Polestar 3 LR SM, 935km på en laddning på offentliga vägar i UK.
Blir väl en medelhastighet på runt 40km/h. Ser inte poängen med detta, mer än för att ta världsrekordet för SUV:ar.
Finns en mörk sida med att hålla på med sådant här. Man ger tyvärr en massa ammunition till nej-sägare. "Haha! De behövde köra i 40km/h i en elbil för 1 miljon, för att komma så långt som jag gör med en tank i min dieselkombi jag köpte för 100tkr!" - blir ju liksom responsen.
För det är egentligen inget imponerande. Gigantiskt batteri och låga hastigheter så att luftmotståndet inte spelar någon större roll innebär långa distanser på en laddning. Man kan nog genomföra samma utmaning i vilken annan bra elbil som helst med stort batteri och få till en lika häftig siffra.
Absolut viktigaste två faktorerna som avgör helheten är effektivitet och laddprestanda. Det Polestar gjort med detta är som att sätta in en 90L tank i en snål dieselbil och köra på 60-70 landsvägar där den är som mest effektiv och sen säga "Titta, bilen kom 1800km på en tank!".
Eller är det bara jag som inte fattar vad syftet är?
Deras test av ny batteri och laddteknik i Polestar 5 var mycket mer imponerande. Bilen laddade 10-80% på 10 minuter blankt. Det säger något om verkligheten (om du hittar bra nog laddstationer). Men detta rekordet säger egentligen ingenting om verkligheten.