• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,012
Well, tio min research gav lite mer kött på benen.
Tydligen så ser min elanvändning ut typ såhär.
IMG_2693.png

Lite djupare analys visar att topparna -som väntat- är laddningen av bilen. Effekttopparna räknas hos Ellevio ned med hälften 22-06, så min plan är att schemalägga att bara ladda då, samt halvera laddeffekten i laddaren. De toppar som finns då bilen inte laddas är max 3 kW. Om min 11 kW laddare står på 50%, och den används mellan 22-06 så bör det alltså motsvara 2,75 kW. Mina effekttoppar blir då absolut max 6 kW, förmodligen lägre i och med att det går väldigt lite ström på nätterna hos mig.
Då bör effektavgiften halveras.
Så, en femhunka i månaden sparad utan att kompromissa med livskvaliteten.
 
Well, tio min research gav lite mer kött på benen.
Tydligen så ser min elanvändning ut typ såhär.
IMG_2693.png

Lite djupare analys visar att topparna -som väntat- är laddningen av bilen. Effekttopparna räknas hos Ellevio ned med hälften 22-06, så min plan är att schemalägga att bara ladda då, samt halvera laddeffekten i laddaren. De toppar som finns då bilen inte laddas är max 3 kW. Om min 11 kW laddare står på 50%, och den används mellan 22-06 så bör det alltså motsvara 2,75 kW. Mina effekttoppar blir då absolut max 6 kW, förmodligen lägre i och med att det går väldigt lite ström på nätterna hos mig.
Då bör effektavgiften halveras.
Så, en femhunka i månaden sparad utan att kompromissa med livskvaliteten.
Såja! 👍
Du skulle till och med kunna dra ner laddaren till 3,6kW. Då får du cirka 2 mil per timme som du laddar. Under en natt blir det runt 16 mil.
De flesta gånger kommer man inte hem med ett helt tomt batteri och +16 mil över natten borde räcka för morgondagens resa 👍
 
Well, tio min research gav lite mer kött på benen.
Tydligen så ser min elanvändning ut typ såhär.
IMG_2693.png

Lite djupare analys visar att topparna -som väntat- är laddningen av bilen. Effekttopparna räknas hos Ellevio ned med hälften 22-06, så min plan är att schemalägga att bara ladda då, samt halvera laddeffekten i laddaren. De toppar som finns då bilen inte laddas är max 3 kW. Om min 11 kW laddare står på 50%, och den används mellan 22-06 så bör det alltså motsvara 2,75 kW. Mina effekttoppar blir då absolut max 6 kW, förmodligen lägre i och med att det går väldigt lite ström på nätterna hos mig.
Då bör effektavgiften halveras.
Så, en femhunka i månaden sparad utan att kompromissa med livskvaliteten.
Så där blir det tyvärr om man laddar ohejdat på dagtid.

Vi har dessvärre toppar på mellan 7 kW och 9 kW på dagtid som vi inte kan få bort. Jag tänker därför fortsätta ladda på full effekt nattetid, eftersom de topparna inte kommer att höja effektavgiften. Vi får se hur det blir på sommarhalvåret när värmesystemet knappt är igång. Då blir säkert topparna på dagtid lägre, så att det kan finnas en poäng med att sänka laddeffekten i bilen.

Topparna nattetid den 13 och den 16 är halverade i bilden nedan, och var således dubbelt så höga "på riktigt".

1000001533.png
 
Senast ändrad:
Nääääääääää är det någonting som är bra med bilen så är det just mjukvaran.

Provkör även model 3 highland om du inte gjort det samt nya Y vad gäller ljud i kupe och stolarna inte S-klass men klar förbättring. Har inte kört nya Y än men den har fått samma stolar som Highland model 3 samt alla jag sett säger att ljudnivån är klart förbättrad.
Mjukvara som i Highland då jag körde den bla gasade järnet mitt i en kurva och torkade rutorna då solen sken?
Bra mjukvara?
Tystare ja, men inte tyst som en premium-tysk.
Samma gäller stolarna.
Dock är Highland otroligt prisvärd!!
 
Mjukvara som i Highland då jag körde den bla gasade järnet mitt i en kurva och torkade rutorna då solen sken?
Bra mjukvara?
Tystare ja, men inte tyst som en premium-tysk.
Samma gäller stolarna.
Dock är Highland otroligt prisvärd!!
Tänker du på autopiloten? Jag själv har inte upplevt det du beskriver men den har spökbromsat några gånger på de 1000 mil jag kört med bilen nu.

