• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,015
Zeekrs nya laddstation har en effekt på 1,2MW. Sveriges snabbaste laddare är på 500kW. Det finns totalt 3 sådana i hela Sverige.
2025033106325214.jpg
Rätt kul, en sådan laddare skulle förbruka lika mycket el som hela vårt gjuteri...

Rätt kul, en sådan laddare skulle förbruka lika mycket el som hela vårt gjuteri...
Frågan är hur snabbt man egentligen behöver ladda?
Är målet att kunna ladda 40 mil på under 5 minuter? Varför? Vem har ett sådant behov och vad är man beredd att betala för det?
Om man jämför med bensintankning så passar man ändå på att gå in och köpa en korv, tidning, kaffe eller godis när man tankar. Så stoppet tar ändå 10-15 minuter i många fall....

Är målet att kunna ladda 40 mil på under 5 minuter? Varför? Vem har ett sådant behov och vad är man beredd att betala för det?
Om man jämför med bensintankning så passar man ändå på att gå in och köpa en korv, tidning, kaffe eller godis när man tankar. Så stoppet tar ändå 10-15 minuter i många fall....
Jag håller med. Mina tankningar på långfärd brukade se ut så där, på den tiden jag hade bil med förbränningsmotor.

Vardagstankning på väg hem från jobbet eller affären brukade dock gå på fem minuter på automatstationen. Men all sådan tankning är ju numera ersatt av hemmaladdning över natten.

Jag håller med. Mina tankningar på långfärd brukade se ut så där, på den tiden jag hade bil med förbränningsmotor.

Vardagstankning på väg hem från jobbet eller affären brukade dock gå på fem minuter på automatstationen. Men all sådan tankning är ju numera ersatt av hemmaladdning över natten.
Precis. Hela grejen med laddhastighetshetsen kommer av att många fortfarande tänker att de måste "åka och tanka" med en elbil hela tiden. I verkligheten kanske man gör det några gånger per år.

Är väl bra att den delen av laddningsproblematiken är typ löst. Knappast negativt att något kan laddas upp snabbt. Blir ju dock rätt dyrt att balansera upp ett par sådana på ett och samma ställe...

Precis. Hela grejen med laddhastighetshetsen kommer av att många fortfarande tänker att de måste "åka och tanka" med en elbil hela tiden. I verkligheten kanske man gör det några gånger per år.

För folk i storstäderna som knappt kan få en sketen parkeringsplats eller folk i mindre städer som bor i lägenhet, så är det lite annat.

• Like
Reactions: Aje
Är väl bra att den delen av laddningsproblematiken är typ löst. Knappast negativt att något kan laddas upp snabbt. Blir ju dock rätt dyrt att balansera upp ett par sådana på ett och samma ställe...
Så är det ju. Alla skulle förstås vilja ladda så fort som möljligt. Men det blir en balansgång mot de nackdelar/kostnader det medför.

På samma sätt har jag mycket svårt att tro att "marknaden" kommer lösa så att alla kan ladda sportlovsveckorna under större väntetider. Vem vill bygga laddare som står outnyttjade 48 veckor om året?

Inte negativt för konsument. Men hur många sådana laddare kan vi sätta upp innan elnätet kollapsar? Och hur påverkas batteriernas livslängd av att ladda i de hastigheterna?

Så är det ju. Alla skulle förstås vilja ladda så fort som möljligt. Men det blir en balansgång mot de nackdelar/kostnader det medför.

På samma sätt har jag mycket svårt att tro att "marknaden" kommer lösa så att alla kan ladda sportlovsveckorna under större väntetider. Vem vill bygga laddare som står outnyttjade 48 veckor om året?
Detta är ju problemet i norr där det är mer tätbefolkat och moment 22 att ingen har elbil för att det saknas laddare och ingen laddar för att det saknas elbilar.
Nätavgifterna äter upp all tänkbar vinst.

Sedan undrar jag hur hårt batterierna slits av att laddas så fort som de klarar idag.
De flesta celler på öppna marknaden klarar sina specade laddningscykler vid max 1C, dvs 100kW om man har ett batteri på 100kWh.
Vi är ju redan långt över det.

Jag stannar helst inte längre än nödvändigt, dvs max 5min, på en bensinstation, tankar och sedan kör vidare. Vid längre stopp väljer jag heller något trevligt fik eller om man får syn på någon loppis längs vägen så brukar det vara en lagom bensträckare.
Inser att det blir att tänka om kring den vanan den dagen man går över till elbil.

