• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    909

MaziK

Rolex
2-Faktor
Då var man med elbil :)
IMG_6925 (1).jpeg
Grym, stort grattis!

Var en gasglad bakom mig igår
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Du som kör så stor andel av milen på el redan kommer inte vinna särskilt mycket driftskostnadsmässigt på att gå över till 100%el. Annars hjälper det ju rätt bra att gå från 10kr milen till 2.5kr milen för att "finansiera" bilbytet så att säga. Kvar är då att el är väldigt trevligt osv som i sig kan vara värt några kronor.
yes, inte så mycket driftkostnaden för mig. Tänkte jag kunde scratch my itch med en snabb elare som vardagsbil och behålla MX-5 som leksak.
Nu får jag se...
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Hej alla kunniga. Köpte precis en Audi som går på el och bensin. Ska man köpa deras laddbox för 16 000 kr inklusive installation eller ska man köpa något annat? Kan man fortfarande få tillbaka hälften från staten eller är pengarna slut?
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Hej alla kunniga. Köpte precis en Audi som går på el och bensin. Ska man köpa deras laddbox för 16 000 kr inklusive installation eller ska man köpa något annat? Kan man fortfarande få tillbaka hälften från staten eller är pengarna slut?
Det finns över 22 miljoner kvar i bidrag. Vilken laddbox du köper beror på dina behov. Alla laddboxar gör jobbet. Sen finns det laddboxar som har lite extra funktioner som längre kabel, extra vägguttag, portal eller app för att hämta statistik och styra laddning och annat. Sen handlar det om estetik också.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Det finns över 22 miljoner kvar i bidrag. Vilken laddbox du köper beror på dina behov. Alla laddboxar gör jobbet. Sen finns det laddboxar som har lite extra funktioner som längre kabel, extra vägguttag, portal eller app för att hämta statistik och styra laddning och annat. Sen handlar det om estetik också.

Skulle du kunna tipsa om två eller tre stycken som är vettiga? Jag kommer ladda bilen över natten och är inte intresserad av massa onödiga funktioner. Jag vill att det ska sköta sig själv. Gällande utseendet så vill jag hellre ha en diskret än en som ser ball ut. Huset är vitt och jag vill att den ska smälta in så bra som möjligt. Sladden kan vara av det enklare slaget så bilen står intill väggen där boxen ska sitta. Är laddboxen Audi vill sälja dyr tycker du? 16 000 kr vill de ha inklusive montering.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Skulle du kunna tipsa om två eller tre stycken som är vettiga? Jag kommer ladda bilen över natten och är inte intresserad av massa onödiga funktioner. Jag vill att det ska sköta sig själv. Gällande utseendet så vill jag hellre ha en diskret än en som ser ball ut. Huset är vitt och jag vill att den ska smälta in så bra som möjligt. Sladden kan vara av det enklare slaget så bilen står intill väggen där boxen ska sitta. Är laddboxen Audi vill sälja dyr tycker du? 16 000 kr vill de ha inklusive montering.
Jag vill helst inte tipsa om några då jag arbetar på ett företag som säljer just laddstationer.
Det finns idag vettiga laddstationer från cirka 7 000 kronor och uppåt. Lägg till cirka 5 000 kronor för installation. Sedan får du 50% tillbaka från Naturvårdsverket.
Jag vet inte vad det är för box som Audi erbjuder, så jag kan inte uttala mig om priset är vettigt. En sak du kan tänka på är hur snabbt du vill kunna ladda.
Väljer ju en laddstation som max ger 3,7 kW så kan du ladda cirka 2 mil per timme. Väljer ju en laddbox som ger upp till 11kW så kan du ladda 7 mil per timme.
Din bil tar troligen inte emot 11 kW idag eftersom det är en laddhybrid, men den dagen du byter till ren elbil så vill du kanske kunna ladda lite snabbare, utan att behöva byta ut laddboxen.
 

Ejnork

Cartier
Ja jag gillar Mission-E looken det ger med nästan vit, ganska troligt att det blir den färgen ihop med Mission-E fälg i samma färg och truffle brown invändigt.
Turbo S :)
Satan vad det ska gå! Kul! Själv låg jag på min säljare om att jag ville ha 22 kWh laddare. Enligt Porsche skulle det inte gå att lägga till i efterhand. Ser nu på tillbehörssidan på Porsche att 22 kWh laddare finns att köpa. Undra om min som är 2021 kommer komma med 22 kWh som standard. Hoppas även på trådlös CarPlay. Flera som fått det på sina bilar nu.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Läste att det är paus för klimatbonus. Kan man ändå ansöka och hoppas att få den om det kommer mer pengar i år? Eller kan den som köper bil 2020 få del av bonusen som kommer 2021?
 

cjne

Cartier
Satan vad det ska gå! Kul! Själv låg jag på min säljare om att jag ville ha 22 kWh laddare. Enligt Porsche skulle det inte gå att lägga till i efterhand. Ser nu på tillbehörssidan på Porsche att 22 kWh laddare finns att köpa. Undra om min som är 2021 kommer komma med 22 kWh som standard. Hoppas även på trådlös CarPlay. Flera som fått det på sina bilar nu.
Ja ibland har man ju lite bråttom så det kan vara bra med några extra hästkrafter ;)
Har också sett rykten om att det skulle komma 22 kW ombordladdare 2021 men har inte fått det bekräftat, håller tummarna för det. Om man kan köpa en Porsche laddbox med 22 kW så låter det ju troligt att även laddaren i bilen klarar samma effekt.

