• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,064
Hoppas att utlösta säkringar inte är så vanligt förekommande, och att du slipper batteriproblem.

Angående smartladdning: Jag som inte har timpris är helt ointresserad av smartladdning och tycker det funkar bra att ladda på natten när effektavgiften är låg mellan klockan 22 och 6. Ellevios effektavgift gör det dyrt att ladda utanför detta fönster. Min egen analys kom fram till att om jag skulle ladda på dagtid en enda gång per månad, så skulle vår totalkostnad för hemmaladdning av två elbilar dubbleras, jämför med att ladda enbart mellan 22 och 6.

Vår totalkostnad för hemmaladdning med 2 500 mil per år är cirka 8 000 kr per år. Om jag laddar med 11 kW på dagtid en enda gång per månad är det stor risk att jag maxar vårt effektuttag under minst tre timmar, och att vi därmed får tre topptimmar på 17 kW, i stället för som idag 5 kW på sommaren och 8 kW på vintern. Tre timmar med 8 kW extra kostar över 600 kr extra i elnätsavgift per månad. Det käkar kanske upp alla besparingar man kan göra med optimerad laddning baserat på timpris?

Alltså, har det stor påverkan på totalkostnaden att använda smartladdning? Jag förstår att det är bra med smartladdning om man ännu inte drabbats av effektavgifter i sitt elnätsabonnemang, alternativt om man måste kunna ladda på dagtid, och smartladdingen verkligen klarar av att göra det utan att effektavgiften sabbar kostnaden.
Du har helt rätt. I områden med effekttariff är det oftast helt meningslöst att ladda hybrider dagtid. Timpris och Effekttaxa går verkligen åt hela olika håll. Synd, för följden blir ju att man åker runt med en oladdad hybrid istället vilket knappast kan vara bra ur miljösynpunkt.

Skoda damen påstod att det va tibber som va problemet och inte Skoda. Såklart hehe
Jag har bara kört några mil hittills men tycker bilen känns premium 👍
”Punching above it’s weight class” så att säga.
En kompis bytte från en V90 diesel till samma bil som min och tycker Skodan är flera steg upp från Volvon.
Aja, jag får googla lite och förmodligen stå ut med batteriproblemen under denna 2års leasing 🙃
Du kan väl smartladda utan att integrera bilen?

Du ställer då manuellt vilken batterinivå bilen har och när den skall vara fulladdad. Då beräknar Tibber fram laddnivå istället för att fråga bilen.

Du kan också strunta i att sätta laddnivå (sätt den på 0) och sätt ingen avresetid - så laddar du bara med grid rewards.

Skall du på långresa, eller behöver mer laddning så sätter du givetvis laddnivå och avresetid.

Skoda damen påstod att det va tibber som va problemet och inte Skoda. Såklart hehe
Jag har bara kört några mil hittills men tycker bilen känns premium 👍
”Punching above it’s weight class” så att säga.
En kompis bytte från en V90 diesel till samma bil som min och tycker Skodan är flera steg upp från Volvon.
Aja, jag får googla lite och förmodligen stå ut med batteriproblemen under denna 2års leasing 🙃
Tyvärr stämmer detta för vissa bilmodeller. Men det är fordonstillverkaren som bör förändra sin mjukvara. Problemet är att varje gång tibber frågar hur mycket batteri bilen har kvar så tänder bilen upp allt som går att tända upp. Tittar man på en KIA så är det likadant. Plötsligt lyser skärmarna upp.
lösningen är att fordonstillverkaren måste programmera om mjukvaran så att endast nödvändiga delar startar upp från standby, som på en Tesla eller många andra bilar.
Tyvärr drabbar det användaren i slutändan som får styra laddningen manuellt istället

