• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En begagnad Omega Speedmaster Reduced, varför inte?

DrKlocka

Audemars
Jag tänkte mest att jag förhandlade ba och fick den billigt;) på C24 har jag knappt hittat någon för det priset jag köpte den för, och de som ligger nära är i avsevärt sämre skick.
Chrono24 är ganska dåligt att jämföra med, en tjänst som kostar att sälja på och det ligger alltid högre där. Priserna är mest till för en utgångspunkt.
 

Ftira

Omega
Jag pratade med en urmakare som menade att konstruktionen på Reduced är väldigt skör och lätt åker på kostsam service. Jag förstår att purister är skeptiska till modellen men börjar bli tveksam när jag även får höra det från en urmakare som snabbt gjorde sig av med klockan.

Hur ofta har ni behövt serva och vad har det kostat? Jag har för tunna handleder för en professional så tittar på 3510.50 från tidigt 90-tal.
 

noeLLY

Cartier
Jag pratade med en urmakare som menade att konstruktionen på Reduced är väldigt skör och lätt åker på kostsam service. Jag förstår att purister är skeptiska till modellen men börjar bli tveksam när jag även får höra det från en urmakare som snabbt gjorde sig av med klockan.

Hur ofta har ni behövt serva och vad har det kostat? Jag har för tunna handleder för en professional så tittar på 3510.50 från tidigt 90-tal.
7500 för en krono automat hos swatchgroup
 

BenD

Cartier
2-Faktor
Hur ställer sig Reduced mot Speedmaster FOIS som saknar crown guards och därför mäter 39.7mm, men som som har samma storlek på urtavlan som Professional? Uppfattas Reduced fortfarande som mindre? För visst har den mindre avstånd lug to lug än FOIS?
 
Senast ändrad:

Stoikern

Cartier
2-Faktor
Jag gillar den mindre storleken hos Speedmaster Reduced i jämförelse med moonwatch. Tycker det överlag är en snygg klocka och jag hade definitivt kunnat tänka mig att slå till på en om det inte vore för dess väldigt höga servicekostnad i relation till priset. En annan aspekt är givetvis hur pass lättsåld klockan är den dagen man väl siktat in sig på något annat urverk. :cigar:
 

lulebon

Omega
Jag gillar den mindre storleken hos Speedmaster Reduced i jämförelse med moonwatch. Tycker det överlag är en snygg klocka och jag hade definitivt kunnat tänka mig att slå till på en om det inte vore för dess väldigt höga servicekostnad i relation till priset. En annan aspekt är givetvis hur pass lättsåld klockan är den dagen man väl siktat in sig på något annat urverk. :cigar:
Är med på vad du menar. Hade jag haft samma kunskap då som jag har nu, så hade jag antagligen inte köpt en reduced. Fick konstnadsförslag på 8tkr av min urmakare för service. Dock en fantastisk klocka sett till storlek så för mig är det en keeper!
 

fsdfsdf

Omega
Vad skiljer rent estetiskt mer än storlek, verk etc?

En liten detalj - som en följd av Reduced ETA-baserade verk där kronograf-funktionen ligger ovanpå resten av verket - så kallat "piggy back*, är förresten att tryckknapparna för kronografen ligger ovanför "linjen" med mittenkronan - på Professional ligger alla tre i linje.

 
Senast ändrad:

Larstl

Omega
Bär själv en Speedie Reduced som jag köpte här på forumet för ett antal år sedan som examenspresent till mig själv. Måste säga att jag återkommer till den även om det finns andra klockor i samlingen numera; tycker den är perfekt i storlek för min handleder, och därtill i största allmänhet bara en väldigt trevlig klocka. När jag köpte den var jag orolig att jag skulle känna att jag borde ha satsat på den vanliga professional istället och bara blev lockad av det låga priset på lillebrorsan, men har faktiskt inte ångrat mig en sekund.
 

