• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,064
Precis!
Om det är att gå Kinesiska företag till mötes att värna om klimatet och en positiv framtid så har man redan fallerat på den fronten, som USA.

Vi måste inte motsätta oss mot allt som Kina gör bara för att Kina gör det. Vi ska ta de bra saker som Kina gör och också bli duktiga på det - för att det är framtiden. Elbilar, grön energi och mobilitet, järnvägens modernisering och expansion, osv.

Bakåtsträvarnas argument om att vi på något sätt tillmötesgår Kina när vi röstar för en grön framtid går jag inte med på. Tanken är att vi ska hänga med i utvecklingen och också bli duktiga på området. När vi börjar gå den vägen bakåtsträvarna vill tappar vi alla förmågor i området och i framtiden, när ingen vill köpa bensinbilar, ingen vill åka diesellok, ingen vill ha energi på gas, olja och kol - ja då står EU där och har inget att komma med utanför den inhemska marknaden. USA är påväg dit och har i vissa avseenden varit där under en lång tid med sin protektionism som sträcker sig långt bak i tiden, långt innan Trump.

Nej, att kasta bort Volvos och Polestars idé om att inte slopa målet bara för att de ägs av Kinesiska bolag är det dummaste jag hört.

Mercedes har inte gjort sitt jobb och är inte i fas, varför ska det straffa dem som är i fas? De går och klagar för att de inte vill betala böter till följd av sin mediokra ansträngning. Om andra bolag kan nå målen betyder det att målen inte är så orimliga som de säger att de är. Det hade bara legat något i deras argument om ingen annan biltillverkare heller lyckades nå målen, men så är inte fallet.

Det värsta EU kan göra är att först sätta ett mål, tvinga massa företag att kämpa för det målet, och sedan ta bort målet för att några hamnar bakom - och på sådant sätt straffa de bolagen som gjort rätt för sig och som är i fas. Mercedes ska inte klaga till mamma (EU) för att de inte gjort sitt jobb. Betala pengar till Volvo så ni får vara med i deras utsläppsgrupp och håll käften. Det är det som är hela tanken. Belöna de som gör rätt för sig genom att de slipper böter och kan tjäna pengar på de som är efter. Straffa de som är efter genom att de antingen får betala böter eller får ge pengar till konkurrenterna som gjort rätt för sig (i detta fall Volvo).
Kan lägga till mitt föregående svar med en bild som visar vart bilföretagen är i sin utveckling jämfört med målen över de nästkommande 3 åren.
Det är bara Mercedes som ligger för långt bak och tvingas poola sina utsläpp med Volvo och Polestar (alltså betala pengar till Volvo och Polestar för att få vara med och slippa böter).

Är det konstigt då att det är Mercedes som försöker få EU att backa på bandet? Volvo och BMW har presterat absolut bäst och borde då vara de som belönas av det - inte straffas för att Mercedes går till mamma och klagar på de som gjort rätt för sig. Jävla skämt.
1757424143031.png

1757424389696.png

Skulle köra barnen till skola och förskola idag på morgonen. Ösregn och vi var redan lite sena. Polestar 2. Fast i en loop i infotainmentsystemet. Startar inte. Gav upp, tog Passaten istället.

Edit: Ska lägga till att jag tryckte på assistans-knappen i bilen och fick prata med en kille efter bara ett par sekunder. Hans tips var att hämta alla nycklarna till bilen, låsa bilen, gå 200 meter därifrån, för att sedan se om den funkar. Jag gjorde inte det med tanke på omständigheterna jag skrev ovan.
Testade du att hålla in defrosterknappen för att starta om systemet?

Kan lägga till mitt föregående svar med en bild som visar vart bilföretagen är i sin utveckling jämfört med målen över de nästkommande 3 åren.
Det är bara Mercedes som ligger för långt bak och tvingas poola sina utsläpp med Volvo och Polestar (alltså betala pengar till Volvo och Polestar för att få vara med och slippa böter).

