Tycker du 0.5-0.6 är bra?Jag har Passat som förmånsbil och en kollega kör Optima, spontant tycker jag att Passaten är mer eller mindre överlägsen på allt. Den är har skönare stolar, överlägsen kvalitetskänsla och allt är betydligt mer genomarbetat och påkostat.
Dock är kvaliteten ett problem, jag lämnade ifrån mig en VW-suv som bråkade enormt när den blev äldre än två år och Passaten är inte bättre;
-problem med lacken
-drivaxlarna är bytta
-farthållaren strulade
Det är väl de stora sakerna som tillsammans kostat 30.000kr, nästa grej är framvagnen som låter förskräckligt illa när man kör över farthinder. Dock har jag klarat mig från fel på hybridsystemet, som också verkar vanligt.
Bilen är en -18 som gått 8000 mil.
Jag ligger på 0.5-0.6 i förbrukning och det tycker jag är bra, Optiman ligger också däromkring.
Båda fungerar bra på vintern men Kia har ingen orignalmonterad värmare tyvärr, det är väl en smaksak men jag använder VW:ns värmare hela tiden och tycker att lösningen med fjärrkontroll är smidig.
Min enbart dieseldrivna bil drar 0.51 blandat när jag kör den.
Kan någon förklara varför man ska köpa Plug-in? De väger mer, de är mer komplicerade med både turbo-bensin+elmotor+batterier, de verkar dra ungefär lika mycket, kanske 0.1-0.2L/milen mindre än en vanlig diesel, kostar mycket mer. Vad är meningen?
Plug-in går inte ihop för mig riktigt. Antingen kör jag vanlig diesel/bensin eller så går jag över till en ren elbil.