• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    909

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har Passat som förmånsbil och en kollega kör Optima, spontant tycker jag att Passaten är mer eller mindre överlägsen på allt. Den är har skönare stolar, överlägsen kvalitetskänsla och allt är betydligt mer genomarbetat och påkostat.

Dock är kvaliteten ett problem, jag lämnade ifrån mig en VW-suv som bråkade enormt när den blev äldre än två år och Passaten är inte bättre;

-problem med lacken
-drivaxlarna är bytta
-farthållaren strulade

Det är väl de stora sakerna som tillsammans kostat 30.000kr, nästa grej är framvagnen som låter förskräckligt illa när man kör över farthinder. Dock har jag klarat mig från fel på hybridsystemet, som också verkar vanligt.

Bilen är en -18 som gått 8000 mil.

Jag ligger på 0.5-0.6 i förbrukning och det tycker jag är bra, Optiman ligger också däromkring.

Båda fungerar bra på vintern men Kia har ingen orignalmonterad värmare tyvärr, det är väl en smaksak men jag använder VW:ns värmare hela tiden och tycker att lösningen med fjärrkontroll är smidig.
Tycker du 0.5-0.6 är bra?
Min enbart dieseldrivna bil drar 0.51 blandat när jag kör den.

Kan någon förklara varför man ska köpa Plug-in? De väger mer, de är mer komplicerade med både turbo-bensin+elmotor+batterier, de verkar dra ungefär lika mycket, kanske 0.1-0.2L/milen mindre än en vanlig diesel, kostar mycket mer. Vad är meningen?

Plug-in går inte ihop för mig riktigt. Antingen kör jag vanlig diesel/bensin eller så går jag över till en ren elbil.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tycker du 0.5-0.6 är bra?
Min enbart dieseldrivna bil drar 0.51 blandat när jag kör den.

Kan någon förklara varför man ska köpa Plug-in? De väger mer, de är mer komplicerade med både turbo-bensin+elmotor+batterier, de verkar dra ungefär lika mycket, kanske 0.1-0.2L/milen mindre än en vanlig diesel, kostar mycket mer. Vad är meningen?

Plug-in går inte ihop för mig riktigt. Antingen kör jag vanlig diesel/bensin eller så går jag över till en ren elbil.
Plug ins är inget man långpendlar med. Om du håller dig inom räckvidden de flesta dagar blir skillnaden markant. Jag har kollegor som gått från att förbruka 1500liter diesel om året till 200 liter per år. Vårt kontor ligger ungefär 40km från city så det är ungefär den sträckan de pendlar.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Plug ins är inget man långpendlar med. Om du håller dig inom räckvidden de flesta dagar blir skillnaden markant. Jag har kollegor som gått från att förbruka 1500liter diesel om året till 200 liter per år.
Ah, då förstår jag. Det är för korta dagliga resor med några färre längre resor per år där man får använda förbränningsmotorn, stämmer det?
 

Tapiren

Cartier
Tycker du 0.5-0.6 är bra?
Min enbart dieseldrivna bil drar 0.51 blandat när jag kör den.

Kan någon förklara varför man ska köpa Plug-in? De väger mer, de är mer komplicerade med både turbo-bensin+elmotor+batterier, de verkar dra ungefär lika mycket, kanske 0.1-0.2L/milen mindre än en vanlig diesel, kostar mycket mer. Vad är meningen?

Plug-in går inte ihop för mig riktigt. Antingen kör jag vanlig diesel/bensin eller så går jag över till en ren elbil.
Bra och bra, såklart att en diesel drar mindre men det är ju en hybrid, de är ofta ganska törstiga. Jag hade en Outlander innan och den drog dubbelt så mycket, och vi har en XC60 som ligger någonstans där mellan.

Jag gillar hybrider, många kör ju bara 4-5 mil mellan hemmet och arbetet och då kommer man undan rejält billigt med en hybrid, utan att behöva leva med de nackdelar en elbil eventuellt innebär.

Kör man långt så, tja, då kan man i bästa fall hamna strax ovan en dieselbils förbrukning och det är ändå helt ok.

Dessutom får man alla elbilens fördelar med lågt förmånsvärde, miljöbonus och möjligheten att säga ”jodå, hö hö, alla på företaget kör ju mestadels på el, miljön är jätteviktigt för oss”.
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Har nån några tankar om VW ID 4? Jag har en Passat GTE idag som ska bytas nästa år och jag vill ha helelektriskt.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Nice, prissänkning och uppdatering på Model S. Numer Long Range Plus. Kanske en sådan man ska ha istället för Model 3 LR.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har nån några tankar om VW ID 4? Jag har en Passat GTE idag som ska bytas nästa år och jag vill ha helelektriskt.
Sannolikt min nästa bil. Beror lite på hur förmånsreglerna utvecklas dock. Det som är positivt är att den är "rätt" utrustad redan i lilla versionen för 514k. Kan inte se något i toppversionen som jag är beredd att betala för. Viktigt eftersom man inte kan välja någon utrustning separat så minsta lilla grej man vill ha är 100k till annars.
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Jag har en hel del tankar om den och har samlat en del info om den. Vad är det du undrar över?

