• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En begagnad Omega Speedmaster Reduced, varför inte?

klockfille

Breitling
Jag har läst KS ett tag och nu köpt min första "riktiga klocka" och sedermera reggat mig. Det blev en omega speedmaster tripple date reduced med vit tavla från 1994. Alla handlingar saknas och den är inropad på auktion. Jag kan tänka mig att f.d ägaren, antagligen en insolvent person med föga intresse av service ej vidtagit sådan. Jag har förstått att servicen på en reduced är kostsam och att de i princip byter ut relevanta delar. Hade ni gett den en omgång hos AD?
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Jag har läst KS ett tag och nu köpt min första "riktiga klocka" och sedermera reggat mig. Det blev en omega speedmaster tripple date reduced med vit tavla från 1994. Alla handlingar saknas och den är inropad på auktion. Jag kan tänka mig att f.d ägaren, antagligen en insolvent person med föga intresse av service ej vidtagit sådan. Jag har förstått att servicen på en reduced är kostsam och att de i princip byter ut relevanta delar. Hade ni gett den en omgång hos AD?
Service kostar en bra slant.
https://www.nymansur.com/service-prislista

Du tänker helt rätt i att klockan nog är oservad men skicka den inte på service hur som helst. Om klockan går som den ska, dvs håller tiden inom spec och har rätt gångreserv, så är det ju inget direkt behov. Se om någon kan mäta amplituden på verket med. Det finns de som anser att klockan ska servas omgående men du får ju bedöma själv om klockan känns felaktig. Verkar klockan må bra på alla mätbara sätt så är det väl bara att köra på.
 

klockfille

Breitling
Service kostar en bra slant.
https://www.nymansur.com/service-prislista

Du tänker helt rätt i att klockan nog är oservad men skicka den inte på service hur som helst. Om klockan går som den ska, dvs håller tiden inom spec och har rätt gångreserv, så är det ju inget direkt behov. Se om någon kan mäta amplituden på verket med. Det finns de som anser att klockan ska servas omgående men du får ju bedöma själv om klockan känns felaktig. Verkar klockan må bra på alla mätbara sätt så är det väl bara att köra på.
Tack för svaret! Ska göra en besiktning av tidhållningen. Vid hur många sekunders diff bör man oroa sig?
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Men jag tycker du definitivt ska mäta gångreserven. Det är väl främst där jag märkt på mina egna klockor att servicebehov visar sig.
 

klockfille

Breitling
Hmm. Först behöver man ju veta vilket verk som sitter i klockan. Är det ett 1151 så är väl tidshållning inom +/- 10-15 sekunder per dygn acceptabelt.
Klockan diffade 1,5 sekunder på 24h. Dags att mäta gångreserven nu. Bjuder även folket på en bild. Är mycket nöjd med skicket!
 

Bilagor

  • C129EB58-D5ED-4F86-BF8A-42FE872A892C.jpeg
    C129EB58-D5ED-4F86-BF8A-42FE872A892C.jpeg
    374.2 KB · Visningar: 45

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Har kollat lite på Reduced nu. Även om jag siktat på en triple date på verkar det mest vara 50.00 som läggs ut. Säkert den vanligaste reffen.

Verkar betinga runt 20 papp. Halva priset mot Professional, men man får en mer än hälften så bra klocka, eller? Är det -8 cm bandbredd? (Fånigt kanske, men det är ju flest 20-band man har ...)
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Har kollat lite på Reduced nu. Även om jag siktat på en triple date på verkar det mest vara 50.00 som läggs ut. Säkert den vanligaste reffen.