Är det konstigt då att det är Mercedes som försöker få EU att backa på bandet? Volvo och BMW har presterat absolut bäst och borde då vara de som belönas av det - inte straffas för att Mercedes går till mamma och klagar på de som gjort rätt för sig. Jävla skämt.
1757424143031.png

1757424389696.png
Såg de bilderna idag också. Väldigt talande.

Såg de bilderna idag också. Väldigt talande.
Verkligen. Man ska inte ta vad Mercedes säger så ytligt. "Jaha, så det är alltså orimliga mål. Mercedes sa ju det, så det måste stämma!"
Meanwhile: alla andra är på väg mot målen och är i fas, några har redan kommit förbi målen 3 år framåt och är på god väg mot de framtida målen (Volvo, BMW).

Finns nästan alltid något djupare i sådana här saker som blir riktigt tydligt om man bara dyker ner några millimeter under ytan.

1757424143031.png

1757424389696.png
Handlar nog en del om vad deras kunder vill ha också. Killgissar att Mercedes har en äldre kundbas som är skeptiska till elbilar och hellre köper fossilt.
Dom får väl höja priserna ännu mer på bensin- och dieselbilar för stt locka över fler gamla gubbar till el. 😄

Verkligen. Man ska inte ta vad Mercedes säger så ytligt. "Jaha, så det är alltså orimliga mål. Mercedes sa ju det, så det måste stämma!"
Meanwhile: alla andra är på väg mot målen och är i fas, några har redan kommit förbi målen 3 år framåt och är på god väg mot de framtida målen (Volvo, BMW).

Finns nästan alltid något djupare i sådana här saker som blir riktigt tydligt om man bara dyker ner några millimeter under ytan.
Lite som Toyoda.

Handlar nog en del om vad deras kunder vill ha också. Killgissar att Mercedes har en äldre kundbas som är skeptiska till elbilar och hellre köper fossilt.
Dom får väl höja priserna ännu mer på bensin- och dieselbilar för stt locka över fler gamla gubbar till el. 😄
Om det nu är så, så är det väl ingen annan än Mercedes egna fel, att de inte lyckats locka yngre till sitt varumärke. Volvo (globalt sett) hade också många äldre kunder. I USA/UK exempelvis var ju Volvo revisorgubb-bilen-deluxe. Idag är Volvo populärt i USA/UK bland yngre kvinnor, exempelvis. XC40 säljer som smör bland bland kvinnor som uppskattar praktikaliteten, små finesser som sopkorg i bilen och små krokar att hänga handväskan på + bilden av säkerhet.

Varför kan inte Mercedes ändra bilden av sitt varumärke och locka yngre män och/eller kvinnor?

Om det nu är så, så är det väl ingen annan än Mercedes egna fel, att de inte lyckats locka yngre till sitt varumärke. Volvo (globalt sett) hade också många äldre kunder. I USA/UK exempelvis var ju Volvo revisorgubb-bilen-deluxe. Idag är Volvo populärt i USA/UK bland yngre kvinnor, exempelvis. XC40 säljer som smör bland bland kvinnor som uppskattar praktikaliteten, små finesser som sopkorg i bilen och små krokar att hänga handväskan på + bilden av säkerhet.

Varför kan inte Mercedes ändra bilden av sitt varumärke och locka yngre män och/eller kvinnor?
Dom försöker nog. Men samtidigt vill dom ligga lite högre på premiumskalan. Vi får se hur elektriska cla säljer. Troligtvis är den för dyr för att bli nån succé bland yngre nybilsköpare.

Hehe, tror nog Mercedes har liite bättre koll på läget än vad du har.

Tycker lagstiftningen är för mycket översitteri och att den är överdriven. Får hoppas jag har fel om de går hela vägen med den.

Hehe, tror nog Mercedes har liite bättre koll på läget än vad du har.

Tycker lagstiftningen är för mycket översitteri och att den är överdriven. Får hoppas jag har fel om de går hela vägen med den.
Ja du, det hoppas jag.

