• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En begagnad Omega Speedmaster Reduced, varför inte?

...Varit helt ”insnöad” på att min första Speedmaster skulle bli en Pro-modell men efter att läst den här tråden så är det inte alls säkert att det blir så.... lutar mer åt att det blir en.....eller kanske till och med 2 typer/modeller av Reduced istället.... vilken tur att jag tog mig tid att läsa den här tråden... ”jakten” kan börja.....
 

Daniel S

Omega
...Varit helt ”insnöad” på att min första Speedmaster skulle bli en Pro-modell men efter att läst den här tråden så är det inte alls säkert att det blir så.... lutar mer åt att det blir en.....eller kanske till och med 2 typer/modeller av Reduced istället.... vilken tur att jag tog mig tid att läsa den här tråden... ”jakten” kan börja.....
Vad kul man kan hjälpa någon. Gillar fortfarande automatiska ur före skruvandet.
 

Goldfarmer

Breitling
Någon som man hjälpa mig hur jag enklast kan korta länken på en reduced, vad för verktyg jag ska använda? Gärna en video tutorial också. Verktyget ska gärna gå beställa så de hinner fram innan julen :)
 

Pelle013

Breitling
Service kostar en bra slant.
https://www.nymansur.com/service-prislista

Du tänker helt rätt i att klockan nog är oservad men skicka den inte på service hur som helst. Om klockan går som den ska, dvs håller tiden inom spec och har rätt gångreserv, så är det ju inget direkt behov. Se om någon kan mäta amplituden på verket med. Det finns de som anser att klockan ska servas omgående men du får ju bedöma själv om klockan känns felaktig. Verkar klockan må bra på alla mätbara sätt så är det väl bara att köra på.
Står inga priser på service av Speedmaster reduced på Nymans hemsida. Någon som servat i närtid och vad landade notan på?
 

Daniel S

Omega
Service på alla kvalitetsur med originalreservdelar hamnar på ca. 5-10tkr
Beror lite på. Men kan hålla med köpte en Breitling Kronograph för 13000kr servade under 5 års ägande 2ggr men nota på 8tkr varje gång. Det är som man säger om dyra bilar. Har du att köpa en måste du även ha råd att äga den.
 

Snowflake

Cartier
2-Faktor
Är det vanligt med såna här släta boettlock på Speedmaster Reduced ref 3510 50 00 eller har originalet blivit utbytt vid service eller liknande?
 

Bilagor

  • red.jpg
    red.jpg
    396.3 KB · Visningar: 12

DrKlocka

Audemars
Där ser man, tack för svar @JohanSA
Jag föredrar sjöhästen.
Nya baklock med sjöhästen finns att köpa från Omega ;)
Det gamla är ovanligare och således lite roligare tycker jag. Serienumret på de tidiga baklocken skrevs på insidan med tusch och försvinner lätt vid rengöring. Sjöhästslocket har istället numret graverat på baksidan. Den tidigare kom också på en annan länk - 1459 istället för 1469. Tycker helt klart 1459 ger ett lite tuffare intryck.
 

vonvasknacke

Cartier
2-Faktor
Kan nämna att jag skickade iväg min reduced på service idag till Ingemar på https://urserviceinorr.se/

Enligt honom så kostar det 3800kr att serva upp urverket och då ingår krona, packningar och trycktest.

Återkommer när jag har fått tillbaka den 😊
 

DrKlocka

Audemars
Kan nämna att jag skickade iväg min reduced på service idag till Ingemar på https://urserviceinorr.se/

Enligt honom så kostar det 3800kr att serva upp urverket och då ingår krona, packningar och trycktest.

Återkommer när jag har fått tillbaka den 😊
Låter för billigt. Dubbelkontrollera så att både modulen och grundverket servas. Ganska dålig timpenning på det jobbet om det utförs noggrannt. Men om det görs rätt så är det bara att gratulera.
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Låter för billigt. Dubbelkontrollera så att både modulen och grundverket servas. Ganska dålig timpenning på det jobbet om det utförs noggrannt. Men om det görs rätt så är det bara att gratulera.
Jag har bara väldigt goda erfarenheter av Ingemar. Han brukar vara väldigt ärlig med vad han inte klarar och om resultatet inte kommer bli bra.

Dock så ligger han väldigt lågt i timpenning, vilket är bra för kunden iofs :)
 

DrKlocka

Audemars
Jag har bara väldigt goda erfarenheter av Ingemar. Han brukar vara väldigt ärlig med vad han inte klarar och om resultatet inte kommer bli bra.

