• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En begagnad Omega Speedmaster Reduced, varför inte?

Ingenieur

Omega
Har någon koll på hur utbudet på Speedmaster Reduced på andrahandsmarknaden ser ut runtom i världen? Jag tycker att de sällan kommer upp till salu i Sverige. Någon speciell världsdel där de fått fotfäste och man har större chans att snubbla över ett fint ex till rimligt pris? Möjligen svår fråga, men intressant att veta om någon nörd har koll. :)
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Har någon koll på hur utbudet på Speedmaster Reduced på andrahandsmarknaden ser ut runtom i världen? Jag tycker att de sällan kommer upp till salu i Sverige. Någon speciell världsdel där de fått fotfäste och man har större chans att snubbla över ett fint ex till rimligt pris? Möjligen svår fråga, men intressant att veta om någon nörd har koll. :)
Utan att vara expert eller 100% säker på att det är det bästa alternativet verkar det som att Japan har en hel del utbud.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Har någon koll på hur utbudet på Speedmaster Reduced på andrahandsmarknaden ser ut runtom i världen? Jag tycker att de sällan kommer upp till salu i Sverige. Någon speciell världsdel där de fått fotfäste och man har större chans att snubbla över ett fint ex till rimligt pris? Möjligen svår fråga, men intressant att veta om någon nörd har koll. :)
Det beror på vilken modell du menar. Om det är versionen som är efter den klassiska professional modellen så är det nog Japan. Men sedan finns det ju diverse Automatic/reduced versioner som finns även inom EU. Shumacher versionen tycker jag dyker upp titt som tätt likaså date versionen.
 

Ingenieur

Omega
Det beror på vilken modell du menar. Om det är versionen som är efter den klassiska professional modellen så är det nog Japan. Men sedan finns det ju diverse Automatic/reduced versioner som finns även inom EU. Shumacher versionen tycker jag dyker upp titt som tätt likaså date versionen.
Fattar, tack för input! Frågan var mer generell och inte på specifik modellnivå, så ditt svar var utmärkt!
 

Ingenieur

Omega
Följer upp mitt tidigare inlägg om den svenska utbudsbristen för att höra om det är någon på forumet som råkar sitta på ett fint ex av en Speedy Reduced och kan tänka sig att sälja - skicka gärna PM i så fall!
 

Flash77

Omega
Tänkte komma med ett inspel till den eviga diskussionen om servicekostnader.
Jag valde nyligen att lämna in min reduced från 90-talet till min lokala AD för en check up, då jag köpte den för ett par år sedan, ”relativt nyservad” enligt säljaren.
Säljaren hade köpt den från en handlare i Holland där service hade gjorts innan försäljning, enlig utsago.
Dokumentation på servicen saknades, men klockan gick fint, var (till synes) i gott allmänt skick och jag fick den för ett okej pris.
Dock har ovetskapen om urverkets skick alltid gnagt mig, så till slut fick jag ändan ur vagnen och tassade in till urmakaren.
Det visade sig att klockan vid någon tidpunkt tagit in fukt och att verket var korrosionsskadat, även om tidhållningen fortfarande var god.
Urmakaren föreslog två scenarion:
1) Serva det ursprungliga verket lokalt - med risk för ”komplikationer” ( fanns mycket som kunde gå knas ) till en uppskattad kostnad om 6-7000kr.
2) Skicka klockan till Omega i Sverige (Swatch Group), be om deras utlåtande och ev. kostnadsförslag, för att därefter ta ett beslut. Urmakaren trodde att det kanske kunde vara vettigt att överväga att byta ut hela verket. 😬
Sagt och gjort, jag tyckte att förslag nr 2 verkade vettig och lät urmakaren skicka klockan till hufvudstaden. 🧐
Efter ett par veckor fick jag återkopplingen att Omega föreslog ett verksbyte, från det skadade 90-tals verket, till den senaste ”reduced-iterationen” Omega cal. 3220 ( ETA 2892-A2).
Kostnad för detta: 8500 pix, inkl, nya pushers till kronografen, nya visare, samt nytt plexi.
För mig var detta en ”no brainer” .
Så nu sitter jag på en, i mina ögon, fint patinerad reduced med ett splirrans nytt urverk utan servicebehov på många år.
Visst, 8500kr är en peng, men folk har lagt deg på konstigare saker, så även jag. 😅
Vad vill jag ha sagt med detta inlägg då?
Jo, helt enkelt att det kanske kan vara värt att överväga verksbyte istället för service om verket är gammalt och i mediokert skick. Det är i alla fall värt att lyfta frågan med din lokala urmakare.
Ha det gott klockbröder och systrar och tack KS för ett fint community! 👍
36F95EDD-C682-486B-8962-00443784A3FB.jpeg
 