Trådlös carplay ska vara fixat på 2021 modellerna, äldre bilar kommer att få det via uppdatering av mjukvara :)
 

cjne

Cartier
22000/(400*sqrt(3) = 31.7A. Krävs ju lite huvudsäkring i kåken dock...
Hemma har jag bara kabel för 3x16 A (11 kW) men på min arbetsplats har vi dragit fram 3x32 A, så det vore inte så dumt.
Tänker också byta kablage till laddaren hemma för även om huvusäkringen är på 25 A så kan jag komma upp i mer effekt när solcellerna är med och hjälper till.

Det finns också en hel del 22 kW AC laddare här och var som kan vara bra i nödfall.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hemma har jag bara kabel för 3x16 A (11 kW)
Man har ju sällan lika bråttom där. De flesta sover ju trots allt rätt många timmar per natt så det ger gott om tid för laddning.
Jag har bara 11kw ombordladdare men egentligen aldrig saknat mer. Kör dock inte så långt per dag i genomsnitt, sällan över 20 mil.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Skulle du kunna tipsa om två eller tre stycken som är vettiga? Jag kommer ladda bilen över natten och är inte intresserad av massa onödiga funktioner. Jag vill att det ska sköta sig själv. Gällande utseendet så vill jag hellre ha en diskret än en som ser ball ut. Huset är vitt och jag vill att den ska smälta in så bra som möjligt. Sladden kan vara av det enklare slaget så bilen står intill väggen där boxen ska sitta. Är laddboxen Audi vill sälja dyr tycker du? 16 000 kr vill de ha inklusive montering.
Jag kör på Zappi, och tycker att den funkar utmärkt. Då får du trådlös styrning via app och lastbalansering också. Det senare är kanske inte så viktigt om du kör hybrid men för mig som kör ren el är den guld.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag kör på Zappi, och tycker att den funkar utmärkt. Då får du trådlös styrning via app och lastbalansering också. Det senare är kanske inte så viktigt om du kör hybrid men för mig som kör ren el är den guld.

Vad tror du om Easee? Köpte en sådan och får den installerad på onsdag. Tror du den fungerar till en riktig elbil typ Tesla?
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Vad tror du om Easee? Köpte en sådan och får den installerad på onsdag. Tror du den fungerar till en riktig elbil typ Tesla?
Det gör den säkert. Vet inte om lastvakt finns till den än? Det är ruggigt skönt att slippa tänka på bilen när man kör diskmaskin/tvättmaskin/valfri hushållsmaskin när man laddar. Har ingen betydelse när man kör hybrid men med ren el är det en stor faktor.

Har du bytt till Tibber som elleverantör?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Det gör den säkert. Vet inte om lastvakt finns till den än? Det är ruggigt skönt att slippa tänka på bilen när man kör diskmaskin/tvättmaskin/valfri hushållsmaskin när man laddar. Har ingen betydelse när man kör hybrid men med ren el är det en stor faktor.

Har du bytt till Tibber som elleverantör?

Inte bytt till Tibber och har inte riktigt förstått vad det är och om det är bra. Tror man kan ställa in i bilen att den ska ladda på natten när man inte använder saker i huset. Vad är en lastvakt?
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Inte bytt till Tibber och har inte riktigt förstått vad det är och om det är bra. Tror man kan ställa in i bilen att den ska ladda på natten när man inte använder saker i huset. Vad är en lastvakt?
Tibber använder sig av sk "spot-priser" vilket innebär att priset per timme varierar över dygnet. Då kan du i deras app ställa in att bilen ska laddas när det är som billigast.

Lastvakt innebär att systemet själv anpassar sig så att inte säkringarna går, när du belastar hårt.

Inget av ovan spelar egentligen någon roll när du kör hybrid, utan enbart när du kör ren el.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Tibber använder sig av sk "spot-priser" vilket innebär att priset per timme varierar över dygnet. Då kan du i deras app ställa in att bilen ska laddas när det är som billigast.

Lastvakt innebär att systemet själv anpassar sig så att inte säkringarna går, när du belastar hårt.

Inget av ovan spelar egentligen någon roll när du kör hybrid, utan enbart när du kör ren el.
För att få lastbalansering till Easee måste man köpa till deras Equalizer. Kostar runt 1 500kr och sägs komma under november.
 
Topp