• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En tråd om CWC

Jag känner att om jag använder en klocka som "beater", vill jag inte behöva ändra datum :eek: även om det "bara" är sex gånger om året... :cigar: Har man två beaters blir det ju 12 gånger om året...osv ;)

IMG_3654.JPG

Tycker framförallt att det blir krångligt att vara utan datum. Speciellt när man jobbar. Det är nog den funktion jag använder mest. Det är ju massor med papper och intyg som ska signeras hela tiden där man måste sätta rätt datum :)
Tycker också datum är praktiskt men har förvånansvärt många favvoklockor utan o_O

Datum kan vara väldigt praktiskt, men dagvisning..? Hur ofta vaknar man upp och på fullt allvar är osäker över vilken dag det är? Dagvisning tillför bara något på japanska klockor -om det är på kanji. Alla andra kan gott ge fan i att förstöra urtavlorna med det tjafset.

En sjuk mans bekännelser, del 1:
Har efter idogt letande lagt vantarna på en välhållen och tilldelad (bekräftat av Silverman’s) SBS från 2017. Dessa skickas ju ut till förbanden med ett standard grått NATO med polerade detaljer till skillnad från om man köper den ”civilt” och får den på ett helsvart pvd-NATO.
Min kroniska och mycket svåra OCD kickade in och jag drog genast på ett Phoenix admiralty grey-nato med svarta pvd-detaljer (jodå, dessa finns). En pvd-klocka lirar inte med blanka detaljer och endast förmågan att uppnå likformighet skiljer oss från vilda djur och hedningar. Eller?
Tydligen duger det åt salta tekonsumerande grodmän och nu sitter jag uppkrupen i ett av sommarstugans hörn, på psykosens brant och undrar: Vilket band sportar man bäst klockhelvetet på? Hilfe!

Alrigth alright, då får det grå vara kvar och nötas in. Kändes lite som att jag skändade klockan när originalbandet åkte av.
NATO-träsket är ett av livets alla små helveten.

Ursäkta...missade att det bara fanns automat-varianten...men det kanske finns någon gammal tavla i gömmorna :woot:
Fick besked om att autotavlan tydligen inte passar med quartzmodellen, så jag får helt enkelt välja mellan quartz med dag och datum, eller auto med endast datum.
Om någon liksom jag har funderat på att skaffa en SBS-bezel så jag kan meddela att en lös bezel går att få för £100.

Fick besked om att autotavlan tydligen inte passar med quartzmodellen, så jag får helt enkelt välja mellan quartz med dag och datum, eller auto med endast datum.
Om någon liksom jag har funderat på att skaffa en SBS-bezel så jag kan meddela att en lös bezel går att få för £100.

Jag är lekman när det gäller att plocka isär en klocka - Är det svårt att byta bezel? (....kanske fel tråd att skriva om detta)

Tillbaka
Topp