Ingenieur

Omega
Tänkte komma med ett inspel till den eviga diskussionen om servicekostnader.
Jag valde nyligen att lämna in min reduced från 90-talet till min lokala AD för en check up, då jag köpte den för ett par år sedan, ”relativt nyservad” enligt säljaren.
Säljaren hade köpt den från en handlare i Holland där service hade gjorts innan försäljning, enlig utsago.
Dokumentation på servicen saknades, men klockan gick fint, var (till synes) i gott allmänt skick och jag fick den för ett okej pris.
Dock har ovetskapen om urverkets skick alltid gnagt mig, så till slut fick jag ändan ur vagnen och tassade in till urmakaren.
Det visade sig att klockan vid någon tidpunkt tagit in fukt och att verket var korrosionsskadat, även om tidhållningen fortfarande var god.
Urmakaren föreslog två scenarion:
1) Serva det ursprungliga verket lokalt - med risk för ”komplikationer” ( fanns mycket som kunde gå knas ) till en uppskattad kostnad om 6-7000kr.
2) Skicka klockan till Omega i Sverige (Swatch Group), be om deras utlåtande och ev. kostnadsförslag, för att därefter ta ett beslut. Urmakaren trodde att det kanske kunde vara vettigt att överväga att byta ut hela verket. 😬
Sagt och gjort, jag tyckte att förslag nr 2 verkade vettig och lät urmakaren skicka klockan till hufvudstaden. 🧐
Efter ett par veckor fick jag återkopplingen att Omega föreslog ett verksbyte, från det skadade 90-tals verket, till den senaste ”reduced-iterationen” Omega cal. 3220 ( ETA 2892-A2).
Kostnad för detta: 8500 pix, inkl, nya pushers till kronografen, nya visare, samt nytt plexi.
För mig var detta en ”no brainer” .
Så nu sitter jag på en, i mina ögon, fint patinerad reduced med ett splirrans nytt urverk utan servicebehov på många år.
Visst, 8500kr är en peng, men folk har lagt deg på konstigare saker, så även jag. 😅
Vad vill jag ha sagt med detta inlägg då?
Jo, helt enkelt att det kanske kan vara värt att överväga verksbyte istället för service om verket är gammalt och i mediokert skick. Det är i alla fall värt att lyfta frågan med din lokala urmakare.
Ha det gott klockbröder och systrar och tack KS för ett fint community! 👍
36F95EDD-C682-486B-8962-00443784A3FB.jpeg
Grymt bra inspel - tack! Kul att man kan få ett helt nytt verk för isch samma kostnad som en service. Jag har vid tidigare tillfälle hört av mig till Nymans och Rob Engström och frågat om servicekostnader och de båda har indikerat en kostnad från c. 7-8k och uppåt, så ett nytt verk för 8,5k är ju som du säger en nobrainer i sammanhanget.

Otroligt vacker pjäs det där!
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Tänkte komma med ett inspel till den eviga diskussionen om servicekostnader.
Jag valde nyligen att lämna in min reduced från 90-talet till min lokala AD för en check up, då jag köpte den för ett par år sedan, ”relativt nyservad” enligt säljaren.
Säljaren hade köpt den från en handlare i Holland där service hade gjorts innan försäljning, enlig utsago.
Dokumentation på servicen saknades, men klockan gick fint, var (till synes) i gott allmänt skick och jag fick den för ett okej pris.
Dock har ovetskapen om urverkets skick alltid gnagt mig, så till slut fick jag ändan ur vagnen och tassade in till urmakaren.
Det visade sig att klockan vid någon tidpunkt tagit in fukt och att verket var korrosionsskadat, även om tidhållningen fortfarande var god.
Urmakaren föreslog två scenarion:
1) Serva det ursprungliga verket lokalt - med risk för ”komplikationer” ( fanns mycket som kunde gå knas ) till en uppskattad kostnad om 6-7000kr.
2) Skicka klockan till Omega i Sverige (Swatch Group), be om deras utlåtande och ev. kostnadsförslag, för att därefter ta ett beslut. Urmakaren trodde att det kanske kunde vara vettigt att överväga att byta ut hela verket. 😬
Sagt och gjort, jag tyckte att förslag nr 2 verkade vettig och lät urmakaren skicka klockan till hufvudstaden. 🧐
Efter ett par veckor fick jag återkopplingen att Omega föreslog ett verksbyte, från det skadade 90-tals verket, till den senaste ”reduced-iterationen” Omega cal. 3220 ( ETA 2892-A2).
Kostnad för detta: 8500 pix, inkl, nya pushers till kronografen, nya visare, samt nytt plexi.
För mig var detta en ”no brainer” .
Så nu sitter jag på en, i mina ögon, fint patinerad reduced med ett splirrans nytt urverk utan servicebehov på många år.
Visst, 8500kr är en peng, men folk har lagt deg på konstigare saker, så även jag. 😅
Vad vill jag ha sagt med detta inlägg då?
Jo, helt enkelt att det kanske kan vara värt att överväga verksbyte istället för service om verket är gammalt och i mediokert skick. Det är i alla fall värt att lyfta frågan med din lokala urmakare.
Ha det gott klockbröder och systrar och tack KS för ett fint community! 👍
36F95EDD-C682-486B-8962-00443784A3FB.jpeg
Tack för bra information. Har en gammal reduced som snart är i behov av lite uppvaktning och kärlek. Förutom att jag med min inte kommer vilja byta glas och pushers så är det ju absolut värt att byta verket. Ser att du har samma härliga patina som mig.
 

