Kan lägga till mitt föregående svar med en bild som visar vart bilföretagen är i sin utveckling jämfört med målen över de nästkommande 3 åren.Precis!
Om det är att gå Kinesiska företag till mötes att värna om klimatet och en positiv framtid så har man redan fallerat på den fronten, som USA.
Vi måste inte motsätta oss mot allt som Kina gör bara för att Kina gör det. Vi ska ta de bra saker som Kina gör och också bli duktiga på det - för att det är framtiden. Elbilar, grön energi och mobilitet, järnvägens modernisering och expansion, osv.
Bakåtsträvarnas argument om att vi på något sätt tillmötesgår Kina när vi röstar för en grön framtid går jag inte med på. Tanken är att vi ska hänga med i utvecklingen och också bli duktiga på området. När vi börjar gå den vägen bakåtsträvarna vill tappar vi alla förmågor i området och i framtiden, när ingen vill köpa bensinbilar, ingen vill åka diesellok, ingen vill ha energi på gas, olja och kol - ja då står EU där och har inget att komma med utanför den inhemska marknaden. USA är påväg dit och har i vissa avseenden varit där under en lång tid med sin protektionism som sträcker sig långt bak i tiden, långt innan Trump.
Nej, att kasta bort Volvos och Polestars idé om att inte slopa målet bara för att de ägs av Kinesiska bolag är det dummaste jag hört.
Mercedes har inte gjort sitt jobb och är inte i fas, varför ska det straffa dem som är i fas? De går och klagar för att de inte vill betala böter till följd av sin mediokra ansträngning. Om andra bolag kan nå målen betyder det att målen inte är så orimliga som de säger att de är. Det hade bara legat något i deras argument om ingen annan biltillverkare heller lyckades nå målen, men så är inte fallet.
Det värsta EU kan göra är att först sätta ett mål, tvinga massa företag att kämpa för det målet, och sedan ta bort målet för att några hamnar bakom - och på sådant sätt straffa de bolagen som gjort rätt för sig och som är i fas. Mercedes ska inte klaga till mamma (EU) för att de inte gjort sitt jobb. Betala pengar till Volvo så ni får vara med i deras utsläppsgrupp och håll käften. Det är det som är hela tanken. Belöna de som gör rätt för sig genom att de slipper böter och kan tjäna pengar på de som är efter. Straffa de som är efter genom att de antingen får betala böter eller får ge pengar till konkurrenterna som gjort rätt för sig (i detta fall Volvo).
Det är bara Mercedes som ligger för långt bak och tvingas poola sina utsläpp med Volvo och Polestar (alltså betala pengar till Volvo och Polestar för att få vara med och slippa böter).
Är det konstigt då att det är Mercedes som försöker få EU att backa på bandet? Volvo och BMW har presterat absolut bäst och borde då vara de som belönas av det - inte straffas för att Mercedes går till mamma och klagar på de som gjort rätt för sig. Jävla skämt.