• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    909

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
tack för input! Det är ju lätt att bli begeistrad över en, i mitt tycke, snygg bil med ny teknik men när man tittar krasst på hur man nyttjar bilen så kanske det blir svårare att motivera. Får kika mer på hybriderna. En X5 45e står högt på listan, ska väl klara 7-8 mil på el? Jag har dock svårt att motivera kostnaden mot t ex e X3:a.. i-landsproblem deluxe ;)



Bra tips men tyvärr får vi inte ta en Tesla, vi kan välja mellan Audi, Volvo, BMW, Volkswagen och Toyota.
Oj, vad konstigt... Vad är anledningen till det?
 

Yfront

Omega
Kanske kasta sten i glashus men Polestar känns som 5 år försent...
Inte frågat men man har sen tidigare handlat upp ramavtal med de andra. Tidigare policy medgav inte att köpa över 10 ppb så då var väl inte teslan aktuell ändå antar ja. Kan säkert bli ändring på sikt på det. T ex så finns inte e tronen med i de upphandlade priserna heller..
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Kan jag köpa in laddbox via mitt AB?
Vad händer om vi flyttar/jag ej har kvar bilen?

Uppdatering: ringde SKV de säger om jag har kontoret på hemadressen och har förmånsbil så ses boxen som en förmån... Någon som har input på detta. Personen jag pratade med upplevdes väldigt osäker. Hon kunde inte hänvisa mig till någon dokumentation heller.
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kan jag köpa in laddbox via mitt AB?
Vad händer om vi flyttar/jag ej har kvar bilen?

Uppdatering: ringde SKV de säger om jag har kontoret på hemadressen och har förmånsbil så ses boxen som en förmån... Någon som har input på detta. Personen jag pratade med upplevdes väldigt osäker. Hon kunde inte hänvisa mig till någon dokumentation heller.
Personen har också direkt fel - laddbox är undantagen förmånsvärde.
Uselt att inte ens kunna ta fram texten från sin egen hemsida:


"Laddbox (garageladdare) för elbil som bekostas av arbetsgivaren och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig extrautrustning. Utrustningen undantas dock vid beräkning av extrautrustning för sådan jämförbar bil som inte kan laddas för drift med el och medför därför i praktiken ingen beskattning.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tack
Hur tolkar jag detta vad gäller själva installationen?

Själva boxen verkar vara undantaget

Personen har också direkt fel - laddbox är undantagen förmånsvärde.
Uselt att inte ens kunna ta fram texten från sin egen hemsida:


"Laddbox (garageladdare) för elbil som bekostas av arbetsgivaren och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig extrautrustning. Utrustningen undantas dock vid beräkning av extrautrustning för sådan jämförbar bil som inte kan laddas för drift med el och medför därför i praktiken ingen beskattning.
 
Senast ändrad:

demondave

Rolex
Någon som kör BMW i3? Bor i Göteborg och funderar på en som privat bil. Tillgång till gratis ladd finns ;) tankar?

Ska du sprutta runt i stan i storutsträckning kan jag varmt rekommendera att testa en i3s. Fy satan så kul liten sak! Nu har man ju vant sig med räckvidd och sånt hos en Tesla, får ändå starkt vill ha-begär när jag ser en i3s :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tack
Hur tolkar jag detta vad gäller själva installationen?

Själva boxen verkar vara undantaget
Installationen måste ju inkluderas - knappast så att gemene tjänstebilsförare förväntas installera den själv? (Vilket också är olagligt). Gör avdrag för hela rasket, så skulle jag gjort i alla fall.
 

