• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,026
Jag är inget fan av SUV och kör själv tysk kombi, men inre utrymme brukar SUV vinna då man sitter mer upprätt.
XC90 känns betydligt större invändigt (och har ju även en extra sätesrad) än BMW 5-serie trots samma längd.
Aerodynamik och vägegenskaper är de ju helt klart efter på som du säger, om vi inte räknar snö och lera...
Hoppas verkligen på att trenden vänder någorlunda tillbaka så inte fler slutar bygga klassiska kombis.
Att jämföra en SUV från en klass och en kombi från samma klass är logiskt och resonabelt. När man rör sig uppåt i hierarkin så brukar skillnaderna bli mindre och SUV:arna kan till och med bli större. Däremot är den genomsnittliga konsumenten inte så noga med vad de jämför.

Det blir ofta så att folk köper en crossover/SUV i tron om att den ska vara mer praktiskt och ha mer utrymme - "SUV:ar är ju större", tänker man. Men i många fall sätter man sig i en liten crossover som inte ger mer utrymme internt än en Volkswagen Golf - med sämre vägegenskaper, prestanda och bränsleförbrukning. Det är denna typ av crossover/SUV som jag tycker är fullständigt meningslös (det är också den typen som säljer så jävla bra)

SUV:ar i X5, XC90, GLE-klass och uppåt har sina användningsområden (ofta är det bara dessa numera som man kan få fler än 5-säten, exempelvis). Crossovers som X1, T-Roc, Q1-Q3, osv ser jag mindre mening med.

Herrejösses vad långt efter japsen ligger!

När kommer de stora japanska Toyota, Honda, Mazda med egna konkurrentkraftiga egna elbilar?
Toyota Bz4x (stavning?) var pinsamt dålig.

Nissan var tidiga med dåtidens utmärkta Leaf, Toyota ledde utvecklingen med hybrider, men nu…

Är Bz4X så hemskt dålig? Visst, den var eller är nog inte klassledande på någonting och de hade absolut sina problem vid lanseringen men det känns mer som att den är medioker (som alla Toyotas bilar) mer än genuint dålig. Jag känner två personer som kör Bz4X och de är väldigt, väldigt nöjda.

Är Bz4X så hemskt dålig? Visst, den var eller är nog inte klassledande på någonting och de hade absolut sina problem vid lanseringen men det känns mer som att den är medioker (som alla Toyotas bilar) mer än genuint dålig. Jag känner två personer som kör Bz4X och de är väldigt, väldigt nöjda.
Det är nog just så: Den är - i förhållande till sitt pris - på sin höjd medelmåttig. I början hade den också märklig programvara så begränsade snabbladdning och räknade räckvidd på nåt sätt som gjorde att den framstod ännu sämre än vad den egentligen var.

Det är nog just så: Den är - i förhållande till sitt pris - på sin höjd medelmåttig. I början hade den också märklig programvara så begränsade snabbladdning och räknade räckvidd på nåt sätt som gjorde att den framstod ännu sämre än vad den egentligen var.
Alla värderar vi olika saker.

Om man värderar objektiva prestandasiffor för räckvidd och laddning så är Toyotan medelmåttig.

Om man prioriterar allmän trivsel och ergonomi i reglage, så tycker jag att Bz vinner över exempelvis VW ID.4.

Alla värderar vi olika saker.

Om man värderar objektiva prestandasiffor för räckvidd och laddning så är Toyotan medelmåttig.

Om man prioriterar allmän trivsel och ergonomi i reglage, så tycker jag att Bz vinner över exempelvis VW ID.4.
+gediget nätverk av återförsäljare, hög komfort, förmodat hög kvalitet, nöjda kunder….

Bx4x verkar ha blivit bilen många älskar att hata, och den har fått rykte om sig att vara katastrofalt dålig, men mycket av det känns faktiskt lite oförtjänt.

+gediget nätverk av återförsäljare, hög komfort, förmodat hög kvalitet, nöjda kunder….

Bx4x verkar ha blivit bilen många älskar att hata, och den har fått rykte om sig att vara katastrofalt dålig, men mycket av det känns faktiskt lite oförtjänt.
Ja. Det sämsta med den är ju namnet. "bZ4X" är ju omöjligt att komma ihåg och att skriva rätt (uppenbarligen ;) ), eller att uttala på något vettigt sätt. Känns som att någon på Toyota fick slut på idéer och genererade ett fyra teckens lösenord eller nåt...

Jag har en gammal (fossil) Toyota nu som helt har levt upp till deras rykte om att bara funka, så jag skulle gärna köpa en Toyota igen, men för mig personligen är det mest storleken som gör att bZ4X går bort, den är för stor, men det gäller tyvärr väldigt många (el)bilar nuförtiden.