Jag skulle vilja provköra men den verkar inte finns tillgänglig för tillfället. Jag är lång och frugan är kort så det brukar vara första grovsorterning när vi köper bil att båda sitter bra och att hon når till allt. Hur stor sig innerutrymmen för övrigt mot tex en passat?
Hur lång är räckvidden på vintern?
Får man plats med tre barn i bredd i med bilbarnstol/bälteskudde

/ P
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Vad säger ni när jag säger Mitsubishi Outlander PHEV?

Har sneglat på den i något år men inte provkört eller någonting, nu ska min bostadsrättsförening sätta upp laddstolpar så nu känner jag att jag får ta tag i saken.

Några Outlander PHEV ägare här?

Frugan kör en 2020, hon är supernöjd.
Vad jag gillar med den:
*Stor
*Rymlig
*Rätt bekväm

Vad jag inte gillar:
*Långsam bagagelucka
*Krångliga menyer
*Blandning av fint läder och billig plast i intriören
*Dålig räckvidd på el när det är kallt (kanske är något som gäller generellt)

Det är inget lyckopiller att köra (känns väldigt amerikansk), men fraktar familj från A till B. Vi (jag) känner vibrationer i baksätet som de inte lyckats lösa, det sker både på el och bensin, vet inte om det är däcken eller något annat.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hur stor sig innerutrymmen för övrigt mot tex en passat?
Hur lång är räckvidden på vintern?
Får man plats med tre barn i bredd i med bilbarnstol/bälteskudde
Killgissningar men de är rätt välgrundande
  • Innerutrymmen minst lika stora som Passat. Redan ID3 har samma innermått som Passat.
  • Räckvidden kommer räcka även om den minskar lite vintertid ;)
  • Tre i bredd med riktiga barnstolar kommer bli väldigt svårt. Finns nästan inga bilar som klarar det. Däremot 2 stolar och 1 kudde brukar gå. Behöver du mycket bredd är det i princip bara Audi A6 och liknande som gäller.
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Killgissningar men de är rätt välgrundande
  • Innerutrymmen minst lika stora som Passat. Redan ID3 har samma innermått som Passat.
  • Räckvidden kommer räcka även om den minskar lite vintertid ;)
  • Tre i bredd med riktiga barnstolar kommer bli väldigt svårt. Finns nästan inga bilar som klarar det. Däremot 2 stolar och 1 kudde brukar gå. Behöver du mycket bredd är det i princip bara Audi A6 och liknande som gäller.
Ford Explorer hybriden är stor :)
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Nytt nummer i brevlådan idag, som passar bra i den här tråden ... ;)
IWC M 2020-10-22 (ViB).jpg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Beställde en förra veckan, liten chansning då jag inte sett den live. Leverans runt nyår.
Den är nog så bra som elbilar kan vara vid det här laget. VW skulle inte släppa nåt annat. Intressant nog är Skoda Enyaq dyrare med motsvarande utrustning :bored:

(Obs innan alla skriker: För sin prispunkt. Naturligtvis är en Tesla Model S eller Audi Etron bättre på en massa saker men de kostar 2x)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
skickade in för inbytesoffert för Model 3 performance, låt se vad de återkommer med.
Sen om jag klarar inredningen är en annan femma....

Skall kolla på Polestar 2 med Performance paket med


Alt så går jag åt andra håller på en Honda E eller dylikt
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Alt så går jag åt andra håller på en Honda E eller dylikt
Ska du bara köa fram och tillbaka på Essingeleden så räcker ju den alldeles utmärkt. Inget för långresor dock vad det verkar. Snygg och ball är den onekligen. Tycker den verkligen befinner sig på andra sidan skalan av Tesla som är (i mina ögon) helt designlös både utvändigt och invändigt.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ska du bara köa fram och tillbaka på Essingeleden så räcker ju den alldeles utmärkt. Inget för långresor dock vad det verkar. Snygg och ball är den onekligen. Tycker den verkligen befinner sig på andra sidan skalan av Tesla som är (i mina ögon) helt designlös både utvändigt och invändigt.
Med andra hållet menade jag prestana, är främst ute efter prestanda...
Får se vad som händer, kan hända att jag byter in mot en till Mustang.
 
Topp