Oavsett så är användargränssnitt, app etc klart bättre än det mesta som finns ute på marknaden.

Nä är väl givet att vägljud inte är lika lågt som dyrare bil går inte att få allt och samtidigt hålla nere priset. Tycker ändå att det funkar bra trots 20" med lågprofil för den typ av körning jag gör. Åker väldigt sällan på längre resor. 18" med mycket profil lär göra en del skillnad dock

Men absolut så finns det en del att förbättra
 
Senast ändrad:
Jag förstår inte hur detta ens är en diskussion bland folk. Att enbart ha kameror kommer inte fungera om man vill göra systemen ännu mer självständiga. Det gäller vilken sensortyp som helst och Teslafanboys blir sura när man säger att enbart kameror inte fungerar. Så man kan lika gärna säga att enbart radar inte funkar heller, eller enbart ultrasonic. Industrin är inte överens om exakt hur dessa systemen bör se ut i framtiden, men en sak som nästan alla bolag är överens om är just det att systemen måste få sin data från flera olika källor (alla utom Tesla då).

I Teslas fall tror jag det handlar om att man fattade ett beslut som man nu inte kan ta tillbaka. Alla bilar med hårdvaran skulle ju få autopilot, det lovade man. Om man då går ut och säger, "nej, vi behöver radar och LiDAR också" så kommer man nog få massa bekymmer med stämningar över hela världen. Detta är varför man inte ska lova något man inte kan hålla som företag. Inte när det gäller något så stort som det här.
Bara kamerabaserat system är inte tillräckligt (är väl iofs ingen nyhet)

Men Cybercab ska ju komma nästa år, eller var det nästa månad?
 
OKEJ. Det här är sjukt!
BYD berättade igår att deras nya elbilsplattform klarar att ladda med en effekt upp till 1000kW.
Det innebär att du laddar 2 km i sekunden eller 400 km på 5 min. Dessutom kan bilen ladda upp till 10 gånger per timme.
Plattformen består av ett 1000V-system samt BYDs senaste batterier som ska klarar de här höga effekterna.
Tydligen är det bladebatterier med LFP-kemi, vilket är relativt billiga. Så batterierna är inte det dyra komponenten i det här.
BYD själva kommer att installera 4000 stycken laddstationer i Kina med effekt på 1000kW.

Spännande...med ny teknik krossas många av de gamla myterna och sanningarna.
 
OKEJ. Det här är sjukt!
BYD berättade igår att deras nya elbilsplattform klarar att ladda med en effekt upp till 1000kW.
Det innebär att du laddar 2 km i sekunden eller 400 km på 5 min. Dessutom kan bilen ladda upp till 10 gånger per timme.
Plattformen består av ett 1000V-system samt BYDs senaste batterier som ska klarar de här höga effekterna.
Tydligen är det bladebatterier med LFP-kemi, vilket är relativt billiga. Så batterierna är inte det dyra komponenten i det här.
BYD själva kommer att installera 4000 stycken laddstationer i Kina med effekt på 1000kW.

Spännande...med ny teknik krossas många av de gamla myterna och sanningarna.
damn! Även om den inte kommer ligga på 1000kw, men låt säga 700-800 så är det rätt grymt!
Frågan är bara när väl den dagen kommer och bilar generellt klarar 1000kW+ var elen skall komma ifrån ....

Kommer ändå komma kommentarer som lyder "hur långt går den i -40 med 7tons släp", "jag kommer 100 mil med min diesel och behöver tanka i 2 minuter", "vill inte ha kinesisk skit"..... :D
 
Senast ändrad:
OKEJ. Det här är sjukt!
BYD berättade igår att deras nya elbilsplattform klarar att ladda med en effekt upp till 1000kW.
Det innebär att du laddar 2 km i sekunden eller 400 km på 5 min. Dessutom kan bilen ladda upp till 10 gånger per timme.
Plattformen består av ett 1000V-system samt BYDs senaste batterier som ska klarar de här höga effekterna.
Tydligen är det bladebatterier med LFP-kemi, vilket är relativt billiga. Så batterierna är inte det dyra komponenten i det här.
BYD själva kommer att installera 4000 stycken laddstationer i Kina med effekt på 1000kW.

