• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,034
Så svårt att trolla bara. Med batteri blir golvet 15cm tjockt istället för några millimeter. Det går liksom inte att få bort på nåt enkelt sätt. Om man inte bygger suv....
Nä så är det ju.
Lite förlåts ju av att tidigare hade man trösklar för att få plats med bärande sidobalkarna, nu inkluderas de ju snyggt i det tjockare golvet.
Blir ju dock en följdeffekt att sittbrunnen får högre golv vilket kräver högre säte, framförallt bak, vilket i sin tur ger en högre taklinje eller trångt baksäte.
 
Får man något "long range" för under 400KSEK nu för tiden? Frågar åt min mor som vill ha något hon kan ta ut i Europa. Tesla inte aktuellt. Jag gillar själv hur KIA EV6 ser ut. Tankar från er som har koll?
 
Får verkligen hoppas 🙏☺️

De är en bit från var de var 🙃
IMG_5313.jpeg
IMG_5314.jpeg
IMG_5315.jpeg

Ja, all modern bildesign är ett stort skämt. Det gäller inte bara elbilar, även om de är värst.
En elbil (valfri) ser ut som en skalbagge, eller varför inte som en cykelhjälm.

Vidare är det en gåta hur pekskärmar i bilar kan vara tillåtet. Det är inte bara extremt fult. Det är också en trafikfara av rang.
Pekskärmar är för barn vars föräldrar är lata.

Ergonomin har försvunnit från bilvärlden.
Numera kliver du in i en laptop.
En dålig laptop skall tilläggas.
 
Senast ändrad:
Får man något "long range" för under 400KSEK nu för tiden? Frågar åt min mor som vill ha något hon kan ta ut i Europa. Tesla inte aktuellt. Jag gillar själv hur KIA EV6 ser ut. Tankar från er som har koll?
Både EV6 och Ioniq 5 går att få för de pengarna. Men de laddar snabbt snarare än maximal räckvidd. Kanske räcker till en EQE också, inte koll på dessas pris. Men den har rejält lång räckvidd.
 
Vidare är det en gåta hur pekskärmar i bilar kan vara tillåtet. Det är inte bara extremt fult. Det är också en trafikfara av rang.
Pekskärmar är för barn vars föräldrar är lata.

Ergonomin har försvunnit från bilvärlden.
Numera kliver du in i en laptop.
En dålig laptop skall tilläggas.
Ehh. I en bil med modern mjukvarustyrning används peksärmen väldigt sällan öht. Bilens mjukvara gör allt automatiskt, tom lägger i växeln när du skall köra iväg.
Det enda man använder skärmen på en Tesla tex, är att stänga av EU-polisens fartvarning (ett knapptryck) eller om man vill byta källa för ljudsystemet (1-2 knapptryck),
Samt öppnar backluckan innan man kliver ut om man har behov av det. (1 knapptryck).
 
Nu kommer fler och fler med självkörande fordon. Volkswagen har nu börjat tillverkar sin ID.Buzz med självkörandeteknik på samma produktionslina som vanliga ID.Buzz. Bilarna ska gå till deras egen mobilitetslösning MOIA. Fordonen har 15 kameror, 9 LIDAR och 5 radar. De har också börjat testa bilen i arktiska miljöer.
 
1751356908232.png

Volvo har uppdaterat sidan från att ha ingen info om leveranstid för ES90 till nu 3-4 månader (Sverige), 11-12 månader i Norge av någon anledning. Från lansering i Mars till leverans i Okt-Nov. Ingen katastroflansering som EX90:n - verkar det som, iallafall. De påstår att de tagit lärdomar och ska bli bättre.

Däremot har vi inte sett någonting om ES90 från journalisternas håll, varken traditionella eller på YouTube. ES90 ska ju ändå ge en inblick i hur tekniska uppdateringen av EX90 kommer se ut (den kommer få samma elarkitektur så småningom, ju), så på så sätt blir bilen intressant även här. Det kan även vara så att en del av eltekniken i ES90:n hamnar i EX60, så ES90:n blir intressant trots att den inte blir någon storsäljare här. Vill se laddkurvan och hur energieffektiv bilen är. 700km WLTP är trevligt och 370kW maxeffekt likaså. Men det är väl mindre trevligt om den träffar 370kW i, säg bara 2-3 minuter.

De hoppas väl att den blir poppis i Kina. Frågan är om de lyckas med det. Många västerländska tillverkare har det svårt där just nu.

Hoppas att situationen med EX60 blir likadan eller bättre. Lansering i Januari och leverans i Juni-Juli går nog de flesta med på. Blir det katastrof, som med EX90:n som försenades typ 2 år, så kan det nog signalera slutet på ett någorlunda självständigt Volvo (som de ändå är idag, trots Geely's ägande).
 
1751356908232.png

Volvo har uppdaterat sidan från att ha ingen info om leveranstid för ES90 till nu 3-4 månader (Sverige), 11-12 månader i Norge av någon anledning. Från lansering i Mars till leverans i Okt-Nov. Ingen katastroflansering som EX90:n - verkar det som, iallafall. De påstår att de tagit lärdomar och ska bli bättre.

Däremot har vi inte sett någonting om ES90 från journalisternas håll, varken traditionella eller på YouTube. ES90 ska ju ändå ge en inblick i hur tekniska uppdateringen av EX90 kommer se ut (den kommer få samma elarkitektur så småningom, ju), så på så sätt blir bilen intressant även här. Det kan även vara så att en del av eltekniken i ES90:n hamnar i EX60, så ES90:n blir intressant trots att den inte blir någon storsäljare här. Vill se laddkurvan och hur energieffektiv bilen är. 700km WLTP är trevligt och 370kW maxeffekt likaså. Men det är väl mindre trevligt om den träffar 370kW i, säg bara 2-3 minuter.

De hoppas väl att den blir poppis i Kina. Frågan är om de lyckas med det. Många västerländska tillverkare har det svårt där just nu.

Hoppas att situationen med EX60 blir likadan eller bättre. Lansering i Januari och leverans i Juni-Juli går nog de flesta med på. Blir det katastrof, som med EX90:n som försenades typ 2 år, så kan det nog signalera slutet på ett någorlunda självständigt Volvo (som de ändå är idag, trots Geely's ägande).
Just problemen som EX90 hade lär nog inte upprepas, men klart att andra problem kan uppstå.
Räcker ju med att en artikel blir försenad för att kunna stoppa hela bygget.
 
Jag hade nyligen en uppdatering av bilen och håller på att bli vansinnig på AC:n.

Skoda Enyaq iV 80x sportline 2023

Innan har det kommit upp en ruta där man kan hålla igång AC:n 30 min om man ska in och t.ex. handla så man inte behöver komma ut till en stekhet bil. Denna meny är nu borta eller kommer inte fram.

Har även på en funktion som säger sätt på AC vid upplåsning. Har aldrig fungerat utan AC:n går igång först när jag sätter mig i förarsätet och loggar in på användarprofil och sedan knappar vidare på infotainmentskärmen i en evighet tills den går igång. Lyfter jag på arslet och ska gå ut och stoppa in barn eller annat stängs den av direkt…

Är väl för att man sa att bil och app funkat ganska felfritt det senaste som ACn bestämde sig för att dampa ur lagom till semester och värmebölja… 😡
 
Tillbaka
Topp