Verkar betinga runt 20 papp. Halva priset mot Professional, men man får en mer än hälften så bra klocka, eller? Är det -8 cm bandbredd? (Fånigt kanske, men det är ju flest 20-band man har ...)
Kikade på en ”vanlig” länge men med smala handleder blev det en Reduced för att den sitter och känns bättre. Om det inte varit för detta hade jag nog gått på en Professional. Det är många diskussioner för och emot samt att det inte skulle vara en ”riktig” speedmaster. Tycker att den lever upp till förväntan och jag är grymt nöjd med mitt ex. Det enda jag är mindre nöjd med är låset på länken som lätt går upp.
Fratello publicerade denna för en vecka sedan: https://www.fratellowatches.com/wrist-game-or-crying-shame-the-omega-speedmaster-reduced/
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Kikade på en ”vanlig” länge men med smala handleder blev det en Reduced för att den sitter och känns bättre. Om det inte varit för detta hade jag nog gått på en Professional. Det är många diskussioner för och emot samt att det inte skulle vara en ”riktig” speedmaster. Tycker att den lever upp till förväntan och jag är grymt nöjd med mitt ex. Det enda jag är mindre nöjd med är låset på länken som lätt går upp.
Fratello publicerade denna för en vecka sedan: https://www.fratellowatches.com/wrist-game-or-crying-shame-the-omega-speedmaster-reduced/
Tack! Det är samma för mig. Med 15,5 cm klarar jag tyvärr inte Speedy Pro. Det blir lite overhang. :/
 

Ftira

Omega
Kikade på en ”vanlig” länge men med smala handleder blev det en Reduced för att den sitter och känns bättre. Om det inte varit för detta hade jag nog gått på en Professional. Det är många diskussioner för och emot samt att det inte skulle vara en ”riktig” speedmaster. Tycker att den lever upp till förväntan och jag är grymt nöjd med mitt ex. Det enda jag är mindre nöjd med är låset på länken som lätt går upp.
Fratello publicerade denna för en vecka sedan: https://www.fratellowatches.com/wrist-game-or-crying-shame-the-omega-speedmaster-reduced/

+1. Jag har ägt båda men hur gärna jag än ville behålla Professional så funkar det inte med smala handleder på 16,5 cm. Med grövre handleder så skulle jag valt Professional, främst p.g.a. bättre urverk. Trivs bra med min Reduced som har härligt gulnad tritium.

Här en jämförelse mellan Reduced 3510.50 och Professional 145.022:

IMG_8109.jpg
IMG_8116.jpg
IMG_8110.jpg
 

vonvasknacke

Cartier
2-Faktor
Tack för ett bra inlägg @Daniel S :)
Är det någon som vet på ett ungefär vad en service kostar på en Reduced? Får man räkna med en 7-8k hos en AD? Jag fick hem min i tisdags och är mycket nöjd med modellen och skicket var även väldigt bra. Tyvärr var det ingen känd servicehistorik så jag får se om det är något som behövs framöver.
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor

ajex

Omega
Intressant läsning.
Köpte själv en reduced för nåt år sedan men flippa den ganska snabbt då jag aldrig blev "vän" med den helt
 

Flash77

Omega
Själv har jag njutit min reducerade i drygt 1,5 år och är så nöjd över att jag släppte ”prestigesargen”, och gick för denna modell.
Tycker att Pro-modellen är superfin, men denna, något mindre pärla är ingen kattskit enligt mig.
Sitter som en smäck på mina 17cm’s stickor (klart bättre än vad pro-modellen gör) och gör sig fint på en mängd olika band/länkar. Lägger med några bilder på mitt ex. för inspiration för de klentrogna. ;)
Rekommenderas varmt - om du överväger att skaffa en - go for it!
72E82FD0-0748-40EF-BFE9-3F23F94E005B.png

86C65066-F494-49EA-BAAF-DAC35248D0BD.jpeg
E1C94842-DEED-4B41-BDAB-AF9155054FD5.jpeg
 

poppe33

Omega
Tack för inspirationen, gillar den skarpt och på min lite mindre handled kommer den nog passa utmärkt. Känns däremot väldigt trist att den är så dyr att serva.
 

vonvasknacke

Cartier
2-Faktor
Själv har jag njutit min reducerade i drygt 1,5 år och är så nöjd över att jag släppte ”prestigesargen”, och gick för denna modell.
Tycker att Pro-modellen är superfin, men denna, något mindre pärla är ingen kattskit enligt mig.
Sitter som en smäck på mina 17cm’s stickor (klart bättre än vad pro-modellen gör) och gör sig fint på en mängd olika band/länkar. Lägger med några bilder på mitt ex. för inspiration för de klentrogna. ;)
Rekommenderas varmt - om du överväger att skaffa en - go for it!
72E82FD0-0748-40EF-BFE9-3F23F94E005B.png

86C65066-F494-49EA-BAAF-DAC35248D0BD.jpeg
E1C94842-DEED-4B41-BDAB-AF9155054FD5.jpeg

Snygga band! Vart har du köpt dom? Har kört med länk ett tag på min reduced nu men vill testa på skinn/Nato.
 