Tyvärr stämmer detta för vissa bilmodeller. Men det är fordonstillverkaren som bör förändra sin mjukvara. Problemet är att varje gång tibber frågar hur mycket batteri bilen har kvar så tänder bilen upp allt som går att tända upp. Tittar man på en KIA så är det likadant. Plötsligt lyser skärmarna upp.
lösningen är att fordonstillverkaren måste programmera om mjukvaran så att endast nödvändiga delar startar upp från standby, som på en Tesla eller många andra bilar.
Tyvärr drabbar det användaren i slutändan som får styra laddningen manuellt istället
Ja, det verkar dumt att väcka upp hela bilen för att få svar om batterinivå. Men det kan ju vara så att elarkitekturen inte möjliggör något annat. Det beror ju på hur man byggt upp systemet. Room for improvement helt enkelt.

Du kan väl smartladda utan att integrera bilen?

Du ställer då manuellt vilken batterinivå bilen har och när den skall vara fulladdad. Då beräknar Tibber fram laddnivå istället för att fråga bilen.

Du kan också strunta i att sätta laddnivå (sätt den på 0) och sätt ingen avresetid - så laddar du bara med grid rewards.

Skall du på långresa, eller behöver mer laddning så sätter du givetvis laddnivå och avresetid.
Låter som en ide! Hur gör man bilen icke integrerad? Ursäkta, men är helt ny på det här med laddbar bil

Följdfråga: är det samma för alla Skodamodeller, även ren BEV?

Senast ändrad:
Låter som en ide! Hur gör man bilen icke integrerad? Ursäkta, men är helt ny på det här med laddbar bil
Så har jag gjort när en sommargäst vill låna laddare - lägger upp dennes bil för att inte riskera effekttaxa, men utan integration.

I appen;
Du -> Elbilar -> Lägg till elbil -> Icke-Integrerad -> Skoda -> Modell ✔️

Beroende på hur mycket man kör såklart så kan Grid Rewards stå för en signifikant del av laddningen - inte orimligt att landa på 0 (eller negativ) i kostnad för att ladda bilen om man har på smartladdning och inte har behov av full laddning så ofta (sätt ingen avresetid).

Kanske inte ett nödvändigt sidospår men även Tesla väcker "hela bilen" när du startar appen även fast skärmen är avstängd. Det är bättre gjort, fläktar och sånt drar inte igång, men du får absolut en större "tomgångsförbrukning" från batteriet om man sitter och sneglar i appen hela tiden.

Beroende på hur mycket man kör såklart så kan Grid Rewards stå för en signifikant del av laddningen - inte orimligt att landa på 0 (eller negativ) i kostnad för att ladda bilen om man har på smartladdning och inte har behov av full laddning så ofta (sätt ingen avresetid).
Helt enig! Blir billiga mil hemma om det passar ens körning. Detta är för 2024 men 2025 lär sluta negativt med minst ett par hundra.
IMG_1659.jpeg

Så har jag gjort när en sommargäst vill låna laddare - lägger upp dennes bil för att inte riskera effekttaxa, men utan integration.

I appen;
Du -> Elbilar -> Lägg till elbil -> Icke-Integrerad -> Skoda -> Modell ✔️
Tack! Ska testa👍
Vi har ställt in på laddaren att ladda mellan 00:00-06:00.

Enda som är inställt på bilarna är att ladda till 80%
Precis då tänkte jag också göra men min Zaptec go verkar inte kunna styras på det sättet? Hittar ingen setting för tidsfönster?

Edit: ah, hittade inställningen nu!

Well well.. det danska bolaget som jag börjat hos har en uppdaterad policy som säger operationell leasing, 48mån och 9000kr i leasingavgift som gräns, över det så pyntar man själv.

So far so good.. men VW erbjuder max 36mån och då det danska bolaget har en väldigt liten flotta i Sverige vill man ha det via VW Finans.

Detta betyder då att en ID.7 GTX blir omöjlig och policyn säger VW, Skoda, Volvo eller Polestar.