Dreas89

Cartier
2-Faktor
Hur ställer sig Reduced mot Speedmaster FOIS som saknar crown guards och därför mäter 39.7mm, men som som har samma storlek på urtavlan som Professional? Uppfattas Reduced fortfarande som mindre? För visst har den mindre avstånd lug to lug än FOIS?
Jag har haft en reduced samt FOIS. Jag tycker FOIS gör sig bättre som klocka, den känns mer rätt. Reduced med sitt piggy-verk och ocentrerad mitt-pusher eller Valjoux 7750 är snäppet under. Det är två olika klockor och två olika prisklasser. Har du råd säger jag Fois!
 

hejdennis

Breitling
Trevligt inlägg! Hur är efterfrågan och andrahandsvärdet om man köper ny och så småningom vill sälja. Någon med erfarenhet? Gör man bäst i att köpa beg kanske?
 

Virknisse

Cartier
Jag köpte en speedy reduced till tjejen för att försöka få henne lite mer klockintressead. Det va iofs en MoP med röda siffror och med rött läderband. Nu börjar hon snacka riktig länk och även köpa andra klockor. Mission accomplished! Värt att tänka på... :)
 

marvster

Breitling
Bär själv en Speedie Reduced som jag köpte här på forumet för ett antal år sedan som examenspresent till mig själv. Måste säga att jag återkommer till den även om det finns andra klockor i samlingen numera; tycker den är perfekt i storlek för min handleder, och därtill i största allmänhet bara en väldigt trevlig klocka. När jag köpte den var jag orolig att jag skulle känna att jag borde ha satsat på den vanliga professional istället och bara blev lockad av det låga priset på lillebrorsan, men har faktiskt inte ångrat mig en sekund.
Intressant! Går i exakt samma tankar - examenspresent till mig själv. Skulle du vilja berätta lite mer? Hur gammal var den, vad fick du ge, har du åkt på någon service, fanns det servicehistorik osv? Vore väldigt uppskattat!

Carl.
 

Larstl

Omega
T
Intressant! Går i exakt samma tankar - examenspresent till mig själv. Skulle du vilja berätta lite mer? Hur gammal var den, vad fick du ge, har du åkt på någon service, fanns det servicehistorik osv? Vore väldigt uppskattat!

Carl.

Humm, vet inte vad som kan sägas mer egentligen. Detta var 2014, och klockan var en 2004 vill jag minnas. Kostade mig väl då drygt 10 KSEK här på forumet. Ingen servicehistorik och ingen service sedan dess; tickar och går, kronografen lika så (även om den sällan kommer till annan användning än rent mysmässigt då det mekaniska klicket är så trevligt).
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Dags att en gång för alla gå i botten med vad som är rimligt och inte. Är det värt nästan dubbelt så mycket för att på texten Professional och 4 extra mm? Svaret är tyvärr, Nej enligt min bedömning. Att Professional är värd lite mer, självklart! men dubbelt upp? Absolut inte!
Denna text handlar om att ge Omega Speedmaster Reduced en ärlig revansch mot storebror på begagnatmarknaden. Men vad är egentligen diametern på Reduced? en del säger 39, 38 och 37 mm. Vårt test ur är 39,06mm och enligt jämnförelse bilder på några andra klockor jag hade hemma ser du att den har ett rätt så bra mått. Har du inte så grova handleder så är detta en klocka som passar dig prefekt. Minst lika trevlig storlek som en Rolex Datejust 36mm. Sådär lagom stor.
Men det är ju ingen Moon Watch och det är helt sant, men det är fortfarande en Speedmaster. Viktigt att vi berör detta ämne då många inte kallar reduceden för en äkta Speedmaster. Den är minst lika äkta som Moon watchen. Även nya ”Dark side of the moon” är heller ingen Moon watch, men få skulle kalla den oäkta. Tror SVT's Antikrundan fick alla att gå bananas på månklockan och alla letade fynden! I denna hysteri hamnade denna trevliga Speedmaster modell i skym undan. Dags att lyfta fram den. Om v kollar till urverket på Speedmaster Reduced så är det ett ETA-moddat verk, tittar vi på 42mm modellen är det ett Lemania-moddat verk grunden. Idag finns dock 42mm modellen med nya CO-axial tekniken och än lånar Omega teknik från andra stora urtillverkare (som många andra). Varför uppfinna hjulet??
Min uppfattning av Speedmaster Reduced:
Detta är en mycket trevlig klocka till storleken men också till vad man får för pengarna på begagnat marknaden.
Har du aldrig ägt en måste du prova. Den är enligt mig fortfarnade undervärderard. Den passar lika bra på Speedy Thuesday som en Professional. Bara klocknördar som oss ser skillnaden, andra kommer att gilla din klocka. Den är mer ”dressed” än ”action”, men för den delen fortfarande sportig. Är du lite bilnörd som en annan borde du slå till på någon av specialmodellerna signerade Michael Schumacher. Den som just nu prydar min samling är en Day-Date-modell av Speedmastern. Var skeptiskt till en början men den får mig att ändra uppfattning helt och där av anledningen till att jag ville höja andras ögon för just 39 mm modellen.
Har ägt två reduced och en 42mm, tycker jag att jag fått en bra uppfattning av vad jag gillar med just reduceden.
Reduced modellerna finns i en rad olika utföranden, färger och funktioner. Den finns med olika band och med olika utformning på bazeln.
Så passa på att fynda! För Omega Speedmaster 39 mm är verkligen värd pengarna.
Tack för fina bilder på vad även jag tycker är en trevlig Speedmastermodell :)
Nu till mina funderingar kring innehållet i texten... Jag fetmarkerade några ställen i texten bara för att förtydliga vad jag funderar kring.
1. Varför är Professional värd mer? Jag saknar något av en jämförelse mellan de olika modellerna förutom storlek och att den ena anses vara "originalet", för inte är det väl bara "texten professional och 4mm" som skiljer dom åt?
2.Du var skeptisk till en början, men inte längre, varför?
3 Det du gillar med Reduced är alltså att det finns fler varianter att välja mellan och att den är billigare på beg marknaden? Hur stor är skillnaden i pris, i siffror menar jag då, inte bara "dubbelt så dyr".
 

