• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,071
Sant.. men det är ju en avgift jag har oavsett så när det gäller laddningen, känns det inte lite konstigt att räkna med den? Snittpriset blir dessutom olika från år till år utifrån att förbrukningen varierar.. i mitt tycke blir det lite dumt att räkna med den.
Jo så är det, tänkte inte att vi var i en biltråd nu :) Dock bör den väl tas med i beräkningen av totalpriset per kwh över hela året tycker jag även om man har elbil eller inte.

Hade man inte haft elbil hade man inte heller behövt 20A som är några tusenlappar dyrare per år i fast abonnemangsavgift,
Man kanske inte ens behöver mer än 16A även om man har elbil men rätt gött att kunna ladda i 11kwh nu så länge inte effektavgiften är införd hos mig iallafall.

Jo så är det, tänkte inte att vi var i en biltråd nu :) Dock bör den väl tas med i beräkningen av totalpriset per kwh över hela året tycker jag även om man har elbil eller inte.

Hade man inte haft elbil hade man inte heller behövt 20A som är några tusenlappar dyrare per år i fast abonnemangsavgift,
Man kanske inte ens behöver mer än 16A även om man har elbil men rätt gött att kunna ladda i 11kwh nu så länge inte effektavgiften är införd hos mig iallafall.
Tudelad kring om det ska räknas eller inte.. laddar jag 1000 eller 5000kwh per år så blir ju pengen missvisande då jag har kostnaden oavsett liksom.

Jag har 25A hemma 🫣 överbelastar ibland men jag gissar att jag behöver det utifrån dubbla VP iom. pool osv.. Dessa 25A kostar ungefär som det du betalar..

Tudelad kring om det ska räknas eller inte.. laddar jag 1000 eller 5000kwh per år så blir ju pengen missvisande då jag har kostnaden oavsett liksom.

Jag har 25A hemma 🫣 överbelastar ibland men jag gissar att jag behöver det utifrån dubbla VP iom. pool osv.. Dessa 25A kostar ungefär som det du betalar..
Det enda det kanske tillför diskussion angående kostnaden att ladda elbil är att priset för elhandeln egentligen är ganska oväsentlig då den är så liten del av den totala kostanden.

Även med momsen + påslagen på elhandeln inräknat så blir det bara typ 25% av den totala kostanden för mig ändå.

En liten enkät:

Ni som bor i hyresrätt eller bostadsrätt och har laddning på parkeringsplats (utomhus) där, som ChargeNode och liknande, för de boende enbart (inte publik alltså)...

... Vad betalar ni för laddning, och för vilken effekt?
Vi har två 11kW laddare i föreningen, pris 2,5kr/kWh. De är bokningsbara typ som en tvättstuga eller föreningslokal, används av ca 15 hushåll.

Laddar du med 22 kW? Jag skaffade Charge amps aura 22 kW i väntan på första elbilen. Våra bilar kan visserligen inte ladda med den effekten, men jag tänkte att det är framtidssäkert med hög laddeffekt.

Sedan kom effektavgiften och dödade allt intresse hos mig att ladda med högre effekt än 11 kW...
Tre personer som jobbpendlar i hushållet, vi kör tot 9500 mil/år. Säg 8000 mil pendling. Per arbetsdag blir det ca 65kWh (räknar på 2kWh/mil och 20 arbetsdagar/månad.)
Har bara en elbil nu som hustrun pendlar 6000mil/år med, men jag ska köpa elbil.
Då 22kW inte kostar mer idag, var det ett enkelt beslut.
Även med effektavg är det billigare än fossilbränsle

Tre personer som jobbpendlar i hushållet, vi kör tot 9500 mil/år. Säg 8000 mil pendling. Per arbetsdag blir det ca 65kWh (räknar på 2kWh/mil och 20 arbetsdagar/månad.)
Har bara en elbil nu som hustrun pendlar 6000mil/år med, men jag ska köpa elbil.
Då 22kW inte kostar mer idag, var det ett enkelt beslut.
Även med effektavg är det billigare än fossilbränsle
Effektavgiften är ju en fast avgift per månad. För mig som laddar cirka 500 kWh per månad blir det en kännbar procentuell kostnadsökning per mil att maxa effektuttaget. Om ni så småningom har tre elbilar borde det inte bli så dyrt per mil. Det är säkert värt att säkra upp, så att det verkligen går att ladda max.