Spännande...med ny teknik krossas många av de gamla myterna och sanningarna.
Var tror ni vi ligger på kurvan? Någonstans i "Early Majority" skulle jag gissa på. Innovation brukar få en jävla fart ungefär vid det här stadiet, och jag tror det är det vi ser nu. Mycket kul! BYD, som egentligen är en batteritillverkare i grunden, ligger långt fram. Zeekr som ingår i Geely-koncernen ligger också bra till, nya 7X som börjar levereras till sommaren har batteri som kan ladda i 480kW. Hade varit coolt att äga en bil som är längre fram än infrastrukturen. Då blir bilen bättre och bättre i takt med att infrastrukturen blir bättre. Zeekr säger att bilen laddar 10-80% på 16 minuter, men det är med 350kW. När nya laddstationer kommer till Sverige blir bilen per automatik bättre, laddmässigt.
1742299504815.png
 
Fet. Intressant med motorer i hjulen bak kontra en stor motor med torque vectoring diff som Polestar 3 har, eller att bara ha två motorer på "axeln" bak. Undrar varför de valde att köra hjulmotorer, är väl ingen traditionell tillverkare som gjort det ännu?

4800nm är helt galet. Vafan, det är ju lastbilsnivå
Jag gissar att alla undviker hjulmotorer då de bidrar med väldigt mycket ofjädrad vikt vilket är dåligt ur väghållningssynpunkt.
Att femman fått det är nog helt enkelt för att det var där det fick plats.
Fälgarna är ju tomma utöver bromsar, men diff och/eller motorer under chassit hade krävt ett nytt och troligtvis mindre batteri, och kanske även stora chassiförändringar.
Här var det ju mer eller mindre att skruva in dem och dra kabel i jämförelse.
 
Var tror ni vi ligger på kurvan? Någonstans i "Early Majority" skulle jag gissa på. Innovation brukar få en jävla fart ungefär vid det här stadiet, och jag tror det är det vi ser nu. Mycket kul! BYD, som egentligen är en batteritillverkare i grunden, ligger långt fram. Zeekr som ingår i Geely-koncernen ligger också bra till, nya 7X som börjar levereras till sommaren har batteri som kan ladda i 480kW. Hade varit coolt att äga en bil som är längre fram än infrastrukturen. Då blir bilen bättre och bättre i takt med att infrastrukturen blir bättre. Zeekr säger att bilen laddar 10-80% på 16 minuter, men det är med 350kW. När nya laddstationer kommer till Sverige blir bilen per automatik bättre, laddmässigt.
1742299504815.png
Vi har nästan 5 miljoner personbilar som rullar i Sverige idag. Cirka 350 000 av dessa är elbilar. Alltså cirka 7%.
Ur den aspekten är vi fortfarande i fasen ”early adopters”.
 
damn! Även om den inte kommer ligga på 1000kw, men låt säga 700-800 så är det rätt grymt!
Frågan är bara när väl den dagen kommer och bilar generellt klarar 1000kW+ var elen skall komma ifrån ....

Kommer ändå komma kommentarer som lyder "hur långt går den i -40 med 7tons släp", "jag kommer 100 mil med min diesel och behöver tanka i 2 minuter", "vill inte ha kinesisk skit"..... :D
1000kW är den standard som lastbilstillverkarna siktar på. Men då är det en annan laddstandard, så kallad MCS (Megawatt Charging System).
Det kan alltså finnas situationer där vi har 10 laddstationer för lastbilar som ska ladda 20 ellastbilar vardera och varje lastbil ska ha 1MW vardera. Det innebära 200MW effektbehov. Skulle det ske mitt i en smällkall vinterdag så lär vi ha problem. Jag har för mig att den maximala effekten som hela Sverige kan leverera är 1600MW…
Men jag håller mig till bilar… elnätet får de som kan sådant lösa
 
Senast ändrad:
1000kW är den standard som lastbilstillverkarna siktar på. Men då är det en annan laddstandard, så kallad MCS (Megawatt Charging System).
Det kan alltså finnas situationer där vi har 10 laddstationer för lastbilar som ska ladda 20 ellastbilar vardera och varje lastbil ska ha 1MW vardera. Det innebära 200MW effektbehov. Skulle det ske mitt i en smällkall vinterdag så lär vi ha problem. Jag har för mig att den maximala effekten som hela Sverige kan leverera är 1600MW…
Men jag håller mig till bilar… elnätet får de som kan sådant lösa
Sverige förbrukar som mest en kall vinterdag upp till 25 000 MW.