demondave

Rolex
Så skaffar man elbil för att slippa fossilbilsproblem, så dör 12v-batteriet. Gick väl bortåt två signaler innan jag fick prata med proffsig hjälp hos Tesla, inom en timme var bilen på bärgaren som tar den till SC. Ska väl rotas lite i om det är 12v-batteriet eller kabelfel, en hel del rätt viktiga funktioner ligger ju där då stora batteriet kopplas ifrån automagiskt vid en krock.
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Så skaffar man elbil för att slippa fossilbilsproblem, så dör 12v-batteriet. Gick väl bortåt två signaler innan jag fick prata med proffsig hjälp hos Tesla, inom en timme var bilen på bärgaren som tar den till SC. Ska väl rotas lite i om det är 12v-batteriet eller kabelfel, en hel del rätt viktiga funktioner ligger ju där då stora batteriet kopplas ifrån automagiskt vid en krock.
Tur att brittiskan var proffsig och trevlig! ;)
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Klart positivt överraskad, hört så mycket gnällkukar i den där gruppen att jag räknade med typ tre månaders telefonkö :) Hittills imponerande service, återstår väl att se när bilen är klar bara och hur den kommer hem från verkstaden.
Finns många som gnäller för ingenting... Visst har man haft problem, men inte gnäller man för det...
Min skall in imorgon till MLK för ny ytterspegel och kaross-arbete, något r*vhål som bestämde sig för att vandalisera bilen för typ 3v sedan...
 

demondave

Rolex
Finns många som gnäller för ingenting... Visst har man haft problem, men inte gnäller man för det...
Min skall in imorgon till MLK för ny ytterspegel och kaross-arbete, något r*vhål som bestämde sig för att vandalisera bilen för typ 3v sedan...

Vandaler är det värsta med att ha bil. Filmades dom?

Jag och brorsan (lika nöjd Teslaförare) har spekulerat i om vissa där aldrig haft ny bil innan, eller om dom helt enkelt körde Rolls Royce och är vana med extremt personlig service :)
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Vandaler är det värsta med att ha bil. Filmades dom?

Jag och brorsan (lika nöjd Teslaförare) har spekulerat i om vissa där aldrig haft ny bil innan, eller om dom helt enkelt körde Rolls Royce och är vana med extremt personlig service :)
Tyvärr inte... Flera i gruppen har haft samma problem som mig med Sentry-mode. Den filmar ofta, men inte när den verkligen behövs..

Ja verkligen! Haft betydligt mer problem med t.ex. AMG & BMW tidigare
 

demondave

Rolex
Tyvärr inte... Flera i gruppen har haft samma problem som mig med Sentry-mode. Den filmar ofta, men inte när den verkligen behövs..

Ja verkligen! Haft betydligt mer problem med t.ex. AMG & BMW tidigare

Riktigt surt! Har ofta min avstängd, blev trött på att kika på ärligt nyfikna gubbar som kikar in i bilen.

Läste laddhybris, backar ryckigt ut igen...

Äh, här är alla välkomna! Sålänge det inte är fossilt ladd :D
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Vad ska man köra med för laddbox? Är privat så jag kan välja fritt , har kikat lite på tibber.
 

mega

Rolex
Vad ska man köra med för laddbox? Är privat så jag kan välja fritt , har kikat lite på tibber.
Har precis köpt laddbox :)
Om du kan koppla in 3-fas så sikta på det, tror det är det mest framtidssäkra.
Jag köpte en Charge Storm connected, som man kan styra och hämta statistik ifrån via en (gratis för privat) app.
https://chargestorm.se/produkter/chargestorm-connected/
Den behöver alltså en internetkabel, utöver strömkabeln.
Utöver det så har den en effektvakt som man kopplar ni på inkommande matning till huset. Effektvakten kommunicerar med laddboxen så att
inte max-ström överskrids och säkringarna börjar gå.
Man kan även ställa in timers etc.
Har precis börjat använda den och den fungerar som den skall.
Det är ganska mycket modern teknik, så det ställer lite krav på elektrikern.
Den enda nackdelen jag kan komma på är att anslutningarna sitter på översidan. Den är vattentät och IP-klassad, men det känns ändå idiotiskt att dra in strömkablar uppifrån.
Köper du en likadan och fastnar i installationen eller har frågor så är det bara att fråga eller PM:a. Det har tagit "min" elektriker sju svåra år att få till allting (han är faktiskt inte helt klar).
Ett exempel är internetuppkopplingen samt kommunikationen mellan laddbox <-> effektvakt. Man kan dra en enda nätverkskabel för detta (8 trådar).
Man använder då 4 trådar till nätverket och 3 till kommunikation laddbox effektvakt. Det blir snabbt komplicerat om man inte vet hur en vanlig nätverkskabel är kopplad från början.
 

