• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,071
Många tycker ju att man ska åtminstone ha en fossilbil för driftsäkerheten, men då faller ju min tanke om att få en låg driftkostnad (inkl skatter och försäkringar). Nu har jag ju fortfarande Caddyn kvar, men den ska säljas! Tror jag till 99,9% av användandet klarar mig bättre eller minst lika bra med elbil kontra fossilbil.
En riktigt ogenomtänkt tankesätt. Tror sådana personer att bensinpumpar fungerar vid strömavbrott av ren magi? Kriget i Ukraina har också visat att tillgången på el ofta är mer stabil än tillgången på drivmedel.

Samtidigt som du måste bli kund hos Vattenfall...Så frågan är vem som är vinnaren i slutändan. Du måste ju dessutom fortfarande betala elnätsavgiften, så det blir ju inte gratis laddning ändå.
Precis, det är bara elpriset som ingår, inga skatter, nätavgifter etc. För mig innebär det 32 öre/kWh i snitt på året så inget att skriva hem om. I det här fallet är det definitivt Vattenfall som är vinnaren.

Var dags idag :arghh:

Bättre komfort i alla fall........
1000046868.jpg

Att jämföra Ah för batterier med olika spänning är lika ologiskt som att jämföra maximalt vridmoment för motorer med olika varvtal.
kWh och hästkrafter är det som är intressant.
Ah vs Wh...om man vet att Ström (A) * Spänning (V) =Effekt (W), förstår man att Effekt är smartare då den enheten inbegriper både Strömstyrka och Spänning.
Och helt rätt, Effekt är även, tänka sig, bäst i motorer. Vilka få vet. Ja du vet uppenbarligen ;)
(bilen accar bäst på vridmomentmax..." är ju tokfel)

Ah vs Wh...om man vet att Ström (A) * Spänning (V) =Effekt (W), förstår man att Effekt är smartare då den enheten inbegriper både Strömstyrka och Spänning.
Och helt rätt, Effekt är även, tänka sig, bäst i motorer. Vilka få vet. Ja du vet uppenbarligen ;)
(bilen accar bäst på vridmomentmax..." är ju tokfel)
Undra om motorjournalisterna också någonsin kommer att förstå detta? 😆

Tack för utförligt svar, välja den billigaste kunde jag såklart inte komma på själv….

Tänkte på VAS funktioner som är need to have (eller för den delen nice funktioner) som model X har men inte modell Y.
Varsågoda. Samma fråga ställd hur många gånger som helst.

Köp den billigaste, du stoppar i kabeln och laddar. Styr med bilen hur snabbt eller när sluta.
Lastbalansering finns på alla idag, fysisk eller digital.

Vad har du själv kollat på som du inte är nöjd med?

Varsågoda. Samma fråga ställd hur många gånger som helst.

Köp den billigaste, du stoppar i kabeln och laddar. Styr med bilen hur snabbt eller när sluta.
Lastbalansering finns på alla idag, fysisk eller digital.

Vad har du själv kollat på som du inte är nöjd med?
Glömde att man måste göra en egen due diligence innan man postar frågor på forumet.

Inte lika bra som dig helt enkelt så ber om ursäkt att jag upptog din tid med något som jag själv har noll intresse av att lära mig något om utan trodde i min enfald att forum med kunskap kanske skulle ge bra svar på frågan.

Nu var det tre år sedan jag hade elbil och på den tiden var inte infrastrukturen där än. Tusen olika appar som buggade, kort som glömdes av osv. Hur upplever ni det idag? Nu kan alla bilar ladda på Teslaladdare väl?

Nu var det tre år sedan jag hade elbil och på den tiden var inte infrastrukturen där än. Tusen olika appar som buggade, kort som glömdes av osv. Hur upplever ni det idag? Nu kan alla bilar ladda på Teslaladdare väl?
Många har kortbetalning idag. Jag försöker ladda på OKQ8 så ofta som möjligt för att premiera deras enkelhet, kortläsare på stolpe och samma pris för alla. Annars är det noll problem om man håller sig söder om Sundsvall idag.

Körde till Åre för ett tag sedan och det var t.o.m. nya fina 300kW-laddare mitt ute i skogen i Lillhamra. Var tvungen att ta upp telefonen för att kolla om jag sett i syne eller inte!

Ja, jag kör inte så mycket längre sträckor, men som sagt, i södra halvan av landet är det inga problem. Alla nya stationer tar kreditkort (och snart måste gamla göra det också), bensinmackarna har laddstolpar, osv. Den enda appen man behöver är ChargeFinder, och det är inte för själva laddningen. Jag kan tänka mig att Norrlands inland fortfarande är lite glest med de stora avstånden så att man faktiskt måste hålla på och planera laddstopp. Där jag kör (Uppland och söderöver) kan jag stanna nästan var som helst och ladda vid behov. Senast laddade jag på en St1-mack...

IMG_9463.jpeg
Tack för svar! Jag bor i Göteborg så här är det inga konstigheter men det är just längre sträckor och planeringen kring rutt. Men har dom 300Kw i Lillhamra så har det kommit en bra bit på tre år! Bästa El-suven idag då? EX90? Cayenne kommer ju som el nu också! Interiören är riktigt sjuk!

Tillbaka
Topp