Ojojj, ah, dom blir bara bättre med tiden...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ojojj, ah, dom blir bara bättre med tiden...
Tjena, nej inte pärlemor men dom skiftar i färg beroende på ljus. Visarna till svarta tavlan är vitguld (på nyare isf) och till vita tavlan är dom svartmålade fortfarande vitguld under (vill dom att vi ska tro iaf)Visst är det pärlemorfärgade till båda?
I övrigt ser jag ingen skillnad på visarna!
om man skulle byta.. vad får man räkna med att ge för ny urtavla / tillhörande visare? (original såklart)
Tjena, nej inte pärlemor men dom skiftar i färg beroende på ljus. Visarna till svarta tavlan är vitguld (på nyare isf) och till vita tavlan är dom svartmålade fortfarande vitguld under (vill dom att vi ska tro iaf)
Aha okej.. och nyare är 2000 och framåt?
Lutar lite åt den svarta, trots att de flesta i forumet förordar den vita
Jag har vita tavlan ink visare liggandes för säkerhets skull.. så kan man också göraJag var inne på den svarta först också, sen blev jag väl påverkad av grupptrycket och köpte en vit. Men skaffar du en svart går det ju alltid att sälja och köpa en ny sen
Ja eller uppdatera urtavlan till en vit? Det var lite därför jag undrade över vad en urtavla kan kostaJag var inne på den svarta först också, sen blev jag väl påverkad av grupptrycket och köpte en vit. Men skaffar du en svart går det ju alltid att sälja och köpa en ny sen
Vad ligger det i för prisklass i bra skick att införskaffa?Jag har vita tavlan ink visare liggandes för säkerhets skull.. så kan man också göra
Ja eller uppdatera urtavlan till en vit? Det var lite därför jag undrade över vad en urtavla kan kosta
Känns lite farligt att köpa via ebay, troligen löper man stor risk att grejerna inte är helt äkta..Vet inte exakt men tror tyvärr det kan kosta en del om du vill köpa en till tavla, eBay verkar det ligga runt 4000-5000, sen lite byteskostnad på det också. Vet inte vad det kostar/om det ens går via AD men såfall måste man väl lämna tillbaka sin andra tavla också vad jag hört. (Nu är jag på djupt vatten med hela mitt inlägg, så vet någon annan bättre feel free)
Snygg bild! Din?
Stulen rakt av!Snygg bild! Din?
Helrätt!Stulen rakt av!
Nu har jag lyckats lokalisera ett antal olika Explorer II till salu, prisklass från 35 - 42000kr
Åldersmässigt så går det från 90-tal till 2000-tal, är det något specifikt som gör de nyare bättre? (utöver nyare årtal)
Utseendemässigt, finns det något man bör kontrollera extra? Hur skall slitage / patina vara?
är SEL modellen som ser "bredare" ut? dvs som ser mer ut att höra hemma på en sub?Det folk brukar prata om hör huruvida klockan har SEL (solid endlinks) och lugholes. Sedan kom det även ett nytt verk runt 2007-2009 (minns inte exakt vilket år).
Lug holes är hål på utsidan av boetten, vilket underlättar när man ska ta av länken. Äldre submariners, bland annat, brukar också ha det.är SEL modellen som ser "bredare" ut? dvs som ser mer ut att höra hemma på en sub?
lug-holes är väl det som sitter på många DJs? Har för mig att min fars DJ har liksom "mellanrum" så att den ser ut som ett nät ungefär (dock inte mesh)
aha, trodde det hade med länken att göra..Lug holes är hål på utsidan av boetten, vilket underlättar när man ska ta av länken. Äldre submariners, bland annat, brukar också ha det.
aha okej, så det är alltså sprintarna på den till vänster som gör "lug holes" o att den är rörlig?SEL till höger, dvs klockan har solida endlinks som inte är rörliga. Har du smal handled så kan non-SEL följa handleden bättre.
aha okej, så det är alltså sprintarna på den till vänster som gör "lug holes" o att den är rörlig?
tror handleden är 17.5-19cm.. frågan är då om SEL passar mig ändå?
Okej nu är jag med! för min del tror jag SEL känns mest kvalitativt, mer rejält liksom..Sorry var lite oklar i min formulering. Lug holes har inget med rörligheten att göra, men som du kan se från bilden, så är den mittersta delen av endlinken orörlig på den till höger. Förutom denna mekaniska skillnad, så är det också så att hela endlinken är "solid", dvs utskuren från ett stycke metall. Den till vänster är bockad.
Har för mej att fler föredrar SEL, kanske är det det visuella, eller helt enkelt kvalitetskänslan i den solida länkbiten.
Länken högst upp är SEL, den längs ner non-SEL:
Okej nu är jag med! för min del tror jag SEL känns mest kvalitativt, mer rejält liksom..
frågan är om man kan se detta på en aktuell klocka bara genom att titta på bilderna?
Man kanske måste vara lite av en kännare.. men för mig så länkarna och fästena likadana utDe klockor du linkade till så påstår båda rubrikerna att de är SEL, men A-serien är ju non-SEL.
Syns tydligt i bilden där de visar längden på länken. Den andra (K-serie) är däremot SEL.
Man kanske måste vara lite av en kännare.. men för mig så länkarna och fästena likadana ut
Okej, så K = SEL.. är det dyrare att skaffa en länk med SEL i efterhand, än en länk utan SEL?
Jag också.Jag har vita tavlan ink visare liggandes för säkerhets skull..
Ni som har den liggandes, har ni köpt den som tillbehör - eller?Jag också.