• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En begagnad Omega Speedmaster Reduced, varför inte?

A916A50B-7C61-47EB-85FF-56CBFAA9195E.jpeg
Speedy Reduced ska man inte (bara) se som ett billigare alternativ till Speedy Pro. För en annan så är storleken så mycket mer smickrande än den något maffigare professional. Hade jag valt Speedy Pro om jag varit välsignad med mastiga handleder..? Kanske det! ;)

Funderar på att putsa upp glaset på min reduced med polywatch. Vet någon om omegaloggan sitter på insidan på denna modell som på storebror? :)

Funderar på att putsa upp glaset på min reduced med polywatch. Vet någon om omegaloggan sitter på insidan på denna modell som på storebror? :)

Relativt säker på att alla loggor på plastkristallerna, åtminstone tidigt 90-tal och framåt (möjligt att det var så tidigare också, dock för dåliga kunskaper kring Omgorna från dess) , sitter på insidan. Någon annan får gärna rätta mig om jag har fel, men är som sagt relativt säker på att du kan putsa lugnt.

Trevlig tråd. Tyvärr tycker jag att proportionerna blir fel med subtavlorna som sitter för långt ut mot glasringen.

Denna tråd gjorde mig sugen på en speedmaster reduced... Men blir lite fundersam över den högre servicekostnaden. Någon som vet vad den brukar landa på?

Har haft 2 st olika reduced Automatic och upplever som att känslan i hela klockan och framförallt tryckknapparna är undermålig. Kan vara 2 dåliga exemplar jag ägt. Hur uppleves skillnaden mot professional för de som ägt dessa?

Har haft 2 st olika reduced Automatic och upplever som att känslan i hela klockan och framförallt tryckknapparna är undermålig. Kan vara 2 dåliga exemplar jag ägt. Hur uppleves skillnaden mot professional för de som ägt dessa?

Snabba svar i denna tråd..
Min uppfattning, av de (senare) referenser jag ägt av Professional, är att 3510.50 håller likvärdig klass vad gäller byggnadskvalitet i tryckknappar och dylikt. Personligen upplever jag däremot att helhetsintrycket dem båda emellan kan vara till PROs fördel, även om jag tidigare skrivit att jag behåller min reduced framför PRO, vilket jag mycket tror ligger i den större modellens tyngd. I slutändan behöver ju dock klockan passa handleden, varför lillebrodern fått stanna kvar.

Snabba svar i denna tråd..
Min uppfattning, av de (senare) referenser jag ägt av Professional, är att 3510.50 håller likvärdig klass vad gäller byggnadskvalitet i tryckknappar och dylikt. Personligen upplever jag däremot att helhetsintrycket dem båda emellan kan vara till PROs fördel, även om jag tidigare skrivit att jag behåller min reduced framför PRO, vilket jag mycket tror ligger i den större modellens tyngd. I slutändan behöver ju dock klockan passa handleden, varför lillebrodern fått stanna kvar.
Är det inte den som piggy back-verk och är så dyr att serva? Enligt legenden. ;)

Jag har kollat lite på Reduced, just för jag har så smala handleder, och fastnat för Triple Date, som verkar ha en del fördelar; dag, datum, kolumnhjul. Sen att man får hacking ser jag som en stor fördel mot Pro. Har du erfarenhet även av dem?

Är det inte den som piggy back-verk och är så dyr att serva? Enligt legenden. ;)

Jag har kollat lite på Reduced, just för jag har så smala handleder, och fastnat för Triple Date, som verkar ha en del fördelar; dag, datum, kolumnhjul. Sen att man får hacking ser jag som en stor fördel mot Pro. Har du erfarenhet även av dem?

I detta fallet stämmer legenden mycket väl, så vid köp av en reduced kan jag varmt rekommendera att se över historiken på den fronten:) Omega själva brukar nog byta hela kronografmodulen istället för att serva den, vilket trissar upp kostnaderna för service. Står i startgroparna för att lämna in min på service och allmän översyn: hoppas kunna besvara frågorna ovan gällande kostnader för detta i ett senare skede

Ingen erfarenhet av 3520.50, men har 3513.50 (bara Date) som finns på bild ovan någonstans i denna tråd. Ingen piggy back på den så något trevligare servicekostnader, samt hacking, kaliber 1152. Kört min Date som vardagsklocka senaste två månaderna och trivs mycket bra i den trots den blankpolerade bezeln. Har kikat en del på 3520.50 också, men personligen har jag svårt att bestämma mig kring alla sifferkombinationer på tavlan, annars hade den varit ett givet komplement i brödraskapet:) Kanske växer in i den tids nog!

En fördel med reduced är att den funkar mycket bättre som beater eller everyday Watch! Den finns med safirglas, du slipper vrida upp den varje morgon eller bli förbannad på dig själv när klockan stannat och du glömt vrida upp! En automatklocka har en viss fördel.när det kommer till att använda varje dag enligt min mening.

Det finns ett bra alternativ till Speedmaster reduced och det är Speedmaster Racing 40 mm. För mig är den klockan allt jag vill ha. Omega (mao en erkänd tillverkare). Grym kaliber som kan härledas way back. Automatisk, ja jag vet, speedy freaks vill dra upp. Safirglas (ja jag vet, speedyfreaks vill polera med tandkräm). Datum (ja jag vet att speedyfreaks stoppar sekunderna på dagens datum). Vattentät, Tja, jag badar och dyker.
Egentlgen finns det väl inga motsättningar, det är väl bara att välja mellan tradidion och funktion. Har man råd skulle jag säga kör på båda. Bra mycket mer klocka för pengarna än överprisade sportrolex.

