• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,064
Ja, laddning hemma.
Bilen var ju inställd på 100 % men kommer klara mig gott och väl på 80 % till vardags.
Är det att batteriet mår sämre av att kontinuerligt laddas upp till 100?
Argumentet för att bara ladda till 80 procent är att det sliter mer på batteriet att ladda till 100 procent. Det verkar dock som att skillnaden i batterilivslängd vid hemmaladdning är marginell. Detta har diskuterats utförligt i den här tråden tidigare. Jag har för mig att det någon gång hänvisats till någon mätning som visat att skillnaden verkligen är pytteliten, och att det därför skulle vara OK att ladda till 100 procent varje gång man laddar hemma. Men om det är en aning snällare att ladda till 80 procent, och man ändå inte behöver hela batteriets räckvidd så är det ju ingen direkt olägenhet att till vardags ladda till 80 procent.

Argumentet för att bara ladda till 80 procent är att det sliter mer på batteriet att ladda till 100 procent. Det verkar dock som att skillnaden i batterilivslängd vid hemmaladdning är marginell. Detta har diskuterats utförligt i den här tråden tidigare. Jag har för mig att det någon gång hänvisats till någon mätning som visat att skillnaden verkligen är pytteliten, och att det därför skulle vara OK att ladda till 100 procent varje gång man laddar hemma. Men om det är en aning snällare att ladda till 80 procent, och man ändå inte behöver hela batteriets räckvidd så är det ju ingen direkt olägenhet att till vardags ladda till 80 procent.
Stora grejen är väl att låta batteriet sitta nära 100% eller nära 0% under en längre tid. Det är där det verkar slita. Precis som med en mobiltelefon som man råkar ha på 0% i 6 månader - batteriet slits mycket. Nu har givetvis bilar mycket mer avancerade batterier och BMS, men ändå.

Ja, laddning hemma.
Bilen var ju inställd på 100 % men kommer klara mig gott och väl på 80 % till vardags.
Ladda till mellan 60-80% normalt sett men innan en resa är det inga problem att ladda till 100%. Det som skadar på riktigt är att låta den stå med 100% länge eller ladda ur helt.

Mä, chat GTP svar är ju rätt lökigt 😬
Säger inte att man behöver AWD i alla lägen….stadsbor som bara kör i storstad är ett bra exempel…..men AWD är säkrare i alla lägen än 2WD….drift på 4 hjul är säkrare än på 2…..
Nej verkligheten är mycket mer avancerad än så. Vi kan ju börja med att X-drive, Haldex och Quattro - ingen av dem driver på alla 4 hjul i konstant fart förrän det har börjat spinna redan. Dvs argumentet att det är "stabilare" faller platt. När det börjar driva på fyra hjul har du redan tappat greppet. Skillnaden är alltså 0 i konstant fart.

4wd har enorma fördelar för framkomlighet men nära 0 för säkerheten. Det har också visat sig statistiskt.

Senast ändrad:
Ladda till mellan 60-80% normalt sett men innan en resa är det inga problem att ladda till 100%. Det som skadar på riktigt är att låta den stå med 100% länge eller ladda ur helt.
Kör med den dagligen, så den kommer aldrig behöva stå still länge.
Kommer förmodligen inte ladda den inför helger då bilen rullar betydligt mindre då.
Men då känns det inte som att man behöver vara så orolig över att ladda upp den till 100 då och då. Även om det inte är längre resor, kör ca 12 mil dagligen.

Ja, laddning hemma.
Jag tror det de brukar avråda från är att ha den stående på 100% längre perioder. Inga problem att ladda fullt om man behöver det för en längre resa . (Bortsett från att det tar tid att ladda fullt.)

Kör med den dagligen, så den kommer aldrig behöva stå still länge.
Kommer förmodligen inte ladda den inför helger då bilen rullar betydligt mindre då.
Men då känns det inte som att man behöver vara så orolig över att ladda upp den till 100 då och då. Även om det inte är längre resor, kör ca 12 mil dagligen.
Du kommer få en ganska avslappnad inställning till det är med tiden. Dagens bilar har sån otrolig räckvidd i praktiken. Man får inte glömma att man startar med kanske 30 mil varje dag. En bensinbil är ju bara fulltankad på väg hem från macken så att säga. Sätt laddningen på 60-80% nånstans och sen stoppa i sladden varje natt. Då löser sig allt.