Senast ändrad:
Ja. Det sämsta med den är ju namnet. "bZ4X" är ju omöjligt att komma ihåg och att skriva rätt (uppenbarligen ;) ), eller att uttala på något vettigt sett. Känns som att någon på Toyota fick slut på idéer och genererade ett fyra teckens lösenord eller nåt...
Ja, namnet är hopplöst. När jag pratat med Toyota-säljare kallar både jag och dem bilen för bz.

Är i tagen till att byta bil och inne på laddhybrid. Velar mellan BMW 330e X-Drive (2023-) och MB C-klass 300T e (2022-).

90% av familjens resor är <40 km, vill kunna köra så mycket som möjligt på el. Upplever lastutrymmet som större i BMW, men batterikapaciteten givetvis bättre i MB.

Misstänker att det finns några här inne som kör dem, och undrar lite kring omdömena? Finns det ffa. nåt man bör beakta avseende negativa aspekter? 🙂

Är i tagen till att byta bil och inne på laddhybrid. Velar mellan BMW 330e X-Drive (2023-) och MB C-klass 300T e (2022-).

90% av familjens resor är <40 km, vill kunna köra så mycket som möjligt på el. Upplever lastutrymmet som större i BMW, men batterikapaciteten givetvis bättre i MB.

Misstänker att det finns några här inne som kör dem, och undrar lite kring omdömena? Finns det ffa. nåt man bör beakta avseende negativa aspekter? 🙂

Vinter är en negativ aspekt och då hade jag gått på MB om du vill köra batteridrift

Dom är sjukt trötta på el jämfört med en elbil. 130hk som skall släpa på drygt 2 ton.

Har iof inte kört Bimmern, men det mesta annat. MB C-klass är solklart bästa hybriden. Prova bägge, premiumtyskarna är bra på hybrider och elbilar.

Jag hade väntat mig en rökare i krysset, med tanke på deras otroliga kompenens med Prius sedan "evigheter".

Har iof inte kört Bimmern, men det mesta annat. MB C-klass är solklart bästa hybriden. Prova bägge, premiumtyskarna är bra på hybrider och elbilar.

Hittar egentligen inte mycket negativt med MB, frånsett möjligtvis det faktum att batteriet förefaller stjäla en del bagageutrymme. Inte speciellt ofta vi har behovet av fullkombi dock, och tänker att takbox i så fall kan bli ett alternativ på eventuella långresor.

Laddningen verkar vara snabbare på MB också, även i standardutförande. 🙂

Helt korrekt. Skulle säga att det finns 3 orsaker till att eldrift kommer vara mer framgångsrikt än vätgasdrift i bilar:
1. Vätgas som drivmedel kommer alltid vara dyrare
2. Vätgastekniken i bilarna kommer alltid vara dyrare
3. Infrastrukturen för vätgas kommer alltid vara dyrare att bygga upp
Stämmer, men skulle vilja säga att låg effektivitet är det som dödar vätgas.

Vätgas som energisystem är synnerligen ineffektivt där 100% energi ger under 40% nytta (bränslecell), där eldrift idag ger över 80% vilket med teknikutveckling kommer trimmas ytterligare.
Ska du elda upp gasen i en ICE-bil (heltokigt i sig då det ger avgaser likt bensinbilar) blir verkningsgraden ytterligare reducerad…nedåt 25% nytta från 100% energi

Alla som tänker global helhet inser att vi inte kan slösa bort den energin!

El kan dessutom enkelt tillverkas. Antingen med vind eller solpaneler, även skitenkelt hemma och i liten skala. Gas är komplext att ta fram, kräver massiva fabriker.
Gas är därför svindyrt och ger stora energiförluster, dålig ide.

Det är en trevlig bil, men el-egenskaperna är märkligt dåliga givet Toyotas expertis inom området. Oväntat.
Sedan kom de ut med facelift med otroligt förbättrad styrelektronik för batteri o motor. Kanske fick även äldre ny mjukvara. Bra att dina vänner är nöjda!

Stämmer, men skulle vilja säga att låg effektivitet är det som dödar vätgas.

Vätgas som energisystem är synnerligen ineffektivt där 100% energi ger under 40% nytta (bränslecell), där eldrift idag ger över 80% vilket med teknikutveckling kommer trimmas ytterligare.
Ska du elda upp gasen i en ICE-bil (heltokigt i sig då det ger avgaser likt bensinbilar) blir verkningsgraden ytterligare reducerad…nedåt 25% nytta från 100% energi

Alla som tänker global helhet inser att vi inte kan slösa bort den energin!

El kan dessutom enkelt tillverkas. Antingen med vind eller solpaneler, även skitenkelt hemma och i liten skala. Gas är komplext att ta fram, kräver massiva fabriker.
Gas är därför svindyrt och ger stora energiförluster, dålig ide.
Du har helt rätt.
Jag tänkte mer ur aspekten art gemene man inte kommer välja vätgas då det blir en plånboksfråga.
Om drivmedlet är effektivt framställt eller ej är lågt prioriterat jämfört med kostnaderna när svensson står inför valet att köpa bil.

