tror jag att vår bilpolicy sätter stopp prismässigt. Kikade också på BMW X3 plug in hybrid, den kändes dock på pappret som ett sämre val än XC60 T8, dyrare och "tråkigare".

Har ni tips på några andra modeller att titta på?

Önskelistan ser ut som följande:
Automat
AWD
Hyfsade lastutrymmen (1 barn i vagnsålder)
Fjärrstyrd värmare (helst via app)
CarPlay
Dragkrok (ingen dealbreaker)
All övrig teknik så som ljudpaket etc är kul och uppskattas men inte prio.
Model 3 LR AWD kostar 650k, är det inte samma som XC60 T8 hamnar på? Högre bonus på Teslan också.
 

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Model 3 LR AWD kostar 650k, är det inte samma som XC60 T8 hamnar på? Högre bonus på Teslan också.

Offerten jag fått på T8 hamnar precis norr om 580tkr, men det kanske bär sig ändå. Sjukt meckigt att försöka få fram rimliga kalkyler på vad bilen kostar mig respektive företaget i faktiska pengar tycker jag. T.ex. längre förmånsvärde gör ju att arbetsgivaren behöver betala mindre sociala avgifter o.s.v. o.s.v.

Hur är det med lastutrymme i Model 3, helt okej eller?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Offerten jag fått på T8 hamnar precis norr om 580tkr, men det kanske bär sig ändå. Sjukt meckigt att försöka få fram rimliga kalkyler på vad bilen kostar mig respektive företaget i faktiska pengar tycker jag. T.ex. längre förmånsvärde gör ju att arbetsgivaren behöver betala mindre sociala avgifter o.s.v. o.s.v.

Hur är det med lastutrymme i Model 3, helt okej eller?
I liter räknat är utrymmet i M3 helt ok men själva öppningen är MYCKET mindre än XC60 så har du behov att frakta skrymmande saker så är det inte rätt. Barnvagn dock finns mängder av modeller som kan fällas ihop till trevlig storlek. ;)

Här kan du räkna lite olika finansalternativ: https://www.teslakalkylen.com/dashboard

Det svåra med Tesla är ju att sia om andrahandsvärdet. Historiskt har det varit bra men jag tror en del av förklaringen var där att man var först. Nu med fler konkurrenter på marknaden är jag inte säker på att det kommer vara lika fantastiskt. Men lika bra i % som Volvo tror jag lätt.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Kikar på en XC60 T8, har ungefär 2 mil till jobbet med möjlighet att ladda där och hemma. En Tesla skulle såklart vara ett option men där tror jag att vår bilpolicy sätter stopp prismässigt. Kikade också på BMW X3 plug in hybrid, den kändes dock på pappret som ett sämre val än XC60 T8, dyrare och "tråkigare".

Har ni tips på några andra modeller att titta på?

Önskelistan ser ut som följande:
Automat
AWD
Hyfsade lastutrymmen (1 barn i vagnsålder)
Fjärrstyrd värmare (helst via app)
CarPlay
Dragkrok (ingen dealbreaker)
All övrig teknik så som ljudpaket etc är kul och uppskattas men inte prio.
Perfekt för mig också, finns det en sådan här beggad bil?
RX450h?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Perfekt för mig också, finns det en sådan här beggad bil?
RX450h?
Ok bil men jämfört med en dieselsuv sparar du inga pengar på en begbil. Dock är Lexus en rätt trevlig bil och att slippa knatter är trevligt. Fyrhjulsdriften är klen dock eftersom den inte är mekanisk och elmotorn är svag. Se den som ett komplement ett par sekunder max. Inget du drar ett skotersläp på oplogad väg så att säga.
 

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Ok bil men jämfört med en dieselsuv sparar du inga pengar på en begbil. Dock är Lexus en rätt trevlig bil och att slippa knatter är trevligt. Fyrhjulsdriften är klen dock eftersom den inte är mekanisk och elmotorn är svag. Se den som ett komplement ett par sekunder max. Inget du drar ett skotersläp på oplogad väg så att säga.

Vet du om det är det samma visa med XC60 T8?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vet du om det är det samma visa med XC60 T8?
Den har mycket större batteri och den sparar alltid lite batteri för att kunna driva bakhjulen även om batteriet är "slut" laddningsmässigt. Vad jag förstår så klarar också motorn i T8 att ladda batteriet tillräckligt fort hela tiden för att producera bakhjulsdrift även om den inte ens skulle ha ett batteri så att säga.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Jag är väldigt nöjd med nya 330:n. Tror dock inte du får ut 3 mil på el ur gamla 330e:n, då jag får ut typ under 3 mil när min är fulladdad (och nu är det inte bitande minusgrader). Och då har nya 330:n 12 kW mot gamla 7,6. Så gissningsvis typ max 2 mil på en laddning med gamla?

Tänker att vi får åka och provköra. De flesta sträckorna körs i max 70km/h också, vad är din snitthastighet när du kommer ca 3 mil?

Passat GTE är det uppenbara alternativet. Finns inte så mycket annat begagnat i den prisklassen i någorlunda mängder. Outlander är oduglig enligt alla som äger den på nåt annat än förmånsvärdet och det är ju ingen fördel begagnat. Kia Optima är så ny att begagnatutbudet är rätt litet, de har inte hunnit köra sin första 36 mån leasing än.

330e verkar vara en fin bil men den är så trång både i kupé och bagage att min granne som har en tvingas ta på takboxen så fort de ska iväg och övernatta nånstans. Får inte plats med normalpackning för en familj i bagaget.