Nej verkligheten är mycket mer avancerad än så. Vi kan ju börja med att X-drive, Haldex och Quattro - ingen av dem driver på alla 4 hjul i konstant fart förrän det har börjat spinna redan. Dvs argumentet att det är "stabilare" faller platt. När det börjar driva på fyra hjul har du redan tappat greppet. Skillnaden är alltså 0 i konstant fart.

4wd har enorma fördelar för framkomlighet men nära 0 för säkerheten. Det har också visat sig statistiskt.

Man har långt mycket bättre förutsättningar med fyrkrafs och så även med hjälp av elektronik.
Stäng av all elektronik och se vad som händer.
Rakt fram, perfekta vägförhållanden och noll vind. Ja, då kan man lika gärna köra bil som endast driver på höger bakhjul.

Man har långt mycket bättre förutsättningar med fyrkrafs och så även med hjälp av elektronik.
Stäng av all elektronik och se vad som händer.
Rakt fram, perfekta vägförhållanden och noll vind. Ja, då kan man lika gärna köra bil som endast driver på höger bakhjul.
Jo, elektroniken gör ju stor skillnad. Den är väl också att betrakta som helt given idag. Många bilar tillåter väl inte avstängning av antisladd, och de förare som har teknisk möjlighet att stänga av saknar i de flesta fall kunskap och intresse för att göra det. Jag har haft antisladd på alla bilar sedan 1999 och har stängt av kanske en handfull gånger i samband med lek i snön och liknande.

Jaså!? Är rätt säker på att BMW har konstant driv på alla 4 hjul i sin xDrive med fördelningen 40/60 fram/bak.

Jo, elektroniken gör ju stor skillnad. Den är väl också att betrakta som helt given idag. Många bilar tillåter väl inte avstängning av antisladd, och de förare som har teknisk möjlighet att stänga av saknar i de flesta fall kunskap och intresse för att göra det. Jag har haft antisladd på alla bilar sedan 1999 och har stängt av kanske en handfull gånger i samband med lek i snön och liknande.

Självklart gör elektroniken stor skillnad.
Att den som tidigare nämnt då kopplar in fyrhjulsdrift måste ju vara fullständigt bortkastat då, enligt utsago, fyrhjulsdrift inte gör någon skillnad alls……

I stort sett inga bilar har konstant drivning på alla fyra hjulen. Inte X-drive heller….
Permanent fyrhjulsdrift (som det brukar beskrivas) innebär inte att alla fyra hjulen har drivning jämt.
Från BMWs egna teknologi beskrivning av xDrive:
"xDrive is the permanent all-wheel drive system from BMW: under normal circumstances, it distributes driver power between the front and rear axles in a 40:60 ratio, and changes this figure variably when the road surface or overall driving conditions change."

Från BMWs egna teknologi beskrivning av xDrive:
"xDrive is the permanent all-wheel drive system from BMW: under normal circumstances, it distributes driver power between the front and rear axles in a 40:60 ratio, and changes this figure variably when the road surface or overall driving conditions change."
Audi med.
The quattro permanent all-wheel drive, which cooperates with the tiptronic torque-converter automatic transmission, centers on a purely mechanical self-locking center differential. In regular driving, it distributes 40 percent of the torque to the front axle and 60 percent to the rear axle, creating a slight rear bias for a sporty driving style.

Audi har även en urkopplingsbar som kallas Quattro Ultra.
Den kopplar ur den när man kör rakt i bra förhållanden, men kopplar in snabbare än man som förare märker om man svänger, byter fil eller tappar fäste.
Såg ett test någon svensk tidning gjort i typ Spanien på asfalt och även där var alla fyra inkopplade runt hälften av tiden.

Ni som kör Elbil, vilket/vilka försäkringsbolag har Ni?

Tittar just på antingen BMW i4 M50, Polestar 2, VW ID4.
Tror inte att det är just en elbil påverkar så mycket. Välj försäkringsbolag som för vanlig bil. Dvs jämför priser och villkor. (Men jag har halvförsäkring på Trygg-Hansa för min Kia EV3, för drygt 2500.)

Senast ändrad:
Kommer aldrig välja elbil med rwd igen efter 3 år med en CUPRA born. Något med elbilar och att de är tunga. Maken till att fastna på ställen man aldrig skulle tro man skulle fastna på uppstod dagligen vid snöiga dagar. AWD känns plötsligt som ett måste på elbil för mig..
Har inte fastnat någonstans med liknande, bor dock i Stockholm.