Volvo blir omöjligt mer eller mindre med leveranstider och kostnader. VAG försvinner helt och kvar är då Polestar. Polestar 4 blir inte ett option pga hund då den saknar bakruta så kvar är då Polestar 3 som skulle landa på 9900kr isch i leasing kostnad med 3000mil per år under 48mån. Betyder dock också ett förvånansvärde på i runda slängar 10k. Så i rena pengar landar det nånstans kring 6k per månad i rena stålar efter att man adderar de 900kr som överstiger 9000kr i leasingavgift.

Stökigt men va fan, Det blir typ dubbla pengen kontra ID.7.

Danskjävlar

Senast ändrad:
Well well.. det danska bolaget som jag börjat hos har en uppdaterad policy som säger operationell leasing, 48mån och 9000kr i leasingavgift som gräns, över det så pyntar man själv.

So far so good.. men VW erbjuder max 36mån och då det danska bolaget har en väldigt liten flotta i Sverige vill man ha det via VW Finans.

Detta betyder då att en ID.7 GTX blir omöjlig och policyn säger VW, Skoda, Volvo eller Polestar.

Volvo blir omöjligt mer eller mindre med leveranstider och kostnader. VAG försvinner helt och kvar är då Polestar. Polestar 4 blir inte ett option pga hund då den saknar bakruta så kvar är då Polestar 3 som skulle landa på 9900kr isch i leasing kostnad med 3000mil per år under 48mån. Betyder dock också ett förvånansvärde på i runda slängar 10k. Så i rena pengar landar det nånstans kring 6k per månad efter att man adderar de 900kr som överstiger 9000kr i leasingavgift.

Danskjävlar
Har en polare som hamnade i liknande situation, franskägt bolag. Han lyckades tjata till sig VW Passat hybrid trots olika paragrafbrott som HR tanten påtalade.

Volvo blir omöjligt mer eller mindre med leveranstider och kostnader. VAG försvinner helt och kvar är då Polestar. Polestar 4 blir inte ett option pga hund då den saknar bakruta så kvar är då Polestar 3 som skulle landa på 9900kr isch i leasing kostnad med 3000mil per år under 48mån. Betyder dock också ett förvånansvärde på i runda slängar 10k. Så i rena pengar landar det nånstans kring 6k per månad efter att man adderar de 900kr som överstiger 9000kr i leasingavgift.

Danskjävlar
Alltid härligt när nåt spån på HR gör en bilpolicy som inte fungerar i verkligheten.

Min bror har som bilpolicy att det måste vara elbil från ett visst antal märken och sen en beloppsgräns brutto. Problemet är att de märkena inte ens erbjuder elbilar till den summan :/

(Sen godkänner de till slut bilarna ändå men vad är då poängen med policyn?!)

Alltid härligt när nåt spån på HR gör en bilpolicy som inte fungerar i verkligheten.

Min bror har som bilpolicy att det måste vara elbil från ett visst antal märken och sen en beloppsgräns brutto. Problemet är att de märkena inte ens erbjuder elbilar till den summan :/

(Sen godkänner de till slut bilarna ändå men vad är då poängen med policyn?!)

Det stökiga med detta är att man kör sin danska policy rakt av här i Sverige men kopplar bort leasingbolag och ska istället köra märkenas egna finanser.. vilket iofs är bra avseende restvärden osv men de är kanske inte fullt så flexibla alla ggr.

Ja just, nu när du skriver det, elbil måste jag också välja och avseende Volvo finns det två vettiga val med EX90 och ES90 men de kostar huggorm de med, likt Polestar 3.. 10lax i förmånsvärde är endå en sudd pengar som jag inte riktigt kan motivera..

Får se om jag lyckas med 36mån...

De motiverade deras 48mån policy med att man får mer för mindre pengar på den längre lessingperioden varpå jag frågade om de hade koll på att vagnskada försvinner efter tre år samt att däck, service osv blir betydligt mycket högre efter 36mån som förmodligen käkar upp det de anser att de sparar.. det förstod han inte riktigt..