Helt klart så är det väldigt olika hur bekvämt vi upplever att det är med elbil, beroende på körmönster och laddmöjligheter.

För egen del så är den totala tiden på ett år som jag lägger på att hantera och vänta på laddning en bråkdel av den totala tid som gick åt till tankning förr. Detta hänger naturligtvis ihop med att en så stor del av min laddning är hemma över natten.

Sedan undrar jag hur hårt batterierna slits av att laddas så fort som de klarar idag.
De flesta celler på öppna marknaden klarar sina specade laddningscykler vid max 1C, dvs 100kW om man har ett batteri på 100kWh.
Vi är ju redan långt över det.
Om man tittar på utfall exempelvis på Tesla (som det finns ett bra dataurval på) så verkar de hålla. Det är inte särskilt stor skillnad på de bilar som snabbladdats mycket och de som inte gjort det.

Generellt är det få bilar som ligger under 90% återstående kapacitet ens över 200.000km.
1743612586265.png

Det är viktigt att inte titta på bevisligen dåliga elbilar som Nissan Leaf (saknar batterikylning) och dra slutsatser från sådana artiklar.

Om man tittar på utfall exempelvis på Tesla (som det finns ett bra dataurval på) så verkar de hålla. Det är inte särskilt stor skillnad på de bilar som snabbladdats mycket och de som inte gjort det.

Generellt är det få bilar som ligger under 90% återstående kapacitet ens över 200.000km.
1743612586265.png

Det är viktigt att inte titta på bevisligen dåliga elbilar som Nissan Leaf (saknar batterikylning) och dra slutsatser från sådana artiklar.
Absolut, batterier håller bra idag.
Men idag laddas model X med drygt 2,5C vid 250W vilket känns ok med batterier i rätt temperatur.
Laddarna @Epicure.watches talade om som finns nu dubblar den siffran, och Zeekrs nästan femdubblar.
Det har jag svårt att förstå hur det ska kunna användas utan att slita på batterierna eller bygga betydligt större batteripaket.

Sen tycker jag som många här att bilarna idag laddar nog snabbt. 20-80% är ju en värdelös siffra utan att ta i beaktande förbrukning och kapacitet, men kollar man på de flesta nya bilar ligger de över 2 mil i minuten, och att stanna och sträcka på sig 10 min var 20e mil i värsta fall tycker jag ändå är helt ok.

Fast med elbil behöver du inte stanna vid en bensinmack. Finns andra platser du kan stanna och ladda vid som är mycket trevligare 👍
Jag stannar helst inte längre än nödvändigt, dvs max 5min, på en bensinstation, tankar och sedan kör vidare. Vid längre stopp väljer jag heller något trevligt fik eller om man får syn på någon loppis längs vägen så brukar det vara en lagom bensträckare.
Inser att det blir att tänka om kring den vanan den dagen man går över till elbil.

Några tankar och bilder från eCar Expo.
Känslan är att det inte var något revolutionerande som visades upp.
Det nya verkar vara passagerarskärm. Röstassistans funkar fortfarande sådär på vissa bilar.
Hyundai Inster imponerade storleksmässigt. Väldigt rymlig på insidan trots ganska liten storlek.
Geelybilarna imponerar i ladd-specifikationerna (Zeekr 7X, Smart #5, Lynk&Co 2).
Mazda 6e har riktigt fina materialval och snygg design. Men det är för att det är kineser som hjälpt till.
Suzuki visar upp sina första elbil som inte alls känns suzuki, vilket är positivt.
Teslas monter var populärast. Beror säkert på att Cypertrücken står där och man får provsitta. Man fick också Teslajacka om man provkörde nån av bilarna.
Polestars monter var störst.
BMW, Mercedes, Stellantis-märkena, JLR, Hedin-märken (BYD, MG, m.fl), Nissan och några till ställde inte alls ut.
Lotus hade inte med sig sin supersportbil Eviya som annonserat…

IMG_1394.jpeg
IMG_1395.jpeg
IMG_1396.jpeg
IMG_1397.jpeg
IMG_1399.jpeg

Sedan tror och hoppas jag att folket som köpte bil efter skärmstorlek och siffror på pappret är färdiga och att gamla kärnvärden som kvalitetskänsla, komfort och vettiga knappar/reglage är på väg tillbaka.
Medhåll!
Sjukt trött på all plast och kass ergonomi.
Vill ha en snygg bil, ombonad interiör och premiumkänsla. Och tystnad, ingen skrammelhink. Helst lågbyggd

