• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En tråd tillägnad Rolex explorer II (16570)

mofo

Audemars
2-Faktor
Från innan idag:
9D7FC89A-0A39-42A5-8DC4-D2B294639526.jpeg
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Han har ägt en vettig klocka sedan han tog pilotlicens, är faktiskt en Rolex GMT som han plockade hos AD samma dag...
Han berättade historien...rätt roligt faktiskt..han sa att han betalade typ 50 för den :)
Sånt är ju jätteroligt! 50' Då måste det varit lite mer än 10år sedan? När jag köpte min 16610 ny 2010 låg listpriset på 50,5, fick dock en bra rabatt på det priset.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
@JLC kostade inte 63600 15900?
Jag kollade med en AD i Stockholm idag och super jubilee 63600 kostar 15900kr. Kan dock inte köpas som spare part utan får endast köpas om du har en klocka som det orginal ska sitta på. Det är Rolex licens till AD som styr detta, inget AD kommit på själva för de skulle såklart vilja kränga så mycket spare parts som möjligt.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Jag kollade med en AD i Stockholm idag och super jubilee 63600 kostar 15900kr. Kan dock inte köpas som spare part utan får endast köpas om du har en klocka som det orginal ska sitta på. Det är Rolex licens till AD som styr detta, inget AD kommit på själva för de skulle såklart vilja kränga så mycket spare parts som möjligt.
Ta k för info! Jag tycker att det är bra att de inte säljer delar hur som helst faktiskt.
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Jag kollade med en AD i Stockholm idag och super jubilee 63600 kostar 15900kr. Kan dock inte köpas som spare part utan får endast köpas om du har en klocka som det orginal ska sitta på. Det är Rolex licens till AD som styr detta, inget AD kommit på själva för de skulle såklart vilja kränga så mycket spare parts som möjligt.
Ganska logiskt ändå! Men om man skulle köpa en 116234, skulle jag då kunna gå och plocka ut en alltså, trots att jag inte köpt klockan av dem?
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Ganska logiskt ändå! Men om man skulle köpa en 116234, skulle jag då kunna gå och plocka ut en alltså, trots att jag inte köpt klockan av dem?
yes, du kan gå dit med en 116234, nya GMT pepsin etc alla som orginal kan säljas med den länken, så monterar dem 63600 på den klockan. Sen är det såklart inget som hindrar du tar av länken och använder till annat, men nog inget som AD kommer uppmuntra till direkt... ;-/
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
yes, du kan gå dit med en 116234, nya GMT pepsin etc alla som orginal kan säljas med den länken, så monterar dem 63600 på den klockan. Sen är det såklart inget som hindrar du tar av länken och använder till annat, men nog inget som AD kommer uppmuntra till direkt... ;-/
Super Jubilee (63600) kommer enbart på 116234 och 116200, inte på GMT.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
nya dj 36 och gamla dj 36 har samma passform mellan bandhornen? @Staafen
exp2 och nya gmt har samma passform mellan bandhornen?
Det vet jag men menar att DJ36 har en annan passform mot boetten än 16570 då det är olika diameter. GMT har ju samma diameter men vet inte om den passar 16570 pga placeringen av stiften. Är du med på hur jag menar?
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Eller menar du det jag skrev om nya och gamla DJ36? Den nya kommer inte med super jubilee.
Det vet jag men menar att DJ36 har en annan passform mot boetten än 16570 då det är olika diameter. GMT har ju samma diameter men vet inte om den passar 16570 pga placeringen av stiften. Är du med på hur jag menar?

Jag vet och har själv testat att moderna länkar (oyster, jubilee, president) inte passar på äldre 4 och 5-ställiga datejust pga placering av hålen för pins på insidan av hornen. Uppenbarligen passar 63600 på 16570, men frågan är alltså om det nya jubilee med glidelock som sitter på 126710BLNR passar hålen i 16570?
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Jag vet och har själv testat att moderna länkar (oyster, jubilee, president) inte passar på äldre 4 och 5-ställiga datejust pga placering av hålen för pins på insidan av hornen. Uppenbarligen passar 63600 på 16570, men frågan är alltså om det nya jubilee med glidelock som sitter på 126710BLNR passar hålen i 16570?
Jag tror att ni missuppfattar mig, ledsen om jag varit otydlig. Det jag menar är att det troligtvis bara är 63600 som passar 16570. Med gamla DJ36 menar jag 11234 och 200, de som har just 63600. De DJ som släpptes 2019 har ju en annan länk med clasp, den har jag inte testat på 16570. Sedan menade jag att länken till nya GMT troligtvis har annan placering av stift och hål även om de båda är 40mm.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Galet att folk begär över listpris på servicedelar som fortfarande gå att köpa hos valfri AD.
Och kommer verkligen superjubileet sluta tillverkas IOM att 116200/116234 slutat tillverkas?
Jag menar jubileet från generationen innan (62510H) går ju fortfarande (gick iaf 2019) att köpa hos AD till 16710 trots att modellen slutade tillverkas för många år sedan.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Galet att folk begär över listpris på servicedelar som fortfarande gå att köpa hos valfri AD.
Och kommer verkligen superjubileet sluta tillverkas IOM att 116200/116234 slutat tillverkas?
Jag menar jubileet från generationen innan (62510H) går ju fortfarande (gick iaf 2019) att köpa hos AD till 16710 trots att modellen slutade tillverkas för många år sedan.
Jag håller med om att det är lite konstigt ut ta ut över list på dessa idag. Vad jag hört så tillverkas inte de längre men kan ha fel.
 
Topp