Passat lockar inte tyvärr... kör V40 nu och då vi bara är två så räcker bagageutrymmet gott och väl där och borde göra i BMWn, även om Passatens utrymme vore trevligt.

Hittade Mercedes c350e också, men enligt internet har den ännu sämre räckvidd.
Kanske får sluta snåla och gå upp i pris för något vettigt, är ju tyvärr ingen tjänstebil :p
 

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Den har mycket större batteri och den sparar alltid lite batteri för att kunna driva bakhjulen även om batteriet är "slut" laddningsmässigt. Vad jag förstår så klarar också motorn i T8 att ladda batteriet tillräckligt fort hela tiden för att producera bakhjulsdrift även om den inte ens skulle ha ett batteri så att säga.

Låter ju lovande! Tack för info :)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Tror att de flesta bara kör 1-2-3 mil per tur med sina bilar. Det är just här hybrider lönar sig mest. Så din förbrukning kommer nog minska rejält, blir grymt bra :)
Jag tänker tvärtom!
Tänker att med tanke på hur kort sträcka man kör (om man har 1-3mil)så är förbrukningen oväsentlig/minimal i den totala bilkalkylen :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tänker tvärtom!
Tänker att med tanke på hur kort sträcka man kör (om man har 1-3mil)så är förbrukningen oväsentlig/minimal i den totala bilkalkylen :)
Så kan man också tänka. Man skulle ocksä kunna säga att man istället borde ta cykeln till jobbet ;) Men sen har man ju andra fördelar med hybrid/el än enbart förbrukningen.

Men så klart vinner man mer på det om man kör längre. Speciellt om man kör mycket i stadstrafik.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Passat GTE är det uppenbara alternativet. Finns inte så mycket annat begagnat i den prisklassen i någorlunda mängder. Outlander är oduglig enligt alla som äger den på nåt annat än förmånsvärdet och det är ju ingen fördel begagnat. Kia Optima är så ny att begagnatutbudet är rätt litet, de har inte hunnit köra sin första 36 mån leasing än.

330e verkar vara en fin bil men den är så trång både i kupé och bagage att min granne som har en tvingas ta på takboxen så fort de ska iväg och övernatta nånstans. Får inte plats med normalpackning för en familj i bagaget.
Tyvärr ser den ju lite intressant ut när man kollar räckvidd osv. Hur är nya Passater komfortmässigt? Senast jag körde någon var 2013 års modell.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tyvärr ser den ju lite intressant ut när man kollar räckvidd osv. Hur är nya Passater komfortmässigt? Senast jag körde någon var 2013 års modell.
Jag har senaste tiden åkt V70-V60-530d-Passat MY2017-A4 och skulle placera Passat komfortmässigt före V70 och V60 men efter A4 och 530d. Det är lite mera däcksljud i Passat än nuvarande A4 men skillnaden är ganska liten. Vindljud ingen skillnad. Passat MY2016 och framåt är klart tystare än MY2015 och tidigare.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Jag har senaste tiden åkt V70-V60-530d-Passat MY2017-A4 och skulle placera Passat komfortmässigt före V70 och V60 men efter A4 och 530d. Det är lite mera däcksljud i Passat än nuvarande A4 men skillnaden är ganska liten. Vindljud ingen skillnad. Passat MY2016 och framåt är klart tystare än MY2015 och tidigare.
Antagligen inte sämre än nuvarande V40 alltså, frågan hur säteskomforten är i längden, får prova och utvärdera. Tack för tipset! :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Antagligen inte sämre än nuvarande V40 alltså, frågan hur säteskomforten är i längden, får prova och utvärdera. Tack för tipset! :)
Det behöver du inte vara orolig för. Stolarna är alldeles utmärkta, nästan alla sv.sålda Passater och har ErgoComfort stolen som kan justeras på de flesta sätt samt har utdragbart lårstöd.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Det behöver du inte vara orolig för. Stolarna är alldeles utmärkta, nästan alla sv.sålda Passater och har ErgoComfort stolen som kan justeras på de flesta sätt samt har utdragbart lårstöd.
Låter bra!
Intressant lätt OT är att jag jobbat med stolar på ett bilföretag i Göteborg där jag hållt i komfortkörningar och dylikt. När vi gjorde tryckmätningar och mappat hur folk sitter i säten så är det i princip ingen som faktiskt belastar det nämnvärt. Men många (inklusive jag själv) upplever en ökad komfort av det, placebo? :)
 

demondave

Rolex
Låter bra!
Intressant lätt OT är att jag jobbat med stolar på ett bilföretag i Göteborg där jag hållt i komfortkörningar och dylikt. När vi gjorde tryckmätningar och mappat hur folk sitter i säten så är det i princip ingen som faktiskt belastar det nämnvärt. Men många (inklusive jag själv) upplever en ökad komfort av det, placebo? :)

Jag drog ut det på BMW:arna jag haft, perfekt ställe för snusdosan! :D

Volvo LV hade för många år sedan en meshficka i framkant av stolsdynan, helt genialt.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Låter bra!
Intressant lätt OT är att jag jobbat med stolar på ett bilföretag i Göteborg där jag hållt i komfortkörningar och dylikt. När vi gjorde tryckmätningar och mappat hur folk sitter i säten så är det i princip ingen som faktiskt belastar det nämnvärt. Men många (inklusive jag själv) upplever en ökad komfort av det, placebo? :)
Vcc eller underleverantör?
 
Topp