• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,034
Så svårt att trolla bara. Med batteri blir golvet 15cm tjockt istället för några millimeter. Det går liksom inte att få bort på nåt enkelt sätt. Om man inte bygger suv....
Nä så är det ju.
Lite förlåts ju av att tidigare hade man trösklar för att få plats med bärande sidobalkarna, nu inkluderas de ju snyggt i det tjockare golvet.
Blir ju dock en följdeffekt att sittbrunnen får högre golv vilket kräver högre säte, framförallt bak, vilket i sin tur ger en högre taklinje eller trångt baksäte.

Får man något "long range" för under 400KSEK nu för tiden? Frågar åt min mor som vill ha något hon kan ta ut i Europa. Tesla inte aktuellt. Jag gillar själv hur KIA EV6 ser ut. Tankar från er som har koll?

Får verkligen hoppas 🙏☺️

De är en bit från var de var 🙃
IMG_5313.jpeg
IMG_5314.jpeg
IMG_5315.jpeg

Ja, all modern bildesign är ett stort skämt. Det gäller inte bara elbilar, även om de är värst.
En elbil (valfri) ser ut som en skalbagge, eller varför inte som en cykelhjälm.

Vidare är det en gåta hur pekskärmar i bilar kan vara tillåtet. Det är inte bara extremt fult. Det är också en trafikfara av rang.
Pekskärmar är för barn vars föräldrar är lata.

Ergonomin har försvunnit från bilvärlden.
Numera kliver du in i en laptop.
En dålig laptop skall tilläggas.

Senast ändrad:
Får man något "long range" för under 400KSEK nu för tiden? Frågar åt min mor som vill ha något hon kan ta ut i Europa. Tesla inte aktuellt. Jag gillar själv hur KIA EV6 ser ut. Tankar från er som har koll?
Både EV6 och Ioniq 5 går att få för de pengarna. Men de laddar snabbt snarare än maximal räckvidd. Kanske räcker till en EQE också, inte koll på dessas pris. Men den har rejält lång räckvidd.

Vidare är det en gåta hur pekskärmar i bilar kan vara tillåtet. Det är inte bara extremt fult. Det är också en trafikfara av rang.
Pekskärmar är för barn vars föräldrar är lata.

Ergonomin har försvunnit från bilvärlden.
Numera kliver du in i en laptop.
En dålig laptop skall tilläggas.
Ehh. I en bil med modern mjukvarustyrning används peksärmen väldigt sällan öht. Bilens mjukvara gör allt automatiskt, tom lägger i växeln när du skall köra iväg.
Det enda man använder skärmen på en Tesla tex, är att stänga av EU-polisens fartvarning (ett knapptryck) eller om man vill byta källa för ljudsystemet (1-2 knapptryck),
Samt öppnar backluckan innan man kliver ut om man har behov av det. (1 knapptryck).

Nu kommer fler och fler med självkörande fordon. Volkswagen har nu börjat tillverkar sin ID.Buzz med självkörandeteknik på samma produktionslina som vanliga ID.Buzz. Bilarna ska gå till deras egen mobilitetslösning MOIA. Fordonen har 15 kameror, 9 LIDAR och 5 radar. De har också börjat testa bilen i arktiska miljöer.

1751356908232.png

Volvo har uppdaterat sidan från att ha ingen info om leveranstid för ES90 till nu 3-4 månader (Sverige), 11-12 månader i Norge av någon anledning. Från lansering i Mars till leverans i Okt-Nov. Ingen katastroflansering som EX90:n - verkar det som, iallafall. De påstår att de tagit lärdomar och ska bli bättre.

Däremot har vi inte sett någonting om ES90 från journalisternas håll, varken traditionella eller på YouTube. ES90 ska ju ändå ge en inblick i hur tekniska uppdateringen av EX90 kommer se ut (den kommer få samma elarkitektur så småningom, ju), så på så sätt blir bilen intressant även här. Det kan även vara så att en del av eltekniken i ES90:n hamnar i EX60, så ES90:n blir intressant trots att den inte blir någon storsäljare här. Vill se laddkurvan och hur energieffektiv bilen är. 700km WLTP är trevligt och 370kW maxeffekt likaså. Men det är väl mindre trevligt om den träffar 370kW i, säg bara 2-3 minuter.

