Till och med min bil har en värmepump!Bra bilsnack!![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Till och med min bil har en värmepump!Bra bilsnack!![]()
Min medTill och med min bil har en värmepump!
Än värre är det i varma länder. Att värma upp bostäder/lokaler är billigt med tanke på att kyla ner fullständigt otäta hus som saknar all form för isolering.
Det är som att köra AC i ett stort tält med vädringsluckor.
Hur skulle det då inte vara vid minus 15 grader. Stolvärme, rattvärme, defroster mm.Jag vet inte jag… Skulle kanske tagit en diesel istället. 14 mil varav 90% motorväg med 120kmh på farthållaren slukade 50% av fulladdat batteri…
Måste man köra 90 för det ska bli ngn skillnad så blir det fan bilbyte…
Får ha rätt bilJag vet inte jag… Skulle kanske tagit en diesel istället. 14 mil varav 90% motorväg med 120kmh på farthållaren slukade 50% av fulladdat batteri…
Låter inte så farligt, min har dragit 19,4 kwh/100km denna vinter. Var uppe i 23 tror jag.Jag vet inte jag… Skulle kanske tagit en diesel istället. 14 mil varav 90% motorväg med 120kmh på farthållaren slukade 50% av fulladdat batteri…
Det är ju mycket som påverkar räckvidden. Hastighet är en faktor, accelerationer, väder, topografi, vikt, fordonens Cw-värde, drivlinan och hur effektiv den är etc.Jag vet inte jag… Skulle kanske tagit en diesel istället. 14 mil varav 90% motorväg med 120kmh på farthållaren slukade 50% av fulladdat batteri…
Du hade väl inte takbox?Jag vet inte jag… Skulle kanske tagit en diesel istället. 14 mil varav 90% motorväg med 120kmh på farthållaren slukade 50% av fulladdat batteri…
Hastighet gör stor skillnad, av flera anledningar. En viktig faktor är luftmotståndet som inte ökar proportionerligt med hastigheten. Många elbilar blir väldigt ineffektiva i snabb motorvägsfart (120+). Vinner ganska mycket på att sänka hastigheten, om man har tid för det. Men sen får man också överväga om det är värt det. Laddkurva spelar väldigt stor roll vid långresor. För vissa bilar är det mer effektivt att köra ner till 10% och ladda hela vägen till 80% (platt laddkurva). För andra bilar är det mer effektivt att köra ner till nära 0% och ladda snabbt som fan till 40-60% och sen fortsätta - bilar som laddar riktigt snabbt i början.Jag vet inte jag… Skulle kanske tagit en diesel istället. 14 mil varav 90% motorväg med 120kmh på farthållaren slukade 50% av fulladdat batteri…
Elbilars problem är väl magnetfältet som skapas i motorn vid höga varvtal. Luftmotstånd har även förbränningsmotorer.Hastighet gör stor skillnad, av flera anledningar. En viktig faktor är luftmotståndet som inte ökar proportionerligt med hastigheten. Många elbilar blir väldigt ineffektiva i snabb motorvägsfart (120+). Vinner ganska mycket på att sänka hastigheten, om man har tid för det. Men sen får man också överväga om det är värt det. Laddkurva spelar väldigt stor roll vid långresor. För vissa bilar är det mer effektivt att köra ner till 10% och ladda hela vägen till 80% (platt laddkurva). För andra bilar är det mer effektivt att köra ner till nära 0% och ladda snabbt som fan till 40-60% och sen fortsätta - bilar som laddar riktigt snabbt i början.
Massa faktorer som spelar roll. Många av dem spelar också roll med fossilbilar, ibland på samma sätt, ibland omvänt. Min V70 med 70 liters tank är ganska bränslesnål på landsväg (6-7L/100km). Men jag kör faktiskt mest i stadstrafik och då drar jäkeln 11-12L/100km. Jag märker inte av det så mycket då det är en stor tank som jag kommer minst 550-600km på oavsett hur illa jag kör, över 1000km när det är typ 70-väg - men skillnaden här är ju också enorm, som på elbilar. Jag kan behöva tanka dubbelt så ofta i de värsta scenarion, precis som man kanske behöver stanna för att ladda dubbelt så ofta i de värsta scenarion för elbilar. Med min V70 märks det mer i plånboken än det gör tidsmässigt (som på elbilar).
Ja juste, har också läst något liknande, elmotorer blir mindre effektiva ju närmre de kommer sina maxvarvtal. Jobbar lite mot sig själv. Är inte tillräckligt insatt för att veta hur man löser det, men som lekman så undrar man varför inte fler elbilar har flera växlar? Det kanske inte löser problemet. Sen finns det ju olika typer av motorer med olika egenskaper. Man kan ta fram en induktionsmotor på olika sätt och lika så en permanentmagnetmotor på olika sätt.Elbilars problem är väl magnetfältet som bildas i motorn vid höga varvtal. Luftmotstånd har även förbränningsmototer.
En växellåda innebär mer friktion. Men får väl se hur de löser det framöver.Ja juste, har också läst något liknande, elmotorer blir mindre effektiva ju närmre de kommer sina maxvarvtal. Jobbar lite mot sig själv. Är inte tillräckligt insatt för att veta hur man löser det, men som lekman så undrar man varför inte fler elbilar har flera växlar? Det kanske inte löser problemet. Sen finns det ju olika typer av motorer med olika egenskaper. Man kan ta fram en induktionsmotor på olika sätt och lika så en permanentmagnetmotor på olika sätt.
Dock så nämner ju alla ingenjörer jag sett intervjuer på hos exempelvis Lucid att aerodynamik är bland det viktigaste. På något sätt tror jag det spelar mer roll för elbilar än för ICE-bilar, exakt varför kan jag inte svara på dock. Effekten av luftmotstånd kanske märks mer på elbilar än ICE-bilar helt enkelt.
