demondave
Silver
Har tre-fas hemma och på firman.
Hur laddar jag bäst min tesla m3?
https://chargestorm.se/wp-content/uploads/NJORD_GO-productsheet-SE-SV_web-2.pdf
Vet inte var den ligger i pris, men lite nyfiken på en sådan till stugan i framtiden.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har tre-fas hemma och på firman.
Hur laddar jag bäst min tesla m3?
Den där såg ju riktigt intressant ut. Trefasuttag sitter ju ändå här och var i stugorna över landet. Om den kostar lika mkt som en box så förstår jag inte riktigt varför man skulle vilja välja en sådan (förutom om bidragsmöjligheterna skiljer sig).https://chargestorm.se/wp-content/uploads/NJORD_GO-productsheet-SE-SV_web-2.pdf
Vet inte var den ligger i pris, men lite nyfiken på en sådan till stugan i framtiden.
Den där såg ju riktigt intressant ut. Trefasuttag sitter ju ändå här och var i stugorna över landet. Om den kostar lika mkt som en box så förstår jag inte riktigt varför man skulle vilja välja en sådan (förutom om bidragsmöjligheterna skiljer sig).
Rimligen borde Njord Go kosta lika mycket som en box, den bör ju innehålla samma saker. Med utebliven bidragsmöjlighet så finns ju risk att Njord Go blir betydligt dyrare. Men fördelarna är ju tydliga med flyttbar laddningsmöjlighet och inga kostnader för installation.Precis min tanke, trefas finns ju på varenda bondgård och i hälften av sveriges villagarage. För att inte tala om arbetsplatserTror att ctek har tänkt riktigt rätt där, om priset hamnar rätt. Vad jag kan minnas brukar väl riktiga kablar från röd trefas till typ 2 kosta huggorm och lite till.
Alltid härligt men laddboxar har 0 förmånsvärde så i det här fallet gör det liten skillnad för en gångs skull.En ctek-laddare passerar ju dessutom i bokföringen på många företag, låt vara att den är rätt biffig och specifik![]()
Den där såg ju riktigt intressant ut. Trefasuttag sitter ju ändå här och var i stugorna över landet. Om den kostar lika mkt som en box så förstår jag inte riktigt varför man skulle vilja välja en sådan (förutom om bidragsmöjligheterna skiljer sig).
edit: punkt1 innebär att den där inte kommer få något stöd
https://evconnect.se/pages/ladda-hemma-stodet
Helt riktigt. Satt och funderade i de banorna också. Hur mycket "installation" som krävs. Nån ska ju stoppa i trefashandsken ocksåVet inte riktigt vilken punkt 11 är. Det finns ju väggfäste till den, så blir väl lite beroende på hur man definierar installera annarsElfirman kan ju fakturera för att montera upp fästet och sätta ditt ett nytt, blankt och fint trefasuttag
Men det bidraget gäller ju privatpersoner, finns ju en marknad bortom det också.
Vi har nyligen installerat boxar i vår förening. Utomhus med lite grävning. 15 st. Det ble 14k per hushåll efter bidrag.min förening erbjöd att sätta upp i garaget
35 000 spänn
eller att föreningen tar kostnaden och lägger på 1600 per månad utöver garageplats
el tillkommer såklart, känns inte speciellt attraktivt tycker jag.
Ordet snabbladdning använda på missvisande sätt. Snabbladdning refererar till DC-laddning med effekter Lika med eller högre än 50kW. Och DC går ej att ladda hemma.Tycker denna tråd är bra och ni alla delar intressanta aspekter i det hela. Sedan får var och en bilda sin egna uppfattning.
Har idag en Volvo T8 som jag laddar utan laddbox. Blir nyfiken när ni skriver "snabbladdning". Som jag förstått det så går det inte att snabbladda Volvo pga att derasdningsystem inte klarar det.
Eller finns det någon laddbox som klarar det?
Jag håller med dig helt. Nu vet jag inte vem som bygger laddinfra hos er. Men man ska alltid utgå från hur länge folk står parkerade där. Står de 8-timmars arbetsdagar är det helt onödigt och väldigt kostsamt att ha något annat än 3,7kW (1-fas 16A) som ger 2 mil per timme.Känns som att alla som inte kört elbil gravt överskattar behovet av laddhastighet, gissningsvis ivrigt påhejade av laddboxleverantörer. Där jag parkerar när jag jobbar installeras 22kw-stolpar. Det ger ju 11kw med Teslas laddhårdvara, vilket hade varit relevant för arbetsplatsladdning om jag hade haft typ 30 mil till jobbet. Då hade nog nytt jobb varit mer relevant..