Känner dock att jag typ får hold my horses lite.. komma in som ny och ifrågasätta allt blir kanske inte riktigt det intro man vill göra 🫣

Det stökiga med detta är att man kör sin danska policy rakt av här i Sverige men kopplar bort leasingbolag och ska istället köra märkenas egna finanser.. vilket iofs är bra avseende restvärden osv men de är kanske inte fullt så flexibla alla ggr.

Ja just, nu när du skriver det, elbil måste jag också välja och avseende Volvo finns det två vettiga val med EX90 och ES90 men de kostar huggorm de med, likt Polestar 3.. 10lax i förmånsvärde är endå en sudd pengar som jag inte riktigt kan motivera..

Får se om jag lyckas med 36mån...

De motiverade deras 48mån policy med att man får mer för mindre pengar på den längre lessingperioden varpå jag frågade om de hade koll på att vagnskada försvinner efter tre år samt att däck, service osv blir betydligt mycket högre efter 36mån som förmodligen käkar upp det de anser att de sparar.. det förstod han inte riktigt..

Känner dock att jag typ får hold my horses lite.. komma in som ny och ifrågasätta allt blir kanske inte riktigt det intro man vill göra 🫣
Danskar har ingen vagnskadeförsäkring så det har de garanterat inte koll på

Senast ändrad:
Det här är lite nördigt men ändå intressant. Schweiziska forskare gjorde en studie i Australien, Tyskland och UK under åren 2021-2024 för att mäta folkets attityd gentemot elbilar. Trots att räckvidden ökat, prisgapet mellan elbil och fossilbil minskat och utbudet ökat så har attityden mot elbilen blivit mer negativ.
Forskarna vet inte vad det beror på men tror att det kan bero på ett antal faktorer:
1. människor är negativa till åtgärder där effekten blir högre kostnader eller krav på beteendeförändring
2. människor är emot restriktioner, förbud och krav. Hellre pull än push
3. ekonomiska orsaker
4. ändrad höger-vänsterdominans i politiken. I många länder har stödet för högernationalistiska partier ökat och de är generellt negativt inställda till miljöpolitik.
Länk: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301421525002228

Polestar 3 LR SM, 935km på en laddning på offentliga vägar i UK.

Blir väl en medelhastighet på runt 40km/h. Ser inte poängen med detta, mer än för att ta världsrekordet för SUV:ar.

Finns en mörk sida med att hålla på med sådant här. Man ger tyvärr en massa ammunition till nej-sägare. "Haha! De behövde köra i 40km/h i en elbil för 1 miljon, för att komma så långt som jag gör med en tank i min dieselkombi jag köpte för 100tkr!" - blir ju liksom responsen.

För det är egentligen inget imponerande. Gigantiskt batteri och låga hastigheter så att luftmotståndet inte spelar någon större roll innebär långa distanser på en laddning. Man kan nog genomföra samma utmaning i vilken annan bra elbil som helst med stort batteri och få till en lika häftig siffra.

Absolut viktigaste två faktorerna som avgör helheten är effektivitet och laddprestanda. Det Polestar gjort med detta är som att sätta in en 90L tank i en snål dieselbil och köra på 60-70 landsvägar där den är som mest effektiv och sen säga "Titta, bilen kom 1800km på en tank!".

Eller är det bara jag som inte fattar vad syftet är?

Deras test av ny batteri och laddteknik i Polestar 5 var mycket mer imponerande. Bilen laddade 10-80% på 10 minuter blankt. Det säger något om verkligheten (om du hittar bra nog laddstationer). Men detta rekordet säger egentligen ingenting om verkligheten.

Senast ändrad:

Blir väl en medelhastighet på runt 40km/h. Ser inte poängen med detta, mer än för att ta världsrekordet för SUV:ar.