Dock så ligger han väldigt lågt i timpenning, vilket är bra för kunden iofs :)
Jag säger ingenting om honom som urmakare, har ingen uppfattning om honom eller hans arbete.
Men det är väldigt vanligt att bara serva grundverket och då är 3800 ett rimligt pris. Ett billigt pris till och med.
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Jag säger ingenting om honom som urmakare, har ingen uppfattning om honom eller hans arbete.
Men det är väldigt vanligt att bara serva grundverket och då är 3800 ett rimligt pris. Ett billigt pris till och med.
Jo, det håller jag med om. Jag skulle anta att det endast är service av grundverket i det här fallet.
 

vonvasknacke

Cartier
2-Faktor
Låter för billigt. Dubbelkontrollera så att både modulen och grundverket servas. Ganska dålig timpenning på det jobbet om det utförs noggrannt. Men om det görs rätt så är det bara att gratulera.
Det är bara grundverket som han servar och inte modulen. Tycker ändå att priset var väldigt överkomligt och jag har haft en bra dialog med honom och fått svar på mina frågor.
 

Snowflake

Cartier
2-Faktor
Nya baklock med sjöhästen finns att köpa från Omega ;)
Det gamla är ovanligare och således lite roligare tycker jag. Serienumret på de tidiga baklocken skrevs på insidan med tusch och försvinner lätt vid rengöring. Sjöhästslocket har istället numret graverat på baksidan. Den tidigare kom också på en annan länk - 1459 istället för 1469. Tycker helt klart 1459 ger ett lite tuffare intryck.
Jag uppskattar verkligen denna info, stort tack! Den helborstade länken är cool!
Jag har aldrig ägt en Reduced men testade en för ett tag sen och fick, lite oväntat, en riktig wow-känsla. Älskade storleken, länken, utseendet.
Nu gäller det bara att hitta rätt objekt...
 

DrKlocka

Audemars
Jag uppskattar verkligen denna info, stort tack! Den helborstade länken är cool!
Jag har aldrig ägt en Reduced men testade en för ett tag sen och fick, lite oväntat, en riktig wow-känsla. Älskade storleken, länken, utseendet.
Nu gäller det bara att hitta rätt objekt...
Ja de är schyssta, känns väl hyfsat prisvärt i alla fall när de ligger runt 20. Dubois Depraz-modulen är bra grejer. Lägg märke till att den har "flytande" minuträknare, dvs. den klickar inte över en minut för varje gång sekundräknaren passerar 60. Skön känsla känsla överlag i verket, distinkta tryckknappar osv.
 

DrKlocka

Audemars
Det är bara grundverket som han servar och inte modulen. Tycker ändå att priset var väldigt överkomligt och jag har haft en bra dialog med honom och fått svar på mina frågor.
Aha, det förklarar saken. Får hålla tummarna att den kommer att gå bra, har själv haft stora problem för några år sedan när jag köpte ett modulverk där bara grundverket var servat. Har du tur kanske den går tills nästa service ;)

När man servar bara grundverket behövs man inte ens ta av tavla och visare och bara en sån sak sparar mycket arbetstid..
 

vonvasknacke

Cartier
2-Faktor
Aha, det förklarar saken. Får hålla tummarna att den kommer att gå bra, har själv haft stora problem för några år sedan när jag köpte ett modulverk där bara grundverket var servat. Har du tur kanske den går tills nästa service ;)

När man servar bara grundverket behövs man inte ens ta av tavla och visare och bara en sån sak sparar mycket arbetstid..
Ja det får vi hoppas. Den lokala ADn ville ha 10-12k för en service så det får väl bli att jag lämnar in den där nästa gång om det är nödvändigt. Just nu kände jag inte riktigt för att lägga de pengarna 😊
 

DrKlocka

Audemars
Ja det får vi hoppas. Den lokala ADn ville ha 10-12k för en service så det får väl bli att jag lämnar in den där nästa gång om det är nödvändigt. Just nu kände jag inte riktigt för att lägga de pengarna 😊
Ja det är rätt saftigt. Inga problem att få en komplett service av både modul, grundverk, nya packningar o krona för strax över 7 däremot.
 
Speedmaster MK40 triple date var (och är) min första "riktiga klocka"... anser som trådskaparen att den är extremt undervärderad. Visst, rotorn skramlar en del och länken är kanske en aning smal... men har man som jag handleder under 17cm så är det en underbar klocka. Köp om ni hittar beggat! De brukar gå under 20 loppor.
 
Topp