• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,034
Jag vill göra en högst ovetenskaplig undersökning här. Dagens fråga:

Hur ofta använder du frunken på din bil?

Tumme upp (👍) = Ofta
Smiley med hjärtögon (😍) = det händer
Förvånad smiley (😮) = aldrig
ledsen smiley (🙁) = min bil har ingen frunk
😍 går i perioder. Jag själv förvarar spännband och flagga där. Just nu, sommartid, blir det relativt många turer till bygghandeln. Då används den flera ggr i veckan. Ibland går det månader utan att den öppnas. T.ex har min fru aldrig använt sin
 
Jag vill göra en högst ovetenskaplig undersökning här. Dagens fråga:

Hur ofta använder du frunken på din bil?

Tumme upp (👍) = Ofta
Smiley med hjärtögon (😍) = det händer
Förvånad smiley (😮) = aldrig
ledsen smiley (🙁) = min bil har ingen frunk
😍 Sällan. (Den är rätt liten, på en Kia EV3) Jag har normalt laddkabeln på golven på passagerarsidan, men lägger den i frunken ibland när någon ska sitta där (om jag inte lägger den i bak(luckan) i stället.)
 
Jag vill göra en högst ovetenskaplig undersökning här. Dagens fråga:

Hur ofta använder du frunken på din bil?

Tumme upp (👍) = Ofta
Smiley med hjärtögon (😍) = det händer
Förvånad smiley (😮) = aldrig
ledsen smiley (🙁) = min bil har ingen frunk
Öppnar frunken ca 2ggr per år och blir alltid förvånad över att där ligger saker jag behöver. Senast öppnade jag den för den årliga påfyllningen av spolarvätska och döm min förvåning när det låg 4L färdigblandad spolarvätska där som jag köpte förra gången det nalkades påfyllning. 😂
 
Volvo teasar EX60 och berättar att den presenteras i Januari 2026.
Ett halvår innan bilen presenteras är lite att ta i kanske.

Men men, verkar ha ett nytt designspråk. EX60 blir ju faktiskt den första nya Volvon på riktigt länge som är på en helt ny, egenutvecklad plattform. Blir dessutom första elbilen som ska tillverkas i Sverige. Megacasting, nya adaptiva bälten, definitivt 800v och >300kW peak, motorer tillverkas i Sverige av en leverantör som Volvo köpte upp, batterier blir ett frågetecken, mycket mer än så vet vi inte ännu. Jag antar att de kommer fortsätta att teasa lite smådetaljer fram till släppet i Januari.

Denna bilen blir superintressant, inte bara för att EX60 i sig är en bil som många väntat på, utan också för att EX60 presenterar nya SPA3-plattformen som nästan alla framtida bilar i utbudet ska byggas på. Det blir ett "make it or break it"-ögonblick för Volvo, som när man lanserade SPA(1) på XC90:n 2014.
1750761397655.png
 
Volvo teasar EX60 och berättar att den presenteras i Januari 2026.
Ett halvår innan bilen presenteras är lite att ta i kanske.

Men men, verkar ha ett nytt designspråk. EX60 blir ju faktiskt den första nya Volvon på riktigt länge som är på en helt ny, egenutvecklad plattform. Blir dessutom första elbilen som ska tillverkas i Sverige. Megacasting, nya adaptiva bälten, definitivt 800v och >300kW peak, motorer tillverkas i Sverige av en leverantör som Volvo köpte upp, batterier blir ett frågetecken, mycket mer än så vet vi inte ännu. Jag antar att de kommer fortsätta att teasa lite smådetaljer fram till släppet i Januari.

Denna bilen blir superintressant, inte bara för att EX60 i sig är en bil som många väntat på, utan också för att EX60 presenterar nya SPA3-plattformen som nästan alla framtida bilar i utbudet ska byggas på. Det blir ett "make it or break it"-ögonblick för Volvo, som när man lanserade SPA(1) på XC90:n 2014.
1750761397655.png
Känns som att om den där inte blir en succe då kommer framtida Volvos vara Geely med andra lampor på. Får VERKLIGEN hoppas den flyger ut på marknaden i stora antal och inte blir samma magplask som introduktionen av EX90.
 
Känns som att om den där inte blir en succe då kommer framtida Volvos vara Geely med andra lampor på. Får VERKLIGEN hoppas den flyger ut på marknaden i stora antal och inte blir samma magplask som introduktionen av EX90.
Exakt! Precis så jag tror också.
Jag tror att de satsar stenhårt på att denna ska bli succé. De vet mycket väl att det måste bli bra för att Volvo som relativt självständigt bilföretag ska överleva. De säger att de har lärt sig av katastrofen som var introduktionen av SPA2, och att de tagit åt sig lärdomarna inför SPA3 - får hoppas på det.