Brorsan, som kör på tok för mycket, kan ladda genom schuko i motorvärmaruttag. Han kör 6A där när bilen står, och orkar inte ens peta i sladden hela tiden för att han ändå klarar sig bra. Bilar står helt enkelt stilla ofta, så jobb- eller hemmaladdning behöver verkligen inte vara snabb. Snabbladdning vill man ha på roaftrips![]()
Du har helt rätt. Man ska vara ärlig med att elbil är inte en bil för alla. Inte i dagsläget.Skönt att det funkar för vissa
Min resa till Östersund senast från Skåne tog 9,5h med fossilbil.. Resan med elbilen tog 14,5h.. Jag åker denna sträcka 1-2ggr per månad samt gör andra lite längre resor. Finns inte en chans att en elbil är något för mig, inte än. Räckviddsångesten är utbytt mot Laddångest.
Det beror på ditt behov. Installerar du laddbox på 3-fas 16A kan du ladda 7mil per timme. Behöver du inte ladda så snabbt så kör en billigare laddare installerad på 1-fas 16A som ger 2 mil per timme.Har tre-fas hemma och på firman.
Hur laddar jag bäst min tesla m3?
Ska fundera lite.Det beror på ditt behov. Installerar du laddbox på 3-fas 16A kan du ladda 7mil per timme. Behöver du inte ladda så snabbt så kör en billigare laddare installerad på 1-fas 16A som ger 2 mil per timme.
Den där är väldigt intressant och kommer ligga på rimlig prisnivå när den väl kommerhttps://chargestorm.se/wp-content/uploads/NJORD_GO-productsheet-SE-SV_web-2.pdf
Vet inte var den ligger i pris, men lite nyfiken på en sådan till stugan i framtiden.
Nej, Samma laddbox funkar för båda bilarna. Vill du ladda båda samtidigt behöver du en dubbelladdare eller två separata laddare. Då kan man lastbalansera mellan de två uttagen så att de tillsammans aldrig laddar på max och slår ut proppen.Ska fundera lite.
Men vi har även en Polestar 2 beatälld.
Måste vi ha olika laddboxar?
Vi har precis monterat laddstationer, blev en extrakostnad på 150 kr / plats. Vi ville hålla nere priset rätt rejält. Nu gäller det bara att komma på vilken typ av bil man ska ha.De flesta BRFer som sätter upp laddstationer lägger på cirka 300 kronor på månadsavgiften. Därtill får man betala för elen. Totalkostnaden blir cirka 500 kronor för den som kör 100 mil i månaden och endast laddar hemma.
V90 har rätt liten tank den med, 60 L men man kommer ju iaf längre än med outlandern.Har sedan 2.5 år kört en Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid,
Törstigaste bilen jag någonsin har ägt. Lägg därtill att bränsletanken är på 40L... kör ca 4000mil om året.
Får snart en V90 CC med diesel![]()
Vi har nyligen installerat boxar i vår förening. Utomhus med lite grävning. 15 st. Det ble 14k per hushåll efter bidrag.
Så runt en 10k i ett garage måste räcka.
Ja kombinationen av lägre förbrukning och 50% större tank borde ge önskat resultatV90 har rätt liten tank den med, 60 L men man kommer ju iaf längre än med outlandern.
hade det funnits större tank när jag köpte min hade jag valt det, nu tror jag det finnsJa kombinationen av lägre förbrukning och 50% större tank borde ge önskat resultat![]()
Höjer det verkligen värdet?Oj, det var dyrt. Så dyrt ska det inte vara. För en privatperson som vill sätta upp en laddbox i villan så kommer man undan med cirka 7 000 kronor installerat och klart efter bidraget. Det går även att hitta billigare än så.
Teslas egna laddbox kostar 5 200 kronor. installationen går på cirka 5 000 kronor. Sen får du 50% tillbaka i bidrag. Så du hamnar runt 5 000 kronor. En relativt liten investering som höjer värdet på din bostad och som ger dig snabb och säker laddning.