bjuro

Breitling
Om någon som är öppen för att sälja sin är jag väldigt intresserad! Fantastisk fin klocka med perfekt storlek till min handled
 

Flash77

Omega
Har själv också en "reduced" och tycker precis som flera andra här att "lillebrorsan" är underskattad.
Visst, den är inte månklockan, har piggy back och är lite dyrare att serva - men so what?
Den sitter som en smäck vid alla tillfällen, förutom möjligen på beachen, såvida man inte har referensen 3539.50 (100 m.) , men då går man å andra sidan miste om plexit som jag personligen tycker ger karaktär till klockan. Tycker själv att den gör sig bäst på nato, eller brunt läder, särskilt om urtavlan börjat att patineras å det gul-bruna hållet. Ett ägande som ger ett leende på läpparna, varje gång du kollar ned på handleden! Det är bara att slå till om man kommit så långt att man överväger ett köp. ;)
52cfb56cb1334571b4cc6975e1777ad6_s210.jpg
 

Flash77

Omega
Jag köpte en speedy reduced till tjejen för att försöka få henne lite mer klockintressead. Det va iofs en MoP med röda siffror och med rött läderband. Nu börjar hon snacka riktig länk och även köpa andra klockor. Mission accomplished! Värt att tänka på... :)
Like a boss! ✊
Du vet uppenbarligen bättre än jag hur man spelar "spelet" för att gagna det egna intresset! Respekt!
Själv har jag fullständigt floppat med frugan men tar bakdörren och indoktrinerar mina kids (9 & 11 bast) i klockträsket - och jag gör framsteg!
Kalla det fulspel - men allt är tillåtet "in Love and War".
Ps. Ta hand om damen din - hon verkar vara en "keeper"!
 

Virknisse

Cartier
Like a boss! ✊
Du vet uppenbarligen bättre än jag hur man spelar "spelet" för att gagna det egna intresset! Respekt!
Själv har jag fullständigt floppat med frugan men tar bakdörren och indoktrinerar mina kids (9 & 11 bast) i klockträsket - och jag gör framsteg!
Kalla det fulspel - men allt är tillåtet "in Love and War".
Ps. Ta hand om damen din - hon verkar vara en "keeper"!

Länken är på damens klocka och hon är supernöjd. Jag tyckte iofs att den va snyggare med rött läderband, men det är inte jag som använder den...
 
Topp