• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En tråd tillägnad Rolex explorer II (16570)

Är det rätt att ha mer pengar i klocklådan än i husbil? 😂

IMG_20210626_163752.jpg

Tog mig friheten att ändra texten lite. 😁

Jag har prövat nästan allt som finns att välja på
Campa, hyra båtar, paddla, cykla eller gå
Jag har semestrat på dom allra konstigaste sätt
Och äntligen jag funnit hur man ska semestra rätt

Man ska ha Rolex – så är semestern redan klar
Man ska ha Rolex – det har jag sett att alla har
Man ska ha Rolex – och stuva in familjen i
Man ska ha Rolex – för då blir man fri

Många fina klockor här i tråden och speciellt alla "Polar" som kommer fram/fotas så här års! 👍

Apropå "Polar" så jag har en god vän som införskaffat ett tidigt exemplar av vit 5-siffrig Explorer 2. Han frågade mig vart han lämpligen vänder sig för att få en grundlig utvärdering av klockan. "Är den polerad", "Vad är original", "Skick", osv... Vart hade ni vänt er?

Nymans Ur eller annan handlare som utför service? Kaplans eller annat auktionshus som värderar?

Jag tycker att frågan är relevant och undrar även för egen del hur man på ett bra sätt frågar (betalar för rätt kompetens) kring skick på "vintage klockor".

Vad säger denna tråds samlade kompetens?

Många fina klockor här i tråden och speciellt alla "Polar" som kommer fram/fotas så här års! 👍

Apropå "Polar" så jag har en god vän som införskaffat ett tidigt exemplar av vit 5-siffrig Explorer 2. Han frågade mig vart han lämpligen vänder sig för att få en grundlig utvärdering av klockan. "Är den polerad", "Vad är original", "Skick", osv... Vart hade ni vänt er?

Nymans Ur eller annan handlare som utför service? Kaplans eller annat auktionshus som värderar?

Jag tycker att frågan är relevant och undrar även för egen del hur man på ett bra sätt frågar (betalar för rätt kompetens) kring skick på "vintage klockor".

Jag hade gått till en AD och bett dem kolla den men det kan i vissa fall vara svårt att säga om de är polerade. Jag hade en Polar från 1997 tidigare som troligtvis var opolerad. Jag ställde frågan till en AD i samband med service och han kunde inte säga hundra om den blivit lätt polerad någon gång eller ej men sa att den troligtvis var opolerad.

Finns väl ingen som utför den typen av bedömningar men äkthetskontroll görs av auktionshusen och AD. Han kan nog få en bra bedömning av skick här på forumet.

Är egentligen av uppfattningen att allt annat än originallänk på sportrollar är en styggelse men för 16570 måste jag säga att det ser ganska så trevligt ut! Ja t o m så trevligt att jag själv funderar på ett rubber B där man kan behålla originalbuckle.

Vad tror ni om orange mot svart urtavla. Bu eller bä?

image.jpg

Är egentligen av uppfattningen att allt annat än originallänk på sportrollar är en styggelse men för 16570 måste jag säga att det ser ganska så trevligt ut! Ja t o m så trevligt att jag själv funderar på ett rubber B där man kan behålla originalbuckle.

Vad tror ni om orange mot svart urtavla. Bu eller bä?

image.jpg

Det orangea skär sig mot den röda visaren. Jag skulle gissa att det inte skulle flyga.

Det tänkte jag inte på, bra noterat! Svart kanske är bäst ändå? Ser de har rött strap också men det känns lite väl vågat tycker jag. Vitt tror jag är bättre mot vit urtavla.
Jag tycker rött kan vara svincoolt! Poppis på tooliga Sinn-klockor med svart tavla.

1625564542773.png

Vitt armband däremot, upplever jag som väldigt feminint – speciellt i kombination med vit tavla. Men det är klart väldigt sommarfräscht om man kan ro hem det utan allt för mycket Christer Lindarwsk aura 😉

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp