• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En tråd om CWC

IMG_2682.JPG
Hur är lumen i ett nyare exemplar?

Funderar på att släppa min SKX007 för att finansiera en RN Quartz Diver. Blir mer och mer förtjust av tanken på en no fuzz-klocka som man inte behöver dra upp och som man kan ha när situationen varken lämpar sig för en Tudor eller en G-Shock. Jag är lite rädd för att jag skulle sakna Seikon dock, någon som befunnit sig eller befinner sig i liknande tankebanor?

Funderar på att släppa min SKX007 för att finansiera en RN Quartz Diver. Blir mer och mer förtjust av tanken på en no fuzz-klocka som man inte behöver dra upp och som man kan ha när situationen varken lämpar sig för en Tudor eller en G-Shock. Jag är lite rädd för att jag skulle sakna Seikon dock, någon som befunnit sig eller befinner sig i liknande tankebanor?
Köp först, sälj sedan? Personligen har jag aldrig gillat skx-boetten, tycker den är för klumpig.

Jag var i samma sits och sålde seikon då den fyller samma funktion som cwc:n. Har saknat den lite mer brötiga skx:en en hel del men är ändå nöjd att jag lät hjärna gå före hjärta då den sannolikt inte skulle ha fått särskilt mycket användning.

Sälj inte. SKX'en är fin den med.

Har tänkt den tanken också och det känns smartast. Både Seikon och CWCn är ju lätta att bli av med här på forumet men risken är ju att man behåller båda... ;)
Den största anledningen till att behålla båda är att du kan ha 007an på länk, de kommer du aldrig ha på Cwc då de har fasta bandstift :)

Den största anledningen till att behålla båda är att du kan ha 007an på länk, de kommer du aldrig ha på Cwc då de har fasta bandstift :)
Det är sant, men jag har en Tudor BB på länk också. Köper jag en CWC skulle den ersätta syftet med Seikon och jag är rädd för att Seikon bara skulle bli liggandes i någon låda. Samtidigt är Seikon rätt charmig, särskilt på jubilee-länken... Det smartaste är nog att inte köpa om jag inte är beredd att behålla Seikon.

Det är sant, men jag har en Tudor BB på länk också. Köper jag en CWC skulle den ersätta syftet med Seikon och jag är rädd för att Seikon bara skulle bli liggandes i någon låda. Samtidigt är Seikon rätt charmig, särskilt på jubilee-länken... Det smartaste är nog att inte köpa om jag inte är beredd att behålla Seikon.
Det kryllar ju av skx007 så om du inte har några speciella anknytningar till den går det ju alltid att sälja och sen köpa en igen om du saknar den senare.

Köp en Cwc nu :)

Smartast och roligast går sällan hand i hand.

Jag ser att CWC 1980 reissue redan är slutsåld. Det var snabba ryck. Var det ngn här som nöp en? @Jaggis ? @yonsson ?
Vet någon vad de gick för?

Releasen är försenad till aug/sep om jag minns rätt. Ser att dom lanserat ny sida. Tror den funkar som Seiya, dvs produkter som inte är släppta än står som sold out tills vidare men jag vet inte säkert.

Releasen är försenad till aug/sep om jag minns rätt. Ser att dom lanserat ny sida. Tror den funkar som Seiya, dvs produkter som inte är släppta än står som sold out tills vidare men jag vet inte säkert.
Ok det kanske är så... jag reagerade inte på att sidan är ny då jag bara använt IPad senaste veckorna. Det ser ju ibland annorlunda ut då..

Selektiv bakåtsträvare..? ;)
Men borde nog själv tala med små bokstäver här som den svåra vintage addict jag är. Har dock den nya Mk 2 som väntar hos posten hemma. Den är tänkt som en beater for life... :)
Jag gillar tritium, med tanke på att man kan få vintagemodeller typ gratis (förutom den då) så tycker jag det känns tokigt att köpa en ny dyrare. De gamla är ju dessutom i regel fräscha och billiga att få täta. Så inget ont om nytt generellt men när det gäller CWC så är vintage roligare.

Jag gillar tritium, med tanke på att man kan få vintagemodeller typ gratis (förutom den då) så tycker jag det känns tokigt att köpa en ny dyrare. De gamla är ju dessutom i regel fräscha och billiga att få täta. Så inget ont om nytt generellt men när det gäller CWC så är vintage roligare.
Vintage är alltid roligare... :)

Blev lite nyfiken på den där re-issue:n. Jag förmodar att alla sett artikeln i Hodinkee, men om ngn missat den så är den här:
https://www.hodinkee.com/articles/cwc-the-watch-that-replaced-the-milsub

Fortsatte dock att leta runt lite och det har tydligen funnits en modell mellan de första från 1980 och den nuvarande. Så här ser 1980 års variant ut (enl CWC's sida):

CWC vintage.jpg

Enl vad jag kan se är det relativt små skillnader jfr med den nya varianten (förutom visare och tavla förståss). Men det kom tydligen en modell 1984 som skiljer sig rätt mkt från den tidigare och den senare. Den saknar de där typiska avfasad bandhornen och vridringens räfflor är bara som en krans längst upp (dvs går inte ända ned mot boetten som på övriga). Här är länken till diskussionen http://www.mwrforum.net/forums/showthread.php?77752-Unusual-CWC-diver

Här är några bilder
CWC 1984 sidan.jpg

IWC 1984 ovan.jpg
IWC 1984.jpg

Tillbaka
Topp