• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    993
Jo det är onekligen snett med prislappen på xc40, visst sett till övriga så har den ju awd och dubbel effekt så det kan man ju hänvisa till. Vad gäller kvalitetskänsla i ID låter det ju oroväckande helt klart. Man önskar ju ändå att det i vart fall är i nivå med Golf osv.

Kanske landar i att Skodan helt oväntat kan vara det vettigaste valet, har dock inte fått kalkyl från dem än :)

Sen funderar jag lite över de egentliga fördelarna med personalbil kontra privat leasing tex. visst försäkring osv ingår vid personalbil men i övrigt tycker jag månadskostnaderna är ganska/högst likvärdiga i många fall. Tex för samma månadskostnad som en xc40 P8 får man ju i stort sett sen PS2.
Jag körde xc40. Gillade den. Kändes rymlig

Höjningen skall ju även ske på helelbilars förmånsvärden, så snarare alla som har möjlighet till förmån som Miljöpartiet vill puncha i magen. Det skall vara lika för alla...
Ja man blir så trött så jag vet inte vad...tjata om miljön osv osv men när det väl kommer till kritan är det som vanligt bara pengar det handlar om. Viktigare att alla har det lika dåligt än att miljön kan förbättras. Att begmarknaden växer genom detta system osv verkar man inte reflektera något vidare över.

Dock verkar det finnas förslag som höjd bonus till 70k så det vore ju positivt om det går igenom även om det i förhållande är en liten sak så kan man ju motivera det med att det blir liiite billigare för övriga bilköpare i varje fall.

Ja man blir så trött så jag vet inte vad...tjata om miljön osv osv men när det väl kommer till kritan är det som vanligt bara pengar det handlar om. Viktigare att alla har det lika dåligt än att miljön kan förbättras. Att begmarknaden växer genom detta system osv verkar man inte reflektera något vidare över.

Dock verkar det finnas förslag som höjd bonus till 70k så det vore ju positivt om det går igenom även om det i förhållande är en liten sak så kan man ju motivera det med att det blir liiite billigare för övriga bilköpare i varje fall.
Ja de verkar inte riktigt kollat vilka som drivit elbilsförsäljningen på senare år, får se om det går igenom eller inte men lär nog bli rusning att köpa tjänstebil innan 1 juli oavsett

Vad är det generella gällande hybrid och förmånsvärde? Finns det en lista där man kan få en överblick?
Reducerat med 10k. Sen landar förmönsvärdena ganska varierat beroende på hur tillverkarna paketerat bilarna men också såklart utsläppen med tillhörande bonusar och vad du klär bilen med för roliga saker. Skatteverkets förmånsberäknare får du nog bekanta dig med :)

Senast ändrad:
Reducerat med 10k. Sen landar förmönsvärdena ganska varierat beroende på hur tillverkarna dela paketerat bilarna men också såklart utsläppen med tillhörande bonusar och vad du klär bilen med för roliga saker. Skatteverkets förmånsberäknare får du nog bekanta dig med :)
10k reduceringen försvinner efter årskiftet då det inte blir någon förlängning. Gäller på alla el och hybridbilar gamla såväl som nya.

På vissa bilar blir det typ extrem skillnad mellan december till 2a juli

haha dem är rätt "fula" de gör allt i etapper så det är svårt att få en överblick om kostnaderna!
Så i januari slopas rabatten för gas och hybrider, i April 1 ändra bonus malus och 1 Juli så ökas förmånsvärdena med 25% rakt av

kommer bli att alla privatleaser sina bilar, de som vill ha nytt vill säga

Vad säger ni när jag säger Mitsubishi Outlander PHEV?

Har sneglat på den i något år men inte provkört eller någonting, nu ska min bostadsrättsförening sätta upp laddstolpar så nu känner jag att jag får ta tag i saken.

Några Outlander PHEV ägare här?

Vad säger ni när jag säger Mitsubishi Outlander PHEV?

Har sneglat på den i något år men inte provkört eller någonting, nu ska min bostadsrättsförening sätta upp laddstolpar så nu känner jag att jag får ta tag i saken.

Några Outlander PHEV ägare här?
Mitsubishi skall väl sluta säljas i Sverige? Sen har man väl hört att den inte verkar vara en höjdare. Mest sålt på förmånsvärdet?

om rabatten ryker så är det nog dags att byta ut bmw innan jul :) eller beställa nytt i alla fall
Inte värt med 833kr till månden, detta med tanke på att jag via bolaget även betalar leasingavgiften

Senast ändrad:
Funderar på att byta ut en av familjens två bilar mot en laddhybrid.

Kommer främst användas för daglig pendling <2 mil samt en del längre resor >30 mil. Kommer troligtvis privatleasa.

Krav:
Möjlighet att köra den dagliga pendlingen helt på el (även med värme/ac givetvis) samt de längre resorna med låg förbrukning
Utrymme för familj med 2 barn (barnvagn etc) för de längre resorna
Leasingkostnad helst under 4500kr/mån.

Vad har ni för förslag?

Tillbaka
Topp