Problemet är lokalnätet och dess anslutning till regionnät. Om något tiotal personer ska ladda med 1 MW samtidigt i en liten ort på väg till fjällen, så kan den lasten överstiga nuvarande effektbehov för hela den orten. Vem betalar för den utbyggnaden av elnätet?
 
Sverige förbrukar som mest en kall vinterdag upp till 25 000 MW.

Problemet är lokalnätet och dess anslutning till regionnät. Om något tiotal personer ska ladda med 1 MW samtidigt i en liten ort på väg till fjällen, så kan den lasten överstiga nuvarande effektbehov för hela den orten. Vem betalar för den utbyggnaden av elnätet?
Då var jag helt ute å cyklade med siffrorna. Var fick jag de ifrån 😅 bäst jag håller mig till elbilar
 
Sverige förbrukar som mest en kall vinterdag upp till 25 000 MW.

Problemet är lokalnätet och dess anslutning till regionnät. Om något tiotal personer ska ladda med 1 MW samtidigt i en liten ort på väg till fjällen, så kan den lasten överstiga nuvarande effektbehov för hela den orten. Vem betalar för den utbyggnaden av elnätet?
Den energimängd som transporter idag får från fossila bränslen ska vi i framtiden få direkt från elnätet och möjligtvis vätgas (som också belastar elnätet och egentligen är mindre effektivt). Det kommer krävas enorm expandering av transmissionskapaciteten. Vad gäller produktionskapacitet är jag mindre säker, hur mycket energi vi snackar om egentligen. Har vi tillräcklig produktion eller behöver vi utöka mer? Oavsett vad så behöver vi göra satsningar nu.

Ett sätt att krydda till det lite för politikerna (och väljare) är att försöka få de att inse att grön energi är en av nycklarna till ett säkert och självständigt land. Kan man minimera sitt beroende av fossila bränslen så blir man också av med den påverkan länder som Saudiarabien och Ryssland har på oss. Det är en av de direkta fördelar som kommer med mer självständig energiförsörjning. Miljöfrågan är mer långsiktig och något jag tror många har svårt att greppa. Men att få folk att greppa att vi inte ska ha ett land som Ryssland som genom gas och olja har makt över Europa är lättare.

Då är Sverige också ett av de länder i Europa som ligger bättre till, iallafall vad gäller produktion. Vi har mycket kapacitet och de flesta dagarna exporterar vi vårt överskott.

En bild på hur det ser ut just nu. Svenska kraftnäts hemsida "kontrollrummet" är kul att titta på ibland, rekommenderas för den som är intresserad
1742311159575.png

1742311172563.png


1742311694577.png
 
Senast ändrad:
Den energimängd som transporter idag får från fossila bränslen ska vi i framtiden få direkt från elnätet och möjligtvis vätgas (som också belastar elnätet och egentligen är mindre effektivt). Det kommer krävas enorm expandering av transmissionskapaciteten. Vad gäller produktionskapacitet är jag mindre säker, hur mycket energi vi snackar om egentligen. Har vi tillräcklig produktion eller behöver vi utöka mer? Oavsett vad så behöver vi göra satsningar nu.

Ett sätt att krydda till det lite för politikerna (och väljare) är att försöka få de att inse att grön energi är en av nycklarna till ett säkert och självständigt land. Kan man minimera sitt beroende av fossila bränslen så blir man också av med den påverkan länder som Saudiarabien och Ryssland har på oss. Det är en av de direkta fördelar som kommer med mer självständig energiförsörjning. Miljöfrågan är mer långsiktig och något jag tror många har svårt att greppa. Men att få folk att greppa att vi inte ska ha ett land som Ryssland som genom gas och olja har makt över Europa är lättare.

Då är Sverige också ett av de länder i Europa som ligger bättre till, iallafall vad gäller produktion. Vi har mycket kapacitet och de flesta dagarna exporterar vi vårt överskott.

En bild på hur det ser ut just nu. Svenska kraftnäts hemsida "kontrollrummet" är kul att titta på ibland, rekommenderas för den som är intresserad
1742311159575.png

1742311172563.png


1742311694577.png
Man brukar säga att Sverige är ett av tre länder i världen som inte är beroende av fossila bränslen för elproduktion. De andra två är Norge (hundra procent vattenkraft) och Island (hundra procent geotermisk energi).
 
