Tänkte komma med ett inspel till den eviga diskussionen om servicekostnader.
Jag valde nyligen att lämna in min reduced från 90-talet till min lokala AD för en check up, då jag köpte den för ett par år sedan, ”relativt nyservad” enligt säljaren.
Säljaren hade köpt den från en handlare i Holland där service hade gjorts innan försäljning, enlig utsago.
Dokumentation på servicen saknades, men klockan gick fint, var (till synes) i gott allmänt skick och jag fick den för ett okej pris.
Dock har ovetskapen om urverkets skick alltid gnagt mig, så till slut fick jag ändan ur vagnen och tassade in till urmakaren.
Det visade sig att klockan vid någon tidpunkt tagit in fukt och att verket var korrosionsskadat, även om tidhållningen fortfarande var god.
Urmakaren föreslog två scenarion:
1) Serva det ursprungliga verket lokalt - med risk för ”komplikationer” ( fanns mycket som kunde gå knas ) till en uppskattad kostnad om 6-7000kr.
2) Skicka klockan till Omega i Sverige (Swatch Group), be om deras utlåtande och ev. kostnadsförslag, för att därefter ta ett beslut. Urmakaren trodde att det kanske kunde vara vettigt att överväga att byta ut hela verket.

Sagt och gjort, jag tyckte att förslag nr 2 verkade vettig och lät urmakaren skicka klockan till hufvudstaden.

Efter ett par veckor fick jag återkopplingen att Omega föreslog ett verksbyte, från det skadade 90-tals verket, till den senaste ”reduced-iterationen” Omega cal. 3220 ( ETA 2892-A2).
Kostnad för detta: 8500 pix, inkl, nya pushers till kronografen, nya visare, samt nytt plexi.
För mig var detta en ”no brainer” .
Så nu sitter jag på en, i mina ögon, fint patinerad reduced med ett splirrans nytt urverk utan servicebehov på många år.
Visst, 8500kr är en peng, men folk har lagt deg på konstigare saker, så även jag.

Vad vill jag ha sagt med detta inlägg då?
Jo, helt enkelt att det kanske kan vara värt att överväga verksbyte istället för service om verket är gammalt och i mediokert skick. Det är i alla fall värt att lyfta frågan med din lokala urmakare.
Ha det gott klockbröder och systrar och tack KS för ett fint community!