Fick min Kia EV9 för några dagar sen, fan vad den buggar, är det någon mer som upplever samma med den bilen?
Ibland så vägrar den låsa upp sig, ibland får man inte loss laddkabeln, ibland kopplar inte telefonen, varningslampor lyser helt utan uppenbar anledning.
Saknar min Model Y :(

Fick min Kia EV9 för några dagar sen, fan vad den buggar, är det någon mer som upplever samma med den bilen?
Ibland så vägrar den låsa upp sig, ibland får man inte loss laddkabeln, ibland kopplar inte telefonen, varningslampor lyser helt utan uppenbar anledning.
Saknar min Model Y :(
Men gå tillbaks till säljaren då, så får de lösa det. Det är självklart inte normalt, du måste ha fått ett måndagsexemplar.

Jag har inte EV9, men väl en EV3 (som antagligen använder samma, eller i alla fall liknande) system). Har inta haft några problem alls.

Men gå tillbaks till säljaren då, så får de lösa det. Det är självklart inte normalt, du måste ha fått ett måndagsexemplar.

Jag har inte EV9, men väl en EV3 (som antagligen använder samma, eller i alla fall liknande) system). Har inta haft några problem alls.
Jo, har kontaktat säljaren. Tänkte bara kolla om det är fler som upplevt att den är strulig.

Jo, har kontaktat säljaren. Tänkte bara kolla om det är fler som upplevt att den är strulig.
Det enda som låter bekant är problemet att den inte låser upp laddkabeln ibland. Har för mig att jag sett det nämnas i nåt forum.
Speciellt om man har ställt in att den ska hålla den låst efter att laddningen är klar. (Default är annars att den låser upp, något man kanske vill ändra om man brukar ha den stående på allmän plats med kabeln i.) Jag tror det kan vara ett tidsfönster, så om man inte tar ur den direkt efter upplåsning så låser den igen efter en stund.
Lösningen verkar vara att man helt enkelt låser upp igen, eller låser och låser upp igen. Ev. joxar lite med kontakten ifall den "hänger" på låset så att det ligger i spänn.

Såhär ser mitt snitt ut.
198kr för oktober - 55kr i intjänad grid rewards.

Helnöjd än så länge, får se hur denna vinter blir.

IMG_0246.png

Det enda som låter bekant är problemet att den inte låser upp laddkabeln ibland. Har för mig att jag sett det nämnas i nåt forum.
Speciellt om man har ställt in att den ska hålla den låst efter att laddningen är klar. (Default är annars att den låser upp, något man kanske vill ändra om man brukar ha den stående på allmän plats med kabeln i.) Jag tror det kan vara ett tidsfönster, så om man inte tar ur den direkt efter upplåsning så låser den igen efter en stund.
Lösningen verkar vara att man helt enkelt låser upp igen, eller låser och låser upp igen. Ev. joxar lite med kontakten ifall den "hänger" på låset så att det ligger i spänn.
Ok, tack för info, får testa. Nu dök det upp "servicebehov: förarstöd" i appen så något är uppenbart fel

IMG_8275.jpeg

Kvalitetskänslan förstärks inte direkt när man läser rubriken på manualen 😂
Haha. Ja, jag har inte nämnt det tidigare (har egentligen inte med att det är en elbil att göra), men Kias manual för EV3 är en katastrof. Förutom att det är fullt med småfel i ordval och stavningar, så är den uselt strukturerad och organiserad, så det är enormt svårt att hitta grundläggande information om t.ex. vad vissa knappar och reglage gör. Dessutom är det så mycket förbehåll och varningar att den faktiska informationen drunknar. Informationstätheten är ofantligt låg.

Och den bjuder på såna här välformulerade och klargörande punkter:
Screenshot 2025-07-30 at 12.39.43.png

Jag tror inte den har gått igenom någon korrekturläsning värd namnet. ;)

Haha. Ja, jag har inte nämnt det tidigare (har egentligen inte med att det är en elbil att göra), men Kias manual för EV3 är en katastrof. Förutom att det är fullt med småfel i ordval och stavningar, så är den uselt strukturerad och organiserad, så det är enormt svårt att hitta grundläggande information om t.ex. vad vissa knappar och reglage gör. Dessutom är det så mycket förbehåll och varningar att den faktiska informationen drunknar. Informationstätheten är ofantligt låg.