De hoppas väl att den blir poppis i Kina. Frågan är om de lyckas med det. Många västerländska tillverkare har det svårt där just nu.

Hoppas att situationen med EX60 blir likadan eller bättre. Lansering i Januari och leverans i Juni-Juli går nog de flesta med på. Blir det katastrof, som med EX90:n som försenades typ 2 år, så kan det nog signalera slutet på ett någorlunda självständigt Volvo (som de ändå är idag, trots Geely's ägande).

1751356908232.png

Volvo har uppdaterat sidan från att ha ingen info om leveranstid för ES90 till nu 3-4 månader (Sverige), 11-12 månader i Norge av någon anledning. Från lansering i Mars till leverans i Okt-Nov. Ingen katastroflansering som EX90:n - verkar det som, iallafall. De påstår att de tagit lärdomar och ska bli bättre.

Däremot har vi inte sett någonting om ES90 från journalisternas håll, varken traditionella eller på YouTube. ES90 ska ju ändå ge en inblick i hur tekniska uppdateringen av EX90 kommer se ut (den kommer få samma elarkitektur så småningom, ju), så på så sätt blir bilen intressant även här. Det kan även vara så att en del av eltekniken i ES90:n hamnar i EX60, så ES90:n blir intressant trots att den inte blir någon storsäljare här. Vill se laddkurvan och hur energieffektiv bilen är. 700km WLTP är trevligt och 370kW maxeffekt likaså. Men det är väl mindre trevligt om den träffar 370kW i, säg bara 2-3 minuter.

De hoppas väl att den blir poppis i Kina. Frågan är om de lyckas med det. Många västerländska tillverkare har det svårt där just nu.

Hoppas att situationen med EX60 blir likadan eller bättre. Lansering i Januari och leverans i Juni-Juli går nog de flesta med på. Blir det katastrof, som med EX90:n som försenades typ 2 år, så kan det nog signalera slutet på ett någorlunda självständigt Volvo (som de ändå är idag, trots Geely's ägande).
Just problemen som EX90 hade lär nog inte upprepas, men klart att andra problem kan uppstå.
Räcker ju med att en artikel blir försenad för att kunna stoppa hela bygget.

Jag hade nyligen en uppdatering av bilen och håller på att bli vansinnig på AC:n.

Skoda Enyaq iV 80x sportline 2023

Innan har det kommit upp en ruta där man kan hålla igång AC:n 30 min om man ska in och t.ex. handla så man inte behöver komma ut till en stekhet bil. Denna meny är nu borta eller kommer inte fram.

Har även på en funktion som säger sätt på AC vid upplåsning. Har aldrig fungerat utan AC:n går igång först när jag sätter mig i förarsätet och loggar in på användarprofil och sedan knappar vidare på infotainmentskärmen i en evighet tills den går igång. Lyfter jag på arslet och ska gå ut och stoppa in barn eller annat stängs den av direkt…

Är väl för att man sa att bil och app funkat ganska felfritt det senaste som ACn bestämde sig för att dampa ur lagom till semester och värmebölja… 😡

Det är nu bekräftat att Polestar 7 ska byggas i Volvos nya fabrik i Slovakien, på en Volvo-plattform, inte Geely's SEA. Med andra ord blir det SPA3 som den kommer byggas på. Eftersom att det är en "compact SUV" kan vi också då anta att den primära bilen som ska produceras där är Volvos ersättare av nuvarande EX40. Att man uppdaterar EX40 från CMA till SPA3 och flyttar produktionen från Belgien till nya fabriken i Slovakien.

Min teori blir då att man kör SPA3 elbilar i Sverige och Slovakien, och att fabriken i Belgien kommer få tillverka plug-in hybriderna tills dess att det är dags att göra sig av med dem. Att XC60 plugin och de andra bilarna på SPA1 flyttas till Belgien från Sverige.

Frågan är vad som händer med EX30 då som produceras i Belgien. I och för sig så producerar de både på CMA och SEA i Belgien så de kan väl likväl producera kombinationen SEA och SPA1 där också.