Flash77

Omega
Snygga band! Vart har du köpt dom? Har kört med länk ett tag på min reduced nu men vill testa på skinn/Nato.
Hej "vonvasknacke"!
Tack för dina fina ord - kul att läsa att du gillade banden.
Läderbandet har jag inhandlat av https://www.twostitchstraps.com/.
Då 18 mm band ofta smalnar av ned till 16 mm vid spännet, bad jag dem att att göra bandet utan tapering, d.v.s. 18 mm hela vägen till spännet (som då följaktligen också blir något större än normalt. Personligen tycker jag det känns någon mer "maskulint" och ger både klocka och band lite mer "närvaro" på armen.
Kostar inget extra, det är bara att be om detta i kommentarsfältet vid beställning. Inom 1-2 veckor kommer bandet hem med posten, ofta med en personlig hälsning från Ivan och hans team.
Nackdelen är att du åker på momsen då företaget håller till Serbien. I övrigt kommer de varmt rekommenderade. Har köpt flera band av dem.

NATO-bandet minns jag faktiskt inte var jag inhandlat. Dock finns det ju tretton webbutiker på dussinet som säljer NATO, så det är nog bara välja och vraka. Kan rekommendera att också överväga ett NATO i s.k. BOND utförande, d.v.s. randigt.
Köpte ett själv från cheapestnatostraps här i Sverige som jag är väldigt nöjd med-
https://www.cheapestnatostraps.com/...-nato-strap-black-and-gray-james-bond-striped

Lycka till jakten på nya kläder till din trevliga klocka. Posta gärna i tråden om du gör slag i i saken. Delad glädje är dubbel glädje!
Ha de gott!
/Flash
 

vonvasknacke

Cartier
2-Faktor
Hej "vonvasknacke"!
Tack för dina fina ord - kul att läsa att du gillade banden.
Läderbandet har jag inhandlat av https://www.twostitchstraps.com/.
Då 18 mm band ofta smalnar av ned till 16 mm vid spännet, bad jag dem att att göra bandet utan tapering, d.v.s. 18 mm hela vägen till spännet (som då följaktligen också blir något större än normalt. Personligen tycker jag det känns någon mer "maskulint" och ger både klocka och band lite mer "närvaro" på armen.
Kostar inget extra, det är bara att be om detta i kommentarsfältet vid beställning. Inom 1-2 veckor kommer bandet hem med posten, ofta med en personlig hälsning från Ivan och hans team.
Nackdelen är att du åker på momsen då företaget håller till Serbien. I övrigt kommer de varmt rekommenderade. Har köpt flera band av dem.

NATO-bandet minns jag faktiskt inte var jag inhandlat. Dock finns det ju tretton webbutiker på dussinet som säljer NATO, så det är nog bara välja och vraka. Kan rekommendera att också överväga ett NATO i s.k. BOND utförande, d.v.s. randigt.
Köpte ett själv från cheapestnatostraps här i Sverige som jag är väldigt nöjd med-
https://www.cheapestnatostraps.com/...-nato-strap-black-and-gray-james-bond-striped

Lycka till jakten på nya kläder till din trevliga klocka. Posta gärna i tråden om du gör slag i i saken. Delad glädje är dubbel glädje!
Ha de gott!
/Flash

Stort tack för ditt svar! Då har jag lite att roa mig med under kvällen, förhoppningsvis så hittar jag något som passar bra ;) Hur smidigt är det är byta band förresten? Jag har inte gjort det tidigare så ett verktyg kommer jag också behöva införskaffa.
 
Topp