Och den bjuder på såna här välformulerade och klargörande punkter:
Screenshot 2025-07-30 at 12.39.43.png

Jag tror inte den har gått igenom någon korrekturläsning värd namnet. ;)
Har inte upplevt att min manual har varit lika dålig 🤔
Men jag kanske inte har läst tillräckligt mycket i den utan mest testat mig fram istället rörande det mesta man kan göra i bilen..... eller så lade de lite extra krut på EV6:ans manual 😅

Har stött på problemet med att laddkabeln låser sig och har berott på ett par olika saker.
När man låser upp bilen och har sagt till den att alltid låsa kabeln så har man 15 sekunder på sig att ta bort den, sedan låser den igen och då behöver man bara låsa upp bilen ytterligare en gång.
Andra tillfället är när man öppnar bilen samtidigt som den håller på med förinställd uppvärmning av bilen med klimatanläggningen, då är bilen typ i startläge också.
Då har jag märkt att man inte kan låsa och låsa upp dörrarna vilket sedan gör att man kan låsa upp laddkabeln, då får man istället stänga av bilen för att sedan låsa upp den och ta bort kabeln.

Jag bor i SE4 så inte det bästa området när det gäller elpriset. Utifrån Grid rewards kan det nog vara ett bra område då det är ofta är kraftiga svängningar här så att min laddning startas/stoppas av Svenska kraftnät.
Aja, så pass. Då är du ju eg i fel område. Visste inte det kunde täcka upp så bra. Varit ovanligt dyr månad annars för oss i fyran.

Måste lämna tillbaka min privatleasade ID5 om en månad.
Ge mig en anledning till att jag inte ska beställa en Y LR AWD på deras 0% kampanj?
Alternativet är leasa en ID7. Kommer ej på några andra alternativ?

Aja, så pass. Då är du ju eg i fel område. Visste inte det kunde täcka upp så bra. Varit ovanligt dyr månad annars för oss i fyran.
Ja men jag tror som sagt att Grid rewards har större påverkan här där det är mer utsatt pga begränsningar i kapacitet. Tycker för övrigt att priset har varit rätt högt hela aug-okt. Snittade 74öre/kWh i augusti, 75öre/kWh i september och 73öre/kWh för oktober inklusive skatt och avgifter.

För min del är det elbilsladdningen som drar ner snittet något. Senaste 6 månadernas laddning som är ca. 2500kWh så har jag haft ett snittpris på 16öre/kWh inkl skatter och avgifter. Svårt att komma undan billigare än så.

Måste lämna tillbaka min privatleasade ID5 om en månad.
Ge mig en anledning till att jag inte ska beställa en Y LR AWD på deras 0% kampanj?
Alternativet är leasa en ID7. Kommer ej på några andra alternativ?
Jag hade 100% valt ID7 om de kostar motsvarande (räkna hela kalkylen inkl värdeminskning, fokusera inte bara på räntan). ID7 är tystare och bekvämare och har en farthållare och regnsensor som inte driver dig till vansinne hela tiden.

Om du haft en Tesla Y tidigare och varit bekväm med hur den beter sig så kanske det är en annan sak men jag kom inte överens med bilen på 3 år pga detta.

Senast ändrad:
farthållare och regnsensor som inte driver dig till vansinne hela tiden.
All hail software-defined vehicles!

Finns inte mycket jag blir mer irriterad på än mjukvarumänniskor som tror att alla världens problem kan lösas med mjukvara. Ibland behövs tillförlitlig och robust hårdvara helt enkelt (som en regnsensor ;) )

Volvo gick förresten ut idag med att EX60 inte ska vara dyrare än XC60 PHEV.
Gott tecken. Gillar vad jag hört än så länge vad gäller EX60. Men sen vill man ju se rackarn också innan man kan uttala sig om den på riktigt.

Har du digital nyckel? Hur aktiverade du den? Finns en guide man kan trycka på i Kia-appen men när man trycker på den så står det ”page not found”, och det som står i manualen stämmer ju ej överens med vad som finns i den nya appen

Har du digital nyckel? Hur aktiverade du den? Finns en guide man kan trycka på i Kia-appen men när man trycker på den så står det ”page not found”, och det som står i manualen stämmer ju ej överens med vad som finns i den nya appen
Öh... menar du i telefonen? Jo, men jag använder nyckelfobben. Enda gången jag använt appen är för att låsa den när jag gått ifrån den och glömt låsa (vilket den då påpekar). Tror inte jag gjorde något, men det var handlaren som hjälpte mig konfigurera allt när jag hämtade ut den. Från början var det en annan app, och när jag bytte till den nya så överfördes alla inställningar som de var.

Tillbaka
Topp