Finns en mörk sida med att hålla på med sådant här. Man ger tyvärr en massa ammunition till nej-sägare. "Haha! De behövde köra i 40km/h i en elbil för 1 miljon, för att komma så långt som jag gör med en tank i min dieselkombi jag köpte för 100tkr!" - blir ju liksom responsen.

För det är egentligen inget imponerande. Gigantiskt batteri och låga hastigheter så att luftmotståndet inte spelar någon större roll innebär långa distanser på en laddning. Man kan nog genomföra samma utmaning i vilken annan bra elbil som helst med stort batteri och få till en lika häftig siffra.

Absolut viktigaste två faktorerna som avgör helheten är effektivitet och laddprestanda. Det Polestar gjort med detta är som att sätta in en 90L tank i en snål dieselbil och köra på 60-70 landsvägar där den är som mest effektiv och sen säga "Titta, bilen kom 1800km på en tank!".

Deras test av ny batteri och laddteknik i Polestar 5 var mycket mer imponerande. Bilen laddade 10-80% på 10 minuter blankt. Det säger något om verkligheten (om du hittar bra nog laddstationer). Men detta rekordet säger egentligen ingenting om verkligheten.

Exakt. Det är bara i motorvägsfart som räckvidd är intressant. Ingen snittar 40 kmh på långresor.

Volvo blir omöjligt mer eller mindre med leveranstider och kostnader. VAG försvinner helt och kvar är då Polestar. Polestar 4 blir inte ett option pga hund då den saknar bakruta så kvar är då Polestar 3 som skulle landa på 9900kr isch i leasing kostnad med 3000mil per år under 48mån. Betyder dock också ett förvånansvärde på i runda slängar 10k. Så i rena pengar landar det nånstans kring 6k per månad i rena stålar efter att man adderar de 900kr som överstiger 9000kr i leasingavgift.

Danskjävlar
Vi har också rätt restriktiv och dumsnål bilpolicy där jag jobbar och jag börjar luta mer och mer mot att avsäga mig förmånsbil (mot lönepåslag) och köpa det jag vill ha istället för att slåss mot HR

världsrekordet slogs ju nyligen. 170 mil på en laddning. Av en 3,5 ton tung pick-up dessutom:
Men siffrorna är ganska ointressanta egentligen. Bara tryck in mer batterier så kan du köra längre om du kör tillräckligt snålt.

världsrekordet slogs ju nyligen. 170 mil på en laddning. Av en 3,5 ton tung pick-up dessutom:
Men siffrorna är ganska ointressanta egentligen. Bara tryck in mer batterier så kan du köra längre om du kör tillräckligt snålt
Jag tycker detta är löjligt. Men jag vet inte, det kanske fungerar som marknadsföringsverktyg gentemot en viss målgrupp?

Känns verkligen som att, säg Volvo skulle skrika "Kom och köp vår bil, nu med 150L-bensintank, du kommer superlångt!"

Jag tycker detta är löjligt. Men jag vet inte, det kanske fungerar som marknadsföringsverktyg gentemot en viss målgrupp?

Känns verkligen som att, säg Volvo skulle skrika "Kom och köp vår bil, nu med 150L-bensintank, du kommer superlångt!"
Håller med dig, men man kanske bygger varumärket genom att slå världsrekord. Finns ju de som satsar på att vara snabbast på Nürnbergring exempelvis...

Det är svårt att lära gamla hundar sitta. En stor fråga för mig är att behöva bryta invanda saker som t ex en enkel sak som att tanka. Börja fippla med olika appar för att tanka - nej tack.