Man brukar säga att Sverige är ett av tre länder i världen som inte är beroende av fossila bränslen för elproduktion. De andra två är Norge (hundra procent vattenkraft) och Island (hundra procent geotermisk energi).
Det är fint. Men om vi pratar Europa som helhet så finns det mycket kvar att göra. Tyvärr har inte alla länder tillgång till fossilfria energiresurser som vattenkraft. Sen finns det olika strategier på hur man kan lägga upp försörjningen av energi, och minska sitt behov av energi. Det räcker inte med att fixa ett bra elnät och transmission, man måste också tänka om vad gäller hur man bygger, isolerar och värmer/kyler hus, hur industrier använder/återanvänder energi, och så vidare. Även här är väl Sverige ganska bra.

Man blir förvånad när man reser utomlands, mycket är ineffektivt. Räcker att åka till Storbritannien för att se hur ineffektiva man är även i andra välutvecklade länder. Man bygger nya lägenhetshus och värmer dessa med direktverkande el eller gas. Det drar i fönstren... i nybyggda hus! I Kina där min far arbetar har varje enskild lägenhet egen direktverkande el för värme och en egen AC-enhet istället för något centralt och mer effektivt. På sommaren gör många så att de stänger av AC:n när de lämnar lägenheten och sätter på den igen när de kommer hem. De tror att det är mer effektivt än att bara låta AC:n hålla en konstant temperatur.
 
Det är fint. Men om vi pratar Europa som helhet så finns det mycket kvar att göra. Tyvärr har inte alla länder tillgång till fossilfria energiresurser som vattenkraft. Sen finns det olika strategier på hur man kan lägga upp försörjningen av energi, och minska sitt behov av energi. Det räcker inte med att fixa ett bra elnät och transmission, man måste också tänka om vad gäller hur man bygger, isolerar och värmer/kyler hus, hur industrier använder/återanvänder energi, och så vidare. Även här är väl Sverige ganska bra.

Man blir förvånad när man reser utomlands, mycket är ineffektivt. Räcker att åka till Storbritannien för att se hur ineffektiva man är även i andra välutvecklade länder. Man bygger nya lägenhetshus och värmer dessa med direktverkande el eller gas. Det drar i fönstren... i nybyggda hus! I Kina där min far arbetar har varje enskild lägenhet egen direktverkande el för värme och en egen AC-enhet istället för något centralt och mer effektivt. På sommaren gör många så att de stänger av AC:n när de lämnar lägenheten och sätter på den igen när de kommer hem. De tror att det är mer effektivt än att bara låta AC:n hålla en konstant temperatur.

Stämmer bra.
Gällande isolering av bostäder är vi långt framme i Sverige. Idag byggs knappast några bostäder som inte har 3-glasfönster, vilket inte är så vanligt i många länder.

Dragiga fönster i Storbritannien är ju en klassiker. Många äldre hus/fastigheter har fortfarande 1-glasfönster. Detta ser man t o m inne i centrala London, och det förekommer även i Skottland, där vintrarna är nog så bistra.

Uppvärmning av bostäder i sydeuropa är ytterst bristfällig och ej prioriterad.
 
Stämmer bra.
Gällande isolering av bostäder är vi långt framme i Sverige. Idag byggs knappast några bostäder som inte har 3-glasfönster, vilket inte är så vanligt i många länder.

Dragiga fönster i Storbritannien är ju en klassiker. Många äldre hus/fastigheter har fortfarande 1-glasfönster. Detta ser man t o m inne i centrala London, och det förekommer även i Skottland, där vintrarna är nog så bistra.

Uppvärmning av bostäder i sydeuropa är ytterst bristfällig och ej prioriterad.
Ellerhur, blev förvånad när jag bodde på ett hotell i London. Vaknade upp förkyld dagen efter då jag sov precis bredvid ett fönster som nästan kändes öppet. Ljudisoleringen var katastrof också.