Några tankar och bilder från eCar Expo.
Känslan är att det inte var något revolutionerande som visades upp.
Det nya verkar vara passagerarskärm. Röstassistans funkar fortfarande sådär på vissa bilar.
Hyundai Inster imponerade storleksmässigt. Väldigt rymlig på insidan trots ganska liten storlek.
Geelybilarna imponerar i ladd-specifikationerna (Zeekr 7X, Smart #5, Lynk&Co 2).
Mazda 6e har riktigt fina materialval och snygg design. Men det är för att det är kineser som hjälpt till.
Suzuki visar upp sina första elbil som inte alls känns suzuki, vilket är positivt.
Teslas monter var populärast. Beror säkert på att Cypertrücken står där och man får provsitta. Man fick också Teslajacka om man provkörde nån av bilarna.
Polestars monter var störst.
BMW, Mercedes, Stellantis-märkena, JLR, Hedin-märken (BYD, MG, m.fl), Nissan och några till ställde inte alls ut.
Lotus hade inte med sig sin supersportbil Eviya som annonserat…

IMG_1394.jpeg
IMG_1395.jpeg
IMG_1396.jpeg
IMG_1397.jpeg
IMG_1399.jpeg
Märkligt att många som ställde ut i CPH förra året inte ställer ut i Stockholm. Känns ju som att marknaden är bättre nu än då.
Då hörde jag att Renault hade så risigt i kistan att många i montern fick betala sin egen biljett hem, men gissar att femmans försäljning löst den likviditetsbristen.

I vår familj stannar vi så kort som möjligt på macken. Tankar o kör. Har med oss lite tilltugg mat/dricka mm och stannar sedan på en riktig restaurang. Livskvalitet är bra mat och fina miljöer.

I vår familj stannar vi så kort som möjligt på macken. Tankar o kör. Har med oss lite tilltugg mat/dricka mm och stannar sedan på en riktig restaurang. Livskvalitet är bra mat och fina miljöer.

Ja, för mig är lång körsträcka viktigare än laddhastighet! Vi åker ofta 35-60mil o turas om att köra

När mina barn blivit större hoppas jag att elbilarna laddar snabbare, för jag håller helt med dig.
Lärer ändå stanna med jämna mellanrum nu och släppa ut ungarna en stund, så i mitt liv nu så funkar det bra. Innan barnen så var det mer raska färder till fina ställen som gällde.

Märkligt att många som ställde ut i CPH förra året inte ställer ut i Stockholm. Känns ju som att marknaden är bättre nu än då.
Då hörde jag att Renault hade så risigt i kistan att många i montern fick betala sin egen biljett hem, men gissar att femmans försäljning löst den likviditetsbristen.
Danmark har väldigt förmånliga subventioner så försäljningen av elbilar går mycket bättre där. Mer bang for the buck att ställa ut där än i Sverige

Det som är bra med elbil är att laddstationerna inte behöver finnas på mackarna. Även restauranger och andra ställen kan sätta upp laddstationer

Danmark har väldigt förmånliga subventioner så försäljningen av elbilar går mycket bättre där. Mer bang for the buck att ställa ut där än i Sverige
Vet inte riktigt om man kan kalla det subventioner. Det är snarare lägre punktskatt på elbilar än på fossilbilar. Och då är ju punktskatten på bilar i Danmark redan horribel med svenska mått mätt. Men relativt sett är det förstås en form av subvention.

Vet inte riktigt om man kan kalla det subventioner. Det är snarare lägre punktskatt på elbilar än på fossilbilar. Och då är ju punktskatten på bilar i Danmark redan horribel med svenska mått mätt. Men relativt sett är det förstås en form av subvention.
För att illustrera detta: XC90 Plug-in börjar på 1,050,000 DKK
EX90 börjar på 735,000 DKK

Och då är ändå XC90:n en plug-in och inte hybrid, mildhybrid eller "ren" fossilbil.
Utrustningsmässigt har mina två exempel två olika paket, men för att jämföra så är skillnaden mellan exakt samma bilar i Sverige bara 3,000kr. EX90 är 3,000kr dyrare än XC90.

Bilagor

• 1743864124794.png
    1743864124794.png
    222.5 KB · Visningar: 1
  • 1743864140804.png
    1743864140804.png
    174.8 KB · Visningar: 1
Tillbaka
Topp