En förbränningsmotor är effektivare när kompressionen är hög.Ja juste, har också läst något liknande, elmotorer blir mindre effektiva ju närmre de kommer sina maxvarvtal. Jobbar lite mot sig själv. Är inte tillräckligt insatt för att veta hur man löser det, men som lekman så undrar man varför inte fler elbilar har flera växlar? Det kanske inte löser problemet. Sen finns det ju olika typer av motorer med olika egenskaper. Man kan ta fram en induktionsmotor på olika sätt och lika så en permanentmagnetmotor på olika sätt.
Dock så nämner ju alla ingenjörer jag sett intervjuer på hos exempelvis Lucid att aerodynamik är bland det viktigaste. På något sätt tror jag det spelar mer roll för elbilar än för ICE-bilar, exakt varför kan jag inte svara på dock. Effekten av luftmotstånd kanske märks mer på elbilar än ICE-bilar helt enkelt.
Tack för en bra förklaring!En förbränningsmotor är effektivare när kompressionen är hög.
När motorn går lätt, dvs när luftmotståndet är lågt, fylls inte cylindrarna med lika mycket bränsle/luft-blandning och därmed blir kompression och effektiviteten lägre.
När du kör snabbare och luftmotståndet går upp börjar bilen dra mer per mil vilket kan översättas direkt till att det blir mer bränsle (och luft) i cylindrarna vid varje förbränningscykel och alltså högre tryck, och effektiviteten ökar.
Den effektivitetsökningen motverkar i viss mån luftmotståndets kvadratiska ökning och gör att fossilerna inte straffas lika hårt som elbilarna.
Varför hjälper inte växellådan till där? Eller mindre motor? Stänga av cylindrar? Då kan man väl alltid ha hög belastning?En förbränningsmotor är effektivare när kompressionen är hög.
När motorn går lätt, dvs när luftmotståndet är lågt, fylls inte cylindrarna med lika mycket bränsle/luft-blandning och därmed blir kompression och effektiviteten lägre.
När du kör snabbare och luftmotståndet går upp börjar bilen dra mer per mil vilket kan översättas direkt till att det blir mer bränsle (och luft) i cylindrarna vid varje förbränningscykel och alltså högre tryck, och effektiviteten ökar.
Den effektivitetsökningen motverkar i viss mån luftmotståndets kvadratiska ökning och gör att fossilerna inte straffas lika hårt som elbilarna.
Jag hade autopiloten avslagen, men bilen startade superstark acc mitt i kurvan. Jag bromsade = den slutade accaTänker du på autopiloten? Jag själv har inte upplevt det du beskriver men den har spökbromsat några gånger på de 1000 mil jag kört med bilen nu.
Mindre motorer drar mindre soppa delvis pga detta.Varför hjälper inte växellådan till där? Eller mindre motor? Stänga av cylindrar? Då kan man väl alltid ha hög belastning?
har aldrig upplevt det! Måste ha kommit åt fartållaren !?Jag hade autopiloten avslagen, men bilen startade superstark acc mitt i kurvan. Jag bromsade = den slutade acca
Vi har fortfarande en del minus på nätterna och morgonar. Får vänta med byte ett tag tillSommardäck på 3:an!![]()
Laddaren borde kunna anslutas till HAN-porten på den vanliga elmätaren. Kontakta supporten hos Charge amps för att kolla om din laddare har rätt konfiguration för detta. Du kanske även behöver kontakta elnätsägaren för att få ihop det.Hörni.. Finns det ngt annat sätt att lastbalnsera en Charge Amp Halo än deras egna mojäng som kräver molnaccess?
Jag har inte min box kopplat mot nätet då det helt enkelt inte finns tillräckligt med wifi där den sitter.
Kan man inte sätta ngt i centralen i huset istället?
Har haft två nätter nu där en fas gått och det verkar som laddningen är det som spökar…
Inte svar på din fråga men du kan ställa ner effekten i bilen tlll max 5 kW. Har du gjort det?Hörni.. Finns det ngt annat sätt att lastbalnsera en Charge Amp Halo än deras egna mojäng som kräver molnaccess?
Jag har inte min box kopplat mot nätet då det helt enkelt inte finns tillräckligt med wifi där den sitter.
Har haft två nätter nu där en fas gått och det verkar som laddningen är det som spökar…
Laddboxen måste kunna få info om att strypa laddningen, så nån form av uppkoppling behöver den.Hörni.. Finns det ngt annat sätt att lastbalnsera en Charge Amp Halo än deras egna mojäng som kräver molnaccess?
Hur då? På min 330e kunde man ställa in lite valfritt. På iD4 hittar jag bara ”Reducerad AC laddström” men då på eller av. Testade igår men efter ngn minut slår laddningen av och biluttaget lyser rött.Inte svar på din fråga men du kan ställa ner effekten i bilen tlll max 5 kW. Har du gjort det?
Reducera är rätt knapp i bilen iaf.Hur då? På min 330e kunde man ställa in lite valfritt. På iD4 hittar jag bara ”Reducerad AC laddström” men då på eller av. Testade igår men efter ngn minut slår laddningen av och biluttaget lyser rött.
Frågade säljaren idag och enligt honom fanns inget annat sätt att reducera.
Ok, men då är det bara av/på som gäller. Inget finlir med specifik kW. Blåtand till Halo har jag inte testat. Försökte få igång med wifi när den installerades. Men det gick obra. Sen kunde jag ju sköta allt jag behövde från bilen i 330:n så jag brydde mig inte mer. Ska kolla upp BT! Tack för tips.Reducera är rätt knapp i bilen iaf.
Men du kommer alltså inte in i boxen via blåtand eller liknande så du kan strypa effekten?