Skönt att höraMin fru bytte till elbil ett år före mig, och under det året var suget efter elbil för min del mycket starkt. Efter bytet har jag svårt att föreställa mig att jag skulle vilja ha en fossilbil igen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Skönt att höraMin fru bytte till elbil ett år före mig, och under det året var suget efter elbil för min del mycket starkt. Efter bytet har jag svårt att föreställa mig att jag skulle vilja ha en fossilbil igen.
En riktigt ogenomtänkt tankesätt. Tror sådana personer att bensinpumpar fungerar vid strömavbrott av ren magi? Kriget i Ukraina har också visat att tillgången på el ofta är mer stabil än tillgången på drivmedel.Många tycker ju att man ska åtminstone ha en fossilbil för driftsäkerheten, men då faller ju min tanke om att få en låg driftkostnad (inkl skatter och försäkringar). Nu har jag ju fortfarande Caddyn kvar, men den ska säljas! Tror jag till 99,9% av användandet klarar mig bättre eller minst lika bra med elbil kontra fossilbil.
Ja exakt! Helt enig!En riktigt ogenomtänkt tankesätt. Tror sådana personer att bensinpumpar fungerar vid strömavbrott av ren magi? Kriget i Ukraina har också visat att tillgången på el ofta är mer stabil än tillgången på drivmedel.
Då tar jag reservdunkarna. Tar du reservbatteriet?.En riktigt ogenomtänkt tankesätt. Tror sådana personer att bensinpumpar fungerar vid strömavbrott av ren magi? Kriget i Ukraina har också visat att tillgången på el ofta är mer stabil än tillgången på drivmedel.
Köp en bil för 500 000-1 000 000 och få laddning för 2 000kr.Nån som funderar på en volvo? Nu får man ett års fri hemmaladdning på köpet.
Kör och ladda fossilfritt | Vattenfall Försäljning
www.vattenfall.se
Verkligen generöst.Samtidigt som du måste bli kund hos Vattenfall...Så frågan är vem som är vinnaren i slutändan. Du måste ju dessutom fortfarande betala elnätsavgiften, så det blir ju inte gratis laddning ändå.Köp en bil för 500 000-1 000 000 och få laddning för 2 000kr.Verkligen generöst.
Bilen är säkert kalas men prisbilden gör den helt irrelevant för de flesta ändå
Precis, det är bara elpriset som ingår, inga skatter, nätavgifter etc. För mig innebär det 32 öre/kWh i snitt på året så inget att skriva hem om. I det här fallet är det definitivt Vattenfall som är vinnaren.Samtidigt som du måste bli kund hos Vattenfall...Så frågan är vem som är vinnaren i slutändan. Du måste ju dessutom fortfarande betala elnätsavgiften, så det blir ju inte gratis laddning ändå.
Jag måste också säga att (jag tycker) det är snyggare utan kopparfärgen också...Var dags idag
Bättre komfort i alla fall........
![]()
Man tar ju såklart med sig elverket, då har man ju oändligt med möjligheter.Då tar jag reservdunkarna. Tar du reservbatteriet?.![]()
Javisst. Gäller att ha fulltankat bara.Man tar ju såklart med sig elverket, då har man ju oändligt med möjligheter.
Ah vs Wh...om man vet att Ström (A) * Spänning (V) =Effekt (W), förstår man att Effekt är smartare då den enheten inbegriper både Strömstyrka och Spänning.Att jämföra Ah för batterier med olika spänning är lika ologiskt som att jämföra maximalt vridmoment för motorer med olika varvtal.
kWh och hästkrafter är det som är intressant.
Undra om motorjournalisterna också någonsin kommer att förstå detta?Ah vs Wh...om man vet att Ström (A) * Spänning (V) =Effekt (W), förstår man att Effekt är smartare då den enheten inbegriper både Strömstyrka och Spänning.
Och helt rätt, Effekt är även, tänka sig, bäst i motorer. Vilka få vet. Ja du vet uppenbarligen
(bilen accar bäst på vridmomentmax..." är ju tokfel)
Vi båda vet svaretUndra om motorjournalisterna också någonsin kommer att förstå detta?![]()
Den billigaste.Vilken laddbox ska man välja idag om nyinstallation är aktuellt?
Tack för utförligt svar, välja den billigaste kunde jag såklart inte komma på själv….Den billigaste.
Varsågoda. Samma fråga ställd hur många gånger som helst.Tack för utförligt svar, välja den billigaste kunde jag såklart inte komma på själv….
Tänkte på VAS funktioner som är need to have (eller för den delen nice funktioner) som model X har men inte modell Y.
Köpte själv billigaste portabla då bilen är smart och redan hade trefas.Tack för utförligt svar, välja den billigaste kunde jag såklart inte komma på själv….
Tänkte på VAS funktioner som är need to have (eller för den delen nice funktioner) som model X har men inte modell Y.
Köp en zaptec Go. Den ärVilken laddbox ska man välja idag om nyinstallation är aktuellt?
Glömde att man måste göra en egen due diligence innan man postar frågor på forumet.Varsågoda. Samma fråga ställd hur många gånger som helst.
Köp den billigaste, du stoppar i kabeln och laddar. Styr med bilen hur snabbt eller när sluta.
Lastbalansering finns på alla idag, fysisk eller digital.
Vad har du själv kollat på som du inte är nöjd med?
Många har kortbetalning idag. Jag försöker ladda på OKQ8 så ofta som möjligt för att premiera deras enkelhet, kortläsare på stolpe och samma pris för alla. Annars är det noll problem om man håller sig söder om Sundsvall idag.Nu var det tre år sedan jag hade elbil och på den tiden var inte infrastrukturen där än. Tusen olika appar som buggade, kort som glömdes av osv. Hur upplever ni det idag? Nu kan alla bilar ladda på Teslaladdare väl?
Ja, jag kör inte så mycket längre sträckor, men som sagt, i södra halvan av landet är det inga problem. Alla nya stationer tar kreditkort (och snart måste gamla göra det också), bensinmackarna har laddstolpar, osv. Den enda appen man behöver är ChargeFinder, och det är inte för själva laddningen. Jag kan tänka mig att Norrlands inland fortfarande är lite glest med de stora avstånden så att man faktiskt måste hålla på och planera laddstopp. Där jag kör (Uppland och söderöver) kan jag stanna nästan var som helst och ladda vid behov. Senast laddade jag på en St1-mack...Nu var det tre år sedan jag hade elbil och på den tiden var inte infrastrukturen där än. Tusen olika appar som buggade, kort som glömdes av osv. Hur upplever ni det idag? Nu kan alla bilar ladda på Teslaladdare väl?