Blir det inte bra så blir det nog som du säger - det blir mer av EX30 och färre egenutvecklade bilar. Volvo blir som Seat i VW-Gruppen - ett varumärke, lite som Polestar är i Geely-gruppen idag, fast med egna fabriker.

Åkte i EX90 för ett tag sedan. Helt fantastisk bil, mindre fantastisk ELbil (för priset). Men den ska få teknikuppdatering snart och då kanske den konkurrerar bättre i sitt segment. Mjukvaran blir bättre och bättre. Synd att det blev magplask med lanseringen.
 
Men 15minuter är grymt bra nästan så att fossilkramarna blir lite nödiga :D
De hittar ju bara nåt nytt att gnälla på. Det är förändringen som är jobbigt för dem - inte antal minuter vid laddaren. Men de blir färre och färre. Lyckades övertyga en riktig Mercedes-man på jobbet att testa eldrift. Han har inte ett ont ord att säga om sin Tesla nu. Han var verkligen en sån där "om man inte kan åka 100 mil utan paus så är bilen värdelös!!!". Men nu har även han insett att hela familjen blir gladare av en paus var 30e mil snarare än att komma fram en timme tidigare.
 
Om laddprestandan på EX60 bli samma som Zeekr 7X så är det mycket positivt ur den aspekten i alla fall!

Framgår inte vilken typ av laddare som använts

Men 15minuter är grymt bra nästan så att fossilkramarna blir lite nödiga :D

1750768986395.png
Det enda vi vet är att de i princip lovat 800v arkitektur. ES90 som börjar levereras i slutet av 2025 ska nå 370kW peak. Hur laddkurvan ser ut vet vi inte. Men min gissning är att EX60 blir något liknande, fast ett mindre batteri. Blir det något liknande så kan vi nog räkna med riktigt bra prestanda. Får hoppas på det iallafall!

Problemet som Volvo har är att de vill göra allt själva för en så bred plattform som denna. De är rädda för eventuella säljförbud på Kinesisk teknik och vågar därför inte bara ta Zeekrs teknik, utan ska ta fram egna saker. Men det betyder väl inte att de inte kan ta hjälp från sina syskon, vad gäller kompetensen? Det har varit ett problem för Volvo, att de som litet bolag inte kan dra nytta av skalfördelarna och kompetensen som finns i gruppen på samma sätt som man kanske hade velat egentligen. Geopolitiken har stört lite ur den aspekten.
 
Volvo teasar EX60 och berättar att den presenteras i Januari 2026.
Ett halvår innan bilen presenteras är lite att ta i kanske.

Men men, verkar ha ett nytt designspråk. EX60 blir ju faktiskt den första nya Volvon på riktigt länge som är på en helt ny, egenutvecklad plattform. Blir dessutom första elbilen som ska tillverkas i Sverige. Megacasting, nya adaptiva bälten, definitivt 800v och >300kW peak, motorer tillverkas i Sverige av en leverantör som Volvo köpte upp, batterier blir ett frågetecken, mycket mer än så vet vi inte ännu. Jag antar att de kommer fortsätta att teasa lite smådetaljer fram till släppet i Januari.

Denna bilen blir superintressant, inte bara för att EX60 i sig är en bil som många väntat på, utan också för att EX60 presenterar nya SPA3-plattformen som nästan alla framtida bilar i utbudet ska byggas på. Det blir ett "make it or break it"-ögonblick för Volvo, som när man lanserade SPA(1) på XC90:n 2014.
1750761397655.png
att tillverka elbilar är ingen "rocket science". Elbilar är mycket enklare att bygga jämfört med konventionella bilar. Det som är nytt och som är en stor utmaning för många befintliga fordonstillverkare är mjukvaran. Volvo har ju som bekant haft enorma problem när det kommer till mjukvaran i EX90. Jag hoppas innerligt att EX60 inte kommer ha problem med mjukvaran. I så fall kan den bli en riktigt hit. Men det beror självklart också på vilket pris den hamnar på!
 
