Att jämföra en SUV från en klass och en kombi från samma klass är logiskt och resonabelt. När man rör sig uppåt i hierarkin så brukar skillnaderna bli mindre och SUV:arna kan till och med bli större. Däremot är den genomsnittliga konsumenten inte så noga med vad de jämför.Jag är inget fan av SUV och kör själv tysk kombi, men inre utrymme brukar SUV vinna då man sitter mer upprätt.
XC90 känns betydligt större invändigt (och har ju även en extra sätesrad) än BMW 5-serie trots samma längd.
Aerodynamik och vägegenskaper är de ju helt klart efter på som du säger, om vi inte räknar snö och lera...
Hoppas verkligen på att trenden vänder någorlunda tillbaka så inte fler slutar bygga klassiska kombis.
Det blir ofta så att folk köper en crossover/SUV i tron om att den ska vara mer praktiskt och ha mer utrymme - "SUV:ar är ju större", tänker man. Men i många fall sätter man sig i en liten crossover som inte ger mer utrymme internt än en Volkswagen Golf - med sämre vägegenskaper, prestanda och bränsleförbrukning. Det är denna typ av crossover/SUV som jag tycker är fullständigt meningslös (det är också den typen som säljer så jävla bra)
SUV:ar i X5, XC90, GLE-klass och uppåt har sina användningsområden (ofta är det bara dessa numera som man kan få fler än 5-säten, exempelvis). Crossovers som X1, T-Roc, Q1-Q3, osv ser jag mindre mening med.