Flash77

Omega
Värt att nämna i tillägg till mitt inlägg ovan, var att de behöll det gamla verket och det som jag fick tillbaka, tillsammans med klockan, var pushers, visare och det gamla plexit.
För mig känns det dessutom alltid gott att ha kvitto och god dokumentation om man någon gång skulle få för sig att avyttra klockan.
Arbetet och de nya delarna kom med 2 års garanti. 😀
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Värt att nämna i tillägg till mitt inlägg ovan, var att de behöll det gamla verket och det som jag fick tillbaka, tillsammans med klockan, var pushers, visare och det gamla plexit.
För mig känns det dessutom alltid gott att ha kvitto och god dokumentation om man någon gång skulle få för sig att avyttra klockan.
Arbetet och de nya delarna kom med 2 års garanti. 😀
Fick du alltså inte tillbaks det gamla? Verkar konstigt Omega brukar vara nogranna med att skicka tillbaks alla bytta delar också.
 

Flash77

Omega
Förklarningen jag fick, från min urmakare ska tilläggas (ej från Swatch Group), var att då det gamla verket utgått (Caliber 1140 - utgick 1996) så behåller de detta förmodligen för att ev. kunna använda reservdelar därifrån i framtiden. Hur rimlig förklaring detta är, lägger jag personligen inga värderingar i, så länge som det finns en transparens gentemot kunden, om att om något renoveras eller lagas med "bättre begagnade / renoverade delar, ska detta också förmedlas of priset speglas därefter.
Detta är första gången som jag stiftar bekantskap med Omega och deras service, så jag hade egentligen inga förväntningar på vad jag borde fått tillbaka. Dock uppskattas din information om vad man brukar få tillbaka från Omega. Än en gång visar sig forumet från sin bästa sida, då vi lär av varandra. :)
 
Senast ändrad:

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Förklarningen jag fick, från min urmakare ska tilläggas (ej från Swatch Group), var att då det gamla verket utgått (Caliber 1140 - utgick 1996) så behåll de detta förmodligen för att ev. kunna använda reservdelar därifrån i framtiden. Hur rimlig förklaring detta är, lägger jag personligen inga värderingar i, så länge som det finns en transparens gentemot kunden, om att om något renoveras eller lagas med "bättre begagnade / renoverade delar, ska detta också förmedlas of priset speglas därefter.
Detta är första gången som jag stiftar bekantskap med Omega och deras service, så jag hade egentligen inga förväntningar på vad jag borde fått tillbaka. Dock uppskattas din information om vad man brukar få tillbaka från Omega. Än en gång visar sig forumet från sin bästa sida, då vi lär av varandra. :)
Trivs du med den och du känner att du inte vill ha det gamla verket så är det givetvis OK. Nu vet jag inte hur SWATCH Group och Omega ställer sig till utgånga verk som du nämner. Men Omega och deras VD Raynald Aeschlimann har flera gånger nämnt att Omega alltid lämnar tillbaks de utbytta delarna för att man alltid skall kunna ha tillgång till orginaldelarna eftersom det är en del av klockan och dess historia.
Men som sagt om du är nöjd och att det inte spelar någon roll så är det ju absolut helt OK. :)
 
Topp