• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En tråd tillägnad Rolex explorer II (16570)

En fråga som dykt upp hos mig i jakten på min polar, är att jag har märkt att vissa bandhorn har en "extra" fasning (likt denna) samt andra har bara en kant. Någon som vet vilka år vardera varianter tillverkades, alternativt om de med bara en kant bara är "wear n tear" dvs förslitning eller rent av sämre polering?

Även kallat "bevels", "beveled edges" eller "chamfered". Försvinner med slitage, eller vid polering.

Vågar nog ändå påstå att bevels har varierat under åren.

Även kallat "bevels", "beveled edges" eller "chamfered". Försvinner med slitage, eller vid polering.

Vågar nog ändå påstå att bevels har varierat under åren.

Tack för svar! Mm, efter att ha läst din länk, samt länken i länken så är jag också inne på spåret att detta varierat. Får dock ingen klarhet mellan vilka år. Verkar även variera hur kraftig beveln / chemfern är. Blev dock inte klokare än så. 😊

Ingen i tråden som tröttnat på sin svarta och vill byta med en polar? :)

24F58FFE-39D7-4BD2-A9CC-029B216A0A69.jpeg

En fråga som dykt upp hos mig i jakten på min polar, är att jag har märkt att vissa bandhorn har en "extra" fasning (likt denna) samt andra har bara en kant. Någon som vet vilka år vardera varianter tillverkades, alternativt om de med bara en kant bara är "wear n tear" dvs förslitning eller rent av sämre polering?
Vissa år har mer fasning än andra, dvs olika form på kronskydden. Vet inte exakta år men de från 90-talet och början av 00 är lite kantigare och skarpare sedan var de lite "rundare" en tid.

Här är min gamla från 1997. Den var lite kantigare.
20200316_172237-01-01.jpeg
20200316_172244-01.jpeg

Vissa år har mer fasning än andra, dvs olika form på kronskydden. Vet inte exakta år men de från 90-talet och början av 00 är lite kantigare och skarpare sedan var de lite "rundare" en tid.

Här är min gamla från 1997. Den var lite

Exakt! De äldre hade en fasning medan de senare hade 90 grader enkelt förklarat.
Tack! Då börjar det klarna upp! Får leta vidare om jag hittar något mer gällande vilka årtal detta gällde. Gällande kronskyddet, så måste säga att, i kombination med fasningen av bandhornen, så lirar det riktigt bra.

En till fråga som dök upp, och jag vet att den varit uppe förr, men hittar inte svaret nu.

Vissa "Polars" har en tjockare svart ring runt index, medan andra har en tunnare. Någon som har koll på vilka år som gäller för den tjockare?

En till fråga som dök upp, och jag vet att den varit uppe förr, men hittar inte svaret nu.

Vissa "Polars" har en tjockare svart ring runt index, medan andra har en tunnare. Någon som har koll på vilka år som gäller för den tjockare?
Om jag minns rätt har de äldre med tritium tunna och sedan var det nog en period på några år som de var lite tjockare. Kan det ha varit tidigt 00-tal de var lite tjockare kanske? Detta har jag inte stenkoll på dock.

Jag har säkert fel gällande det sista med @SWC har garanterat koll på detta.

Kan det vara som så att när lugholes försvann så försvann fasningen? Min är utan lugholes och saknar fasningen (som jag tycker är jäklig snygg...)

Hmm, min är från 2004 inköpt av mig själv i Singapore. Förvisso är den polerad men på Krons en gång och Bergströms en gång. Kan inte komma ihåg bevels (man lär sig nåt nytt varje dag). Men samtidigt var jag ingen klocknörd förrän senaste åren så jag kanske minns fel.

Är det så? Försvann bevels med rehauten kanske? Eller var det senare...? Känns som boetterna blev skarpare runt 2005, kanske pga att bevels försvann då?
Rehaut kom senare, var det inte 2007-2008 eller liknande? Boetten på 2005an har inga bevels så den upplevs nog lite skarpare men kronskyddet är inte lika kantigt på den och några år efter.

Rehaut kom senare, var det inte 2007-2008 eller liknande? Boetten på 2005an har inga bevels så den upplevs nog lite skarpare men kronskyddet är inte lika kantigt på den och några år efter.
Min är utplockad 2009 och har inte graverad rehault 😇 Kanske låg som hyllvärmare ett par år dock, vad vet jag...

Tillbaka
Topp