• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En begagnad Omega Speedmaster Reduced, varför inte?

bvb

Cartier
2-Faktor
15EF2DC0-B209-421D-BDE5-1A939BB71A3F.jpeg


Min förra, 3511.50.00
Piggy-back är det väl bara 3510 som har?
 

Krl

Breitling
Vad säger ni om Omega moon to mars? Blev lite ledsen när jag läste att det var manuell uppvridning och inte automatisk.
 

Lucasa

Breitling
Det finns väl väldigt många speedmaster som är "automatic", eller är jag ute och cyklar?

Mycket riktigt finns det ett flertal olika automatiska varianter på Speedmaster, panda-dials, date, triple-date osv. Den som ofta refereras till som reduced, tillika den som @hepanter äger, har referensnummer 3510.50. Finns även som en nyare modell med safirglas.

Fantastiska klockor, men det är ingen manuell klocka som Speedmastern skall vara. Något mer kostsam service dessutom. Personligen har jag detta till trots valt att ha kvar min reduced, samma modell som den fantastiskt vackra som visas här ovan, istället för en av de "riktiga" Speedmasterna. Jag tycker att man får lite mer bang for the buck i en reduced än originalet, även om de fått upp mycket i pris senaste 2 åren.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Typiskt att priserna gått upp just när man närmar sig tanken på ett köp! Sett att de går för 15-20 k i bra skick. Är det fortfarande värt? Kommer man ångra att man inte sparade ihop dubbelt så mycket för månklockan?
 

Lucasa

Breitling
Personligen tycker jag absolut att det är värt, men i bra skick med papper och inte alltför långt till nästa service så får man räkna med 19-20k ungefär. Har ägt båda varianterna och ser nog faktiskt fler fördelar med Reduced (även om Omega inte vill att man kallar den för det). Behagligare storlek, om man som undertecknad inte besitter de absolut grövsta handlederna i världshistorien. Sen är jag mycket nöjd med att klockan är just automatisk. Kan rekommendera dig att se över date-varianterna också, t.ex 3513.50.

Man skall vara medveten om att servicekostnaderna är högre då det inte är ett klassiskt mekaniskt verk, utan snarare en påbyggd kronografmodul, samt att historian bakom klockan inte är densamma som orginalet som tagit sig fram och tillbaka till månen.

Beställde just idag ett läderarmband till min egen reduced, då funkar den till allt!
 

Krl

Breitling
Tack för svaren. Blev väldigt sugen på en moon to mars. Om någon skulle vilja sälja en får dem gärna säga till. (jag har tyvärr inte access till att posta inlägg på köp och sälj så skriver det här ist. Hoppas det är okej)
 
Topp