• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En tråd tillägnad Rolex explorer II (16570)

Mykeys

Cartier
Här kommer en till bild på min som är från 2007 och har SEL. Känns enligt mig riktigt solid och stabil!
image.jpg
 

AndyAnd

Cartier
Testat en äldre från början av 90-talet och den upplevdes sladdrig, kunde tänka mig att SEL gjorde det bättre.
Tack för svar!
Vill man inte ha sladdrigt överhuvudtaget så är ju de nyare Rolexlänkarna att föredra men de finns ju inte till de äldre modellerna. Jag hade non-SEL till min 14060 och jag tyckte den kändes sådär om jag ska vara ärlig. Till alla mina efterföljande Rolex har det därför fått bli SEL. Men smaken är som baken :)
 

Poppe

Cartier
Jag sa visserligen Torsdag, idag är det lördag. Men efter en extra vända hos Bergströms för intyg och kortad länk drog det ut 2 dagar. Här är den min 16570, köpt av maxwatches.eu på chrono24. Tillverkad 1990 men med nyare länk/lås(tror jag). Kanonfint skick utan större synbara märken.
IMG_2184.JPG
IMG_2186.JPG
IMG_2187.JPG
IMG_2188.JPG
 

Poppe

Cartier
93150 länken kan vara extra tillval som på 16550
undrar, vad får man betala för ett sådant intyg på Bergströms?
1800 kostar det, med skriftligt intyg, nya o-ringar och trycktest. Tyckte det kändes överkomligt. Dessutom skrevs ju ut nypris på klockan som ska underlätta vid försäkring och dyl. om man gud förbjude skulle bli av med den.

EDIT/ Det står 78360 på länken och 93250 på låset. /EDIT
 

Point Blank

Cartier
Explorer II har börjat växa på mig. Gillade den inte alls i början. Vore sweet om man kunde få den med SEL, lug holes och tritium men antar att tritium-tavlan försvann något år tidigare innan SEL kom.
 

Point Blank

Cartier
Korrekt! Men fungerande lume är inte så tokigt ändå ;)

Praktiskt kanske men lite gulnade tritium-index är förjävla fint. :cool:

Största dilemmat är väl om man ska ha den vita eller svarta tavlan. Vitt känns fräscht eftersom det skiljer den rätt rejält från en SUB/GMT, med svart tavla så smälter den in med övriga modeller mycket mer.
 

Icaras

Rolex
Praktiskt kanske men lite gulnade tritium-index är förjävla fint. :cool:

Största dilemmat är väl om man ska ha den vita eller svarta tavlan. Vitt känns fräscht eftersom det skiljer den rätt rejält från en SUB/GMT, med svart tavla så smälter den in med övriga modeller mycket mer.
Fixa båda? Kan intr vara farligt svårtför urmakare att byta :)
 

Icaras

Rolex
Vill ju inte ha franken!?!?!??!111oneone :pompus:

Visarna är ju olika så då måste man byta dem också, blir nog lite omständigt.
Ah det har du rätt i, har faktiskt inte tänkt på att de var vitguld (?) på den svarta och målade på den vita... hmmm :bookworm:

Om du får tag på ett set med visare bör de ju kunna byta i och med att de ändå måste ha av dem för att byta tavla.
 
Senast ändrad:

AndyAnd

Cartier
Vill ju inte ha franken!?!?!??!111oneone :pompus:

Visarna är ju olika så då måste man byta dem också, blir nog lite omständigt.
Det blir ju inte franken? En femtusing skulle de ha på Bergströms för något år sedan för att byta från svart till vit tavla inkl visare (och en tavla såklart). Den gamla tavlan fick man givetvis behålla, annat vore i mina ögon sjukt. Att sedan byta mellan dessa två kan inte kosta många kronor eftersom det är en förhållandevis enkel operation.
 

AndyAnd

Cartier
Vintage, det är ett bra uttryck för äldre. Ska kanske kalla min åldersnojjiga kollega för vintage. Var själv tvungen att kolla vad nog hade, non-sel och vintage här :(
Vet nån vad priset ligger på för att byta tavla när man väl köpt den?

Om du kikar några poster högre upp... När jag kollade för något år sedan var det 5000kr inkl arbete och tavla.
 
Topp