(Ja, jag är Volvonörd. Hela uppväxten har spenderats med Volvobilar och familj som jobbar på Volvo - säg till om det blir för mycket eller inte passar tråden)

Det är nu bekräftat att Polestar 7 ska byggas i Volvos nya fabrik i Slovakien, på en Volvo-plattform, inte Geely's SEA. Med andra ord blir det SPA3 som den kommer byggas på. Eftersom att det är en "compact SUV" kan vi också då anta att den primära bilen som ska produceras där är Volvos ersättare av nuvarande EX40. Att man uppdaterar EX40 från CMA till SPA3 och flyttar produktionen från Belgien till nya fabriken i Slovakien.

Min teori blir då att man kör SPA3 elbilar i Sverige och Slovakien, och att fabriken i Belgien kommer få tillverka plug-in hybriderna tills dess att det är dags att göra sig av med dem. Att XC60 plugin och de andra bilarna på SPA1 flyttas till Belgien från Sverige.

Frågan är vad som händer med EX30 då som produceras i Belgien. I och för sig så producerar de både på CMA och SEA i Belgien så de kan väl likväl producera kombinationen SEA och SPA1 där också.

(Ja, jag är Volvonörd. Hela uppväxten har spenderats med Volvobilar och familj som jobbar på Volvo - säg till om det blir för mycket eller inte passar tråden)
Jag tycker det är bra att vi har en hängiven rapportör som har så bra koll på Volvo.

Grymt med fler roliga e-lisar.
Renault 5 turbo eller vad den heter väger under 1500kg med 70kwh batteri. Dock är allt i kolfiber på den men ändå.
Såg även att merca hintade en bil med växlingsfunktion med.

Senast ändrad:
på ämnet batteridegradering:
Största problemet med degradering är ju hur länge man låter batteriet ligga med hög %. Mao om man ofta laddar till 100 men låter sedan bilen stå i en dag eller två med 100%.

Visst sliter det om man kör mycket supercharging till 100 men om man direkt börjar köra så lär det inte vara helt blodigt.

Största problemet med degradering är ju hur länge man låter batteriet ligga med hög %. Mao om man ofta laddar till 100 men låter sedan bilen stå i en dag eller två med 100%.

Visst sliter det om man kör mycket supercharging till 100 men om man direkt börjar köra så lär det inte vara helt blodigt.
När SoCen tycker att bilen är 100% så är inte batteriet på 100% (4.2V/cell).
Det kanske är på 90% vilket gör att skräcksiffror att degraderingen är 3ggr så hög inte riktigt stämmer då den faller rätt snabbt när man går ner från 100%.
Sedan är det ju degradering i förhållande till att bara lämna batteriet i tex 50%.
Cykler sliter ju med på batteriet så även om degraderingen vid stillastående med SoC på 100% skulle vara 3ggr så hög så skulle den totala extra degraderingen ändå vara långt under det, om man använder bilen normalt.

Men visst, dumt att ladda fullt och låta den stå i onödan.

Det kanske är på 90% vilket gör att skräcksiffror att degraderingen är 3ggr så hög inte riktigt stämmer då den faller rätt snabbt när man går ner från 100%.
Sedan är det ju degradering i förhållande till att bara lämna batteriet i tex 50%.
Cykler sliter ju med på batteriet så även om degraderingen vid stillastående med SoC på 100% skulle vara 3ggr så hög så skulle den totala extra degraderingen ändå vara långt under det, om man använder bilen normalt.

Kör upp min till "100%" under veckan när elen är billig. Får se om man märker någon skillnad efter tre år, förmodligen inte?

brutto och netto brukar väl vara en diff på 6-7% högst
Oavsett så hade jag ändå inte lämnat bilen med 100%

Kör upp min till "100%" under veckan när elen är billig. Får se om man märker någon skillnad efter tre år, förmodligen inte?
Jag kör alltid min Mini till 100% då den inte har någon begränsning, och jag upplever ingen skillnad i kapacitet på det år jag haft den.
Över 10 år gör det kanske mer märkbar skillnad.

Tillbaka
Topp