Min bror bor i ett nybyggt lägenhetshus i Birmingham där det drar i fönstren. När solen skiner blir det skitvarmt inne i lägenheten och när solen inte skiner så behöver han köra direktverkande el som är svindyrt. Samtidigt är det populärt i både Storbritannien och USA med s.k. "smart home"-lösningar där man håller koll på sin elanvändning och smart kontroll av uppvärmning/kylning osv. T.o.m. elbolag som pushar för det. Det känns så korkat att försöka optimera ett system som från början är mycket ineffektivt. Lägg krutet på att bygga rätt från början istället. Inför standarder och regler för nybyggnation samt renoveringar.

Ett av argumenten mot det i USA är att 3-glasfönster exempelvis är jättedyra. Men saken är att en av anledningarna till att de är så dyra är att efterfrågan på dem är så liten att de få producenter som tillverkar 3-glasfönster har marknaden till sig själva och riktar sig in mot dyrare nybyggnationer. Om ett regelverk sa att alla nya hus skulle ha 3-glasfönster så hade produktionen av dessa gått igång rejält och konkurrensen ökat - vips så blir de billigare. Men så långt vill man inte tänka.

När man har det på plats kan man börja prata om optimering.
 
Ellerhur, blev förvånad när jag bodde på ett hotell i London. Vaknade upp förkyld dagen efter då jag sov precis bredvid ett fönster som nästan kändes öppet. Ljudisoleringen var katastrof också.

Min bror bor i ett nybyggt lägenhetshus i Birmingham där det drar i fönstren. När solen skiner blir det skitvarmt inne i lägenheten och när solen inte skiner så behöver han köra direktverkande el som är svindyrt. Samtidigt är det populärt i både Storbritannien och USA med s.k. "smart home"-lösningar där man håller koll på sin elanvändning och smart kontroll av uppvärmning/kylning osv. T.o.m. elbolag som pushar för det. Det känns så korkat att försöka optimera ett system som från början är mycket ineffektivt. Lägg krutet på att bygga rätt från början istället. Inför standarder och regler för nybyggnation samt renoveringar.

Ett av argumenten mot det i USA är att 3-glasfönster exempelvis är jättedyra. Men saken är att en av anledningarna till att de är så dyra är att efterfrågan på dem är så liten att de få producenter som tillverkar 3-glasfönster har marknaden till sig själva och riktar sig in mot dyrare nybyggnationer. Om ett regelverk sa att alla nya hus skulle ha 3-glasfönster så hade produktionen av dessa gått igång rejält och konkurrensen ökat - vips så blir de billigare. Men så långt vill man inte tänka.

När man har det på plats kan man börja prata om optimering.

Ha, ha. Känner igen det där från London.
 
Man blir förvånad när man reser utomlands, mycket är ineffektivt. Räcker att åka till Storbritannien för att se hur ineffektiva man är även i andra välutvecklade länder. Man bygger nya lägenhetshus och värmer dessa med direktverkande el eller gas.
Både britter och tyskar har blivit desinformerade att värmepumpar är någonting dåligt, som är dyrt, går sönder och inte fungerar. Jag tycker detta är oerhört märkligt. De allra flesta i Sverige tar värmepumpar för något självklart, och skulle aldrig använda något annat (om man inte använder fjärrvärme).

Jag har förbrukat en värmepump. Den höll i 20 år, och fungerade felfritt tills en dag då den inte gjorde det längre. Jag tror att dess nypris var cirka 40-50 tusen, på den tiden. Förutom att den gjorde allt vårt varmvatten och värmde upp huset med behaglig golvvärme så sparade den kanske 5000 till 10000 kronor om året i el, jämfört med att ha direktverkande el. Kalkylen för dessa 20 år är alltså (lågt räknat):
  • Värmepump -50 000 kr
  • Besparing i elförbrukning 150 000 kr
  • Netto 100 000 kr
 
Stämmer bra.
Gällande isolering av bostäder är vi långt framme i Sverige. Idag byggs knappast några bostäder som inte har 3-glasfönster, vilket inte är så vanligt i många länder.

Dragiga fönster i Storbritannien är ju en klassiker. Många äldre hus/fastigheter har fortfarande 1-glasfönster. Detta ser man t o m inne i centrala London, och det förekommer även i Skottland, där vintrarna är nog så bistra.

Uppvärmning av bostäder i sydeuropa är ytterst bristfällig och ej prioriterad.

Än värre är det i varma länder. Att värma upp bostäder/lokaler är billigt med tanke på att kyla ner fullständigt otäta hus som saknar all form för isolering.
Det är som att köra AC i ett stort tält med vädringsluckor.
 
Tillbaka
Topp