Jag har en 330e xdrive.
På vintern kör jag inte alls på eldrift utan prioriterar att ha en varm kupé när jag ska åka till och från jobbet.
På sommaren så klarar den av att precis köras två dagar på eldrift i stan.
Att ladda 330e på en laddstation är jäkligt dyrt efter de införde minuttaxa så du måste kunna ladda hemma eller på jobbet.
2025 års modell har ett större batteri med snabbare laddning.

Jag har en 330e xdrive.
På vintern kör jag inte alls på eldrift utan prioriterar att ha en varm kupé när jag ska åka till och från jobbet.
På sommaren så klarar den av att precis köras två dagar på eldrift i stan.
Att ladda 330e på en laddstation är jäkligt dyrt efter de införde minuttaxa så du måste kunna ladda hemma eller på jobbet.
2025 års modell har ett större batteri med snabbare laddning.
C-klass hybrid körde jag några motorvägsmil i 130-140km/t på el !
Otrolig kompetens

Nyfiken fråga. Om 90 % av resorna är så korta och du vill köra så mycket så möjligt på el, varför laddhybrid istället för elbil? 😊

Ni kan vara glada att ni inte köpte en såhär ny iaf..

Bilagor

• 20250504_083125.jpg
    20250504_083125.jpg
    899.8 KB · Visningar: 3
Fisker Ocean. Har väl gått i konkurs. Jag tyckte att det verkade vara ett rätt intressant alternativ. Fortfarande obegripligt dyra på Blocket ( de få som är till salu)
Intressant. Aldrig hört talas, men på papperet ser den ju inte orimlig ut, och de verkar ha fått rätt mycket beställningar, så man undrar vad som gick fel... ekonomiska (*) orsaker antar jag, som kassaflödesproblem o.dyl.?

(*) Edit: En konkurs är förstås alltid av "ekonomiska orsaker", men jag menar alltså inte tekniska brister, inga beställningar osv, utan att uteslutande ekonomiska skäl, som för hög skuldsättning, brist på kassa, osv. Man kan konka även om man har en bra produkt som så småningom säljer.

Senast ändrad:
Intressant. Aldrig hört talas, men på papperet ser den ju inte orimlig ut, och de verkar ha fått rätt mycket beställningar, så man undrar vad som gick fel... ekonomiska (*) orsaker antar jag, som kassaflödesproblem o.dyl.?

(*) Edit: En konkurs är förstås alltid av "ekonomiska orsaker", men jag menar alltså inte tekniska brister, inga beställningar osv, utan att uteslutande ekonomiska skäl, som för hög skuldsättning, brist på kassa, osv. Man kan konka även om man har en bra produkt som så småningom säljer.
Hört skräckhistorier om hur företaget drevs. Fisker (mannen) och hans fru har skött bolaget mycket dåligt. Frun som inte har någon erfarenhet var väl ekonomichef? (CFO). Fisker är bra på att designa bilar, han designade exempelvis BMW Z8 och Aston Martin V8 Vantage. Men att driva ett publikt bolag är inte hans grej, han har nu två väldigt omdiskuterade konkurser bakom sig.

Hört skräckhistorier om hur företaget drevs. Fisker (mannen) och hans fru har skött bolaget mycket dåligt. Frun som inte har någon erfarenhet var väl ekonomichef? (CFO). Fisker är bra på att designa bilar, han designade exempelvis BMW Z8 och Aston Martin V8 Vantage. Men att driva ett publikt bolag är inte hans grej, han har nu två väldigt omdiskuterade konkurser bakom sig.
Plus att bilen aldrig blev färdig, den släpptes när den var 90% klar. En del häpnadsväckande saker fungerade inte ens som centrallås, adaptiv farthållare och andra numera simpla ting.

Plus att bilen aldrig blev färdig, den släpptes när den var 90% klar. En del häpnadsväckande saker fungerade inte ens som centrallås, adaptiv farthållare och andra numera simpla ting.
Jo, det var ju lite så att det blev sista spiken. Men de hade så mycket problem redan innan de började leverera bilarna att även om den var någorlunda färdig så hade det nog inte hjälpt så mycket. Bolaget hade inga egentliga tillgångar heller som var värda någonting för ett annat bilföretag att köpa. Plattformen som bilen byggs på var framtagen och tillverkad av Magna i Österrike - fanns nog någon Kinesisk koppling också med bilen rent tekniskt om jag minns rätt (inte för att det spelar någon roll). Så de kunde inte riktigt sälja plattformen heller, ville någon biltillverkare åt den så kunde de bara vända sig till Magna och kringgå Fisker...

Hans dotter var väl CMO.. oklart om hon hade någon erfarenhet heller

Tillbaka
Topp