mega

Rolex
Jag har förresten förstått att @Mazdak som startat tråden arbetar inom denna bransch. Jag har köpt en klocka av honom och passade då på att förhöra mig om hans BMW i3. Jag kan intyga att han brinner för det här ämnet, så det kanske kan vara värt att fråga honom också.
 

mega

Rolex
Och så lite screenshots från appen som heter "Taking charge":

Screenshot_20191208-220946_Taking charge.jpg
Screenshot_20191208-220954_Taking charge.jpg
Screenshot_20191208-221013_Taking charge.jpg
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Fråga till gruppen: jag laddar gratis på jobbet och vill därför helst bara ladda så mycket hemma så jag kommer till jobbet. Viket är cirka 50%. Finns det något sätt att lösa det på? Någon laddbox som har den funktionen?
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Vad ska man köra med för laddbox? Är privat så jag kan välja fritt , har kikat lite på tibber.
Håller med om att valet av laddbox är svårt. Det är en djungel därute. Finns många olika tillverkare och prisklasser. Börja med att fundera på vilket behov du har och tänk också ett antal år framåt.
hur snabbt behöver du ladda hemma?
installerar du 1-fas 16A så ger det 3,7kW vilket innebär att du laddar på cirka 2mil/h. Detta kan alla elbilar och laddhybrider ta emot.
Installerar du 3-fas 16A så ger det 11kW vilket är cirka 5-7mil/h, men idag är det många bilar som inte kan ta emot så hög effekt. Däremot är det framtidssäkert som @mega skriver. Men då för man också lägga till lastbalansering, vilket ser till att proppen inte går om du laddar bilen, tvättar, diskar och dammsuger samtidigt.
Sedan har flera laddboxar också appar eller kan styras online. Där kan du dra ner laddeffekten, tidsstyra laddningen eller få ut statistik.
fundera också på om du vill ha ett uttag eller en fast kabel. Fast kabel är ofta att föredra för bekvämlighetens skull. Men det absolut viktigaste är säkerheten. Se till att köpa en box som är godkänd enligt svenska och europeiska standarder. det företag jag jobbar på är oberoende laddoperatör och vi erbjuder 3 märken idag som vi tycker håller hög kvalité: chargestorm, charge amps och garo. Alla tre är svenska tillverkare som varit med länge. Men det finns såklart andra märken att välja bland. Tibber som du nämner är intressant också. Nackdelen är väl att den inte finns med fast kabel.
 

JEK

Cartier
Håller med om att valet av laddbox är svårt. Det är en djungel därute. Finns många olika tillverkare och prisklasser. Börja med att fundera på vilket behov du har och tänk också ett antal år framåt.
hur snabbt behöver du ladda hemma?
installerar du 1-fas 16A så ger det 3,7kW vilket innebär att du laddar på cirka 2mil/h. Detta kan alla elbilar och laddhybrider ta emot.
Installerar du 3-fas 16A så ger det 11kW vilket är cirka 5-7mil/h, men idag är det många bilar som inte kan ta emot så hög effekt. Däremot är det framtidssäkert som @mega skriver. Men då för man också lägga till lastbalansering, vilket ser till att proppen inte går om du laddar bilen, tvättar, diskar och dammsuger samtidigt.
Sedan har flera laddboxar också appar eller kan styras online. Där kan du dra ner laddeffekten, tidsstyra laddningen eller få ut statistik.
fundera också på om du vill ha ett uttag eller en fast kabel. Fast kabel är ofta att föredra för bekvämlighetens skull. Men det absolut viktigaste är säkerheten. Se till att köpa en box som är godkänd enligt svenska och europeiska standarder. det företag jag jobbar på är oberoende laddoperatör och vi erbjuder 3 märken idag som vi tycker håller hög kvalité: chargestorm, charge amps och garo. Alla tre är svenska tillverkare som varit med länge. Men det finns såklart andra märken att välja bland. Tibber som du nämner är intressant också. Nackdelen är väl att den inte finns med fast kabel.

har du någon info om när Njord Go börjar säljas och vad den kommer kosta?
 
Topp