Och hur många är det som verkligen tycker det är trevligt att det ska ta 20-30 min att ladda vid laddstolpe jämfört med 1 minut som det tar att tanka en bensinbil? Ja, jag vet att man gärna säger att det ger en ett ypperligt tillfälle att sätta sig ner en stund vid något sunkigt Rasta-hak och ta en kaffe, besöka wc, flanera runt i småbutiker you name it - sträcka på benen måste man ju göra ändå. Ja, jag sträcker på benen, tankar och pissar och allt detta tar mindre än 5 minuter. Självklart kan man planera sin laddning genom att koordinera det med andra saker man kanske måste göra, men det är just det - att det krävs så mycket planering för att behöva ladda semi-akut.
Eller leta i appen / infotainment efter närmaste laddstation och upptäcka att det är köer till stolparna.
Hemmastolpar då? Ja, minutiös övervakning verkar krävas - måste bara ladda när elen är som billigast, öppna appar och peta in vilka tider som bilen ska ta emot ström. Att hålla på med allt detta är ju en livsstil.

Sen tycker jag att elbilar generellt är fula. Grillen, eller låtsasgrillen ser alltid plastig och blank ut, som ett klistermärke.
Har grillarna ens någon funktion? Varför inte försöka efterlikna riktiga bilar med riktiga grillar? Bilarnas designspråk / linjer är gärna futuristiska och fula. Eller biltillverkarnas emblem som ser ut som ett tjockare klistermärke (AUDI). Eller att på vissa bilar måste man gå in i infotainment systemet för att lägga in backen och igen, drive. Sjukt.
Fula bilar från MG, Zeekr osv som bara ser hemskt plastiga och intetsägande ut - hur länge håller dessa bilar? Är de ens byggda för att klara 5 svenska vintrar?

Det är svårt att lära gamla hundar sitta. En stor fråga för mig är att behöva bryta invanda saker som t ex en enkel sak som att tanka. Börja fippla med olika appar för att tanka - nej tack.

Och hur många är det som verkligen tycker det är trevligt att det ska ta 20-30 min att ladda vid laddstolpe jämfört med 1 minut som det tar att tanka en bensinbil? Ja, jag vet att man gärna säger att det ger en ett ypperligt tillfälle att sätta sig ner en stund vid något sunkigt Rasta-hak och ta en kaffe, besöka wc, flanera runt i småbutiker you name it - sträcka på benen måste man ju göra ändå. Ja, jag sträcker på benen, tankar och pissar och allt detta tar mindre än 5 minuter. Självklart kan man planera sin laddning genom att koordinera det med andra saker man kanske måste göra, men det är just det - att det krävs så mycket planering för att behöva ladda semi-akut.
Eller leta i appen / infotainment efter närmaste laddstation och upptäcka att det är köer till stolparna.
Hemmastolpar då? Ja, minutiös övervakning verkar krävas - måste bara ladda när elen är som billigast, öppna appar och peta in vilka tider som bilen ska ta emot ström. Att hålla på med allt detta är ju en livsstil.

Sen tycker jag att elbilar generellt är fula. Grillen, eller låtsasgrillen ser alltid plastig och blank ut, som ett klistermärke.
Har grillarna ens någon funktion? Varför inte försöka efterlikna riktiga bilar med riktiga grillar? Bilarnas designspråk / linjer är gärna futuristiska och fula. Eller biltillverkarnas emblem som ser ut som ett tjockare klistermärke (AUDI). Eller att på vissa bilar måste man gå in i infotainment systemet för att lägga in backen och igen, drive. Sjukt.
Fula bilar från MG, Zeekr osv som bara ser hemskt plastiga och intetsägande ut - hur länge håller dessa bilar? Är de ens byggda för att klara 5 svenska vintrar?
Känns som att du går in i denna tråd när du har tråkigt och kastar in ett gäng gamla myter och konstiga argument för att trolla men jag ska försöka bemöta ditt inlägg sakligt.

