Well, tio min research gav lite mer kött på benen.
Tydligen så ser min elanvändning ut typ såhär.
Lite djupare analys visar att topparna -som väntat- är laddningen av bilen. Effekttopparna räknas hos Ellevio ned med hälften 22-06, så min plan är att schemalägga att bara ladda då, samt halvera laddeffekten i laddaren. De toppar som finns då bilen inte laddas är max 3 kW. Om min 11 kW laddare står på 50%, och den används mellan 22-06 så bör det alltså motsvara 2,75 kW. Mina effekttoppar blir då absolut max 6 kW, förmodligen lägre i och med att det går väldigt lite ström på nätterna hos mig.
Då bör effektavgiften halveras.
Så, en femhunka i månaden sparad utan att kompromissa med livskvaliteten.
Tydligen så ser min elanvändning ut typ såhär.
Lite djupare analys visar att topparna -som väntat- är laddningen av bilen. Effekttopparna räknas hos Ellevio ned med hälften 22-06, så min plan är att schemalägga att bara ladda då, samt halvera laddeffekten i laddaren. De toppar som finns då bilen inte laddas är max 3 kW. Om min 11 kW laddare står på 50%, och den används mellan 22-06 så bör det alltså motsvara 2,75 kW. Mina effekttoppar blir då absolut max 6 kW, förmodligen lägre i och med att det går väldigt lite ström på nätterna hos mig.
Då bör effektavgiften halveras.
Så, en femhunka i månaden sparad utan att kompromissa med livskvaliteten.