Om det kostar 5k att stoppa in boxen så lär ju eventuell värdeökning ligga där också. Ungefär samma storlek som flyttstädningen alltså.Höjer det verkligen värdet?
Jag tittade snabbt på Hemnet och nästan ingen mäklare nämner något om laddare.
Mäklarna själva säger det. Speciellt i Norge. Det börjar bli lite som bredband var förr.Höjer det verkligen värdet?
Jag tittade snabbt på Hemnet och nästan ingen mäklare nämner något om laddare.
Ja, det är lite så jag tänker.Om det kostar 5k att stoppa in boxen så lär ju eventuell värdeökning ligga där också. Ungefär samma storlek som flyttstädningen alltså.
Jag håller med. Det ni säger är logiskt. Men vissa är beredda att betala mer för bekvämligheten att slippa. Lite som en renovering. Själva renoveringen kanske kostade 70k men det kan höja värdet på bostaden mer än så...Ja, det är lite så jag tänker.
Det bör ju inte kunna öka värdet mer än så, rent teoretiskt sett.
Det är ju även snabbt att installera, om man som köpare tycker att det är viktigt kan man ju med enkelhet ha laddaren där samma dag som man flyttar in.
Förvisso sant, men en renovering är lite mer komplex än att sätta upp ett eluttag... Jag tycker att du varit väldigt saklig och objektiv i denna tråd, all heder för det, men att en laddare höjer värdet på en fastighet tror jag nästan bara att en person som säljer laddare kan övertygas om. Framförallt nu när man får så generösa bidrag för att installera.Jag håller med. Det ni säger är logiskt. Men vissa är beredda att betala mer för bekvämligheten att slippa. Lite som en renovering. Själva renoveringen kanske kostade 70k men det kan höja värdet på bostaden mer än så...
Ingen kommer någonsin välja eller avstå från ett hus baserat på en laddbox för ett par tusenlappar. Det kommer inte hända. Däremot kan jag se att en lägenhet kan påverkas av detta eftersom det inte är möjligt på ett lika enkelt sätt att beställa själv. Där tror jag helt klart att attraktiviteten är högre för en lägenhet som har laddstolpar i källaren. Men det är nog en konkurrensfördel som kommer försvinna inom säg 5 år - sen kommer alla ha det.Ja, det är lite så jag tänker.
Det bör ju inte kunna öka värdet mer än så, rent teoretiskt sett.
Det är ju även snabbt att installera, om man som köpare tycker att det är viktigt kan man ju med enkelhet ha laddaren där samma dag som man flyttar in.
Jag vill inte göra reklam för någon tillverkare. Men det finns flertalet laddstationer som laddar alla laddbara bilar, speciellt nu när det finns en standard för kontaktenFörvisso sant, men en renovering är lite mer komplex än att sätta upp ett eluttag... Jag tycker att du varit väldigt saklig och objektiv i denna tråd, all heder för det, men att en laddare höjer värdet på en fastighet tror jag nästan bara att en person som säljer laddare kan övertygas om. Framförallt nu när man får så generösa bidrag för att installera.
Men, jag är inte den som är den, höjer det värdet är jag intresseradJag är dessutom indirekt chef för en elavdelning med tio installatörer så det känns rimligt att kanske låta dem göra det jobbet om de har en lucka någonstans.
Mitt strul har mest varit att jag inte riktigt begriper vilken laddare men ska ha, det hade vi problem med här på jobbet också, eftersom vi har en blandning av fordon; Nissan/Kia/Mitsubishi/Volvo. Jag har dessutom funderat på att plocka ut en elbil som förmånsbil, men vet inte vilken, så jag vill ju ha något väldigt brett och framtidssäkrat.
Jag är ingen mäklare och ingen expert på bostäder, så jag ska inte spekulera. Men här är lite artiklar på temat:Ingen kommer någonsin välja eller avstå från ett hus baserat på en laddbox för ett par tusenlappar. Det kommer inte hända. Däremot kan jag se att en lägenhet kan påverkas av detta eftersom det inte är möjligt på ett lika enkelt sätt att beställa själv. Där tror jag helt klart att attraktiviteten är högre för en lägenhet som har laddstolpar i källaren. Men det är nog en konkurrensfördel som kommer försvinna inom säg 5 år - sen kommer alla ha det.