Ja det stämmerKan det vara så att även du äger "1001 armbandsur från 1925 till idag" ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja det stämmerKan det vara så att även du äger "1001 armbandsur från 1925 till idag" ?
Funderar på att putsa upp glaset på min reduced med polywatch. Vet någon om omegaloggan sitter på insidan på denna modell som på storebror?![]()
En fantastiskt klädsam kombination! Det står Speedmaster på tavlan, det torde vara argument nog (åtminstone i denna tråd) att få hälsa SpeedyTuesdayTråden inspirerade mig att skaffa en ny rem till min klocka!
SpeedyTuesday på er! (om man nu får säga det med en reduced?)
![]()
En fantastiskt klädsam kombination! Det står Speedmaster på tavlan, det torde vara argument nog (åtminstone i denna tråd) att få hälsa SpeedyTuesday![]()
Har haft 2 st olika reduced Automatic och upplever som att känslan i hela klockan och framförallt tryckknapparna är undermålig. Kan vara 2 dåliga exemplar jag ägt. Hur uppleves skillnaden mot professional för de som ägt dessa?
Är det inte den som piggy back-verk och är så dyr att serva? Enligt legenden.Snabba svar i denna tråd..
Min uppfattning, av de (senare) referenser jag ägt av Professional, är att 3510.50 håller likvärdig klass vad gäller byggnadskvalitet i tryckknappar och dylikt. Personligen upplever jag däremot att helhetsintrycket dem båda emellan kan vara till PROs fördel, även om jag tidigare skrivit att jag behåller min reduced framför PRO, vilket jag mycket tror ligger i den större modellens tyngd. I slutändan behöver ju dock klockan passa handleden, varför lillebrodern fått stanna kvar.
Är det inte den som piggy back-verk och är så dyr att serva? Enligt legenden.
Jag har kollat lite på Reduced, just för jag har så smala handleder, och fastnat för Triple Date, som verkar ha en del fördelar; dag, datum, kolumnhjul. Sen att man får hacking ser jag som en stor fördel mot Pro. Har du erfarenhet även av dem?
Kanske inte en pro men så snygg.Dagens reduced i kvällssol
![]()
De armbandet eller lite slitet läder funkar grymt bra till dessa klockor tycker ja.Tråden inspirerade mig att skaffa en ny rem till min klocka!
SpeedyTuesday på er! (om man nu får säga det med en reduced?)
![]()
Den är häftig den där. Vad är det för ref?Fyller på med bild på min speedmaster!
Var den första ”finare” klockan jag köpte och var länge sugen på en moomwatch. Men hur mycket jag än ville så klarar jag inte att bära 42mm. I nästa liv kanske.
Men denna är bara bäst, framförallt storleken som jag tycker passar mig perfekt
1.5år senare och är fortfarande lika nöjd. Var orolig att jag skulle bli less på den röda tavlan, men icket!![]()
![]()
3510.61.00Den är häftig den där. Vad är det för ref?
Dags att en gång för alla gå i botten med vad som är rimligt och inte. Är det värt nästan dubbelt så mycket för att på texten Professional och 4 extra mm? Svaret är tyvärr, Nej enligt min bedömning. Att Professional är värd lite mer, självklart! men dubbelt upp? Absolut inte!
Denna text handlar om att ge Omega Speedmaster Reduced en ärlig revansch mot storebror på begagnatmarknaden. Men vad är egentligen diametern på Reduced? en del säger 39, 38 och 37 mm. Vårt test ur är 39,06mm och enligt jämnförelse bilder på några andra klockor jag hade hemma ser du att den har ett rätt så bra mått. Har du inte så grova handleder så är detta en klocka som passar dig prefekt. Minst lika trevlig storlek som en Rolex Datejust 36mm. Sådär lagom stor.
![]()
Men det är ju ingen Moon Watch och det är helt sant, men det är fortfarande en Speedmaster. Viktigt att vi berör detta ämne då många inte kallar reduceden för en äkta Speedmaster. Den är minst lika äkta som Moon watchen. Även nya ”Dark side of the moon” är heller ingen Moon watch, men få skulle kalla den oäkta. Tror SVT's Antikrundan fick alla att gå bananas på månklockan och alla letade fynden! I denna hysteri hamnade denna trevliga Speedmaster modell i skym undan. Dags att lyfta fram den. Om v kollar till urverket på Speedmaster Reduced så är det ett ETA-moddat verk, tittar vi på 42mm modellen är det ett Lemania-moddat verk grunden. Idag finns dock 42mm modellen med nya CO-axial tekniken och än lånar Omega teknik från andra stora urtillverkare (som många andra). Varför uppfinna hjulet??
![]()
Min uppfattning av Speedmaster Reduced:
Detta är en mycket trevlig klocka till storleken men också till vad man får för pengarna på begagnat marknaden. Har du aldrig ägt en måste du prova. Den är enligt mig fortfarnade undervärderard. Den passar lika bra på Speedy Thuesday som en Professional. Bara klocknördar som oss ser skillnaden, andra kommer att gilla din klocka. Den är mer ”dressed” än ”action”, men för den delen fortfarande sportig. Är du lite bilnörd som en annan borde du slå till på någon av specialmodellerna signerade Michael Schumacher. Den som just nu prydar min samling är en Day-Date-modell av Speedmastern. Var skeptiskt till en början men den får mig att ändra uppfattning helt och där av anledningen till att jag ville höja andras ögon för just 39 mm modellen.
Har ägt två reduced och en 42mm, tycker jag att jag fått en bra uppfattning av vad jag gillar med just reduceden.
![]()
Reduced modellerna finns i en rad olika utföranden, färger och funktioner. Den finns med olika band och med olika utformning på bazeln.
Så passa på att fynda! För Omega Speedmaster 39 mm är verkligen värd pengarna.
![]()
![]()
![]()
Vad skulle ni säga att en 3513.50, utan papper eller låda men i absolut utmärkt skick är värd?
Klockan har varit pp genomgång och det fastslogs att inget servicebehov behövdes, kan det öka värdet något? Jag är dock inte intresserad av att sälja klockan, min första finare klocka som jag köpt (sparade ihop och köpte själv när jag va 16) så det är nog en klocka som stannar hela livet.Tyvärr något svårsåld här på forumet skulle jag gissa. Runt 14'-15' skulle jag säga utan servicehistorik och papper eller box. Kan detta vara rimligt?
Står att du är 17 i din profil och om det stämmer så har ju inte värdet ökat jättemycket på ett år.Klockan har varit pp genomgång och det fastslogs att inget servicebehov behövdes, kan det öka värdet något? Jag är dock inte intresserad av att sälja klockan, min första finare klocka som jag köpt (sparade ihop och köpte själv när jag va 16) så det är nog en klocka som stannar hela livet.