Du får tycka vad du vill. Men det är supertydligt att när det bara är ett företag som ligger så pass långt efter, så kan inte argumentet vara "det är för orimliga mål, de går inte att uppnå". Förstår du hur logiken inte hänger ihop där?

Det är som att jag är sist i ett maraton, resterande ligger 20 kilometer framför mig, och så ger jag upp och går till anordnaren och säger "Du vafan, 42km är fan omöjligt, fixa det. Det är loppet det är fel på, inte mig!"

Ja du, det hoppas jag.

Du får tycka vad du vill. Men det är supertydligt att när det bara är ett företag som ligger så pass långt efter, så kan inte argumentet vara "det är för orimliga mål, de går inte att uppnå". Förstår du hur logiken inte hänger ihop där?

Det är som att jag är sist i ett maraton, resterande ligger 20 kilometer framför mig, och så ger jag upp och går till anordnaren och säger "Du vafan, 42km är fan omöjligt, fixa det. Det är loppet det är fel på, inte mig!"
Vi får väl se när det närmar sig.

Att ett vinstdrivande företag jobbar för sin sak är knappast förvånande. Lika förutsägbart som att Volvo som lämnade förbränningsmotorer för tidigt kämpar i andra änden.

Vi får väl se när det närmar sig.

Att ett vinstdrivande företag jobbar för sin sak är knappast förvånande. Lika förutsägbart som att Volvo som lämnade förbränningsmotorer för tidigt kämpar i andra änden.
Nej, det är en självklarhet.
Ja, Volvo kämpar i andra änden. Deras fossilbilsplattform (SPA1) är för gammal, och de tvingas hålla kvar den några år till för att marknaden inte utvecklats i den takt de prognostiserat + sina egna misslyckanden med SPA2.

Alla har sina problem i denna stora förändring. Och de ter sig olika. Några går för snabbt, andra går för långsamt.

Min poäng var att peka på hur löjligt jag tycker det är att Mercedes går till EU och säger att målen är ouppnåeliga när fakta visar att andra bolag är i fas. Och att om EU väljer att göra som Mercedes vill så straffar man de bolag som kämpat för att vara i fas och ger morot till de bolag som inte gjort jobbet.

Man får passa sig för en allt för politiskt styrd marknad.
Både etanol och vindkraftverk har marknadsförts som en vitamininjektion för miljön och man har agerat som ett gäng nyfrälsta.

Nej, det är en självklarhet.
Ja, Volvo kämpar i andra änden. Deras fossilbilsplattform (SPA1) är för gammal, och de tvingas hålla kvar den några år till för att marknaden inte utvecklats i den takt de prognostiserat + sina egna misslyckanden med SPA2.

Alla har sina problem i denna stora förändring. Och de ter sig olika. Några går för snabbt, andra går för långsamt.

Min poäng var att peka på hur löjligt jag tycker det är att Mercedes går till EU och säger att målen är ouppnåeliga när fakta visar att andra bolag är i fas. Och att om EU väljer att göra som Mercedes vill så straffar man de bolag som kämpat för att vara i fas och ger morot till de bolag som inte gjort jobbet.
Samtidigt är ju Mercedes minst sagt på tårna i andra delar av bolaget: https://feber.se/bil/mercedes-nya-elbil-laddades-med-hela-1041-kw/483154/

Även GLC verkar ha rätt spec och åtminstone jämfört med EQ-serien - någorlunda vettig design. Jag har dock svårt med bakljusen och grillen.
Det verkar som att alla kommer med sina stora steg just nu. Varför allt händer 2025/2026 vet jag inte, men det är spännande. BMW iX3 har rätt spec, GLC verkar se bra ut. Nu är det bara Audi och Volvo som ska göra samma saker. Volvon kommer i Januari. När Audi kommer med något vet jag inte dock - eller det kanske var Q6:an?