att tillverka elbilar är ingen "rocket science". Elbilar är mycket enklare att bygga jämfört med konventionella bilar. Det som är nytt och som är en stor utmaning för många befintliga fordonstillverkare är mjukvaran. Volvo har ju som bekant haft enorma problem när det kommer till mjukvaran i EX90. Jag hoppas innerligt att EX60 inte kommer ha problem med mjukvaran. I så fall kan den bli en riktigt hit. Men det beror självklart också på vilket pris den hamnar på!
Att tillverka bilarna är ingen rocket science, absolut. Volvo vet hur man tillverkar bra bilar, det är inget snack om saken. Men det är mycket nya saker. De ska införa megacasting, så det måste de lära sig att få till på stor skala. Sen blir det ändringar i försörjningskedjan för hela fabriken i Göteborg. Det är en av de jobbigaste sakerna för traditionella företag. Att omvandla en gammal fossilbilsfabrik till en elbilsfabrik samtidigt som man är beroende av att sälja fossilbilar för att få in cashen. Nya bolag startar från början och har inte samma "bagage". Det är fördelen som Volvo har med sin nya fabrik i Slovakien. Den blir liksom gjord för SPA3 från början.

Sen undrar jag hur de gör med alla laddhybrider de tillverkar i Sverige? Kommer de kunna fortsätta att tillverka dem samtidigt som de tillverkar SPA3-bilar eller kommer det bli stora förändringar i hela dess globala produktionssystem? Alltså att de typ flyttar alla laddhybrider till Belgien och kör SPA3 i Sverige och i Slovakien? För de kan inte bara sluta tillverka laddhybrider i början av nästa år, det går liksom inte. Men om de flyttar alla laddhybrider till Belgien så kan de förmodligen inte tillverka EX40 och EX30 där längre, vad händer med dem då? Det är väldigt komplext. Tariffer på bilar från Kina och tariffer på bilar man säljer till USA gör situationen ännu mer komplex.

Men ja, mjukvaran är väl den absolut största utmaningen för bolag som Volvo, Volkswagen, osv. Man kan ha en hur bra (fysiskt) bil som helst, men är mjukvaran kass så blir hela bilen kass. De säger att de har lärt sig mycket av de problemen de hade med EX90:n, vi får hoppas på det.
 
Jag vill göra en högst ovetenskaplig undersökning här. Dagens fråga:

Hur ofta använder du frunken på din bil?

Tumme upp (👍) = Ofta
Smiley med hjärtögon (😍) = det händer
Förvånad smiley (😮) = aldrig
ledsen smiley (🙁) = min bil har ingen frunk
Måste alla motorhuvar ha sådan säker låsning som är jobbig att öppna/stänga?
 
Måste alla motorhuvar ha sådan säker låsning som är jobbig att öppna/stänga?

Tesla har bara ett moment för att öppna. Gissar övriga märken använder gamla motorhuvsöppningar för att spara pengar.

Tror faktiskt att den är en ren säkerhetsfunktion. Med endast en låsning som kan öppnas inifrån bilen skulle den teoretiskt kunna öppnas av misstag (eller mekaniskt fel) under färd, vilket skulle kunna få motorhuven att blåsa upp av fartvinden och skymma sikten. Andra låsningen måste därför oftast öppnas utifrån, men i min BMW måste man dra i "spaken" inne i bilen två gånger för att huven ska öppna.
 
Jag vill göra en högst ovetenskaplig undersökning här. Dagens fråga:

Hur ofta använder du frunken på din bil?

Tumme upp (👍) = Ofta
Smiley med hjärtögon (😍) = det händer
Förvånad smiley (😮) = aldrig
ledsen smiley (🙁) = min bil har ingen frunk
hade använt frunken mer frekvent på de bilar som har det om den hade varit motoriserad. Har för mycket ocd för att ta på lacken vid stängning :D
 
Tror faktiskt att den är en ren säkerhetsfunktion. Med endast en låsning som kan öppnas inifrån bilen skulle den teoretiskt kunna öppnas av misstag (eller mekaniskt fel) under färd, vilket skulle kunna få motorhuven att blåsa upp av fartvinden och skymma sikten. Andra låsningen måste därför oftast öppnas utifrån, men i min BMW måste man dra i "spaken" inne i bilen två gånger för att huven ska öppna.
Jag tror också det finns nån slags säkerhetsregel men Tesla har bara 1 moment att trycka på sen är frunken öppen. Det finns alltså inget ytterligare mekaniskt moment annat än att lyfta huven efter att ha klickat på appen eller skärmen.
 
Jag tror också det finns nån slags säkerhetsregel men Tesla har bara 1 moment att trycka på sen är frunken öppen. Det finns alltså inget ytterligare mekaniskt moment annat än att lyfta huven efter att ha klickat på appen eller skärmen.

Utgår ifrån att det inte går att klicka på den funktionen under färd ...
 
Tillbaka
Topp