Olika bilar funkar olika bra för olika personer.
För mig som kan ladda hemma funkar elbil väldigt bra. Jag startar min dag med ett fulladdat batteri vilket innebär att jag kan åka över 400 km året runt.
Med den bil jag har nu har jag aldrig behövt ladda 20-30 minuter. Snarare 10-15 minuter. Detta gör jag i samband med att jag stannar för att käka på långresa. Problemet är snarare att jag måste kasta i mig maten för bilen hinner bli fulladdad innan jag är klar med maten. Jag har EN app som jag klarar mig på. Men skulle lika gärna kunna skita i appen och bara betala med kort.
Bilen planerar var jag behöver ladda och informerar också om hur beläggningen ser ut. Jag har aldrig behövt köa vid en laddplats under de 15 år som jag kört elbil.
Hemma kopplar jag bara in bilen i laddboxen och tänker inte mer på det. Får upp en notis i telefonen när laddningen är färdig.

Att elbilar är fula kan man tycka. Det är ju högst objektivt. Min elbil har ingen låtsasgrill i alla fall.
Jag känner inte till någon bil där man behöver gå in i infotainmentsystemet för att byta växel. Vore intressant att höra vilken bil du syftar på.

Elbilar håller minst lika länge som fossildrivna bilar, så där behöver du inte oroa dig.

Dina bekymmer är typiska för den som aldrig provat att leva med en elbil, och i verkligheten inga problem, om du inte har extrema användningsmönster.

Jag klarar mig med en stor del hemmaladdning och behöver relativt sällan stanna och ladda under resa. Den tid som jag tillbringar på laddstationer under ett år är betydligt mindre än den tid jag tidigare tillbringade på mackar per år. I stället för att behöva köra in på en mack och tanka (realistiskt fem till tio minuter per gång) varje gång jag kört 80 mil, så kan jag plugga i en sladd hemma på garageuppfarten (några sekunder per gång). Och hemmaladdningen är inget pyssel. Min laddare är programmerad att ladda när kostnaden är låg. Ingen handpåläggning alls vid varje laddtillfälle.

Alltså, ni har rätt, jag har aldrig kört elbil än mindre suttit i en.

Jag är förvånad över att era erfarenheter skiljer sig så mycket jämfört med alla artiklar och personliga berättelser som beskriver hur jobbig deras elbil och dess ekosystem har varit mot dem. Förvisso är det typ aftonbladet-nivå / carup på de artiklar jag läst men nånstans där måste det ju gro en liten sanning.
Ni som har varit med i gamet länge, för er fungerar det ju utmärkt. Förstagångsköpare kanske råkar ut för mer problem än er.

På denna Tesla sitter "växelspaken" i infotainment samt i taket.

47 min 50 sek in i klippet.

Alltså, ni har rätt, jag har aldrig kört elbil än mindre suttit i en.

Jag är förvånad över att era erfarenheter skiljer sig så mycket jämfört med alla artiklar och personliga berättelser som beskriver hur jobbig deras elbil och dess ekosystem har varit mot dem. Förvisso är det typ aftonbladet-nivå / carup på de artiklar jag läst men nånstans där måste det ju gro en liten sanning.
Ni som har varit med i gamet länge, för er fungerar det ju utmärkt. Förstagångsköpare kanske råkar ut för mer problem än er.

På denna Tesla sitter "växelspaken" i infotainment samt i taket.

47 min 50 sek in i klippet.

Det stämmer att växelväljaren sitter i skärmen. Men halva historien saknas: Bilen har själv koll på om du behöver åka framåt eller bakåt (beroende på hur du står parkerad) så du behöver inte ens välja växel alls. Bilen frågar typ ”vill du framåt?” och så bekräftar man med bromsen. Fattar att om man vill tolka detta negativt så är det ”konstigt” men i verkligheten försvann ett helt moment pga bilen är smart.

Det är bara när man vill åt ett annat håll än bilen tror (vilket är mkt sällan) som man behöver klicka på skärmen. Det som sitter i taket är bara backup om allt går sönder samtligt vilket är förstås mycket ovanligt.

Tillbaka
Topp