Men beror väl på hur man bor eller om en kör i backar i bostadsområden etc.

Har haft fyra RWD rwd bilar och dubbfritt och körde inte fast en gång. Två helel, en hybrid och en ice-bil.

Det man får passa sig med elbil och rwd är att all vrid kommer med en gång.

Med det sagt så föredrar jag fyrhjulsdrift på en vardagsbil

Senast ändrad:
Har inte fastnat någonstans med liknande, bor dock i Stockholm.

Men beror väl på hur man bor eller om en kör i backar i bostadsområden etc.

Har haft fyra RWD rwd bilar och dubbfritt och körde inte fast en gång. Två helt, en hybrid och en ice-bil.

Det man får passa sig med elbil och rwd är att all vrid kommer med en gång.

Med det sagt så föredrar jag fyrhjulsdrift på en vardagsbil
Stockholm även här och dubbfritt, fastnade åtskilliga gångar i backar och plan mark.

Många valde att bli Teslaägare i september månad. Tesla blir bäst säljande elbilen och näst bäst säljande bilen (oavsett drivlina).
i september registrerades 1287 nya Model Y. Tvåan var Volvo EX40 med 833 registreringar.
Dessutom gör de försök med extremt billig supercharging på utvalda platser i Sverige.
Är du Teslaägare och väljer att ladda mellan 23-08 så kostar det 1,7kr/kWh. Kanske till och med billigare än vad du laddar för hemma?
Är du inte Teslaägare men laddar på Superchargers ändå så kostar det 2,4kr/kWh mellan 23-08.

Många valde att bli Teslaägare i september månad. Tesla blir bäst säljande elbilen och näst bäst säljande bilen (oavsett drivlina).
i september registrerades 1287 nya Model Y. Tvåan var Volvo EX40 med 833 registreringar.
Dessutom gör de försök med extremt billig supercharging på utvalda platser i Sverige.
Är du Teslaägare och väljer att ladda mellan 23-08 så kostar det 1,7kr/kWh. Kanske till och med billigare än vad du laddar för hemma?
Är du inte Teslaägare men laddar på Superchargers ändå så kostar det 2,4kr/kWh mellan 23-08.

Räntefritt och 40k i inbytesbonus om du fick bilen levererad i september (sista kvartalsmånaden) gjorde nog att många såg det som bästa ekonomiska valet.
Helt klart väldigt mycket bil för pengarna.

var inte hela världen med knapparna, gick faktiskt snabbare i de flesta fall.
Var i rondeller som man fick vänja sig vid hur man skall använda dem.

Men spak är att föredra!

var inte hela världen med knapparna, gick faktiskt snabbare i de flesta fall.
Var i rondeller som man fick vänja sig vid hur man skall använda dem.

Men spak är att föredra!
Får mig att tänka lite på hur BMW hade det på sina motorcyklar, en knapp på den sida du ska svänga åt.
Men vad jag kunnat se på sistone så har de övergett och övergått till en liten "spak" på ena sidan som alla andra tillverkare 😅

Får mig att tänka lite på hur BMW hade det på sina motorcyklar, en knapp på den sida du ska svänga åt.
Men vad jag kunnat se på sistone så har de övergett och övergått till en liten "spak" på ena sidan som alla andra tillverkare 😅
BMW var ju lite speciella även på bilsidan förr. Tror de är "normala" idag.
Men på min gamla BMW så återgick spaken alltid till "mitten", även när du drog ner eller upp spaken helt och hållet. Så den agerade som vanliga gör när man bara lätt trycker för 3-4 blinkningar, men då med två motståndsnivåer, om man säger så.

Tror de gjorde det för att de tyckte det vore mer "lyxigt" om det är helt tyst när blinkersen slutar efter en svängning med ratten. Inget fysiskt som slår tillbaka till mittenläget igen, spaken är redan där. När man var van vid det så var det inga större problem. Men det var lätt hänt att man råkade blinka åt motsatt håll när man bara ville stänga av blinkersen.

Det var fullständigt kaos när man lät någon annan köra bilen och de inte kunde förstå hur blinkerspaken fungerade de första 10-15 minuterna.

Jag tror att när det gäller sådana basala saker som blinkers eller annat liknande, så är det bättre om alla bilar bara sköter det på samma sätt. Borde nästan vara standardiserat för att vara helt ärlig. Finns inte mycket utrymme för innovation som faktiskt gynnar någon där.

Tillbaka
Topp