• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En tråd tillägnad Rolex explorer II (16570)

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Håller med @jabla mycket vitt nu.
Bjuder på några bilder ur arkivet ;)
IMG_2956.JPG

IMG_2955.JPG
Ojojj, ah, dom blir bara bättre med tiden...
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Visst är det pärlemorfärgade till båda?

I övrigt ser jag ingen skillnad på visarna!

om man skulle byta.. vad får man räkna med att ge för ny urtavla / tillhörande visare? (original såklart)
Tjena, nej inte pärlemor men dom skiftar i färg beroende på ljus. Visarna till svarta tavlan är vitguld (på nyare isf) och till vita tavlan är dom svartmålade fortfarande vitguld under (vill dom att vi ska tro iaf)
 
Ja eller uppdatera urtavlan till en vit? Det var lite därför jag undrade över vad en urtavla kan kosta :)

Vet inte exakt men tror tyvärr det kan kosta en del om du vill köpa en till tavla, eBay verkar det ligga runt 4000-5000, sen lite byteskostnad på det också. Vet inte vad det kostar/om det ens går via AD men såfall måste man väl lämna tillbaka sin andra tavla också vad jag hört. (Nu är jag på djupt vatten med hela mitt inlägg, så vet någon annan bättre feel free)
 

najkksorn

Cartier
Vet inte exakt men tror tyvärr det kan kosta en del om du vill köpa en till tavla, eBay verkar det ligga runt 4000-5000, sen lite byteskostnad på det också. Vet inte vad det kostar/om det ens går via AD men såfall måste man väl lämna tillbaka sin andra tavla också vad jag hört. (Nu är jag på djupt vatten med hela mitt inlägg, så vet någon annan bättre feel free)
Känns lite farligt att köpa via ebay, troligen löper man stor risk att grejerna inte är helt äkta..

Kan en vanlig duktig urmakare byta tavlan, eller måste det vara en AD?

Troligen kommer det bli en svart för min del.. men hade ju varit skoj om det faktiskt går att ändra till vit i framtiden, om man ändrar tycke :)
 

najkksorn

Cartier
Nu har jag lyckats lokalisera ett antal olika Explorer II till salu, prisklass från 35 - 42000kr
Åldersmässigt så går det från 90-tal till 2000-tal, är det något specifikt som gör de nyare bättre? (utöver nyare årtal)
Utseendemässigt, finns det något man bör kontrollera extra? Hur skall slitage / patina vara?
 
Nu har jag lyckats lokalisera ett antal olika Explorer II till salu, prisklass från 35 - 42000kr
Åldersmässigt så går det från 90-tal till 2000-tal, är det något specifikt som gör de nyare bättre? (utöver nyare årtal)
Utseendemässigt, finns det något man bör kontrollera extra? Hur skall slitage / patina vara?

Det folk brukar prata om hör huruvida klockan har SEL (solid endlinks) och lugholes. Sedan kom det även ett nytt verk runt 2007-2009 (minns inte exakt vilket år).
 

najkksorn

Cartier
Det folk brukar prata om hör huruvida klockan har SEL (solid endlinks) och lugholes. Sedan kom det även ett nytt verk runt 2007-2009 (minns inte exakt vilket år).
är SEL modellen som ser "bredare" ut? dvs som ser mer ut att höra hemma på en sub?
lug-holes är väl det som sitter på många DJs? Har för mig att min fars DJ har liksom "mellanrum" så att den ser ut som ett nät ungefär (dock inte mesh)
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
är SEL modellen som ser "bredare" ut? dvs som ser mer ut att höra hemma på en sub?
lug-holes är väl det som sitter på många DJs? Har för mig att min fars DJ har liksom "mellanrum" så att den ser ut som ett nät ungefär (dock inte mesh)
Lug holes är hål på utsidan av boetten, vilket underlättar när man ska ta av länken. Äldre submariners, bland annat, brukar också ha det.
 

najkksorn

Cartier
SEL till höger, dvs klockan har solida endlinks som inte är rörliga. Har du smal handled så kan non-SEL följa handleden bättre.

DSCN1182.jpg
aha okej, så det är alltså sprintarna på den till vänster som gör "lug holes" o att den är rörlig?
tror handleden är 17.5-19cm.. frågan är då om SEL passar mig ändå?
 

Dirac

Omega
Friends Of KS
aha okej, så det är alltså sprintarna på den till vänster som gör "lug holes" o att den är rörlig?
tror handleden är 17.5-19cm.. frågan är då om SEL passar mig ändå?

Sorry var lite oklar i min formulering. Lug holes har inget med rörligheten att göra, men som du kan se från bilden, så är den mittersta delen av endlinken orörlig på den till höger. Förutom denna mekaniska skillnad, så är det också så att hela endlinken är "solid", dvs utskuren från ett stycke metall. Den till vänster är bockad.

Har för mej att fler föredrar SEL, kanske är det det visuella, eller helt enkelt kvalitetskänslan i den solida länkbiten.

Länken högst upp är SEL, den längs ner non-SEL:
sub-vs-seamaster-band-end-pieces.jpg
 

najkksorn

Cartier
Sorry var lite oklar i min formulering. Lug holes har inget med rörligheten att göra, men som du kan se från bilden, så är den mittersta delen av endlinken orörlig på den till höger. Förutom denna mekaniska skillnad, så är det också så att hela endlinken är "solid", dvs utskuren från ett stycke metall. Den till vänster är bockad.

Har för mej att fler föredrar SEL, kanske är det det visuella, eller helt enkelt kvalitetskänslan i den solida länkbiten.

Länken högst upp är SEL, den längs ner non-SEL:
sub-vs-seamaster-band-end-pieces.jpg
Okej nu är jag med! för min del tror jag SEL känns mest kvalitativt, mer rejält liksom..
frågan är om man kan se detta på en aktuell klocka bara genom att titta på bilderna?
 

Dirac

Omega
Friends Of KS
Okej nu är jag med! för min del tror jag SEL känns mest kvalitativt, mer rejält liksom..
frågan är om man kan se detta på en aktuell klocka bara genom att titta på bilderna?

De klockor du linkade till så påstår båda rubrikerna att de är SEL, men A-serien är ju non-SEL.
Syns tydligt i bilden där de visar längden på länken. Den andra (K-serie) är däremot SEL.

SEL låter som rätt val! :D
 

najkksorn

Cartier
De klockor du linkade till så påstår båda rubrikerna att de är SEL, men A-serien är ju non-SEL.
Syns tydligt i bilden där de visar längden på länken. Den andra (K-serie) är däremot SEL.
Man kanske måste vara lite av en kännare.. men för mig så länkarna och fästena likadana ut :)
Okej, så K = SEL.. är det dyrare att skaffa en länk med SEL i efterhand, än en länk utan SEL?
 

Dirac

Omega
Friends Of KS
Man kanske måste vara lite av en kännare.. men för mig så länkarna och fästena likadana ut :)
Okej, så K = SEL.. är det dyrare att skaffa en länk med SEL i efterhand, än en länk utan SEL?

Vill minnas att SEL kom sent i A-serien. Mitt råd är att forska och jaga tills du hittar versionen du vill ha :)
 
Topp