Samtidigt kommer VW-Gruppen med massa nya småbilssläpp under 2026 också som blir intressanta

Det verkar som att alla kommer med sina stora steg just nu. Varför allt händer 2025/2026 vet jag inte, men det är spännande. BMW iX3 har rätt spec, GLC verkar se bra ut. Nu är det bara Audi och Volvo som ska göra samma saker. Volvon kommer i Januari. När Audi kommer med något vet jag inte dock - eller det kanske var Q6:an?

Samtidigt kommer VW-Gruppen med massa nya småbilssläpp under 2026 också som blir intressanta
Det tar ca fem år att utveckla en bil.
1000050322.png

För fem år sedan fattade gammelindustrin att folk ville åka på elektroner när försäljningen tog fart ordentligt.
Nu är bilarna de började utveckla då klara och alla tillverkare rullar ut dem som ett pärlband.

Audi släppte ju sin nya A6 med bla E-tron nyss iaf.

Lite OT kanske – men jag bor i Tyskland sedan ett tag och här är det som i Sverige: bilintresserade ungdomar samlas på “ICA-parkeringen” på kvällarna. Skillnaden är att väldigt många kör Mercedes – både nya och äldre modeller.

Jag jobbade ihop med en 21-åring som bodde hemma och sparade hela lönen. Så fort han hade kontantinsatsen klar leasade han en ny Mercedes A-klass. Om det var det smartaste valet kan man diskutera, men här är Mercedes verkligen märket att ha bland "ungdomar".

Jag googlade lite snabbt för att se om det bara är en lokal grej och hittade en artikel från 2021 som visar att Mercedes har de yngsta nybilsköparna i Tyskland. Snittåldern ligger visserligen runt 41–42 år, så det bekräftar inte riktigt min upplevelse – men faktum kvarstår att Mercedes har de yngsta nybilsköparna i Tyskland (2021).

Vem kommer då köpa en Tesla…kan man undra.

Det tar ca fem år att utveckla en bil.
1000050322.png

För fem år sedan fattade gammelindustrin att folk ville åka på elektroner när försäljningen tog fart ordentligt.
Nu är bilarna de började utveckla då klara och alla tillverkare rullar ut dem som ett pärlband.

Audi släppte ju sin nya A6 med bla E-tron nyss iaf.
BYD utvecklar en ny bil på 18 månader.

Finns likheter med mobiltillverkarna. När ericsson och nokia var stora så släppte de 1 ny modell var 3:e år. Sen kom samsung och släppte 3 nya modeller varje år. Vi vet ju hur det gick sen för Ericsson och Nokia…

BYD utvecklar en ny bil på 18 månader.

Finns likheter med mobiltillverkarna. När ericsson och nokia var stora så släppte de 1 ny modell var 3:e år. Sen kom samsung och släppte 3 nya modeller varje år. Vi vet ju hur det gick sen för Ericsson och Nokia…
Ja, det är svårt att konkurrera mot någon som kan anställa den mängden konstruktörer och inte ens behöver göra vinst på produkten i slutänden.

Hur är den nya? Funderar själv på en.
Tja, jag bytte ju till en generation nyare Superb så ur den aspekten tycker jag det mesta känns som en uppgradering. Men jag har bara åkt typ 15 km än så länge så har inte allt för mycket input.
Dock lånade jag hem en Kodiaq iV i somras och den tog mig 105 km på ren el vilket imponerade på mig. Hoppas få ut lite mer ur Superben vid rätt väder 🙂.
Ingen pulshöjande bil precis men man åker bekvämt från A-B, den tar hyfsat med last och är grym om man har bakåtvänd bilbarnstol.
Sen hade de en fin kampanj på privatleasing i våras.

Någon sorts vinst gör de väl i slutändan, annars skulle väl bolaget inte gå runt. eller har jag missat något?
Jag tror de gör lite vinst, men tänkte mest på att de 2024 fick 40 miljarder kronor i statligt stöd.
Samma år gjorde Volvo en vinst på 27 miljarder, så statliga stödet överskred hela Volvos vinst med råge.
Säger sig självt att det blir skev konkurrens.

Tillbaka
Topp