Fyller på med bild på min speedmaster!
Var den första ”finare” klockan jag köpte och var länge sugen på en moomwatch. Men hur mycket jag än ville så klarar jag inte att bära 42mm. I nästa liv kanske.
Men denna är bara bäst, framförallt storleken som jag tycker passar mig perfekt :cool:
1.5år senare och är fortfarande lika nöjd. Var orolig att jag skulle bli less på den röda tavlan, men icket!:)
6632CF3A-4637-4DB8-A872-DF495AD6E707.jpeg

Fyller på med bild på min speedmaster!
Var den första ”finare” klockan jag köpte och var länge sugen på en moomwatch. Men hur mycket jag än ville så klarar jag inte att bära 42mm. I nästa liv kanske.
Men denna är bara bäst, framförallt storleken som jag tycker passar mig perfekt :cool:
1.5år senare och är fortfarande lika nöjd. Var orolig att jag skulle bli less på den röda tavlan, men icket!:)
6632CF3A-4637-4DB8-A872-DF495AD6E707.jpeg
Den är häftig den där. Vad är det för ref?

Dags att en gång för alla gå i botten med vad som är rimligt och inte. Är det värt nästan dubbelt så mycket för att på texten Professional och 4 extra mm? Svaret är tyvärr, Nej enligt min bedömning. Att Professional är värd lite mer, självklart! men dubbelt upp? Absolut inte!

Denna text handlar om att ge Omega Speedmaster Reduced en ärlig revansch mot storebror på begagnatmarknaden. Men vad är egentligen diametern på Reduced? en del säger 39, 38 och 37 mm. Vårt test ur är 39,06mm och enligt jämnförelse bilder på några andra klockor jag hade hemma ser du att den har ett rätt så bra mått. Har du inte så grova handleder så är detta en klocka som passar dig prefekt. Minst lika trevlig storlek som en Rolex Datejust 36mm. Sådär lagom stor.
IMG_1099.JPG

Men det är ju ingen Moon Watch och det är helt sant, men det är fortfarande en Speedmaster. Viktigt att vi berör detta ämne då många inte kallar reduceden för en äkta Speedmaster. Den är minst lika äkta som Moon watchen. Även nya ”Dark side of the moon” är heller ingen Moon watch, men få skulle kalla den oäkta. Tror SVT's Antikrundan fick alla att gå bananas på månklockan och alla letade fynden! I denna hysteri hamnade denna trevliga Speedmaster modell i skym undan. Dags att lyfta fram den. Om v kollar till urverket på Speedmaster Reduced så är det ett ETA-moddat verk, tittar vi på 42mm modellen är det ett Lemania-moddat verk grunden. Idag finns dock 42mm modellen med nya CO-axial tekniken och än lånar Omega teknik från andra stora urtillverkare (som många andra). Varför uppfinna hjulet??

IMG_1104.jpg

Min uppfattning av Speedmaster Reduced:
Detta är en mycket trevlig klocka till storleken men också till vad man får för pengarna på begagnat marknaden. Har du aldrig ägt en måste du prova. Den är enligt mig fortfarnade undervärderard. Den passar lika bra på Speedy Thuesday som en Professional. Bara klocknördar som oss ser skillnaden, andra kommer att gilla din klocka. Den är mer ”dressed” än ”action”, men för den delen fortfarande sportig. Är du lite bilnörd som en annan borde du slå till på någon av specialmodellerna signerade Michael Schumacher. Den som just nu prydar min samling är en Day-Date-modell av Speedmastern. Var skeptiskt till en början men den får mig att ändra uppfattning helt och där av anledningen till att jag ville höja andras ögon för just 39 mm modellen.
Har ägt två reduced och en 42mm, tycker jag att jag fått en bra uppfattning av vad jag gillar med just reduceden.

IMG_1106.jpg

Reduced modellerna finns i en rad olika utföranden, färger och funktioner. Den finns med olika band och med olika utformning på bazeln.

Så passa på att fynda! För Omega Speedmaster 39 mm är verkligen värd pengarna.

IMG_1101.JPG

84D8F855-A92D-4BA2-8379-2683B01DBE14.jpeg
Omega Reduced 39mm är en väldigt skön klocka på handleden. Nästan en Moonwatch precis som Bulova.

Tyvärr något svårsåld här på forumet skulle jag gissa. Runt 14'-15' skulle jag säga utan servicehistorik och papper eller box. Kan detta vara rimligt?
Klockan har varit pp genomgång och det fastslogs att inget servicebehov behövdes, kan det öka värdet något? Jag är dock inte intresserad av att sälja klockan, min första finare klocka som jag köpt (sparade ihop och köpte själv när jag va 16) så det är nog en klocka som stannar hela livet.

Klockan har varit pp genomgång och det fastslogs att inget servicebehov behövdes, kan det öka värdet något? Jag är dock inte intresserad av att sälja klockan, min första finare klocka som jag köpt (sparade ihop och köpte själv när jag va 16) så det är nog en klocka som stannar hela livet.
Står att du är 17 i din profil och om det stämmer så har ju inte värdet ökat jättemycket på ett år.

Tillbaka
Topp